Gå til innhold
Hundesonen.no

*Stolt!*


Mud

Recommended Posts

Vi har kommet til en milepæl i treningen i dag føler jeg :)

Den ultimate testen på dekk og bli gikk så det suste :) Det å holde posisjonen og ikke minst ligge helt stille er det jeg har jobba mest med på Loke av (for de som har møtt han ) åpenbare grunner.

Det ligger ikke til hans natur å ligge og læksen liksom...

Det er faktisk en prøvelse i selvbeherskelse for en liten AD/HD hund å holde noen som helst posisjon og det er ikke lettere når mamma lokker med godbiter..Men allikevel har det gått veldig greit i innlæringen fordi jeg fikk gode tips av Thomas og Fanny så tidlig i prossesen :wink:

Nå har vi tilmed fått dekk under skikkelig stimuli kontroll (før var han bare "synsk" tror jeg...)

Og i dag når han lå som en statue tok jeg frem "klumpen"!

Det var et nerverpirrende øyeblikk når Loke holdt pusten og reiste seg halveis opp før han plutselig la seg ned i gjenn.Og der lå han helt fryst og presset seg ned mot gulvet imens den onde mammaen hans ertet og lokket med yndlingsleken hans :D

Han spant som et uvær over parketten når jeg sa "ja!" og lot han få den :D

Flinke gutten!! =D>

Så nå er vi klare for fellesdekken!

Hadde det ikke vært for de andre hundene......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :)

Er veldig stolt av gutten min..Det er nettopp sånne øvelser som er en utfordring for han.For han er det helt naturstridig å måtte ligge å beherske seg,han er en livsglad bajas :wink:

Det er utrolig festlig å se på han da..Han ligger helt konsentrert med øynene sperret opp og du ser det sitrer i hele kroppen hans,men han ligger støtt som en påle!

Han kaster bare ørsmå blikk mot leiken jeg vifter med forann han og ellers holder han kontakt med meg når jeg går (og gjerne hopper )litt rundt :wink:

Doggie-zen er en fin ting :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du trent det inn?

Jeg er så dårlig til åforklare ,men skal prøve..

Dekk lærte jeg inn the clickerway,jeg var heldig og han hadde en bakoverdekk naturlig (tror det kommer av at jeg lærte inn rygging først..) så jeg trengte bare å fange atferden..Og så lærte Fanny (og Thomas) meg hvordan jeg skulle lære han å holde posisjonen etter klikket.

Da begynner man veldig smått ved å vise hunden godbiten og ta den vekk når hunden strekker seg etter den for så å gi den godbiten med engang hunden trekker hodet til seg igjenn.Da skjønner boffsen kjapt at det gjelder å ikke prøve å ta godbiten.Etterhvert kan du strekke det ut.Jeg begynte å sette som"krav"til Loke at han skulle forbli i posisjonen når jeg belønnet han.Dvs,hvis han reiste seg etter klikket tok jeg hånden bak på ryggen til han la seg ned igjenn først DA fikk han godbiten (selv om regelen er klikk=belønning så kan man bryte dem litt i særtilfeller visstnok :wink:)

Smart og matglad som han er gikk det fort..Etter det har jeg begynt å gradvis gjøre det vanskeligere ved å la han ligge lenger før jeg klikket,jeg har brukt godbit skål som han har fått forsyne seg av når jeg sier "ja",vi har trent overalt (på toget,i skogen absolutt overalt )og jeg har begynnt å gjøre helt andre ting i mens han ligger (henge av meg jakken,rydde litt,danse etc) og i den siste måneden har jeg en gang daglig strødd ferske godbiter rundt han når han ligger som han har fått spise når jeg har gitt han klarsingnal.

Så vi har jobbet endel :)

Men nå SITTER den...Han er fullstendig gal etter draleikene sine (spesiellt klumpen) og jeg kan nesten ikke bruke lek på han for det blir for sterkt.Så ligger han når jeg kaster den rundt så ligger han om himmelen faller ned...

Bare det ikke dukker opp noe som ligner på en hund :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...