Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan "klikke inn" en urolig dekk?


SoppenCamilla
 Share

Recommended Posts

Innmari teit overskrift, jeg beklager!

Men, jeg har en sånn en glad-helt-i-hundre-når-vi-trener-bulldog (og jeg elsker det)! Men det kan også by på litt problemer. Foreløpig så trener vi myyyye på dekk og bli. Vi gjør det ved at hun er i bånd, og jeg setter fast båndet (i hengerfestet, hvis det spiller noen rolle), også dekker hun, og jeg går fra. Og hvis hun reiser seg, så kommer jeg ihvertfall ikke tilbake og gir henne godbit. DET vet hun veldig godt, men samtidig så er hun jo sprengklar for å GJØRE ting!

Så.. Hun ligger der, og når jeg snur meg og ser på henne (jeg varierer mye hvor langt jeg går, noen ganger ett skritt, noen ganger ni, så tjue, så tre, osv), og hvor lenge jeg står og ser på henne, eller OM jeg står og ser på henne. Jeg er flink til å stoppe hvis hun rører på seg, og kreve at hun skal ligge HELT stille om hun vil ha belønning (syns jeg selv).

I dag introduserte jeg henne for klikker, for at hun skal kunne den, og for at jeg skal kunne pirke, på en enkel måte. Så lurer jeg på, siden jeg ikke har klikkertrent en ordentlig trenbar hund før: KAN man klikke og så IKKE gi godbit med en gang? Skjønner hunden at klikket på en måte ER belønninga, at hun HAR gjort riktig, og at det VIL komme godbit og hurrafest? Jeg sier ikke at jeg MÅ bruke klikker på denne øvelsen, men det hadde jo vært lett om jeg kunne stått 10 meter fra henne og klikket når hun ligger sånn jeg vil, UTEN at jeg må avbryte øvelsen der og da, målet er jo at hun skal bli liggende stille HELT til jeg kommer meg til henne.

Ellers tas alle tips imot med takk, og vi fortsetter å trene som vi har gjort (i forigårs trente vi på våt (aldri gjort) grus (aldri gjort) og med en annen hund som trente ved siden av (aldri gjort) og biler som kom og gikk, folk som gikk inn og ut av bilene (gjort en del) med hundene sine (aldri gjort). Og det gikk bra, altså, det GÅR framover! Bare lurer på om JEG klarer å trene henne bedre med en klikker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke gråtass som har oppskrift på dette? Hun kommer helt sikkert inn og sier selv, eller send henne pm, men tror greia var at om hun rører seg før hun får lov, så bare gå lenger og lenger vekk, du kommer ikke nærmere igjen før hun ligger helt stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville brukt omvendt lokking jeg :)

jeg har fått flotte possisjoner på begge hundene med det.

Jeg sier dekk, også tar jeg frem en godbit og viser forsiktig foran, reiser/flytter/gjør hunden noe så tar jeg den bak armen og etter litt repetisjoner legger de seg fort igjen for godbiten forsvinner jo. Så tar jeg frem og tar den lit runtd og gir. Nå kan jeg gå rundt hundene i stå,sitt og dekk og vifte med en godbit og ta den bort til de og tilbake og de beveger ikke på seg også får de den. Fleste hunder tar de ganske fort og lærer seg å beherske seg.

Jeg klikkertrener jo mine for det meste, men akkurat der bruker jeg ikke klikker for å lære de å holde posisjonene ordentlig.

For mine hunder er klikk = godbit, og kommer sprettende. Mens Marianne klikket når marvin lå i dekk og gikk tilbake og ga godbiten. Jeg ville fått mine i retur ganske fort om jeg gjorde det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke gråtass som har oppskrift på dette? Hun kommer helt sikkert inn og sier selv, eller send henne pm, men tror greia var at om hun rører seg før hun får lov, så bare gå lenger og lenger vekk, du kommer ikke nærmere igjen før hun ligger helt stille.

Joda, og det er det vi har gjort. Men hun makter liksom ikke å ligge stille, er det som er problemet. Hele bikkja begynner å dirre når jeg rører meg. :P Men jeg trener litt inne her med henne nå, og da ligger hun jo bare rett foran meg, og jeg gjør ganske mye rart mens jeg krever å ha blikkontakt, mens hun ligger rolig. Det ser ut til å funke, hun ligger allerede roligere (men ja, vi er jo inne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan klikke uten at hunden får belønning med en gang :) Jeg syns det er en fordel at man kan stå på avstand - klikke - gå frem og belønne UTEN at hunden rører på seg og at den blir liggende når den har fått godbiten slik at man kan gå vekk igjen.

Jeg lærer det først inn på stuegulvet. Jeg sitter foran hunden og klikker for at den legger seg. Reiser den seg da så tar jeg godbiten bak ryggen og venter til hunden tilbyr å legge seg igjen. Deretter tar jeg frem godbiten igjen, og gjentar dette helt til hunden har forstått at man må ligge helt i ro for å få godbiten. Man kan også klikke og så belønne hunden før den får tid til å reise seg/bevege seg, men ofte må hunden "feile" litt også for å forstå greien.

