Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det vanlig at Schæfer er førerhunder?


Baby

Recommended Posts

Om man sier førerhund så popper det opp ett bilde av en labrador i hodet på de fleste, men det er også vanlig å bruke golden, schæfer og kongepuddel også som førerhunder. Så det er vanlig, men kan kanskje føles litt uvanelig siden det finnes så utrolig mange flere labradorer enn de andre rasene innen førerhund"yrket".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er én ting jeg har alltid lurt på.

Siden rasene de bruker er veldig aktive raser hvordan klarer de blinde å mosjonere dem nok? Ikke stygt ment altså! Men siden de er blinde så er det gjerne veldig vanskelig å gå turer i skog osv. Når får hunden slappe helt av og bare snuse og løpe fritt? får de andre til å gjøre det for seg?

Eller blir hunden så mentalt sliten av å være fører hund hele dagen at den ikke trenger like masse fysisk mosjon.

Det er ikke meningen hvis jeg virker frekk altså men jeg har alltid lurt på det :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er én ting jeg har alltid lurt på.

Siden rasene de bruker er veldig aktive raser hvordan klarer de blinde å mosjonere dem nok? Ikke stygt ment altså! Men siden de er blinde så er det gjerne veldig vanskelig å gå turer i skog osv. Når får hunden slappe helt av og bare snuse og løpe fritt? får de andre til å gjøre det for seg?

Eller blir hunden så mentalt sliten av å være fører hund hele dagen at den ikke trenger like masse fysisk mosjon.

Det er ikke meningen hvis jeg virker frekk altså men jeg har alltid lurt på det :?

en som bor her pleier å gå til skog kanten.. og slepper hunden.. da løper den på do og løper en del.. også kommer den tilbake.. bryr seg ikke om andre hunder da.. eller så roper han når den har vært litt løs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mye hjernetrim for en hund å være førerhund. Den må jo være på vakt hele tiden. Jeg tenker bare på hvor mentalt sliten Tinka er etter å ha vært i byen i tre timer - en førerhund må da bli enda mer sliten når den i tillegg skal passe på eieren sin.

I nabolaget mitt bor det veldig mange blinde som har førerhund. Norsk blindeforbund eide en del leiligheter rett nedi her, de gjør ikke det nå lenger tror jeg, men det bor fremdeles mange blinde der fordi leilighetene er tilrettelagt for blinde (det er også enkelte ting rundt omkring her, f.eks. bussholdeplassene).

Jeg møter stadig vekk blinde og førerhunder på tur, og det er turer som eieren egentlig ikke hadde trengt å gå på, men som de går på for at hunden skal få mosjonert seg.

Særlig en er veldig flink til å passe på at hunden får nok fysisk aktivisering. Han er pianostemmer, og hunden er ofte (omtrent alltid) med ham på jobb. De går til oppdragene - med mindre det er for langt - og når de går så går de virkelig. Denne mannen var forresten intervjuet i et av de siste numrene av Hundesport.

Ellers så ser jeg stadig vekk at førerhundene får av seg selen og går løs eller i flexiline på et par friområder i nærheten eller langs gangstiene her i nærheten, som eierne kjenner godt.

For å oppsummere: Ja, førerhundene får bra med fysisk mosjon, og i tillegg får de masse mental aktivisering ved rett og slett å være førerhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...