Gå til innhold
Hundesonen.no

Et konstant gnag når jeg er tilstede


SAGA
 Share

Recommended Posts

Sliter med at dyret på 15 mnd maser så fælt når jeg er tilstede. Så lenge jeg er borte eller et annet sted i huset, går han og legger seg. Men så fort jeg kommer igjen, har jeg`n rundt beina med "skjer`a" blikket. Sitter vi i sofaen om kvelden, maser han for å komme opp og når han får det, hopper han ned igjen. Flyr til døra for å komme ut, men går vekk så fort vi reiser oss for å slippe ham ut. Så da blir han enten hivd ut så han skal forstå at han faktisk må ut når han går dit, selv om det bare er på "drit", eller vi overser ham. Og da som oftest med det resultat at han etter å ha ropt "ulv, ulv" flere ganger, tisser inne.

Jeg regner med at dette gnaget er p.g.a at det er jeg som gjør alt med ham, så han forventer kun at det skal skje noe når jeg er der. Har prøvd, litt halvhjertet, å be ham om å legge seg, men det blir til at jeg gir litt opp når jeg må gjenta annenhvert minutt hele kvelden. Er nok muligens en utålmodig sjel :whistle:.

Jeg har vurdert å ta frem buret igjen, for å prøve å roe ham der, men vi er liksom ferdig med burperioden og uansett blir vel kanskje det sett på som straff å ligge der i denne situasjonen. Og dèt vil vi ikke.

Han kan slappe av innimellom selv om jeg er der, men det er kun på dagtid og ikke plagsomt ofte :no:

Er det noen annen metode enn å gjenta "legg deg" hele kvelden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når går du tur med han? Høres kanskje litt åpenbart ut, men her i huset fungerer det ofte med en god tur før vi setter oss ned foran tv'en om kvelden. Da er vi trygge på at hun har fått gjort sitt, pluss at hun har fått god mosjon og er sliten og fornøyd for kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingen betydning om vi har gått tur eller ikke. Han er i hæla hele tiden. Merker jo forskjell de gangene han er fullstendig utslitt etter trening og slikt, men det er ikke hverdagskost. De fleste kveldene i løpet av uka, blir det bare vanlig tur med litt godbitsøk på plenen eller i skogen. Han virker overhodet ikke stresset, bare "klar". Høres sikkert teit ut.

Ang. det å lære ham "plassen din", så er det bare å få kjøpt seg mere tålmodighet,da. Noen som har litt for salg? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å klikkertrene litt på kvelden, det sliter hunden litt ut (psykisk).

Men hunder er forskjellige, og noen er mer masete og uavhengige enn andre.

Vår forrige hund var ganske så masete, mens hunden vi har nå maser ikke.

Jada, det hender vi driver litt med det. Men da blir han nesten mer masete, for han syns det er så gøy.

Han ligger forresten som et kadaver i sofaen her nå, så han kan..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gå en god tur med han/ eller trene mentalt(triks, lydighetsøvelser ol.) og så trene på å "bli liggende på plassen sin" når han er litt trøttere? Da er nok sjansen for at han ligger der bedre, og du kan belønne mye. En god start :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ignorere han totalt i en periode og ikke gjøre noe mer med han en absolutt nødvendig(vær litt kjedelig), legg vekk babystemme, ballkasting og andre ting som girer opp litt, slik at han mister noe av det fokuset han har på at noe skal skje hele tiden og roer ned litt.. Så kan man å slenge på et bånd og binde han på plassen sin om man ikke gidder og reise seg hele tiden. Jeg tror kanskje det har mer for seg og bare ignorere til han faktisk finner roen selv, enn og be han gå og legge seg hele tiden(da får han jo faktisk opmerksomhet). Ignorering kan gå litt treigt i starten, men når de tar hintet så virker det skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med malamuten, jeg. Vi var gjennom noen måneder med ignorering, og eneste gangene det skjedde noe (ut på tur, litt hjernetrim e.l.) var når han på egen hånd hadde gått opp i senga si. I starten bare når han så vidt gikk oppi, etterhvert måtte han ha liggi der en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Springthing

Signerer de to siste talerne. Jeg har en liten masekråke og rævdilter selv, og det skal latterlig lite oppmerksomhet til før hun er i skjørtene på meg.

Det eneste som funker hos oss er ignorering. Jeg er den første til å innrømme at jeg ikke er så god på dette. Klassisk kveldsscenario hos oss: jeg sitter ved pc'n, bikkja står rett ved siden av og stirrer på meg. Jeg later som ingenting, hun stirrer og stirrer til hun blir frustrert og sniker hodet opp i fanget og dytter nesen i armene mine og virkelig ber om det - i første omgang vil hun nå bare ha meg til å klappe henne. Når heller ikke det funker og jeg ofrtsatt ignorerer (og nå har vi kommet dit at jeg konsentrerer meg skikkelig for å ikke henvende meg til henne), blir hun frustrert og bjeffer og uler litt og hopper ut på gulvet og gir meg verdens mest innstendige blikk. Hele kroppsspråket sier liksom KOM AAAAAAN DA! HERREGUUD, SKJØNNER DU INGENTING ELLER?? Og før jeg vet ordet av det, har jeg sett på henne, kanskje til og med sagt "Stella, skjerp deg" eller noe i den dur. OG der! ..kom belønningen for å ha holdt ut så lenge. Endelig fikk hun meg til å gi henne oppmerksomhet. Og nå tar hun neste steg, nå som hun har oppmerksomheten min, og kommer hoppende og koser og gjør seg morsom og gjør triks og alt mulig for å holde på oppmerksomheten og lokke meg utpå. Og så har vi heele sirkuset om igjen resten av kvelden, så jeg må sende henne i kurven med streng beskjed om å bli.

Hun har dessverre knekt koden, og vet at før eller siden sprekker jeg og gir henne litt oppmerksomhet og stimuli, som er alt hun lever for. Lydighetstrening/triks/klikkertrening kan faktisk gjøre vondt verre av og til, og girer henne mer opp. Det er kun ignorering over lang tid og store mengder tålmodighet som har hjulpet. Da har hun til slutt gitt opp og funnet roen. Men, så klart - man må skille mellom en understimulert hund og en masete hund. Det er vanskelig å få den til å slappe av om den faktisk ikke har fått ut energien sin den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Springthing

Blir hun i kurven sin da?

Hvis ja, så er det jo bare å bruke den kommandoen tidligere?

Jada, hun blir det. Så det er i utgangspunktet ikke et problem. Men jeg vil jo egentlig at hun skal kunne gå fritt rundt i huset, drikke vann og ligge der hun vil og være der folk er og sånt. Så målet er at hun kan være fri i huset uten å mase på meg. Og så lenge jeg greier å være konsekvent går det altså. Det er bare så syykt vanskelig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...