Gå til innhold
Hundesonen.no

*Stolt!*

Mud

Recommended Posts

Vi har kommet til en milepæl i treningen i dag føler jeg :)

Den ultimate testen på dekk og bli gikk så det suste :) Det å holde posisjonen og ikke minst ligge helt stille er det jeg har jobba mest med på Loke av (for de som har møtt han ) åpenbare grunner.

Det ligger ikke til hans natur å ligge og læksen liksom...

Det er faktisk en prøvelse i selvbeherskelse for en liten AD/HD hund å holde noen som helst posisjon og det er ikke lettere når mamma lokker med godbiter..Men allikevel har det gått veldig greit i innlæringen fordi jeg fikk gode tips av Thomas og Fanny så tidlig i prossesen :wink:

Nå har vi tilmed fått dekk under skikkelig stimuli kontroll (før var han bare "synsk" tror jeg...)

Og i dag når han lå som en statue tok jeg frem "klumpen"!

Det var et nerverpirrende øyeblikk når Loke holdt pusten og reiste seg halveis opp før han plutselig la seg ned i gjenn.Og der lå han helt fryst og presset seg ned mot gulvet imens den onde mammaen hans ertet og lokket med yndlingsleken hans :D

Han spant som et uvær over parketten når jeg sa "ja!" og lot han få den :D

Flinke gutten!! =D>

Så nå er vi klare for fellesdekken!

Hadde det ikke vært for de andre hundene......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :)

Er veldig stolt av gutten min..Det er nettopp sånne øvelser som er en utfordring for han.For han er det helt naturstridig å måtte ligge å beherske seg,han er en livsglad bajas :wink:

Det er utrolig festlig å se på han da..Han ligger helt konsentrert med øynene sperret opp og du ser det sitrer i hele kroppen hans,men han ligger støtt som en påle!

Han kaster bare ørsmå blikk mot leiken jeg vifter med forann han og ellers holder han kontakt med meg når jeg går (og gjerne hopper )litt rundt :wink:

Doggie-zen er en fin ting :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du trent det inn?

Jeg er så dårlig til åforklare ,men skal prøve..

Dekk lærte jeg inn the clickerway,jeg var heldig og han hadde en bakoverdekk naturlig (tror det kommer av at jeg lærte inn rygging først..) så jeg trengte bare å fange atferden..Og så lærte Fanny (og Thomas) meg hvordan jeg skulle lære han å holde posisjonen etter klikket.

Da begynner man veldig smått ved å vise hunden godbiten og ta den vekk når hunden strekker seg etter den for så å gi den godbiten med engang hunden trekker hodet til seg igjenn.Da skjønner boffsen kjapt at det gjelder å ikke prøve å ta godbiten.Etterhvert kan du strekke det ut.Jeg begynte å sette som"krav"til Loke at han skulle forbli i posisjonen når jeg belønnet han.Dvs,hvis han reiste seg etter klikket tok jeg hånden bak på ryggen til han la seg ned igjenn først DA fikk han godbiten (selv om regelen er klikk=belønning så kan man bryte dem litt i særtilfeller visstnok :wink:)

Smart og matglad som han er gikk det fort..Etter det har jeg begynt å gradvis gjøre det vanskeligere ved å la han ligge lenger før jeg klikket,jeg har brukt godbit skål som han har fått forsyne seg av når jeg sier "ja",vi har trent overalt (på toget,i skogen absolutt overalt )og jeg har begynnt å gjøre helt andre ting i mens han ligger (henge av meg jakken,rydde litt,danse etc) og i den siste måneden har jeg en gang daglig strødd ferske godbiter rundt han når han ligger som han har fått spise når jeg har gitt han klarsingnal.

Så vi har jobbet endel :)

Men nå SITTER den...Han er fullstendig gal etter draleikene sine (spesiellt klumpen) og jeg kan nesten ikke bruke lek på han for det blir for sterkt.Så ligger han når jeg kaster den rundt så ligger han om himmelen faller ned...

Bare det ikke dukker opp noe som ligner på en hund :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...