Gå til innhold
Hundesonen.no

Allergivennlig rase


Rocket

Recommended Posts

Faller bare tilbake på Bedlington Terrier jeg, sære rasen sin det :wub: Hmm.. får se om jeg ikke klarer å overtale min kjære til å kanskje kunne like dem en gang i fremtiden, er jo tross alt noen år til hund er aktuelt.

Hvordan er det med bedlisen egentlig? Får de sånne ekle misfargede øyerusk render og misfarging rundt kjeften? Liker ikke sånt jeg :pinch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faller bare tilbake på Bedlington Terrier jeg, sære rasen sin det :wub: Hmm.. får se om jeg ikke klarer å overtale min kjære til å kanskje kunne like dem en gang i fremtiden, er jo tross alt noen år til hund er aktuelt.

Hvordan er det med bedlisen egentlig? Får de sånne ekle misfargede øyerusk render og misfarging rundt kjeften? Liker ikke sånt jeg :pinch:

Jeg er jo som kjent litt sånn hekta på Bedlisen og sitter brått på masse info om rasen fra oppdrettere og eiere i Sverige og Norge. Dette skrev en svensk oppdretter til meg om emnet.

"

Det finns bedlington som har lite problem

med svamp, jästsvamp, det syns tydligt om man tittar i öronen och om de har bruna tassar. De finns de som slickar på tassarna

och då kan man misstänka att det är jästsvamp. Ett skit att bli av med, men det behöver inte vara jästsvamp heller. En del blir bruna

av att gå ute i fukt, men för det mesta är det svampangrepp."

Jeg tror ikke bedlisen har noe utpreget problem med rennende øyne, det er ikke mitt inntrykk etter å ha saumfart hjemmesider, facebook sider og youtube videoer. Men de er hvite, så de må jo selvfølgelig vaskes.

Jeg har blitt helt overbevist om at bedlington er en knallrase, og jeg skal ha klart ha en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt en rase verdt å bli hekta på :)

Har egentlig fått intrykk(forutinntatt) av at sopp og brunt skjegg/avfarging rundt snute og sånne øyerender er relativt vanlig hos alle krølle/bølgehunder, men så har jeg på ingen måte undersøkt det da :P Har liksom blitt avskrekket litt da jeg syntes det er lite pent og føler "alle" hvite pudler og bichoner jeg ser har det. :hmm:

Jäst hva står det for egentlig? Fukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt en rase verdt å bli hekta på :)

Har egentlig fått intrykk(forutinntatt) av at sopp og brunt skjegg/avfarging rundt snute og sånne øyerender er relativt vanlig hos alle krølle/bølgehunder, men så har jeg på ingen måte undersøkt det da :P Har liksom blitt avskrekket litt da jeg syntes det er lite pent og føler "alle" hvite pudler og bichoner jeg ser har det. :hmm:

Jäst hva står det for egentlig? Fukt?

Det er sopp.

Bedlington har en helt annen type pels enn puddel og bichon , de har mye mykere pels. Litt som myk fluffy fleece å ta på visstnok.

I tillegg er de rennende øynene du ofte ser gjerne et resultat av øyensykdomer, for bulende øyne etc. Det er jo ikke like utbredt hos bedlington. Alle oppdretterene i Norge og Sverige øyelyser hundene etter slike type sykdommer så vidt meg bekjent, og bedlingtonen er i realiteten en whippet med krøller i fysikken. De har også de samme mandelformende øynene. De er mer treningsvillige og temperamentsfulle enn whippeten, men de har i aller høyeste grad avlet avknappen og utseendet deres. Sånn under krøllene :)

Edit: sopp er ikke utbredt hos Bedliser altså, oppdretteren ba meg bare være obs på at det fantes på noen av linjene og at jeg skulle være nøye på det når jeg lette rundt. Det er en svært frisk rase og de oppdretterne jeg har vært i kontakt med har gitt inntrykk av at de er oppsatt på å beholde den frisk.

