Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan lære hunden høyre og venstre?


Linus & Cissa

Recommended Posts

tenker du på å snu hode til høyre/venstre, gå til høyre/venstre eller bruke høyre/venstre pote? :?

f.eks snu hodet til høyre:

Vet ikke helt sikkert da, men èn måte kan jo være å belønne hver gang hunden snur seg til høyre? Jeg ville brukt klikkeren da, og klikket hver gang hunden snudde seg til høyre. Etter en del repitisjoner, så ville jeg lagt på kommando :wink:

Og så gjøre akkurat det samme, bare belønne når hunden snur seg til venstre...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg inn her, for jeg lurer på det samme..

Jeg vil veldig gjerne vite hvordan man lærer hunden apportering med dirigering.. Og avstandsdirigering.

Først må hunden kunne sitte på kommando og på avstand. Den må også kunne apportere på kommando. Hvis den kan begge deler så er saken biff. Det neste man begynner med er "linjetag" som de sier i Sverige, eller "idiottrening" som svigerfar sier. Man kaster ut apporten 5-10 meter unna og viser med hånden i retning av apporten og gir kommando. Apporten bør helst lande ved et tre, en busk, eller lignende slik at hunden får et referansepunkt å gå etter. Gjør dette ofte, og sørg for at hunden ikke kan ta feil av retningen. Etterhvert vil hunden vende seg til at apporten alltid ligger i den retningen hånden viser, og det er særs viktig at du aldri viser feil retning, da vil ikke hunden samarbeide stort lenger - hvis den blir "lurt". Når den går i den retningen du peker kan du legger ut to apporter med stor avstand, i hver sin retning. Send hunden på den du kastet først og og så på den du kastet sist. Hvis det går uten problemer 5-10 ganger kan du begynne med klokka. Dvs at du og hunden står i senter og det ligger fire apporter i hver sin retning. En ligger mot kl 12, en mot kl 3, en mot kl 6 og en mot kl 9. Send hunden på kl 12-apporten og når du tar i mot, så snu deg 90 grader og sender på kl 3, så på kl 6 og så på 9. Dette skal gjøres ofte og stadig vekk repeteres. Etterhvert kan du øke avstanden til deg og hunden når dere trener apport, ved at du står 2 meter unna hunden og peker på en apport 5 meter unna. Gi kommando kun når hunden ser på deg. Hvis det går lett så kan du gå lenger og lenger unna hunden når du dirigerer. Så kommer det som mange ikke får til: få hunden til å sitte midt i et søk og se på fører.. Selv bruker jeg fløyte, for det er en lyd som ikke kan misforstås når man har lært det inn, det er den samme lyden hver gang og den betyr det samme hver gang. Et langt pip betyr "sitt og se på meg". I begynnelsen må man gi flere signaler for å hjelpe hunden å forstå, f.eks ved å gi håndsignal for sitt eller rope ( i lys tone) sitt. Til slutt assosierer hunden et fløytesignal med kommandoen sitt.

Til slutt skal du kunne stoppe hunden midt i et søk, hunden skal sette seg og se på deg, du skal vise riktig retning med hånden og hunden skal gå den retningen selv om du er langt borte.

Med denne fremgangsmåten har jeg en hund som lar seg dirigere over vann, i vann, på land, i skog, på flatmark osv. I vannet kan hun selvsagt ikke sitte, men hun stopper opp og ser på meg. Og søker viderer i retningen jeg gir.

De forskjellige retningene herter her i huset "ut" (utover), "såh" (høyre og venstre) og "hitover". (Nærmere meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Charlotte! Kjempeflott! (Jeg har en BC som tror han er en apporterende fuglehund' date=' i vann og på land, skjønner du.. )[/quote']Kult! Har han alltid vært flink på apport? Jeg vil bruke min kommende aussie til litt apport ser du :) Ser for meg trynene på folka når jeg kommer på jaktdag med en aussie, en jaktlabbe og en chihuahua og skarpladd 12 kaliber hagle :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult! Har han alltid vært flink på apport? Jeg vil bruke min kommende aussie til litt apport ser du :) Ser for meg trynene på folka når jeg kommer på jaktdag med en aussie, en jaktlabbe og en chihuahua og skarpladd 12 kaliber hagle :)

Ja, han apporterer absolutt ALT, men dummy er yndlingen. Første han gjorde da han kom til oss var å hente tre apporten, og SÅ hilse;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kan man bruke høyre- og venstre-kommando i agility? (Driver ikke med det, men skal når minsten er ferdigutviklet). Er det evt noen andre ord som er vanlige å bruke for høyre og venstre i ag (for oss som har vært så lure og brukt ordene til høyre og venstre pote trikset en dag vi kjedet oss :roll: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...