Bellare Skrevet 9. Desember 2011 Forfatter Rapporter Skrevet 9. Desember 2011 Satt og søkte litt rundt på Salukien og kom over ein dansk artikkel om rasen (http://www.hunden.dk/Files/News/File/e1b102cc-847a-44fc-ada5-4e0f322afe28.pdf). Historia er spennande, men det at bediunane kupperte eit eller begge av øyra hadde eg ikkje sett for meg akkurat Korleis er det eigentleg med pelsstellet? Skal den langhåra på nokon måte klippast, eller ikkje overhode? Siter
Hermes Skrevet 9. Desember 2011 Rapporter Skrevet 9. Desember 2011 Historia er spennande, men det at bediunane kupperte eit eller begge av øyra hadde eg ikkje sett for meg akkurat Det gjør de fortsatt (men ikke alle). Her er noen bilder av arabiske salukier: Bildene er herfra: http://www.mahadat.c...ead.php?t=12636 Skal den langhåra på nokon måte klippast, eller ikkje overhode? Jeg vet ikke noe om pelsstell, men etter hva jeg har skjønt skal den ikke klippes. Jeg har hørt noen klipper potehårene når det er snø, mens andre mener det er fy fy. Takk for artikkelen. Siter
tm100006 Skrevet 9. Desember 2011 Rapporter Skrevet 9. Desember 2011 Salukier er vakre hunder, med sterk selvstendighet, skjønner godt du ønsker deg en ;D Siter
Bellare Skrevet 9. Desember 2011 Forfatter Rapporter Skrevet 9. Desember 2011 Det gjør de fortsatt (men ikke alle). Her er noen bilder av arabiske salukier: Bildene er herfra: http://www.mahadat.c...ead.php?t=12636 Jeg vet ikke noe om pelsstell, men etter hva jeg har skjønt skal den ikke klippes. Jeg har hørt noen klipper potehårene når det er snø, mens andre mener det er fy fy. Takk for artikkelen. Potehåra under potane er vel vanleg på stort sett alle rasar reknar eg med? Med tanke på vinterstid i vert fall... Men tenkte meir på om dei kan få "bustefrisyre" på haude som skal fjernast om dei skal stillast? Siter
Hermes Skrevet 10. Desember 2011 Rapporter Skrevet 10. Desember 2011 Potehåra under potane er vel vanleg på stort sett alle rasar reknar eg med? Med tanke på vinterstid i vert fall... Men tenkte meir på om dei kan få "bustefrisyre" på haude som skal fjernast om dei skal stillast? Joda, men noen sier at potehårene ikke skal klippes, uansett, fordi de har en funksjon. Det andre må nok en salukiperson svare på, men jeg tror ikke det er særlig med klipping på en saluki - litt børsting blir det nok. Siter
Guest Jonna Skrevet 10. Desember 2011 Rapporter Skrevet 10. Desember 2011 Det ser jo nesten ut som "eier" merking som man gjør på sau. Siter
Hermes Skrevet 10. Desember 2011 Rapporter Skrevet 10. Desember 2011 Det ser jo nesten ut som "eier" merking som man gjør på sau. Hva svarer du på nå? Kuperingen? Det er godt mulig. Ifølge den danske artikkelen som blir linket til, tror beduinerne at hundene hører bedre om ørene er kupert. Siter
Guest Jonna Skrevet 10. Desember 2011 Rapporter Skrevet 10. Desember 2011 Hva svarer du på nå? Kuperingen? Det er godt mulig. Ifølge den danske artikkelen som blir linket til, tror beduinerne at hundene hører bedre om ørene er kupert. Ja kuperingen. Siden noen ser ut som de er tatt i spisser, noen bare ett øre o.l. Det minner meg mer om typisk øremerking av dyr. Siter
Hermes Skrevet 10. Desember 2011 Rapporter Skrevet 10. Desember 2011 Ja kuperingen. Siden noen ser ut som de er tatt i spisser, noen bare ett øre o.l. Det minner meg mer om typisk øremerking av dyr. Ok, jeg vet ikke noe om den slags øremerking, men du har sikkert rett i det. Syns også det virker som en merkelig måte å gjøre det på (spesielt det med at de kun kuperer ett øre på noen). Siter
Bellare Skrevet 10. Januar 2012 Forfatter Rapporter Skrevet 10. Januar 2012 Er Salukien ein rase som lett fryser om vinteren? Ser liksom ikkje ut som at dei har allverden med pels liksom. Siter
Raksha Skrevet 10. Januar 2012 Rapporter Skrevet 10. Januar 2012 Ja, de fryser lett om det ikke løper. Dekken og potesokker fikser biffen. Siter
Bellare Skrevet 10. Januar 2012 Forfatter Rapporter Skrevet 10. Januar 2012 Ja, de fryser lett om det ikke løper. Dekken og potesokker fikser biffen. Okidoki, då tenkte eg i riktige baner då altså. Siter
Recommended Posts