Gå til innhold
Hundesonen.no

Begynne med spor

pippin

Recommended Posts

Skrevet

Lurer litt på hvordan man starter med spor når man begynner med valp. Mana her er veldig glad i å bruke nesa så tenkte å begynne med spor etterhvert. Kan man starte når man vil? Har vel ikke noe å si at hun bare er 3,5 mnd?

Og man starter vel med godbitspor osv..? Hvor langt kan man legge? Ikke kjempelangt såklart.. :P

Hvordan går dere frem når dere begynner med en nybegynne?

Skrevet

Vi begynte med å kaste litt godbiter ut i gress eller lyng. Lyng er liksom hakket vanskeligere enn gress.

Deretter kastet vi eller la ut én godbit, og hun måtte vente på "værsågod" før hun fikk finne den. Vi la godbiten lenger og lenger unna, og slik var det vel egentlig gjort. Da kunne vi begynne å legge korte godbitspor.

Hun var en del eldre enn din når vi begynte, da, men med henne har vi aldri trengt å sette noen grenser på hvor langt spor vi legger - vi tok det bare gradvis. Du får vel se det an med din (:

Skrevet

Vi begynte rett i lyngen vi, men da var minstemann 10 mnd da.

Det vi gjorde var å legge ett spor på ca. 40-50 meter. Jeg la godbitene ganske tett, og la en hel haug i enden av sporet. Geleidet bikkja bort til starten av sporet, og deretter gikk det av seg selv egentlig :) Trodde de ikke skulle klare det i den høye lyngen, men det var ikke noe problem i det hele tatt! Veldig morsomt å se :)

Viktig og ikke gå tilbake rett ved siden av sporet, for da kan hunden bli forvirret med at du lukter 2 meter utenfor sporet du har lagt. Derfor er det greit å gå i en 90 graders vinkel slik at lukten av deg ikke skal forstyrre.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hadde vært gøy med litt mer aktivitet her inne ja. Føler jeg ser det der ute i den virkelige verden også, er synkende aktivitet på mange arenaer. Her går det fremdeles i hund og konkurranser, mest RL.
    • Veldig synd egentlig at det er blitt sånn. For det var himla gildt her en stund.  Lurer også på hvordan det går med de eldre brukerene, og lurer på om de holder på med hund fortsatt. 
    • Det er et helt greit alternativ for hunder som ikke tåler kylling. Man må nesten prøve det på egen hund for å se om det funker. Jeg har prøvd det bare for gøy, hverken eller synes min hund
    • Tror en vanlig golden hadde passet dere ypperlig, bare vær nøye med linjene. En flat coated hadde også fungert bra.  Jeg har jaktgolden, og har hatt , og kjenner flere. Jeg tror ikke det vil passe for dere, de trenger mer arbeid. En god golden er vel så bra. Dere kan vurdere labrador, de har ofte mer futt i ræva:) Men vær obs på linjer med alt for tunge hunder, og noen hannhunder kan være skikkelig hannhunder med mye hormoner.
    • Da ville jeg jo ha byttet madrass, men kanskje ventet til du har fått litt mer kontroll på problemet. Det er veldig mange ting som spiller inn her. Aktivitetsnivå og hverdagslydighet generelt, får hundene det de trenger av aktivisering og trening, har de grunnleggende hverdagslydighet inne, osv.  Når de har lært seg at det hjelper å begynne å bjeffe midt på natten er det nok en større jobb å snu det, men ikke umulig. En mulig måte å trene de til å sove et annet sted er å legge en madrass i nærheten der og sove i samme rommet, men adskilt med grinder. Det forutsetter først at de er trygge og slapper av i sengene sine i utgangspunktet. Dette krever masse trening av hundene både sammen og hver for seg. Det er vanskelig å gi veldig spesifikk hjelp uten å ha sett hundene. Det kan være du har nytte av å få hjelp av en hundetrener/adferdskonsulent for å legge en plan. Hvis du ikke vet om noen du kjenner og stoler på kan du lete her: https://atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...