Edit2, mente selvfølgelig sopp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddelen finst jo i forskjellige størrelsar, så det er jo ein super rase etter det eg har hørt frå andre :)

Har sjølv ein allergivenleg rase, nemleg Coton de Tulear, dei kan minne om Bichon Havanais, men litt forskjellig pels og størrelse. Det er ein super hund, kan vere med på alt i frå korte til lange turar og er kjend for å vere lettlærde. Det er også ein rase som kan funke til både utstilling, AG og LP om du plutseleg skulle finne ut at du ønsker å konkurrere i ei grein.

Om du derimot er 110% sikker på at du ikkje skal stille, så kan du klippe dei, men det tar oppimot 2 år før pelsen har vokst heilt ut igjen.

Blir dei sosialisert med barn og andre mennesker i forskjellig alder, så kan du få ein hund som elskar barn. Dina (mamma's Coton) var gjerne med mamma på jobb når ho var mindre (SFO), og ho verkeleg ELSKAR barn. Då sitter ho å nyter oppmerksomheten og kosen. Frøkna mi er derimot ikkje slik, ho har ofte PMS og kan pluseleg finne ut at ho skal kjefte på ein person, mens den neste vil ho har oppmerksomhet og kos av.

Det er ein varsler, men det kan du trene vekk frå dei er kvalp. Frøkna mi er ikkje i nærleiken av like gneldrete inne i huset som det mamma's Coton kan vere.

Dei krever ein del pelsstell, og bør børstast minst 2 - 3 gangar i veka. Om eg børstar 2 gangar i veka brukar eg ca. 1 time kvar gong. Ikkje luktar dei hund, og dei har ein fantastisk sjølvrensandes pels. Er dei svarte i dag er dei kvite igjen i morgon, men ein bør børste ut restane av griseriet som har vert i pelsen.

Kan jo forresten meddele at ein familie som kjøpe Coton kvalp av oss for eit stund tilbake hadde ein mann i hus som helst ville ha jakthund (eller noko i den dur), men damene fekk bestemme. No er han vist heilt forelska i voffsen dei kjøpe av oss, og den er med på alt i frå korte til lange fjellturar. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddelen finst jo i forskjellige størrelsar, så det er jo ein super rase etter det eg har hørt frå andre :)

Har sjølv ein allergivenleg rase, nemleg Coton de Tulear, dei kan minne om Bichon Havanais, men litt forskjellig pels og størrelse. Det er ein super hund, kan vere med på alt i frå korte til lange turar og er kjend for å vere lettlærde. Det er også ein rase som kan funke til både utstilling, AG og LP om du plutseleg skulle finne ut at du ønsker å konkurrere i ei grein.

Om du derimot er 110% sikker på at du ikkje skal stille, så kan du klippe dei, men det tar oppimot 2 år før pelsen har vokst heilt ut igjen.

Blir dei sosialisert med barn og andre mennesker i forskjellig alder, så kan du få ein hund som elskar barn. Dina (mamma's Coton) var gjerne med mamma på jobb når ho var mindre (SFO), og ho verkeleg ELSKAR barn. Då sitter ho å nyter oppmerksomheten og kosen. Frøkna mi er derimot ikkje slik, ho har ofte PMS og kan pluseleg finne ut at ho skal kjefte på ein person, mens den neste vil ho har oppmerksomhet og kos av.

Det er ein varsler, men det kan du trene vekk frå dei er kvalp. Frøkna mi er ikkje i nærleiken av like gneldrete inne i huset som det mamma's Coton kan vere.

Dei krever ein del pelsstell, og bør børstast minst 2 - 3 gangar i veka. Om eg børstar 2 gangar i veka brukar eg ca. 1 time kvar gong. Ikkje luktar dei hund, og dei har ein fantastisk sjølvrensandes pels. Er dei svarte i dag er dei kvite igjen i morgon, men ein bør børste ut restane av griseriet som har vert i pelsen.

Kan jo forresten meddele at ein familie som kjøpe Coton kvalp av oss for eit stund tilbake hadde ein mann i hus som helst ville ha jakthund (eller noko i den dur), men damene fekk bestemme. No er han vist heilt forelska i voffsen dei kjøpe av oss, og den er med på alt i frå korte til lange fjellturar. :P

Puddel vil jeg rett å slett ikke ha, vet de er undervurderte å alt det der, men nei. Ikke min type hund.

