Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan liten hund spise "Medium"?


Ia

Recommended Posts

Hei soniser!

For fire uker siden fikk vi Phalenedamen Tinka i hus, som mange av dere vet. Med henne fikk vi en sekk liten hund-fôr, men den er nå brukt opp, på samme dag som storehund-fôret. Så i går dro jeg til dyrebutikken vår på grønnland for å bestille mer. Jeg var helt forberedt på å bestille en sekk med "Eukanuba Medium Breed", som vi har pleid å gi de to vi har fra før, i tillegg til en sekk med noe mindre. Men mannen anbefalte heller å kjøpe "Small/Medium", og mente det ville gå bra. I dag kom fôret på døren, men da jeg skulle servere dem det oppdaget jeg at jeg hadde fått "Medium", altså for hunder mellom 10 og 20 kilo. Vi har ikke veid Tinka, men jeg går ut ifra at hun ikke veier stort mer enn seks kilo.

Så det jeg lurer på er om det er dumt å gi henne dette. I dag ga jeg henne Vom & Hundemat med litt kuler, for jeg ville høre her inne først. Det må jo være en grunn til at fôr er delt opp i størrelser i utgangspunktet? :icon_confused:

Nå er ikke jeg egentlig så skrekkelig streng på akkurat dette med fôr, men jeg har erfart at Tinka har en ganske følsom mage. Jeg vil heller spørre enn å gjøre noe galt. Hvis dere mener at hun heller burde få fôr tilpasset hennes størrelse, er det jo ikke verre enn at jeg kjøper det. Maten går jo unna hos de to andre uansett.

Hva skulle man gjort uten sonen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odin spiser ihvertfall medium fôr uten problemer. Så lenge hun er vant til small/medium-fôret av samme type ser jeg ikke at det skulle være noe problem, så lenge hun liker de større bitene (som er grunnen til at vi bruker det, han foretrekker store biter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Hun er nok vant til å spise small. Jeg må innrømme at jeg ikke sjekket på sekken hvilken størrelse de forrige kulene hennes var, men de var veldig små.

Det fôret hun fikk med var av en annen type, men jeg har vent henne litt til Eukanuba ved å bruke det som godbiter, og det er tydelig at hun liker dem, så det å bytte om på typen bekymrer meg ikke. Men jeg er redd det vil bli veldig vanskelig for henne å skulle tygge et helt måltid av store kuler. Men om det bare er størrelsen som er en forskjell, så går det jo enn så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men her er det tydeligvis noe jeg ikke har fått med meg da. har Siri omplassert Tinka? Jeg leser ikke Akkurat nå, kan ha noe med det å gjøre...

Ja. Det har nok mye med det å gjøre :lol: Alt skjer i Akkurat nå, vet du!

Kjenner du henne? Hvis du vil ha historien, er det bare å sende meg en PM :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Hun er nok vant til å spise small. Jeg må innrømme at jeg ikke sjekket på sekken hvilken størrelse de forrige kulene hennes var, men de var veldig små.

Det fôret hun fikk med var av en annen type, men jeg har vent henne litt til Eukanuba ved å bruke det som godbiter, og det er tydelig at hun liker dem, så det å bytte om på typen bekymrer meg ikke. Men jeg er redd det vil bli veldig vanskelig for henne å skulle tygge et helt måltid av store kuler. Men om det bare er størrelsen som er en forskjell, så går det jo enn så lenge.

At hun får store kuler vil bare gjøre ta hun må tygge mer - tannforet til Issi var gigantkuler :P

Du kan høre om du får byttet sekken, ellers klarer hun nok å spise det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte kjøpe medium en gang fordi de var tomme for large, og forhandleren sa det bare var kulene som var forskjellen, innholdet var det samme. Var hill's. Tror det gjelder de fleste voksen fôrene, uten at jeg skal si det for sikkert.

Hun tar helt sikkert ikke skade av det iallefall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal den lille hunden din spise en medium hund? :( Scilos? :icon_cry:

:lol: :lol:

At hun får store kuler vil bare gjøre ta hun må tygge mer - tannforet til Issi var gigantkuler :P

Du kan høre om du får byttet sekken, ellers klarer hun nok å spise det :)

Trenger jo ikke å bytte sekken, er jo helt riktig fôr for Fibi og Scilos. Problemet med tyggingen ville jo blitt at hun hadde brukt mye lenger tid på å spise enn Fibi og Scilos..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte kjøpe medium en gang fordi de var tomme for large, og forhandleren sa det bare var kulene som var forskjellen, innholdet var det samme. Var hill's. Tror det gjelder de fleste voksen fôrene, uten at jeg skal si det for sikkert.

