Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om avl


Ann-Kristin Pedersen
 Share

Recommended Posts

Jeg formoder at du har hannhund i og med at du leter etter tisper, og i så måte er det ingen etisk øvre aldersgrense på hannhunder - men sædkvaliteten kan avta med alderen, så om det er en gammel hund ville jeg som tispeeier trolig bedt om en sædtest for å få bevis for fertilitet før parring.

I avlsarbeid er det i så å si alle tilfeller tispeeier som plukker hannhund - så din misjon må bli å markedsføre hannhunden i de rette kanaler, og håpe at noen vil bruke ham. En hannhund bør ikke brukes for mye i forhold til innavlsproblem, men på en rase som dunker er det dog også viktig at flest mulig dyr brukes i avl for å øke genpoolen.

En god start for å vise fram hunden sin, er å delta på hundeutstillinger - der vil oppdrettere lete etter potensielle avlshanner. For de norske harehundrasene er det gratis å melde på til NKKs utstillinger, så du kan melde på til Norsk Vinner-utstilling i Lillestrøm 26.-27. november, siste frist er i morgen. Det er en stor utstilling hvor flere vil se hannen din.

For dunker er selvfølgelig jaktprøver og praktisk jakt også et viktig element - gode rykter om den gode jakthunden sprer seg fort og er attraktivt for avlen.

Videre ville jeg sjekket ut raseklubben og sett på deres avlsregler for å sjekke om din hund fyller kravene, blitt med på aktiviteter som arrangeres for å bli kjent med folk, meldt meg inn i klubben og blitt en del av rasemiljøet. Ukjente hanner ingen har hørt om brukes sjelden i avl.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endel raseklubber har også et avlsråd, og disse fører ofte lister over potensielle avlshannhunder (som oppfyller klubbens evt. krav, selvsagt). Så raseklubben er definitivt et godt sted "å starte" hvis man ønsker å tilby hannen sin i avl.

Men ja - med synliggjøring, meritter og en interessant stamtavle kan man få henvendelser om å få låne han! Sjekk også hva som er normal å ta i parringsavgift, så du ikke over- eller underpriser dere ut av "markedet".

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...