Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen tisser inne


Lilo
 Share

Recommended Posts

Hei hei.

Jeg trenger noen råd og gode argumenter ang valp som tisser inne.

Han er 4 mnd og gjør enda fra seg inne som ute. Vi har hatt han i 2 mnd, og kullet han var i har bodd ute hele tiden, så han har ikke fått tilvenning fra oppdretter. Han sier aldri i fra når han må ut, så her må vi følge godt med ellers. Når vi går ut etter soving, leking og mat sier jeg "gå og tisse" og han tusler gladelig til stedet sitt og gjør sitt ærend. Men han har enda ikke skjønt at man ikke tisser inne. Han setter seg ned rett som det er inne, og dette begynner å bli litt frustrerende. Jeg er ganske sikker i min sak at jeg gjør det riktige, og at noen valper bare trenger å få det inn med teskje. Men min samboer derimot syns at det har gått for lang tid og tror ikke jeg gjør det riktig. Når han tisser inne, får jeg han med meg ut og avslutter tissingen der. Jeg sier "nei" når jeg tar han på fersken, men gjør ingen stor sak ut av det. Min samboer mener heller at jeg skal kjefte eller si kraftig "NEI", men jeg ser ingen hensikt med dette. Han har bare ikke skjønt tegningen, og det er jo vårt(mitt) ansvar å påse det. Så.. Hva gjør jeg? Fortsetter som før, eller endre taktikk?

Håper på gode og fornuftige svar ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke si nei,ikke kjeft (det gjør det verre). bare bær valpen rett ut og la den fullføre ute. om du tar halen inn under rumpa lukker de tissemusklene også og du kan bære ut.

Det er ganske normalt at hunder er alt fra 3 mnd til 10mnd før de er 100% stuerene.

så bare bær ut når det skjer og pass på å lufte ofte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er individuelt hvor raskt den viljestyrte og den ikke-viljestyrte muskulaturen til valper utvikler seg, og ingen NEI i hele verden vil framkynde valpens blærekontroll ;)

Gå ut oftere, vær i forkant og se til at valpen lykkes i å tisse mest mulig ute. Vær tålmodig, det er stor forskjell hvor raskt valper blir husrene.

Hvis samboeren din føler for å straffe, så kan jo denne samboeren heller skalle sitt eget hode i veggen noen ganger mens denne personen forteller seg selv hvor dårlig denne er til å ta ut valpen ofte nok :P

Noen valper/hunder har også andre signaler på at de må på do. Noen peser litt, noen sirkler litt rundt og andre går gjerne mot et annet rom. Så se litt ekstra godt etter om det er noen signaler fra din lille valp :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er då heilt normalt at 4 månader gamle kvalpar tissar inne. Som Anette seier, det er ikkje unormalt før hunden nærmar seg året.

Eg får av og til inntrykk av at "alle" sine kvalpar er husreine før dei er ti veker gamle. Det er då berre tull. Vår hund har ikkje vore 100% husrein før dei aller siste par månadene, og han er no snart 10 månader gamal. Det må ein faktisk ha med i berekninga når ein skaffar seg hund. Gje det tid, så kjem det av seg sjølv, sjølv om det til tider verkar håplaust og er, som du seier, utruleg frustrerande :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen min er snart 6mnd og han tisser fremdeles inne av og til. Sist oppi senga mi faktisk... :thumbsdown: Men jeg biter tennene sammen og håper at polletten faller ned om ikke så lenge. Han gjør nemlig ikke fra seg når han er hjemme alene i opptil 7 timer, så noe må han jo ha skjønt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke en tråd om dette for noen dager siden også... gidder ikke å lete, men som jeg skrev der så var ikke GG 100% husrein før han var året. Fram til han var 6mnd'r hadde han små uhell, spesielt under lek, og siste gangen han tisset inn var han faktisk 13mnd'r og ble overlykkelig av å se tulips valpis komme inn døra (selv om de traff hverandre dagen før også :fish:

Det gjelder rett å slett å gå ut OFTE, gjerne 9 -11 gang i døgnet. Vi belønnet med godbit så fort han selv viste tegn til å ville ut og når han da gjorde noe ute, hans første skikkelige signal på at han måtte ut var faktisk å gå å drikke vann også bare stå der ved vannskåla, oppfatta vi det ikke fort nok så satt han seg ned der...

Edit: lagt til

Endret av Gullulven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen. :) Det med å ta halen mellom beina funker veldig fint. Siden han som regel tisser rett ved siden av meg, rekker jeg bort. Og har i dag sett tegn han gir når han vil ut. Tror jeg.. Han gjorde dette rett før han tisset inne tidligere, to ganger. Han setter halen i været og legger hodet i fanget mitt. Da er det på tide å gå ut :P Vi har ikke vært på valpekurs enda, men det er rett rundt hjørnet. Har noen noen anbefalinger på Romerike? Jeg har lest så mange som har stuerene valper nesten før de har satt en pote innenfor døren, så det er klart jeg begynte å lure. Men igjen, det er vel forskjellig fra valp til valp. :P Jeg har heldigvis masse tålmodighet å ta av.^^ Uhell i sengen kan jeg tenke meg er en prøve. Vår får ikke lov til å komme opp i hverken sengen eller sofaen. Det blir han for stor til, og jeg ser ikke poenget med å venne han til noe jeg må avvenne han senere. :)

Det blir nå uansett hund av han tilslutt, det er vel heller bare å nyte den korte valpetiden som er igjen<3 Og det minner meg på...

