Jump to content
Hundesonen.no

Recommended Posts

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Jeg tror egentlig ikke et forbytte hjelper jeg. En retriever er i utgangspunktet veldig glad i mat, noe annet tilhører unntakene og pubertetstider 😛 Jeg tror ikke den blir mer glad i det dere serverer på kurs og trening, og den får noe "kjipere" i forkant.  Det er jo en veldig sosialt orientert rase, så det er ofte dette som er det vanskelige med retrievere. Gode råd er kommet om å øke avstanden. Ellers kan dere øke sakte men sikkert vanskelighetsgraden  på kontakttreninga hjemme. Bruk de andre hjemme som forstyrrelser når hun er blitt god på kontakt hjemme. Kanskje har dere på valpekurset gjennomgått noen "valgøvelser", eller hva man kaller det? Isåfall, gjør det hjemme og gjør det enklere. Finn ut hva som er "triggere" hjemme, og gjør de mindre vanskelig når dere begynner å trene på det. Valgøvelser - du har hunden i litt kort bånd, har trent noen runder med kontakt og valpen er "på". Noen andre i familien snakker til deg eller valpen. Du belønner og jobber med valpen når den kikker på deg. Er det for vanskelig kan det i starten holde med at noen går ut av et rom, går forbi uten å kikke på valpen osv. Du belønner når den snur seg mot deg, når den "velger" deg. I starten kan du belønne i det du føler at den tenker å snu seg, har halvvegs snudd seg, er på veg til å snu seg. Så kan dere gjøre det mer vanskelig hjemme. Noen lokker på valpen. Noen lokker med mat på valpen. Når dette går fint, så kan dere "bruke" gjester når de er på besøk. La de lokke på valpen mens den sitter ved siden av deg i bånd.  Når ting funker inne, kjører dere samme greia ute i hagen. Ut på tur. I skogen.  Lykke til.
    • Hvis dette er strevsomt og ubehagelig for den voksen, at den plages av det og prøver komme seg litt unna, så må dere hjelpe den voksne hunden med å sette grenser. Dvs at dere må sette grensene for valpen. Ikke la den bite og henge på den voksne. Bare fjern den, igjen og igjen og igjen. La den voksne få ha et sted å være i fred fra valpen. OGså er det jo faktisk dere som skal ha styringa i huset. Ensidig lek (eller terrorisering) kan om 2 måneder blir full lek mellom dem. Det er heller ikke noe gøy innomhus, og potensielt skadelig for valpen alt etter hvordan det foregår. Da er det også naturlig å gå inn og sette grenser. Dere bestemmer, hvordan vil dere ha det hjemme, inne, på tur osv.  Jeg forventer faktisk selv -hvis jeg er på tur med noen som har litt brå eller overkjørende hunder- at eierne går inn og regulerer sin hund hvis den er brå og ufin med min myke hund. På samme måte går jeg inn og aktivt regulerer hvordan min unghund leker med andre hunder, fordi det er enkelte ting som rett og slett er uhøflig, og det er ikke alle som evner å si fra om det.  Jeg vet at det er flere tråder om det her inne, men jeg fant ingen med utfyllende svar akkurat nå. Kanskje kommer det inn noen andre som kan linke til de. Vet at dette dukker opp som tema i ny og ned, og har vært grundigere diskutert før
    • Har dere forsøkt å gå ut igjen, ganske kjapt etter dere kom inn? Før hun tisser inne naturligvis  
    • Nei, det er vel bare å finne et avsidesliggende sted som ikke er så spennende, så går det vel sin gang. Så små valper trenger ikke å gå tur. Hvis det ikke er snø, bruker en liten gressflekk under beina å gjøre susen!
    • valpen henger å biter. Den eldre hunden er for snill. sitter ikke valpen på plass. Hva kan vi gjøre. 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...