Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har lekt litt med tanken på å konkurrere litt i lydighet med Mir(boerboel på 13 uker) og har noen spørsmål.

Først og fremst, hvor gammel må hunden være for å konkurrere?

Og hvordan trener dere som konkurrerer i lydighet? Jeg er selv en idrettsutøver og er veldig vant med å trene etter fast program, og har blitt litt "skadd" av dette :P Sliter veldig med å organisere trening og progresjon uten en plan og program å følge. Hvordan legger dere opp dette?

Vi går på valpekurs med ham og det er kjempenyttig, instruktøren er veldig flink og hun er klar over at jeg har lyst til å konkurrere i lydighet, så hun kommer med veldig mange gode tips, men for å ikke spørre ihjel den stakkars dama så spør jeg litt her også :D

Vi bruker komandoen sitt, og da skal han sitte uten å røre føttene til siden helt til han får en ny kommando. Hvordan vil dere korrigere om han flytter på føttene?

Skrevet

Hunden må være min 9 mnd for å konkurrere (og min 15 mnd før man kan starte i eliteklassen).

Jeg trener mye momenter. F.eks:

- få et perfekt innsitt (utgangsstillig/få hunden inn på plass)

- få en rask stå

- rask dekk

- fart på innkalling

- få hunden til å sitte rett når den er på plass

- stabil "bli" både i sittende og liggense

Det er i hvertfall et sted å starte. Etterhvert er det greit å se om man kan sette det sammen til de lydighetsøvelsene som er i klasse 1.

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Jeg har lekt litt med tanken på å konkurrere litt i lydighet med Mir(boerboel på 13 uker) og har noen spørsmål.

Først og fremst, hvor gammel må hunden være for å konkurrere?

9 mnd.

Og hvordan trener dere som konkurrerer i lydighet? Jeg er selv en idrettsutøver og er veldig vant med å trene etter fast program, og har blitt litt "skadd" av dette :P Sliter veldig med å organisere trening og progresjon uten en plan og program å følge. Hvordan legger dere opp dette?

Her vil du få forskjellig svar etter hvem du spør. Alt etter hva en selv trives med og hvor høye mål personen har. Jeg planlegger ikke i detalj, men jeg har en løs plan for hva jeg skal gjøre hver trening og jeg har en plan for hvordan jeg skal trene inn en øvelse eller rette opp et problem/feil. Du må gjerne planlegge og organisere sånn som du skisserer om det er det du trives med (og er klar til å endre planen og ting ikke går som planlagt).

Vi går på valpekurs med ham og det er kjempenyttig, instruktøren er veldig flink og hun er klar over at jeg har lyst til å konkurrere i lydighet, så hun kommer med veldig mange gode tips, men for å ikke spørre ihjel den stakkars dama så spør jeg litt her også :D

1000-kronerstipset: Meld deg inn i en hundeklubb (f.eks. Nidaros brukshundklubb) og kom på fellestreningene. Ingen instruktør som sier hva du skal gjøre, men du får alltid tips og råd om du vil :)

Vi bruker komandoen sitt, og da skal han sitte uten å røre føttene til siden helt til han får en ny kommando. Hvordan vil dere korrigere om han flytter på føttene?

I utgangspunktet ville jeg bare sakt nei, det er feil i en nøytral tone, flytta meg og valpen noen skritt bort og prøvd igjen. Lille valpen vet ikke enda hva som ventes av den, derfor ville jeg ikke korrigert det noe sterkere enn det :)

Er lat, så svarte inni quoten jeg :)

Skrevet

Å skrive plan over hva du trener på og hvordan det gikk er gull verdt :)

Jeg har begynt nå fordi jeg tok alltid ting litt hipp som happ og merker veldig ta det er letterre å nå mål og få fokuset riktig når jeg tar notater av treningen og sånt :)

Skrevet

Mange gode svar her, takker og bukker :)

Er lat, så svarte inni quoten jeg :)

Er allerede medlem av Nidaros Brukshundklubb! :D Det er der vi går på valpekurs også, planen er å bli mer aktiv i klubben etter hvert. Nå holder vi på å pusse opp hus og har begrenset med tid, så foreløpig blir det valpekurset på tirsdager og hjemmetrening ellers.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...