Gå til innhold
Hundesonen.no

Ernæring Hund

Chevy

Recommended Posts

Hoi :)

Veit det har vært mange tråder på ernæring av hund inne på dette forumet, men vil starte min egen tråd siden jeg er litt på forsøks stadie.

Har hatt hund i mange år av forskjelige raser. Har da også prøvd forskjellige type for.

Men hva er egentlig ett bra for? Mange har forskjellige meninger om dette tema.

Noen vil si at Labb er ett kvalitetsfor, mens andre sier at det er ren gift for hunden.

Noen mener at spesific er det beste fordi dyrlegen sier det, mens andre syns kanskje det ikke er bra nok.

Andre holder seg til Proplan, Eukanuba, Royal canin, Hills og andre "merke" fortyper man kjøper på dyrebutikker.

Det fins alltid en POSITIV mening og NEGATIV Mening om hver enkelt slag.

Jeg selv har hatt positive og negative opplevelser med ett og annet for.

Labb: Var det første jeg kjøpte når jeg fikk min egen hund. Hunden var vant til proplan før jeg fikk han,men

siden jeg syns Labb var ett billigere altnernativ så prøvde jeg det. Det jeg erfarte med det var tørre poter

og sprøe negler. Ellers alt greit.

ProPlan: Siden tørre poter og sprø negler ble ett problem så tenkte jeg og prøve Proplan selv siden mange skrøyt dette

foret opp til skyene. Godt reultat med poter og klør. Foret var også litt drøyere i bruk.

Eukanuba

RC : Disse to for typene prøvde vi da den ene hunden vår (alaska malamutt) fikk eksem og kløe på hele kroppen

da han gikk på Proplan. Men eksemene ble ikke borte. Dyrlegen mente at det kunne være skabb så vi vaska jo

hele hunden med shampo og stash for skabb og midd i noen dager. Mye styr, men det hadde ingen nytte.

Så konklusjonen var da at det ikke var skabb, men allergi reaksjoner.

Genesis: Dette foret hadde jeg alldri hørt om og var veldig skeptisk, men hun som hjalp meg i kassa anbefalte meg og

prøve dette foret siden det var så bra. Hun selv driver med opprett og hadde positiv erfaring med ette foret.

Pluss at hun hadde hørt mye bra fra andre fornøyde kunder.

Jeg kjøpte dette foret og ble strålende glad. Når vi hadde brukt dette foret en stund merket vi stor forskjell

med eksem og kløe. Etter dette har vi bare kjøpt dette foret til resten av hundegjengen her.

Utrolig fornøyd med pels, hud, ører, avføring og kropp.

Vi har 4 forskjellige raser som har gått på dette foret i 2 år nå. Og er fornøyd med alle 4.

Dette med å velge ett godt for er fortsatt vanskelig spørsmål. For hva skal til for at det er ett perfekt for?

Alle har forskjellige meninger. Jeg selv har trua på at ett for kan være kjempe bra på en hund, mens en annen hund kanskje reagerer helt anderledes.

Har lest flere steder der folk klager på for typer og gir foret skylda for plagene hunden har. Dette skaper nok mange diskusjoner for hva folk mener er bra og ikke. Jeg hadde en Rottweiler hann for 3 år siden som fikk infeksjon i tarmene. Skaden var for alvorlig at dette ikke lot seg fikse :( Dyrlegen hadde heller ingen spesifik forklaring på hvordan det ble infeksjon, om det var noe han hadde spist eller om det var foret får jeg aldri vite.

Poenge mitt er at noen ville kanskje lagt skylla på foret og sagt at foret var ett dårlig for.

Å trur det er mange lignende forklaringer ute å går. Selv om en hund reagerer dårlig vil det jo IKKE si at det er ett dårlig for.?

Jeg syntes synn på førstegangs hundeeiere som skal spørre om hva slags for dem burde bruke når det fins så mange meninger ute å går. Jeg har til og med sett en stakkars på ett forum som vurderte Labb til sin hund som fikk høre hvor dyreplageri det var å fore hunden sin med sånn gift. Da mener jeg det går for langt.

