Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundelufting


Mirai
 Share

Hundelufting  

49 stemmer

  1. 1.

    • Hunden min ble luftet alene
      8
    • Hunden min ble luftet sammen med maks en annen hund
      13
    • Hunden kan luftes med hvor mange hunder som helst
      28
  2. 2.

    • Luftes i bånd
      17
    • Få lov til å gå løs der det er mulig (eks. skog/turområder)
      32
  3. 3.

    • Hundepasser henter hunden og leverer den etter tur
      20
    • Jeg tar hunden til et avtalt sted og henter den senere
      0
    • Mulighet for en kombinasjon
      29
  4. 4.

    • 30 minutter
      1
    • 30-45 minutter
      7
    • 45-60 minutter
      14
    • 60 minutter eller mer
      27
  5. 5.

    • Inntil 60,-
      3
    • 60-100,-
      19
    • 100-150,-
      21
    • 150,- eller mer
      6
  6. 6.

    • Ja
      43
    • Nei
      6


Recommended Posts

La oss si at hundelufting var et alternativ for deg, enten pga. lite tid, sykdom eller andre grunner.

Hvor mye ville du være villig til å betale, og hva slags forutsetninger skulle du hatt for å velge noen til å gå tur med hunden?

Legg gjerne til tanker eller ideer :) Har sett rundt på hjemmesider og f. eks prisnivået varierer jo veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke hatt problemer med å la min hund bli luftet med andre hunder så lenge den som lufter har litt peiling og vet hvordan hundene skal introduseres for hverandre, og at de andre hundene ikke er aggresiver ol. Min er grei og snill med alle men jeg er livredd for at min skal få noen ubehagelige oppleverlse med andre bråkete hannhunder, men det går alltid greit så lenge de får ordne opp selv uten bånd og uten at eierne står helt oppi de.

Blir litt vanskelig å si hvor mye jeg ville betalt siden jeg ikke ser for meg at jeg skal benytte meg av en sånn tjeneste for jeg har overhode ingen problemer med å få trimme hundene, og hvis jeg er syk så har jeg masse familie, venner og typen som gledelig låner hundene på tur. :) Men jeg sa mellom 100-150kr :)

Jeg hadde også vært villig til å betale litt mer hvis min måtte luftes alene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre ting som er viktig for meg er hundelufterens kompetanse, og hvordan hundene blir hentet. Mange hundeluftere i Oslo har biler enten uten bur, eller stabler av sammenleggbare stålbur, noen har flere hunder i hvert bur osv. Selv om de sier at bare hunder som kjenner hverandre og går greit sammen blir puttet i samme bilbur så er ikke dette sikkert nok etter min mening.

Hundelufter trenger ikke å ha en mastergrad i adferdspsykologi, men ha nok erfaring til å kunne håndtere ulike hunder i ulike situasjoner. Videre er det viktig for meg at de følger norsk lov (i tillegg til skikk og bruk, kravstor er jeg) ift. båndtvang for eksempel. De færreste hundeluftere slipper hunder som ikke har grei innkalling, men heller ikke det er lov i båndtvangen, og når de da gjerne har flere hunder med seg gjør det at kontrollen er langt dårligere.

Jeg mener også at det er unntaket at en hundelufter har reell kontroll på mer enn tre hunder av gangen. Det går nok "stort sett" bra, men "stort sett" holder ikke når man driver profesjonelt.

Jevnt over ville jeg tiltrodd tenåringen i gata å gå tur med hunden min enn de fleste "profesjonelle" hundelufter, ihvertfall ut fra det jeg kjenner til her i Oslo. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboeren min driver med hundelufting profesjonelt, så jeg kan jo svare utifra spørsmålene dine, og hvordan vi gjennomfører dette i praksis:

1. Vi lufter hovedsakelig flere hunder av gangen, men tar også på oss enkeltoppdrag (en og en hund) så langt kapasiteten rekker. Vi går alltid sammen i tilfelle det skulle oppstå situasjoner som f.eks. skade eller lignende. Vi går med max. 6 hunder tilsammen, hvor vi da har ansvar for 3 hver. Dette er ett antall som vi er komfortable med :) Vi setter sammen grupper som fungerer bra sammen, så vi har noen viltre og noen rolige grupper. Vi tar aldri sjansen på å sette sammen 2 hannhunder som kan være dominante i følge eier i samme gruppe. Selv om det sikkert hadde gått bra mellom mange, så gjør vi altså ikke dette.

