Gå til innhold
Hundesonen.no

Appellmerket/bronsemerket


Bellare
 Share

Recommended Posts

Har eit lite ønske om å ta appellmerket med det lille udyret mitt. Ho kan meir eller mindre alle øvelsane både inne og ute, er kun stå under marsj, fellsdekk 1 min. og tannvisning som på trenast meir på. Tannvisning kjem uansett til og gå rett vest då frøkna til tider synest ho må kjefte på enkelte personar *sukk*

Når tanken først slo meg om det at eg kanskje kunne prøve å ta appellmerket med ho, så var eg veldig ja/nei/kanskje, men no som eg har fått såpass mykje framskritt med ho, og ho viser såpass stor glede under trening, så blir jo fristelsen enda større! Det einaste som stoppar oss er då at ho kan reagere på "dommeren" og/eller andre hundar som står rundt.

Men lurer litt på korleis det er, sånn som fri ved fot f.eks. går ein vanleg, sakte, og rask marsj? Og kor langt skal ein gå? Med/utan vendingar?

Veit ikkje heilt kvar eg har det i frå, men er det slik at ein skal gå 10 skritt vekk i frå hunden når hunden er i dekk ved holdt, og gå 2 skritt bak hunden, stoppe og gå inntil, for så å kommandere sitt opp/utgangsstilling igjen? Korleis er dette når det kjem til innkalling frå sitt og stå under marsj?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelverk med beskrivelse av hver øvelse finner du her. Der står avstander og slikt for innkalling og stå under marsj.

Fri ved fot inngår ikke i bronsemerkeprøven, regner med at du mener lineføring :)

Det vanlige er at man går i en slags U. Begynner i ene enden av U-en, blir kommandert rundt med de vendinger som må til, gjør helt om og marsj/holdt, også går tilbake langs U-en til utgangspunktet (klønete forklart)U

nderveis kommanderes det holdter, spring- og saktemarsj.

Det kan selvsagt gjøres på andre måter, men det er den mest vanlige versjonen av lineføring på bronsemerke og i klasse 1.

Spring- og saktemarsjen er vanligvis bare noen få steg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takk for svar :)

Trur eg har lese for mykje fri ved fot i det siste. Veit det vart gjort forandringar i regelverket der enkelte øvelsar vart korta ned eller fjerna. Menmen, fri ved fot eller lineføring, samma skiten for meg :P

Kunne i grunn tenkje meg å melde oss på eit lydighetskurs med tanke på konkurranselydighet, men ser ut til at eg i vert fall må vente til neste år i vert fall, blæææh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål:

Er det noen som har noen formening hvor mye (jevn) trening som ligger bak bronsjemerket (hos en gjennomsnittelig hund)?

Så vidt jeg forstår er vel bronsjemerket en uoffisiell og en kjekk light-versjon av klasse 1, og jeg ser mange går et kurs over knappe to måneder hvor det avsluttes med en bronsjemerkeprøve. Ofte er det unge hunder også som går disse kursene, så jeg synes det er morsomt å se på ekvipasjene (under prøven) som har utviklet seg så godt sammen på relativt kort tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBS! Med mindre reglene er endret der også, så får du ikke fortsette om du stryker på tannvisningen...

Aldri hørt eller lest noko om det, og eg har lest opp og ned og i mente føler eg. Og dette har aldri komt opp før i vert fall. Men om det er så strengt på appellmerkeprøva også, så er eg dømt til å stryke. Frøkna er flinkar til å la ein fremmed sjå på tenna og alt anna når ho står på bord (utstilling), enn om ho står på bakken på til dømes sosialtreningane. x)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt eller lest noko om det, og eg har lest opp og ned og i mente føler eg. Og dette har aldri komt opp før i vert fall. Men om det er så strengt på appellmerkeprøva også, så er eg dømt til å stryke. Frøkna er flinkar til å la ein fremmed sjå på tenna og alt anna når ho står på bord (utstilling), enn om ho står på bakken på til dømes sosialtreningane. x)

Det står ganske greit i reglemanget :)

