Gå til innhold
Hundesonen.no

Ernæring Hund


Chevy

Recommended Posts

Hoi :)

Veit det har vært mange tråder på ernæring av hund inne på dette forumet, men vil starte min egen tråd siden jeg er litt på forsøks stadie.

Har hatt hund i mange år av forskjelige raser. Har da også prøvd forskjellige type for.

Men hva er egentlig ett bra for? Mange har forskjellige meninger om dette tema.

Noen vil si at Labb er ett kvalitetsfor, mens andre sier at det er ren gift for hunden.

Noen mener at spesific er det beste fordi dyrlegen sier det, mens andre syns kanskje det ikke er bra nok.

Andre holder seg til Proplan, Eukanuba, Royal canin, Hills og andre "merke" fortyper man kjøper på dyrebutikker.

Det fins alltid en POSITIV mening og NEGATIV Mening om hver enkelt slag.

Jeg selv har hatt positive og negative opplevelser med ett og annet for.

Labb: Var det første jeg kjøpte når jeg fikk min egen hund. Hunden var vant til proplan før jeg fikk han,men

siden jeg syns Labb var ett billigere altnernativ så prøvde jeg det. Det jeg erfarte med det var tørre poter

og sprøe negler. Ellers alt greit.

ProPlan: Siden tørre poter og sprø negler ble ett problem så tenkte jeg og prøve Proplan selv siden mange skrøyt dette

foret opp til skyene. Godt reultat med poter og klør. Foret var også litt drøyere i bruk.

Eukanuba

RC : Disse to for typene prøvde vi da den ene hunden vår (alaska malamutt) fikk eksem og kløe på hele kroppen

da han gikk på Proplan. Men eksemene ble ikke borte. Dyrlegen mente at det kunne være skabb så vi vaska jo

hele hunden med shampo og stash for skabb og midd i noen dager. Mye styr, men det hadde ingen nytte.

Så konklusjonen var da at det ikke var skabb, men allergi reaksjoner.

Genesis: Dette foret hadde jeg alldri hørt om og var veldig skeptisk, men hun som hjalp meg i kassa anbefalte meg og

prøve dette foret siden det var så bra. Hun selv driver med opprett og hadde positiv erfaring med ette foret.

Pluss at hun hadde hørt mye bra fra andre fornøyde kunder.

Jeg kjøpte dette foret og ble strålende glad. Når vi hadde brukt dette foret en stund merket vi stor forskjell

med eksem og kløe. Etter dette har vi bare kjøpt dette foret til resten av hundegjengen her.

Utrolig fornøyd med pels, hud, ører, avføring og kropp.

Vi har 4 forskjellige raser som har gått på dette foret i 2 år nå. Og er fornøyd med alle 4.

Dette med å velge ett godt for er fortsatt vanskelig spørsmål. For hva skal til for at det er ett perfekt for?

Alle har forskjellige meninger. Jeg selv har trua på at ett for kan være kjempe bra på en hund, mens en annen hund kanskje reagerer helt anderledes.

Har lest flere steder der folk klager på for typer og gir foret skylda for plagene hunden har. Dette skaper nok mange diskusjoner for hva folk mener er bra og ikke. Jeg hadde en Rottweiler hann for 3 år siden som fikk infeksjon i tarmene. Skaden var for alvorlig at dette ikke lot seg fikse :( Dyrlegen hadde heller ingen spesifik forklaring på hvordan det ble infeksjon, om det var noe han hadde spist eller om det var foret får jeg aldri vite.

Poenge mitt er at noen ville kanskje lagt skylla på foret og sagt at foret var ett dårlig for.

Å trur det er mange lignende forklaringer ute å går. Selv om en hund reagerer dårlig vil det jo IKKE si at det er ett dårlig for.?

Jeg syntes synn på førstegangs hundeeiere som skal spørre om hva slags for dem burde bruke når det fins så mange meninger ute å går. Jeg har til og med sett en stakkars på ett forum som vurderte Labb til sin hund som fikk høre hvor dyreplageri det var å fore hunden sin med sånn gift. Da mener jeg det går for langt.

