Gå til innhold
Hundesonen.no

Sporspørsmål


Red Merle
 Share

Recommended Posts

Kanskje en litt dårlig overskift på tråden, og jeg vet ikke om dette er riktig sted å poste heller.. Men, men..

Jeg har noen spørsmål ang spor. Vi har trent mye blodspor, og bikkja er veldig flink, MEN hvordan kan kan jeg lære henne å GÅ sporet, og ikke løpe det? Hun blir veldig intens i sporet, og får veldig hastverk. Hvordan kan jeg roe henne ned så vi kan gå sporet? Noen som har samme porblem? tips? Har litt lyst til å prøve oss på blodspor konkurranse, men pga hennes veeeldig høye tempo, så har jeg aldri meldt på. Vi står liksom litt fast rundt dette med tempo, om dere skjønner.

Spørsmål nr 2, hvordan lærer man inn menneske spor? Blir jo mye styr når man skal legge blodspor, så kunne tenke meg å lære hundene menneskespor. Hva er viktig å huske på når det gjelder menneskespor? Er det i menneskespor man bruker slike sporpinner?

Ble visst mange spørsmål her , men så er det så mye jeg vil lære også :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en litt dårlig overskift på tråden, og jeg vet ikke om dette er riktig sted å poste heller.. Men, men..

Jeg har noen spørsmål ang spor. Vi har trent mye blodspor, og bikkja er veldig flink, MEN hvordan kan kan jeg lære henne å GÅ sporet, og ikke løpe det? Hun blir veldig intens i sporet, og får veldig hastverk. Hvordan kan jeg roe henne ned så vi kan gå sporet? Noen som har samme porblem? tips? Har litt lyst til å prøve oss på blodspor konkurranse, men pga hennes veeeldig høye tempo, så har jeg aldri meldt på. Vi står liksom litt fast rundt dette med tempo, om dere skjønner.

Spørsmål nr 2, hvordan lærer man inn menneske spor? Blir jo mye styr når man skal legge blodspor, så kunne tenke meg å lære hundene menneskespor. Hva er viktig å huske på når det gjelder menneskespor? Er det i menneskespor man bruker slike sporpinner?

Ble visst mange spørsmål her , men så er det så mye jeg vil lære også :icon_redface:

2 av mine tidligere hunder har holdt for høyt tempo når vi har trent blodspor. Han første ble til en 30 kilos traktor, så der var løsningen enkel, jeg la sporlinen bak ryggen og la litt kroppsvekt bakover. Det bremset han nok til at han skjønte hintet... :P

Andre hunden var en relativt førermyk liten labradorfrøken, med henne så holdt det med litt motstand i linen og vanskeligere spor.

Hun ble lett "overlegen" dersom hun oppfattet sporet som enkelt, og durte avgårde i altfor høyt tempo. Hun var en meget sporsikker og selvstendig dame, som antageligvis bare så på meg som sjåfør.... :P

Øking av liggetid og lengden på sporet, samt terrengbytter underveis gjorde at hun måtte konsentrere seg mer og dermed måtte jobbe roligere.

Bruksspor er jeg helt fersk på, så det må noen andre gi deg innputt på :)

Lykke til videre med sportreningen!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder menneskespor er det flere måter å lære det inn på. Siden du har aussie med fart i sporet vil jeg anbefale deg godbitspor, da er det lettere å få nesen ned i sporet og farta ned.

Du legger godbiter i hvert fotspor eller evt. sjeldnere, det ser du bare an på hunden din. Noen foretrekker godbitdepoer underveis. Dvs at man legger en godbitdunge med jevne mellomrom. Kanskje hver tiende eller hver femtende meter i starten. Jeg har best erfaring med å legge godbiter i hvert fotspor til mine aussier.

Noen vil gjerne holde igjen hunden slik at den tar alle godbitene, det er ikke jeg så nøye på og jeg har også sett hunder bli mer stressa av det og kaver seg frem i sela. Det jeg synes er viktigst er å holde igjen hunden når nesen går opp og slippe opp/følge på når nesen går ned. Da forsterker du lav nesebruk. Se også på om det er noen forskjell på hunden om du går nært den eller lengre bak. Noen blir stressa av å ha eieren nært, andre bryr seg ikke noe særlig om det. Jeg liker å gå nært hunden i starten for å ha bedre kontroll på hva den gjør.

La gjerne sporene bli gamle før du går dem, det er vanskeligere og farten kan gå ned. 1 time kan være fint i starten. Eksperimenter også med hvor vanskelig underlagene kan være. Jo vanskeligere det er, jo mer må hunden tenke og som oftes går farten ned av det. Men skal du konkurrere må den også lære seg å gå ferskere spor.

Det er i menneskespor man bruker sporpinner under konkurranse. Når man går godbitspor kan det være fint å trene pinneplukking separat før man legger det inn i sporet.

Andre ting som er viktig å tenke på er å lære hunden og gå vinkler, gå på ulikt underlag, ulik alder på sporet, ulike sporleggere, kryssaspor og sporoppsøk.

I forhold til å få ned farten, hjelper det på å lufte hunden godt før du går sporet. Varme den opp og la den få løpe av seg overskuddsenergien. Lag også rolige rutiner rundt sporet. Om hunden blir rolig av å gå fot frem til sporstart, gjør det. Ikke la den gå fremst i båndet og trekke og gasse seg opp. Be den sitte eller ligge ved sporstart mens du strekker ut sporlina. Eller kanskje det er best for den at du kler på sporsele og sporline ved bilen, se det an på din hund. Vær rolig og samlet selv. Under selve sporet er det som sagt viktig at du regulerer linebruken etter hvordan hunden har nesten. Målet er at den skal gå med nesen ned i sporkjernen. Nesen ned mot bakken. Aussier er glade i å bruke overvær, altså nesen opp i luften. Stopp da og hold den igjen og vent til nesen går ned igjen. Med godbiter i sporet får du forsterket nesen ned og det er også mer interessant for hunden å ha nesen ned.

I vinkler, underlagsskifter og ved andre vanskeligheter kan du legge godbitene tettere.

Etter hvert som hunden går slik som du vil, kan du øke lengden mellom godbitene.

Ved sporslutt er min erfaring at det kan være bra å legge en godbitdunge. Når hunden står og spiser på den, går du rolig frem, roser rolig, ber den legge seg (om det fungerer beroligende på den) og legger ned enda flere godbiter. Ta av sele, surr opp sporlina mens hunden endten ligger i en bli eller du har bundet den fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...