Når kommer trassalderen? Da kan jeg vel forvente meg enda mer frustrasjon :gaah:;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest så mange som har stuerene valper nesten før de har satt en pote innenfor døren, så det er klart jeg begynte å lure.

Ja, det var jo nettopp det eg kommenterte òg. Tull, tøys og fanteri. Godt mogleg dei finst, men eg trur nok berre det er mange som er flaue over å innrømme at hunden deira ikkje er husrein, og dermed heller let vere å seie noko i slike diskusjonar ;) .

Trassalderen, eller puberteten, ja. Laffen er der no. Moro det... :rolleyes2: :lol: . Neida, det går jo heilt greit, ein må berre for all del vere klar over at det kjem. Problemet er vel ofte at folk som ikkje er så kjend med hundehald rett og slett ikkje veit at hunden har ein slik periode i livet, og når dei då opplever at hunden har tilbakegang i høve til ting dei har vore flinke med tidlegare, utan at dei kan sjå noko årsak, så oppfattar ein det som at det er noko feil med hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med det samme! Valpen min tisser inne! :P Man må bare lære seg tegnene på at de egentlig må tisse. Zera er snart 3 og en halv mnd, men hun sier ikke ifra at hun må ut i det hele tatt, ikke et pip rett og slett. Heller ikke om natta. Det jeg har lært er at om dagen når hun er våken holder hun seg i ca 20 min inne. Dvs at jeg da tar henne ut hvert 20 min når hun er våken. Om kvelden klarer hun enda mindre av en eller annen grunn, så da tar jeg henne ut hvert kvarter. Bare for å unngå uhell. Så er det jo selvfølgelig ut hver gang hun har sovet, eller hver gang hun slipper leka si etter å ha lekt. Ut og tisse og masse ros, tisser hun inne bare tørker jeg opp.

Det kommer til å ta den tiden det tar, men så lenge det ikke er noe fysiologisk feil med valpen, så er det en ting som er sikkert, og det er at det går over. De lærer det til slutt! :D

Det er min trøst de gangene hun plutselig finner på å tisse en innsjø med 5 min mellomrom ;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi opp dere med tisseglade valper. :D

Det er som resten her sier slett ikke uvanlig at valpen er både 5, 6, 7 mnd og mer før den begynner å bli skikkelig stueren! Siste valpen her merket vi skikkelig forskjell rundt 4 mnd, men før det var det liten kontroll for å si det slik. :P En veterinær jeg kjenner får stadig bekymrede førstegangseiere inn med valpen på 12 uker(vaksinetid), som er litt småfortvilet over at valpen ikke er stueren. Ting tar tid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke si nei, men ros heller masse når han tisser ute :) Min var ikke husrein før han var 7 mnd og han kunne tisse inne 2 sek etter vi kom inn fra tur hvor han hadde tisset masse. Det er ikke så gøy, men sånn er det med noen dessverre. Det som kan hjelpe er og ha den på et avgrenset område, feks i en valpegringd eller i et passe langt bånd, også ta den ut når den blir urolig.. Det eneste man oppnår med og bli streng er at den begynner og gjemme seg og da blir det bare vanskeligere og følge med, samt at man kan risikere tissing bak sofa o.l som er ganske upraktisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er en helt normal valp fra et helt normalt kull.

Jeg er heldigvis klar over pubertetstiden, så der får vi bare holde ut og minne oss selv på at det går over ^^

Det er vel heller samboer som stresser om at dette må ta slutt snart, så nå har han fått sett hva som lønner seg. Det er som jeg hele tiden har sagt; han lærer til slutt. Jo færre uhell, jo fortere lærer han.

Jeg er så absolutt ikke streng i stemmen når jeg sier nei, så han har ingen grunn til å ville gjemme seg. Han tisser gjerne rett ved siden av meg, så det er det ingen fare med.:) Han var jo så flink her for litt siden. Da tisset han ikke inne på nesten 2 uker, så det er nok bare et lite tilbakefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt helt samme samboer-problem. Var like før jeg kasta mannen på hode ut pga han ikke hadde noe forståelse for at en VALP er VALP... han kritiserte meg helt til hun hadde første løpetid ved 8 mnd alderen, for da roet hun seg og ikke lenger etterpå var hun stueren, nå får jeg kritikk fordi hun er FOR flink, han synes hun er kjedelig nå :P . Så bare "hang in there" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...