Hvis du med 100% sikkerhet kan si til meg at det foret er farlig. Bevis det. Ikke gå ut ifra hva du har lest og hørt tidligere. For hvis feks. Labb hadde vært så giftig så trur jeg foret hadde blitt undersøkt og tatt ut fra markede for lenge siden.

Men syns dette med foring av hund er kjempe spennende tema. Ernæring er jo det viktigste for mennesker og dyr.

Har sett på noen andre for typer:

Brit http://www.no.brit-petfood.com/for-til-hunder

Sportsman Pride http://www.porthos.no/

Troll http://www.troll-hundefor.no/public.aspx?pageid=33949

Josera http://www.josera.no/

Apetitt (fk) http://www.appetitt.com/no/hundefor/

Robur http://www.seleverkstedet.no/Sider/hundemat08.htm#Sledehundsele_%28X-back%29

Orijen http://www.orijen.no/om-orijen/

Jeg har lyst til å prøve å se om det fins ett billigere alternativ. For hvis det fins godt for til god pris vil jeg gjerne høre fra deg.

Hadde vært morro og hørt hva slags rase, alder, bruksområder og for du bruker.

Jeg har selv 4 hunder av rase:

Alaska Malamut Hann på 3 år (Nuka)

Irsk Ulvehund hann på 2 år (Filip)

Rottweiler tispe på 6 år (Chevy)

Papillon, Nakenhund og Mops mix på 1 år ( Aiko)

Vi driver ikke med noen aktiv sport.

Men går mye turer i skog og mark. Kløv eller sele på hund er også morro.

Vi forer med:

Genesis lamb og rice til AM som er litt følsom.

Genisis Large Breed Chicken rice er til IU og Rottisen

Genisis Adult Chicken rice til vesle mixen.

Ha en strålende dag til deg og din/e firbeinte venner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to hunder,en boxer og en beardis :)

Begge får nå Eukanuba W&E og rått:)

Beardisen fikk Firstprice for før hu kom til meg og funket utrolig nok veldig bra på det. Boxern har jeg prøvd utallige fortyper,RC boxer for,tørrforet man får kjøpt hos V&H,V%H,NP og ingen av disse har hu fungert på.. enten har hu fått diare,oppkast eller så raser hu ned i vekt.

Med Eukanuba W&E + litt rått så har hu lagt på seg bra,ser endelig ut som en boxer og ikke en pointer,avføring er fin og flott pels :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to staffer (tispe og hanne) tispa er 19 mnd, hannen er 2.5 år. De brukes som vanlige tur/familiehunder med litt innslag av agility og blodspor. Mine går på Taste Of The Wild med fisk (ikke bison da tispa promper mye av det)

Jeg kommer ikke til å bytte så lenge det föret finnes på markedet.

Man kan jo begynne å lure når tørrför prisen går opp pga at kornprisen går opp.... Tydeligvis Royal Canin sin setning, har jeg hørt :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å prøve å se om det fins ett billigere alternativ. For hvis det fins godt for til god pris vil jeg gjerne høre fra deg.

Vom og hundemat. 100% animalsk produkt. Det er rimeligere enn de fleste tørrfôr når man ser på innhold og effekt. Tørrfôr med 40-50% karbohydrater, for det meste basert på ris, mais og hvete kan jeg ikke fatte at folk gir hundene sine!

Jeg fikk såvidt sett på Genesis sin innholdsfortegnelse (via deres amerikanske hjemmeside, de har ikke fått opp dette på de norske enneå... MEGET dårlig!), og det ser ikke bra ut. Ris er hovedingrediens i alle typene jeg så på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt mye vom og hundemat på vinter til mutten som er utehund. Først og fremst i den tiden vi driver litt mer aktivt med trekk og litt småtteri.

Men si jeg skulle valgt å bruke vom og hundemat på hele gjengen som fult for, kunne jeg da ha blandet 50/50 med tørrfor da? Og evt. hvordan og hvor mye i forhold til kg på hund.

taste of wild har jeg ikke hørt om. Men hva er vitsen med å lage sekker i 13,5 kg??

Blir jo ikke særlig billig dette da med tanke på at en vi bruker ca 45 kg i mnd.. Så hvis vi skulle betalt 6-700 kr pr 13,5 kg så blir det jo dyrere enn hva vi er vant til nå.

lurer på hva hundene spiste for 1000 år siden jeg. Tviler på at det var 1000 hvis av forskjellige typer og velge imellom da :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også prøvd flere ulike fortyper opp igjennom. Så jeg vet at det kan være en jungel der ute, og vanskelig å skal finne det beste..