Hun tar helt sikkert ikke skade av det iallefall :-)

Klart hun kan spise det uten problemer. :) Med mindre hun er veldig sær på størrelsen på kulene da, hehe.

Da satser jeg på det!

Jeg ser det jo om størrelsen blir et problem. Det viktigste for meg nå var at det ikke var usunt på noen måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke si at det er noe farlig å gi medium til små hunder, men jeg ville heller vært litt forsiktig å gi small for til store hunder. Jeg føler at large for er mer tilpasset ledd og muskler som blir mer belastet pga en stor og tung kropp, en hva en liten hund gjør. Jeg har jo egentlig avlagt 25 prøver i for en gang men det er jo ikke bare bare å huske. Jeg vil forresten ha historie om Tinka på PM hvis du vil dele :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null stress, hun liker godt store kuler :)

Jeg har gitt henne for fra Chico og Iver flere ganger. Så tror hun bare blir glad for størrelsen, mer å knase.

Så flott!

Blir det et problem med at hun bruker lang tid, får jeg heller bare gi henne mat oppe. Vi gjorde det da hun var litt dårlig i magen de første par dagene og fikk mat i flere små porsjoner, og det gikk helt fint.

Takk for svar, alle sammen! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan det, men det er ikke riktig at det kun er str det kommer an på hvis det er Royal Canin det er snakk om. Mini har mer energi enn medium, medium inneholder noe mer antioksidanter.

Ser nå at det er Euk det er snakk om. Forskjellen vedr energiinnhold er den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan det, men det er ikke riktig at det kun er str det kommer an på hvis det er Royal Canin det er snakk om. Mini har mer energi enn medium, medium inneholder noe mer antioksidanter.

Ser nå at det er Euk det er snakk om. Forskjellen vedr energiinnhold er den samme.

Så du mener altså at jeg burde bytte?

Eller er det ingen merkbar forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener altså at jeg burde bytte?

Eller er det ingen merkbar forskjell?

På den lokale hundebutikken jeg pleide å handle på, fikk jeg vite at det var mulig å bruke extra energy forene til medium hund, men at det ikke var viktig. Men det er som sagt bare de opplysningene jeg har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Hun er nok vant til å spise small. Jeg må innrømme at jeg ikke sjekket på sekken hvilken størrelse de forrige kulene hennes var, men de var veldig små.

Det fôret hun fikk med var av en annen type, men jeg har vent henne litt til Eukanuba ved å bruke det som godbiter, og det er tydelig at hun liker dem, så det å bytte om på typen bekymrer meg ikke. Men jeg er redd det vil bli veldig vanskelig for henne å skulle tygge et helt måltid av store kuler. Men om det bare er størrelsen som er en forskjell, så går det jo enn så lenge.

Bare sånn til info så var det Royal Canin Mini adult hun fikk med :) Ellers har jeg ikke så mye å komme med egentlig. Bare glad for at hun har funnet et så godt hjem jeg :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den lokale hundebutikken jeg pleide å handle på, fikk jeg vite at det var mulig å bruke extra energy forene til medium hund, men at det ikke var viktig. Men det er som sagt bare de opplysningene jeg har fått.

Hm, ok. Virker som om de fleste mener at Medium ikke er skadelig for henne iallefall, så da beholder jeg det enn så lenge :ahappy:

Bare sånn til info så var det Royal Canin Mini adult hun fikk med :) Ellers har jeg ikke så mye å komme med egentlig. Bare glad for at hun har funnet et så godt hjem jeg :heart:

Marianneee! Du er på sonen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medium er ikke skadelig, det med ekstra energiinnhold er først og fremst beregnet på småspiste hunder av små raser. Om hunden har normal apetitt skal det hvertfall ikke ha noe å si:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medium er ikke skadelig, det med ekstra energiinnhold er først og fremst beregnet på småspiste hunder av små raser. Om hunden har normal apetitt skal det hvertfall ikke ha noe å si:-)

Haha, apetitt har hun nok av! :lol:

Virker som om det går ned, altså. Hun får det jo sammen med Vom & Hundemat, så jeg tror ikke hun merker så stor forskjell. Hun lager bare litt mer lyd og bevegelse når hun tygger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...