Etterhvert øker man avstanden. Få hunden til å tilby dekk på litt avstand og klikk enten for dette eller for at hunden har ligget i noen sekunder. Reiser hunden seg så bare står du og venter til den tilbyr dekk igjen. Du går nærmere hunden så lenge den ligger i ro. Ligger den ikke i ro så står du og venter på at den legger seg, og går da umiddelbart nærmere den. At du kommer nærmere vil være en slags "sekundær belønning" for hunden (den vet at så lenge Soppen nærmer seg, så kommer også godbiten nærmere).

Det er veldig greit at du har henne bundet i starten slik at hun ikke får mulighet til å løpe bort til deg om hun bryter.

Det tar som oftest ikke lang tid før hundene forstår dette; når du klikker så skal de holde posisjonen sin helt til du kommer bort og belønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar som oftest ikke lang tid før hundene forstår dette; når du klikker så skal de holde posisjonen sin helt til du kommer bort og belønner.

Bra! Det var akkurat dette jeg ville høre! :D Så, jeg begynner litt "på nytt", og øker gradvis avstanden. Hvis jeg står et stykke unna, klikker og hun DA reiser seg/er urolig når jeg går mot henne, så bare stopper jeg/går bakover igjen til hun legger seg (det gjør hun med en gang) og ER rolig? Men bare ETT klikk, og uansett belønning når jeg kommer fram til henne, uansett hvor lang tid det tar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra! Det var akkurat dette jeg ville høre! :D Så, jeg begynner litt "på nytt", og øker gradvis avstanden. Hvis jeg står et stykke unna, klikker og hun DA reiser seg/er urolig når jeg går mot henne, så bare stopper jeg/går bakover igjen til hun legger seg (det gjør hun med en gang) og ER rolig? Men bare ETT klikk, og uansett belønning når jeg kommer fram til henne, uansett hvor lang tid det tar?

Ja, jeg ville bare ha stått i ro til hun legger seg og da gått fremover igjen umiddelbart. At du går fremover blir da en slags belønning for at hun legger seg igjen. De første gangene blir det ofte veldig hakkete (klikk - hund reiser seg - fører stoppet - hund legger seg - fører går - hund reiser seg - fører stopper - hund legger seg osv...). Og ja, bare ett klikk :)

"Før" skulle man alltid belønne hunden umiddelbart etter klikket, men etterhvert så man at belønningen får dobbel effekt om man får belønnet hunden i den posisjonen den var i når klikket kom. Og klikket betyr ikke lengre nødvendigvis at hundens jobb er "ferdig" og at den kan gjøre hva den vil (selv om "jobben" bare blir å holde posisjonen sin) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, jeg vil bare bruke ett minutt på å skryte vilt og uhemmet!

Først og fremst, så må jeg jo si at selvom jeg HAR trent MYE på dekken, så har jeg nok ikke trent variert NOK. Eller, jeg har ikke krevet nok av henne. Litt sånn bare håpa at hun skulle skjønne det selv. :P Men, nå tok jeg opp en godbitpose fra fryseren litt tidligere i dag, og i hele kveld, så har jeg trent alle mulige slags dekker (med klikker). Omvendt lokking, i den forstand at jeg tar hånda ned mot henne der hun ligger (uten å klikke, og tar den HELT inntil munnen, sånn at hun glefser over hånda mi), UTEN å gi godbit, og så tatt den opp igjen med en gang, og ned igjen med en gang. Sånn helt til hun IKKE prøvde å glefse over fingrene mine, og heller hatt kontakt. DA har jeg klikka med en gang, og gitt henne godbiten (altså, klikka med en gang hun såvidt kikka på meg, først). Dette gjorde jeg fordi hun har VELDIGE tendenser til å strekke seg opp/reise seg akkurat idet jeg bøyer meg ned for å gi godbit. Jeg har trent på at det ikke skjer NOE, at jeg bare sitter/står der, mens hun skal ligge. Det syns hun er vanskelig! Men med klikkeren så gikk det fort! Hun er fortsatt noe urolig, men mye mer konsentrert om meg, og konsentrert om at hun ikke skal være urolig (kun klikk og godbit når hun kikka på meg OG lå helt i ro - førstnevnte er automatisk for henne, sistnevnte overhodet ikke). Så la jeg henne i dekk og gikk bakover inn til kjøkkenet (to og en halv meter bakover, kanskje, ja, så liten er leiligheten min :D ), skrudde på vasken, skrudde den av, dobbeltsjekka at hun lå rolig og hadde kontakt, klikket, gikk rolig tilbake og ga godbit. HUN LÅ! :D Da hadde hun ikke bånd eller noe, så jeg gambla litt der.

Så dette går fremover allerede! Vi har jo bare trent inne i rolige omgivelser i dag da, så jeg er spent på hvordan hun er når vi kommer ut til treningsparkeringsplassen vår! Uansett, klikker vil jeg fortsette med, det er jo så mye enklere å vise henne hva hun skal, og hun lærer FORT, altså! :heart:

Edit: Og ja, forresten, jeg blir så overrasket over at hun ikke blir lei! Jeg ville avsluttet ved det minste tegn på at hun syns det ble kjedelig, men hun har ikke minska intensiteten I DET HELE TATT mens vi har drevet på! Hun ELSKER jo å trene, jeg må begynne å elske det mer selv! :lol:

Endret av SoppenCamilla
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...