For meg er pris veldig viktig, men også at hunden tåler maten og ser bra ut i pels osv. Jeg har prøvd Labb, Apetitt og ulike matvarebutikk merker, alle uten hell. Hunden har ikke tatt opp maten særlig mye, og mesteparten kommer ut igjen.. Og tørr hud, flassete, kløe.

Troll er et bra alternativ. Endel korn i det, om min forrige hund var sensiviv for korn og blr noe løs i magen pga dette.

Eukanuba, pro plan og lignende, er brae merker, men veldig dyrt. De tar seg godt betalt for merkenavnet og utsalgsteder tar seg godt betalt.

Det beste jeg har brukt på mine er Norwegian Polar. Det er våtfor. Litt skeptisk med tanke på jobben med dette, men det gikk veldig bra. Man må ha plass ja, men ellers er det lite problem. Skal man reise bør man dog ha med tørrfor pga holdbarheten på våtforet. (så det trekker ned)

Da NP sluttet å selge i mitt omårde, prøvde jeg det berømte Vom&hundemat. Litt skeptisk pga det var rått, men ellers er alt likedan med NP, det må fryses og problematisk ved reise. Men ellers har dette fungert supert! Dette er mat som hundene mine fungerer absolutt mest optimalt på. Det er billig også.(største pluss) Hundene har tålt NP og V&H veldig godt. Ikke noe dårlig mage. Kun blank pels, lite avføring, lite tannsten og god apetitt.

Så for meg er det verdt den lille ekstra "jobben" med dette, for å gi hundene mine det beste foret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt mye vom og hundemat på vinter til mutten som er utehund. Først og fremst i den tiden vi driver litt mer aktivt med trekk og litt småtteri.

Men si jeg skulle valgt å bruke vom og hundemat på hele gjengen som fult for, kunne jeg da ha blandet 50/50 med tørrfor da? Og evt. hvordan og hvor mye i forhold til kg på hund.

taste of wild har jeg ikke hørt om. Men hva er vitsen med å lage sekker i 13,5 kg??

Blir jo ikke særlig billig dette da med tanke på at en vi bruker ca 45 kg i mnd.. Så hvis vi skulle betalt 6-700 kr pr 13,5 kg så blir det jo dyrere enn hva vi er vant til nå.

lurer på hva hundene spiste for 1000 år siden jeg. Tviler på at det var 1000 hvis av forskjellige typer og velge imellom da :blink:

Hva vitsen med å lage sekker på 13.5 kg må u nesten spørre prousenten om :lol: Det mange misforstår er at det blir som regel IKKE dyrere å före på TOTW, de skal ha mindre mengder av det enn annet korntørrför. Det er hverken mais eller korn i TOTW.

Som skrevet over her så kommer förprisene på "korntørrför" å stige, fordi kornprisen gjør det...Da skjønner du at det er dritt :lol: (Neida så, jeg har ikke mye til overs for korn i bikkjematen :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men forer du kun med Vom og hundemat da? Og hva slags nr bruker du?

Dt jeg også lurer på er om noen har erfaring med foring av Irsk ulvehund på rått?

Dette er min første store hund som har noen obs obs ting i forhold til foring og div.

Jeg har alltid tatt hensyn med foring i forhold til før og etter bruk av hundene uansett rase.

Så at jeg skal være foriktig i forhold til mageomreining før og etter tur har liksom vært en selfølge. Men når det kommer til hva jeg burde fore med når han er såpass stor som han er har jeg ingen erfaring med. Jeg har bare kjøpt inn det som kalles large breed som skal være for store raser.

Jeg selv tenker på di store som like mye hund som dem mindre så har ingen erfaring med foring av store hunder. Så om noen har noen råd eller tips der ute ang det så er det bare å skrike ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vitsen med å lage sekker på 13.5 kg må u nesten spørre prousenten om :lol: Det mange misforstår er at det blir som regel IKKE dyrere å före på TOTW, de skal ha mindre mengder av det enn annet korntørrför. Det er hverken mais eller korn i TOTW.

