Gå til innhold
Hundesonen.no

Forstoppelse av V&H?


SusanneL
 Share

Recommended Posts

Har vært en lang fæl natt og formiddag for min lille Moxy.. Tydeligvis hatt magesmerter i natt - og jeg var nesten på vei til Oslo Dyreklinikk i tre-tiden i natt..

Men da bare sukket hun tungt, la seg over på siden og sovnet så det "knaket".. Tenkte da det var over - og hun var bedre (men ikke bra) i dag tidlig.

Symptomer - veldig grunn pusting (altså ikke dypt), sånn stønning når hun går rundt (høres ut som endel gjør når de har veer), en sånn rar knirkelyd på henne (men hun har endel av dè, da), kunne ikke legge seg helt ned selv om hun var så trøtt at hun satt og sovnet.

Rød og av og til redd på øynene, men ikke noe piping når man palperte på magen - ikke hard, oppsvulmet eller noe. Hun spiste godbit, drakk vann (så jeg var relativt sikker på at det i alle fall ikke var magedreining), men ingen bærsjing (og det er hun flink på til vanlig!).

I morges var hun bedre, men fortsatt tydelig redusert. Skulle bare sove inne på badet (varmeste rommet) og var ikke noe klar for verken leking eller annet.

Måtte innom jobben en tur, men da jeg kom tilbake etter et par timer hadde hun bærsjet hun noen superharde små "sigarer" på stua. Og DA var hun kvikk som en lerke og spratt rundt som ingenting var feil!

Håper den glade lille hunden møter meg når jeg kommer hjem denne gangen også..

Min teori - nå er det tredje dagen på 100% Vom og Hundemat. Kan det helt enkelt bare ha vært en forstoppelse?

Men så til spørsmålet - skal man virkelig ikke tørre å gi ren v&h til henne? At avføringen blir SÅ hard at det tar nesten et døgn og sånne smerter til for at det skal komme ut?

Eller vil det "gå seg til" hvis man bare fortsetter med fôret?

Noen ideer?

( I dag blir det i hvertfall tørrfôr i vom'en hennes...)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har nok vært miniforstoppet på voh. Eller at hun har hatt trang til å bæsje, men det har liksom ikke vært nok å få ut? Tarmene joibber jo mye mindre med rått enn med tørrt. Det går seg til, men du kan jo sikre deg ved å gi noen kuler med tørrfôr i. Eller en dæsj olje innimellom. En liten rest fra middagen osv. Men tørre å gi bare VOH? Jo, jeg hadde turt!

Oabba går bare på do en gang for dagen hun, mens Valpis som regel går to. Oabba sin bæsj er mye tørrere og mer smuldrete enn Valpis sin.Hun bæsjet mye sjeldnere i begynnelsen, og strevde litt med å få ting ut, men ikke så mye at hun viste smerter. Noe av grunnen er nok fordi Valpis får godiser som ører osv utenom, men mye er nok også fordi rått er nytt for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig forsiktig med å gi ren v&h til min, for hun tar opp ALT, og det som er igjen og kommer ut er stein. Tok en stund før jeg skjønte at hun ikke hadde spist sand og grus, men v&h. For å få noe "flyt" gir jeg også tørrfor. Er mulig dette vil bedre seg etter en periode...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blaze blir ikke forstoppet, men hun får vondt når hun skal bæsje. Altså, hun har normal rutine, men det er for vondt å få ut. Jeanette har prøvd det meste for å forebygge det, men endte vel på at 50/50 var best for henne. Talli hadde ingen slike prob.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Har en som ikke hadde problemer med 100% V&H og en som i utgangspunktet var utrolig treg i magen. Den som var utrolig treg i magen har med 50/50 tørt og V&H en stabil og fin mage. Skiter en gang om dagen men det er jevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hampus blir forstoppet på 100% V&H.

Første gangen etter ei helg på bare V&H.

Han ble kjempedårlig, og hadde ordentlig vondt når han skulle på do.

Gav masse olje, og vips så løsna det.

Har prøvd han på bare V&H en gang til for å se om det var tilfeldigheter eller om han kan gå på det som fullfor i perioder.

Samme skjedde.

Så da ble det bekrefta og han må ha tørrfor som tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zara har aldri blitt forstoppet,men merker at hun av og til kan få hard avføring,som hun kan ha litt vansker med å få ut.

Har ikke V&H kommet med fòr som er for de som får forstoppelse av den "vanlige" V&H? *skal se om jeg finner*

Edit: Fant dette:

HUNDEMAT m/ris

Kylling, storfevom og ris. Vitaminisert

Dette er et etterspurt produkt fra hundeeiere av miniatyrhunder som ikke ønsker å bruke tørrfôr. Svært innaktive hunder og noen miniatyrhunder kan få treg mage ved fullfôring av de øvrige produktene fra Vom og Hundemat. Dette er fordi de ingrediensene vi bruker har meget høy fordøyelighet og svært lite kommer ut igjen i den andre enden. HUNDEMAT m/ris inneholder 12,5% prosent av omsettelie energi fra karbohydrat og er den eneste blandingen som ikke utelukkende består av av animalske råvarer. HUNDEMAT m/ris har derfor lavere energitetthet og lavere opptagelighet. Denne kombinasjonen egner seg til hunder som nettopp sliter med overvekt og/eller svært treg mage. Blandingen egner seg utmerkest som fullfôr, men da anbefales omega 3 tilskudd i form av sel- eller lakseolje.

Kanskje det er et alternativ om det ikke går over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blaze blir ikke forstoppet, men hun får vondt når hun skal bæsje. Altså, hun har normal rutine, men det er for vondt å få ut. Jeanette har prøvd det meste for å forebygge det, men endte vel på at 50/50 var best for henne. Talli hadde ingen slike prob.

Stemmer det :)

50/50 fungerer hun strålende på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for så rask svar, dere! Da ble jeg litt beroliget i alle fall + at hun var vill og gal og helt normal når jeg kom hjem fra jobben nå. Bærsjet ennå en gang nå netttopp - mere "normal konsistens"..

Men det merkelige er jo at hun ikke prøvde å bærsje, hun bare lå rett ut, liksom...

Og det er ikke sånn at hun har vips gått over på v&h forrige dagen - hun har i det siste fått minst 50% av det og endel tørrfôr oppi. (Når hun var valp fikk hun stort sett bare ren v&h + godiser, tyggeting, etc).

Men joda, sikkert lurt å blande i litt knotter - damen har jo ikke et spesielt "fornuftig" tannsett, liksom - er nok greit å tygge litt også..

(Olje er jeg litt redd for da hun LETT går opp i vekt...)

Uansett - hun er frisk og rask, jeg er beroliget om at det neppe var magedreining eller noen større fremmedlegemmer i magen som nesten tok kål på lille sprelle.

Takk igjen - vi fortsetter da vår quest for (hovedsaklig) råfôring av boston!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...