Hvis du med 100% sikkerhet kan si til meg at det foret er farlig. Bevis det. Ikke gå ut ifra hva du har lest og hørt tidligere. For hvis feks. Labb hadde vært så giftig så trur jeg foret hadde blitt undersøkt og tatt ut fra markede for lenge siden.

Men syns dette med foring av hund er kjempe spennende tema. Ernæring er jo det viktigste for mennesker og dyr.

Har sett på noen andre for typer:

Brit http://www.no.brit-petfood.com/for-til-hunder

Sportsman Pride http://www.porthos.no/

Troll http://www.troll-hundefor.no/public.aspx?pageid=33949

Josera http://www.josera.no/

Apetitt (fk) http://www.appetitt.com/no/hundefor/

Robur http://www.seleverkstedet.no/Sider/hundemat08.htm#Sledehundsele_%28X-back%29

Orijen http://www.orijen.no/om-orijen/

Jeg har lyst til å prøve å se om det fins ett billigere alternativ. For hvis det fins godt for til god pris vil jeg gjerne høre fra deg.

Hadde vært morro og hørt hva slags rase, alder, bruksområder og for du bruker.

Jeg har selv 4 hunder av rase:

Alaska Malamut Hann på 3 år (Nuka)

Irsk Ulvehund hann på 2 år (Filip)

Rottweiler tispe på 6 år (Chevy)

Papillon, Nakenhund og Mops mix på 1 år ( Aiko)

Vi driver ikke med noen aktiv sport.

Men går mye turer i skog og mark. Kløv eller sele på hund er også morro.

Vi forer med:

Genesis lamb og rice til AM som er litt følsom.

Genisis Large Breed Chicken rice er til IU og Rottisen

Genisis Adult Chicken rice til vesle mixen.

Ha en strålende dag til deg og din/e firbeinte venner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to hunder,en boxer og en beardis :)

Begge får nå Eukanuba W&E og rått:)

Beardisen fikk Firstprice for før hu kom til meg og funket utrolig nok veldig bra på det. Boxern har jeg prøvd utallige fortyper,RC boxer for,tørrforet man får kjøpt hos V&H,V%H,NP og ingen av disse har hu fungert på.. enten har hu fått diare,oppkast eller så raser hu ned i vekt.

Med Eukanuba W&E + litt rått så har hu lagt på seg bra,ser endelig ut som en boxer og ikke en pointer,avføring er fin og flott pels :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to staffer (tispe og hanne) tispa er 19 mnd, hannen er 2.5 år. De brukes som vanlige tur/familiehunder med litt innslag av agility og blodspor. Mine går på Taste Of The Wild med fisk (ikke bison da tispa promper mye av det)

Jeg kommer ikke til å bytte så lenge det föret finnes på markedet.

Man kan jo begynne å lure når tørrför prisen går opp pga at kornprisen går opp.... Tydeligvis Royal Canin sin setning, har jeg hørt :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å prøve å se om det fins ett billigere alternativ. For hvis det fins godt for til god pris vil jeg gjerne høre fra deg.

Vom og hundemat. 100% animalsk produkt. Det er rimeligere enn de fleste tørrfôr når man ser på innhold og effekt. Tørrfôr med 40-50% karbohydrater, for det meste basert på ris, mais og hvete kan jeg ikke fatte at folk gir hundene sine!

Jeg fikk såvidt sett på Genesis sin innholdsfortegnelse (via deres amerikanske hjemmeside, de har ikke fått opp dette på de norske enneå... MEGET dårlig!), og det ser ikke bra ut. Ris er hovedingrediens i alle typene jeg så på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt mye vom og hundemat på vinter til mutten som er utehund. Først og fremst i den tiden vi driver litt mer aktivt med trekk og litt småtteri.

Men si jeg skulle valgt å bruke vom og hundemat på hele gjengen som fult for, kunne jeg da ha blandet 50/50 med tørrfor da? Og evt. hvordan og hvor mye i forhold til kg på hund.

taste of wild har jeg ikke hørt om. Men hva er vitsen med å lage sekker i 13,5 kg??

Blir jo ikke særlig billig dette da med tanke på at en vi bruker ca 45 kg i mnd.. Så hvis vi skulle betalt 6-700 kr pr 13,5 kg så blir det jo dyrere enn hva vi er vant til nå.

lurer på hva hundene spiste for 1000 år siden jeg. Tviler på at det var 1000 hvis av forskjellige typer og velge imellom da :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også prøvd flere ulike fortyper opp igjennom. Så jeg vet at det kan være en jungel der ute, og vanskelig å skal finne det beste..