Som skrevet over her så kommer förprisene på "korntørrför" å stige, fordi kornprisen gjør det...Da skjønner du at det er dritt :lol: (Neida så, jeg har ikke mye til overs for korn i bikkjematen :lol: )

Syns liksom det er vanskelig å vite hva som er sundt og best nå om dagen. Ikke bare med tanke på dyre for, men menneskemat også. ALT er jo farlig.. :blink:

Men ja, i følge forings guiden på TOTW så skal min hund på ca 65 kg ha 560-590 g pr dag, på Genisis som han går på nå skal han ha 431-569 g pr dag. Så det ligger jo ganske likt i forhold til guiden. Hmm.. så det vil jo si det samme som at vi vil sikkert ikke merke så stor forskjell?

Men det er potet i TOTW.. Er ikke det noe som heller ikke er noe bra? Eller hvordan er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men forer du kun med Vom og hundemat da? Og hva slags nr bruker du?

Dt jeg også lurer på er om noen har erfaring med foring av Irsk ulvehund på rått?

Dette er min første store hund som har noen obs obs ting i forhold til foring og div.

Jeg har alltid tatt hensyn med foring i forhold til før og etter bruk av hundene uansett rase.

Så at jeg skal være foriktig i forhold til mageomreining før og etter tur har liksom vært en selfølge. Men når det kommer til hva jeg burde fore med når han er såpass stor som han er har jeg ingen erfaring med. Jeg har bare kjøpt inn det som kalles large breed som skal være for store raser.

Jeg selv tenker på di store som like mye hund som dem mindre så har ingen erfaring med foring av store hunder. Så om noen har noen råd eller tips der ute ang det så er det bare å skrike ut :D

Ja jeg bruker kun V&H. (nr.33) Greyhounden har spist det så og si hele livet sitt og det har fungert supert. På hurtigvoksende mynder er det ulike oppfatninger om hva som er best. Noen mener at minst mulig protein og mest fett (som feks min oppdretter) Andre mener det motsatte. (rådfør deg gjerne med din oppdretter) Men så er jo din IW relativt ferdig utvokst, så om du kjører på med V&H mat nå har nok ingenting å si. :) Jeg lar min mynde få spise så mye han vil ha, og han er i et veldig flott hold! V&H er kjøtt, med litt vitaminer i, det nærmeste du kommer til et naturlig matvalg (så lenge du ikke lager all mat fra grunn som de færreste gjør), og det spiller ingen rolle om hunden er stor eller liten. KJøtt er kjøtt. Enste problemet er at på små hunder kan kjøttet være for hardt for fordøyelsen, men da har V&H kommet med en type for valper/små raser som inneholder ris og er mer lettfordøyelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir jo sprø hvis man skal forsøke å rette seg etter alle råd man får med tanke på valg av fôr til hund.

Nei, klart labb ikke er giftig. Kvaliteten på fôret kan selvsagt diskuteres i det vide og det brede, men giftig er det ikke.

Jeg er av dem som bytter fôr til hundene med jevne mellomrom. De får en del vom og hundemat, men vi har alltid tørrfôr stående hjemme også. Har gitt eukanuba, hills, pro plan, brit, royal canin, specific++ og en del varianter innen disse. Har ikke brukt labb, så det skal jeg ikke uttale meg om. Hundene mine fungerer fint på alle de ulike fôrtypene vi har forsøkt. Har bitt meg merke i at Pro Plan er et av de fôrene de liker best. Utenom V&H da. Ellers så får de en god del matrester, kjøtt, ben++, så jeg vil si at de spiser variert. Selv må jeg innrømme at jeg har troen på variert kost. Jeg synes at det greit at hundene ikke sliter med dårlig mage etter å ha spist noe annet enn det faste hundefôret.

Nå har jeg en irsk setter(5år) og en irsk rød og hvit setter(1 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt RC, fra valp til voksen (boxer) og han har vært OK hold, blank og fin i pelsen, og fin i magen... Nå får han V&H (1 kg for dagen) + det han vil ha av tørrfôr, og jeg har fått en helt ny hund! Før ble han fort sliten på trening, nå er han rene duracellkaninen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...