Sakset fra reglemanget som det er linket til lengre oppe her

"Dommeranvisning: Ved karaktersetting av øvelsen, skal det tas hensyn til hundens allmenne

oppførsel. Hund som viser aggressivitet, underkjennes og utvises. For å få en godkjent

karakter er kravet at hundens bitt skal kunne kontrolleres på en normal måte, uten at

hunden setter seg til motverge. Hund som av andre årsaker enn aggressivitet ikke tillater

at hundens bitt kan kontrolleres, skal underkjennes i øvelsen, men ikke nødvendigvis

bortvises."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er bronsemerkeprøven er uoffisiell prøve, og det varierer veldig fra instruktør til instruktør, hvor strenge de er. De fleste pleier å være veldig greie, da man ønsker at prøven skal oppmuntre ekvipasjene til videre trening og kanskje offisielle konkurranser. Man ønsker jo ikke å klubbe ned lydighetsprirer :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ganske greit i reglemanget :)

Sakset fra reglemanget som det er linket til lengre oppe her

"Dommeranvisning: Ved karaktersetting av øvelsen, skal det tas hensyn til hundens allmenne

oppførsel. Hund som viser aggressivitet, underkjennes og utvises. For å få en godkjent

karakter er kravet at hundens bitt skal kunne kontrolleres på en normal måte, uten at

hunden setter seg til motverge. Hund som av andre årsaker enn aggressivitet ikke tillater

at hundens bitt kan kontrolleres, skal underkjennes i øvelsen, men ikke nødvendigvis

bortvises."

Det der ja, men så er ikkje frøkna mi aggressiv akkurat. Men har aldri sett folk som har blitt bortvist på grunn av det, dei får vel heller "stryk" på den øvelsen? :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der ja, men så er ikkje frøkna mi aggressiv akkurat. Men har aldri sett folk som har blitt bortvist på grunn av det, dei får vel heller "stryk" på den øvelsen? :rolleyes2:

Får man 0 på øvelsen, får man stort sett ikke fortsette om hunden er aggressiv ... Og er den ikke aggressiv, står det: "Hund som av andre årsaker enn aggressivitet ikke tillater

at hundens bitt kan kontrolleres, skal underkjennes i øvelsen, men ikke nødvendigvis

bortvises."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBS! Med mindre reglene er endret der også, så får du ikke fortsette om du stryker på tannvisningen...

Spørs jo helt hvorfor man nuller. Har nullet på tannvisning i kl1 og fått fortsette. Er det pga agressivitet skal du (egentlig) ikke få fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Aldri hørt eller lest noko om det, og eg har lest opp og ned og i mente føler eg. Og dette har aldri komt opp før i vert fall. Men om det er så strengt på appellmerkeprøva også, så er eg dømt til å stryke. Frøkna er flinkar til å la ein fremmed sjå på tenna og alt anna når ho står på bord (utstilling), enn om ho står på bakken på til dømes sosialtreningane. x)

Selv usikre hunder kan lære tannvisning. De lærer at en person kommer bort og ser på tennene deres er en øvelse om alle andre øvelser. Ta det gradvis. Belønn i starten for at hunden sitter ved siden av deg mens en person står foran. Så beveger personen seg litt fremover og du belønner. Så går personen litt nærmere før du belønner osv. Personen trekker seg hele tida tilbake når du sier bra og belønner, for så å gjenta det med å gå mot. Hvor raskt du kan gå fremover kommer an på hunden. Til slutt kommer personen helt inntil og håndhilser på deg og går bort før du belønner. Når det går bra kan du gå videre til at personen bøyer seg litt ned ved hunden og går bort, så bøyer seg mer og mer før den til slutt tar på hunden og går bort. Helt til slutt løfter personen på leppa til hunden før den går bort og du belønner. Se an hunden hvor lang tid som må brukes på hvert steg og ikke være redd for å gå litt tilbake innimellom. Det trenger ikke bli vanskeligere for hver repetisjon. Repeter disse stegene for hver ny person i starten. Etterhvert kan du gå raskere og raskere gjennom helt til du til slutt kan ta en full tannvisning med en ukjent person.