For meg er pris veldig viktig, men også at hunden tåler maten og ser bra ut i pels osv. Jeg har prøvd Labb, Apetitt og ulike matvarebutikk merker, alle uten hell. Hunden har ikke tatt opp maten særlig mye, og mesteparten kommer ut igjen.. Og tørr hud, flassete, kløe.

Troll er et bra alternativ. Endel korn i det, om min forrige hund var sensiviv for korn og blr noe løs i magen pga dette.

Eukanuba, pro plan og lignende, er brae merker, men veldig dyrt. De tar seg godt betalt for merkenavnet og utsalgsteder tar seg godt betalt.

Det beste jeg har brukt på mine er Norwegian Polar. Det er våtfor. Litt skeptisk med tanke på jobben med dette, men det gikk veldig bra. Man må ha plass ja, men ellers er det lite problem. Skal man reise bør man dog ha med tørrfor pga holdbarheten på våtforet. (så det trekker ned)

Da NP sluttet å selge i mitt omårde, prøvde jeg det berømte Vom&hundemat. Litt skeptisk pga det var rått, men ellers er alt likedan med NP, det må fryses og problematisk ved reise. Men ellers har dette fungert supert! Dette er mat som hundene mine fungerer absolutt mest optimalt på. Det er billig også.(største pluss) Hundene har tålt NP og V&H veldig godt. Ikke noe dårlig mage. Kun blank pels, lite avføring, lite tannsten og god apetitt.

Så for meg er det verdt den lille ekstra "jobben" med dette, for å gi hundene mine det beste foret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt mye vom og hundemat på vinter til mutten som er utehund. Først og fremst i den tiden vi driver litt mer aktivt med trekk og litt småtteri.

Men si jeg skulle valgt å bruke vom og hundemat på hele gjengen som fult for, kunne jeg da ha blandet 50/50 med tørrfor da? Og evt. hvordan og hvor mye i forhold til kg på hund.

taste of wild har jeg ikke hørt om. Men hva er vitsen med å lage sekker i 13,5 kg??

Blir jo ikke særlig billig dette da med tanke på at en vi bruker ca 45 kg i mnd.. Så hvis vi skulle betalt 6-700 kr pr 13,5 kg så blir det jo dyrere enn hva vi er vant til nå.

lurer på hva hundene spiste for 1000 år siden jeg. Tviler på at det var 1000 hvis av forskjellige typer og velge imellom da :blink:

Hva vitsen med å lage sekker på 13.5 kg må u nesten spørre prousenten om :lol: Det mange misforstår er at det blir som regel IKKE dyrere å före på TOTW, de skal ha mindre mengder av det enn annet korntørrför. Det er hverken mais eller korn i TOTW.

Som skrevet over her så kommer förprisene på "korntørrför" å stige, fordi kornprisen gjør det...Da skjønner du at det er dritt :lol: (Neida så, jeg har ikke mye til overs for korn i bikkjematen :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men forer du kun med Vom og hundemat da? Og hva slags nr bruker du?

Dt jeg også lurer på er om noen har erfaring med foring av Irsk ulvehund på rått?

Dette er min første store hund som har noen obs obs ting i forhold til foring og div.

Jeg har alltid tatt hensyn med foring i forhold til før og etter bruk av hundene uansett rase.

Så at jeg skal være foriktig i forhold til mageomreining før og etter tur har liksom vært en selfølge. Men når det kommer til hva jeg burde fore med når han er såpass stor som han er har jeg ingen erfaring med. Jeg har bare kjøpt inn det som kalles large breed som skal være for store raser.

Jeg selv tenker på di store som like mye hund som dem mindre så har ingen erfaring med foring av store hunder. Så om noen har noen råd eller tips der ute ang det så er det bare å skrike ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vitsen med å lage sekker på 13.5 kg må u nesten spørre prousenten om :lol: Det mange misforstår er at det blir som regel IKKE dyrere å före på TOTW, de skal ha mindre mengder av det enn annet korntørrför. Det er hverken mais eller korn i TOTW.