Første turen går vi alltid alene med hunden, evt. sammen med våre hunder. Deretter introduserer vi hunden for en og en av de andre i den gruppen vi plasserer den, og dette har alltid gått bra. Aldri hatt noe som helst problemer med bråk eller dominans. Det er jo også ett krav fra oss, ingen hunder skal være aggressive overfor andre hunder.

2: Hunden luftes i bånd så lenge eier ønsker dette, resten slipper vi løs. Er det noen som er dårlige på innkalling eller har tendenser til å løpe litt langt vekk, bruker vi langline. Er det båndtvang, så er det båndtvang. Derfor er ikke dette den morsomste tiden på året ;)

3: Vi henter og leverer hunden hjemme hos eier. Enten så får vi egen nøkkel, eller så legges denne ut ett sted vi avtaler. Vi har aldri hunder løs i bilen, men i helsveisede bur hvor de sitter trygt.

4: Turene vi går varer minimum 1 time + kjøretid. Vi benytter oss av skog og mark og går aldri tur langs veien.

5: Hundelufting hos oss koster 180 kroner per gang, og 20 % på hund nr. 2. Flere hundeluftere tar en del mer enn det vi gjør, og det mange ikke tenker på er hvor mye utgifter osv. det er i denne jobben. Først og fremst så er det skatt og moms, som utgjør en stor del av prisen. Deretter er det bensin, godbiter, langliner og annet hundeutstyr som benyttes (vannskål, håndkler til å tørke, magebelte, turklær osv.) Det er slitasje på bil, evt. investering i større bil noe vi måtte kjøpe, og investering i trygge solide bilbur. Andre utgifter som kan nevnes er oppstartsutgifter. Man må etablere ett firma og ansette en regnskapsfører, noe som igjen koster en del. Utifra alt dette syns jeg ikke 180 kroner er så veldig mye. Tar man en pris på 60-100 kroner tror jeg ikke man overlever alt for lenge med mindre man tar med seg mange flere hunder enn det som er forsvarlig.

6: Vi tar noe høyere pris hvis hunden må luftes alene (200 kroner istedenfor 180).

Det er verdens beste jobb, men det er viktig å ha startkapital og is i magen! :)

Marie her inne (også Tab07) driver også med hundelufting, og vi fikk masse gode råd og tips fra de når vi startet opp 1 år etter de :)

Edit: Vi legger også igjen en loggbok hvor vi skriver når vi hentet/leverte og hvor vi har gått. Vi tar også bilder fra de ulike turene slik at eier får se hvordan hunden har det på tur. Vi skriver også i loggboken om hvordan turen har vært, og hva hunden deres har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det skulle vært aktuelt for meg, så hadde sikkerhet vært et stort tema som Simira snakker om. Det er litt for mye av dårlig sikring i biler omkring i denne byen. Jeg hadde krevd at hunden skulle hatt et egent bur i bilen som var trafikksikkert. I tillegg så hadde jeg krevd at hunden alltid skulle gå i bånd, og ikke vært med på frislipp på noen som helst måte. En person vil få problemer med å skille 11 hunder om de braker sammen eksempel. Ergo ingen andre skulle ha vært under frislipp heller. Om en flokk hunder finner på noe, så kan det fort gå galt også.

En annen ting er at jeg faktisk skal vite at hunden min blir gått tur med så lenge som det påstås. Det har vært luftere her i byen som har skrevet hunden ut og inn til feil tid, slik at det virker som om den er lengre borte enn det den er i tillegg til å bare ha kjørt rundt med hunden i bilen, stoppet og røyket og så kjørt de hjem igjen. Ergo jeg skal vite hvor de går til hvilke tider så jeg faktisk har mulighet til å kontrollere dette, noe jeg veit flere hundeluftere ikke ønsker å oppgi.

Pris hadde vært litt ut fra hvor store grupper hunden hadde gått i, og hvor lenge. En times skogstur i sele og belte sammen med 4-5 andre hunder, hadde jeg betalt mer for enn langs en tursti med 11 andre hunder i bånd. Nå er det ikke helt aktuelt for meg, men det er mine tanker etter å ha vært borti flere hundeluftere av ymse kvalitet i denne byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri sluppet mine hunder avgårde med noen jeg ikke kjente godt fra før av - hadde heller ikke sendt ungene avgårde med hvem som helst...

Dennis har passert 2 år nå, og får aller nådigst være med min fetter på fjellturer, men senest fredag i forrige uke ble de utsatt for en utagerende hund og Dennis svarte igjen - det er noe jeg aldri hadde tillatt selv, og jeg kjenner jeg kvir meg til å slippe dem avgårde på egen hånd igjen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...