Greia er at hunden ikke skal trenge å forholde seg til dommern/personen. Det er egentlig bare en forstyrrelse mens hunden sitter i utgangsstilling. En litt skummel forstyrrelse den trenger å lære seg å håndtere.

Og kan hunden din stå på bord å bli tatt på av fremmede er det ingen ting i veien for at den skal kunne lære seg å sitte i utgangsstilling når den blir tatt på. Du må bare lære den det. Og lære den at det ikke er skummelt og ikke er en person den trenger å hilse på/forholde seg til, personen er bare en forstyrrelse som kommer og gjør det den skal og forsvinner igjen. Ikke noe ubehag og gå heller for sakte frem enn for fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv usikre hunder kan lære tannvisning. De lærer at en person kommer bort og ser på tennene deres er en øvelse om alle andre øvelser. Ta det gradvis. Belønn i starten for at hunden sitter ved siden av deg mens en person står foran. Så beveger personen seg litt fremover og du belønner. Så går personen litt nærmere før du belønner osv. Personen trekker seg hele tida tilbake når du sier bra og belønner, for så å gjenta det med å gå mot. Hvor raskt du kan gå fremover kommer an på hunden. Til slutt kommer personen helt inntil og håndhilser på deg og går bort før du belønner. Når det går bra kan du gå videre til at personen bøyer seg litt ned ved hunden og går bort, så bøyer seg mer og mer før den til slutt tar på hunden og går bort. Helt til slutt løfter personen på leppa til hunden før den går bort og du belønner. Se an hunden hvor lang tid som må brukes på hvert steg og ikke være redd for å gå litt tilbake innimellom. Det trenger ikke bli vanskeligere for hver repetisjon. Repeter disse stegene for hver ny person i starten. Etterhvert kan du gå raskere og raskere gjennom helt til du til slutt kan ta en full tannvisning med en ukjent person.

Greia er at hunden ikke skal trenge å forholde seg til dommern/personen. Det er egentlig bare en forstyrrelse mens hunden sitter i utgangsstilling. En litt skummel forstyrrelse den trenger å lære seg å håndtere.

Og kan hunden din stå på bord å bli tatt på av fremmede er det ingen ting i veien for at den skal kunne lære seg å sitte i utgangsstilling når den blir tatt på. Du må bare lære den det. Og lære den at det ikke er skummelt og ikke er en person den trenger å hilse på/forholde seg til, personen er bare en forstyrrelse som kommer og gjør det den skal og forsvinner igjen. Ikke noe ubehag og gå heller for sakte frem enn for fort.

Går fram på ein litt anna måte sidan udyret har ein tendens til og reagere kraftig på enkelte personar. Har jobbar MYKJE med å få ho trygg, og det tok meg vel rundt 4+ mnd. før ting slo gjennom, og enda lenger før spesielt ein av instruktørane i hundeklubben faktisk kunne ta og kjenne på frøkna utan gneldring. Forge mandag var det ein anna instruktør, og det endte med at ho gneldra og gneldra og gneldra. Endte også med at ho sprang bort og gneldra vidare når vi skulle trene innkalling. Eg hadde fått ho i sitt og bli, og i det eg rygga bakover sprang ho bort til instruktøren som sto eit stykke lenger vekke, og då var det gneldrina. Håpar dette var eit eingongstilfelle sidan det ikkje har vert så ekstremt på lenge.

Og sidan ho kan reagere såpass mykje og gjerne stappe bomull i øyra og lukke meg ute, så lar eg ho hilse på eige iniativ, og om ho ikkje reagerar (altså null gneldring), då er det masse ros og godis.

Trur også det blir litt anna når ho er på bord, for då er ho på meir høgde med oss tobeinte og eg står gjerne og kosar/klappar på ho samtidig for at ho skal halde seg roleg mens dommaren ser på ho.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden skal trekke seg ganske mye før man får null, også i kl.1 altså. Så lenge hunden ikke biter, og dommeren får tatt på bikkja, så får man som regel karakter. Hunder som bare reiser seg opp får som regel 8 så lenge den ikke er aggressiv eller drit-redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
×
×
  • Opprett ny...