Som skrevet over her så kommer förprisene på "korntørrför" å stige, fordi kornprisen gjør det...Da skjønner du at det er dritt :lol: (Neida så, jeg har ikke mye til overs for korn i bikkjematen :lol: )

Syns liksom det er vanskelig å vite hva som er sundt og best nå om dagen. Ikke bare med tanke på dyre for, men menneskemat også. ALT er jo farlig.. :blink:

Men ja, i følge forings guiden på TOTW så skal min hund på ca 65 kg ha 560-590 g pr dag, på Genisis som han går på nå skal han ha 431-569 g pr dag. Så det ligger jo ganske likt i forhold til guiden. Hmm.. så det vil jo si det samme som at vi vil sikkert ikke merke så stor forskjell?

Men det er potet i TOTW.. Er ikke det noe som heller ikke er noe bra? Eller hvordan er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men forer du kun med Vom og hundemat da? Og hva slags nr bruker du?

Dt jeg også lurer på er om noen har erfaring med foring av Irsk ulvehund på rått?

Dette er min første store hund som har noen obs obs ting i forhold til foring og div.

Jeg har alltid tatt hensyn med foring i forhold til før og etter bruk av hundene uansett rase.

Så at jeg skal være foriktig i forhold til mageomreining før og etter tur har liksom vært en selfølge. Men når det kommer til hva jeg burde fore med når han er såpass stor som han er har jeg ingen erfaring med. Jeg har bare kjøpt inn det som kalles large breed som skal være for store raser.

Jeg selv tenker på di store som like mye hund som dem mindre så har ingen erfaring med foring av store hunder. Så om noen har noen råd eller tips der ute ang det så er det bare å skrike ut :D

Ja jeg bruker kun V&H. (nr.33) Greyhounden har spist det så og si hele livet sitt og det har fungert supert. På hurtigvoksende mynder er det ulike oppfatninger om hva som er best. Noen mener at minst mulig protein og mest fett (som feks min oppdretter) Andre mener det motsatte. (rådfør deg gjerne med din oppdretter) Men så er jo din IW relativt ferdig utvokst, så om du kjører på med V&H mat nå har nok ingenting å si. :) Jeg lar min mynde få spise så mye han vil ha, og han er i et veldig flott hold! V&H er kjøtt, med litt vitaminer i, det nærmeste du kommer til et naturlig matvalg (så lenge du ikke lager all mat fra grunn som de færreste gjør), og det spiller ingen rolle om hunden er stor eller liten. KJøtt er kjøtt. Enste problemet er at på små hunder kan kjøttet være for hardt for fordøyelsen, men da har V&H kommet med en type for valper/små raser som inneholder ris og er mer lettfordøyelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir jo sprø hvis man skal forsøke å rette seg etter alle råd man får med tanke på valg av fôr til hund.

Nei, klart labb ikke er giftig. Kvaliteten på fôret kan selvsagt diskuteres i det vide og det brede, men giftig er det ikke.

Jeg er av dem som bytter fôr til hundene med jevne mellomrom. De får en del vom og hundemat, men vi har alltid tørrfôr stående hjemme også. Har gitt eukanuba, hills, pro plan, brit, royal canin, specific++ og en del varianter innen disse. Har ikke brukt labb, så det skal jeg ikke uttale meg om. Hundene mine fungerer fint på alle de ulike fôrtypene vi har forsøkt. Har bitt meg merke i at Pro Plan er et av de fôrene de liker best. Utenom V&H da. Ellers så får de en god del matrester, kjøtt, ben++, så jeg vil si at de spiser variert. Selv må jeg innrømme at jeg har troen på variert kost. Jeg synes at det greit at hundene ikke sliter med dårlig mage etter å ha spist noe annet enn det faste hundefôret.

Nå har jeg en irsk setter(5år) og en irsk rød og hvit setter(1 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt RC, fra valp til voksen (boxer) og han har vært OK hold, blank og fin i pelsen, og fin i magen... Nå får han V&H (1 kg for dagen) + det han vil ha av tørrfôr, og jeg har fått en helt ny hund! Før ble han fort sliten på trening, nå er han rene duracellkaninen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...