Gå til innhold
Hundesonen.no

Ip-telefon. Finnes det en montør å spørre her?


Tricolor
 Share

Recommended Posts

Vi har nettopp byttet ADSL-modem. Hadde tidligere en trådløs router utenom, men på grunn av problem med linjen byttet vi til trådløs router og modem i ett. Bredbåndet fungerer utmerket. Men vi får ikke summetone. Før hadde vi en splitter. Hvor skal denne plasseres i forhold til telefonmodem og router? Har ikke koblet telefonmodemet direkte i routeren, da uttaket er i en annen etasje. Det går ledning fra modem til vegguttak, og derfra til vegguttak i hovedetasjen.

Vanskelig spørsmål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg jobbet med dette før.

IP telefon skal IKKE brukes med splitter. Kast splitteren, den er bare beregna for analog telefon.

Veggkontakt ----> Ruter/modem

Deretter MÅ du ha IP telefonboksen tilkoblet en av LAN utgangene bakpå ruteren/modemet

Hvis du vil kan du du sende meg en PM med leverandør og navn på utstyr så kan jeg hjelpe deg mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har IP tlf fra Nexgentel.

Vegg --> splitter --> router --> ipmodem --> Telefon

Jeg har analog linje inn i vegg og ikke ISDN (vet ikke om dette gjør en forskjell) - dermed må splitteren først for nettopp å splitte signalet. (sagt enkelt) Jeg har også analog tlf.

Noe jeg tror dere også har, ettersom dere har brukt splitter og kun bytta annet utstyr, så splitter skal dere bruke slik det ser ut som

Fra vegg til splitter skal ledning inn i ADSL porten og fra splitter til router skal LINE brukes

(tror router og ipmodem kan bytte plass med tanke på prioritering av trafikken skjer automatisk da, men selv har vi perfekt stabilt og fint internett og kjempegod lyd på tlf hele tiden, så det har vi ikke brydd oss om å sjekke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antakelig er det analog telefon vi også har da. men via ADSL. :w00t: Har ADSL fra Nextgentel, telefoni fra Telio. Vært i kontakt med begge leverandører, det er ikke feil på linjene. Tidligere hadde vi vanlig modem og en ekstra trådløs ruter. Så måtte vi bytte telefon, fordi batteriene ble dårlige og i tilegg hakket det mye i samtalene. Målinger viste at det var feil en plass på adsl-linjen, feilen skal sannsynligvis være i splitteren. Så den er byttet samtidig med at vi fikk modem med trådløs ruter. Internett fungerer som sagt. Og systemet har fungert utmerket i flere år.

Attpåtil har vi gjemt den gamle telefonen så godt at vi ikke finner den igjen. (basestasjonen). (Kjøpt nye oppladbare batterier, men hva hjelper vel det)? Ellers kunne vi koblet den direkte til telefonmodemet og brukt en ekstra lader i hovedetasjen. Gøy på landet. :sint_01:* Rive seg i håret*

Får først og fremst prøve ut Karpe S. sin beskrivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ADSL jeg også har, men det er altså telefonlinjen inn i huset som er vanlig analog.

Sikker på at dere har analog linje? - Sikker på at deres nye tlf også er det?

For å eliminere feil, så sett basestasjon rett i vegg uten router osv - altså telefon rett i vegguttak.

Har dere tlf fra telio? Da er det mest sannsynlig en ren IP-tlf(da virker den ikke rett på vegg, men en analog gjør det hvis dere har analog linje). Gi oss navn på tlf, s vi kan eliminere/finne ut hva dere egentlig har.

Prøv dette (fra telios egne sider):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittelen sier IP-telefon...

Så jeg tolker det slik at dere har sakt opp Analoglinjen å har Kun ADSL med tjenesten IP-telefon...

I så tilfelle står det bak på det nye trådløse modemet TEL1 og eventuelt TEL2, din gammeldagse telefon skal da inn i TEL1...

Om du ikke har Analog linje lengre, så trenger du heller ikke splitteren, den er da bare enda en mulig feilkilde/kobling...

Om tittelen ikke er riktig, og dere HAR Analoglinje + ADSL, så skal du bruke splittern å plugge den gamle telefonen i TELE utgangen på splittern...

Dette er såre enkelt, men du&vi må liksom vite hva det er du faktisk har...

Står på regningen eller bestillingsbekreftelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet jammen ikke jeg hva det vi har heter. Men vi sa opp den "gammeldagse" telefonen for mange år siden (2004) og fikk ADSL og "bredbåndstelefoni" hvor vi fremdeles brukte de vanlige telefonapparatene. Det har fungert helt fint inntil nylig da samtalene begynte å bli hakkete. Så byttet vi telefonapparat uten at det hjalp. Målinger viste at det var feil på ADSL-linjen, derfor bestilte vi ny router. Internett har blitt mye raskere, så feilen har sansynligvis ligget der og/eller i splitteren. Splitter har vi hatt (tror jeg) fordi apparatene står i et kjellerrom der linjen kommer inn, og vi har hatt en ledning fra Telioadapteren og inn i veggen igjen, derfra har det gått ledning ti hovedetasjen og telefonapparatet har vært koblet i vegguttak. Sikkert tungvint, men fungert har det gjort.

Jeg skal prøve igjen å koble opp etter den fine plansjen. Vi fikk ikke noen veiledning med, og den forklaringen vi har fått fra kundeservice har heller ikke gitt oss summetonen tilbake.

Dere er kjempegreie som har tålmodighet med meg :rolleyes2: og gidder å svare, det setter jeg stor pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan se veiledninger på de ulike adapterne fra telio her

Hvis dere prøver og prøver uten å få det til, så ville jeg nok prøvd å eliminere feil, for det kan være en feil og da må man prøve å eliminere ut som sagt - jeg ville prøvd og sett om tlf virker rett i vegg.

Forøvrig sier deres support "Det vil også være mulig å koble adapteren foran ruteren om dette er ønskelig da adapteren har en egen LAN utgang for ruter/pc." - det vil altså si at du kan koble ledning fra splitter (LINE) inn i adapter og fra adapters LAN utgang til routerens WAN port

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, enden på visa ble at nettet falt helt ut. Så vi måtte ha en el-montør på plass. Det var kommet fuktighet til i koblingene på utsiden av huset, vær og vind hadde fjernet dekslet. Så fikk vi koblet alt opp igjen. Uten splitter. Hvorfor vi har brukt splitter før kunne han ikke skjønne siden vi har ip-telefon. (Ja, det er det vi har). Takker og bukker igjen for all velvillighet med å hjelpe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vi har brukt splitter før kunne han ikke skjønne siden vi har ip-telefon. (Ja, det er det vi har).

Bare husk at slike ting er viktig å få med når man stiller spørsmål - alltid viktig å få med mest mulig info slik at hjelp/forslag blir mest mulig relatert til den virkelige utfordringen man har.

Lykke til videre med deres internet og tlf ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...