Coton er også uaktuelt da jeg foretrekker Bichon Havanis når det kommer til den "type" hund, rett å slett fordi de finnes i annet en helhvit. (Jeg er sær, jeg er rett å slett ikke glad i helvite hunder) Og så er Havanaisen hærlig gemytmessig også syntes jeg :) Og kunne passet meg ypperlig.

Mannebeinet og jeg har relativt lik smak sånn set, jeg har bare en mer "åpen" instilling da jeg vet at liker jeg rasen gemyttmessig nok så faller jeg til slutt for utseende. (Jeg syntes mynder var direkte stygge før, nå elsker jeg dem :wub:) Eneste jeg ikke klarer å endre er farge, eneste helhvite hunden jeg ærlig kan si jeg liker er West Highland White terrier, hvorfor er usikkert :P

Nesten så jeg begynder å lure på om jeg har hatt dårlige opplevelser med hvite hunder, noe må det da være. :lol:

Jeg er blitt forelsket i chinese crested jeg da :wub:

Har powder puff-varianten nå, men skal også ha nakenvarianten i nærmeste fremtid :)

Naken CC er nudlig :wub: men trodde ikke dem var allergivennlige jeg? kun PP? Og sliter ikke disse en del med tennene sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har info om Skotsk terrier og West Highland White Terrier eller westie som de blir kalt? Har disse samme pelstype som schnauzeren? Og hvordan er disse i forhold til kriteriene jeg har satt opp?

Westie har også strihår og skal nappes. Det er ikke vanskelig å nappe, men vanskelig å nappe FINT! Det er også veldig tidkrevende. Min første voksne Cairn brukte jeg 4,5 time på, og da hadde jeg ikke krefter igjen til å ta skikkelig på hale og hode... fingrene var ødelagt. De har jo også hvit pels noe du har skrevet du ikke ønsker, misfarging forekommer.

Utenom det så fyller jo en Westie dine krav angående energinivå, MEN, jeg ville heller valgt en Cairn enn en Wesie. Jeg har selv hatt lyst på Westie, men valgte det bort pga den hvite fargen (fare for misfarging), den er betydelig vanskeligere å nappe OG den er rammet av mye sykdommer.

Det er jo en terrier og de har jaktinnstinkt i forskjellig grad. Den MÅ trenes på å komme på inkalling fra den er liten, og den forventer å få noe for det (godbit o.l.), den dagen jeg ikke har med meg godbit kan jeg ikke forvente at min Cairn gjør en dritt for meg, hehe. Min Cairn har aldri stukket av, selv om hun har gått løs fra jeg fikk henne. Hun er nå 11 mnd og kan fortsatt gå løs uten noen problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Westie har også strihår og skal nappes. Det er ikke vanskelig å nappe, men vanskelig å nappe FINT! Det er også veldig tidkrevende. Min første voksne Cairn brukte jeg 4,5 time på, og da hadde jeg ikke krefter igjen til å ta skikkelig på hale og hode... fingrene var ødelagt. De har jo også hvit pels noe du har skrevet du ikke ønsker, misfarging forekommer.

Utenom det så fyller jo en Westie dine krav angående energinivå, MEN, jeg ville heller valgt en Cairn enn en Wesie. Jeg har selv hatt lyst på Westie, men valgte det bort pga den hvite fargen (fare for misfarging), den er betydelig vanskeligere å nappe OG den er rammet av mye sykdommer.

Det er jo en terrier og de har jaktinnstinkt i forskjellig grad. Den MÅ trenes på å komme på inkalling fra den er liten, og den forventer å få noe for det (godbit o.l.), den dagen jeg ikke har med meg godbit kan jeg ikke forvente at min Cairn gjør en dritt for meg, hehe. Min Cairn har aldri stukket av, selv om hun har gått løs fra jeg fikk henne. Hun er nå 11 mnd og kan fortsatt gå løs uten noen problemer.

Cairn er jo søte da ^^ Og i forhold til hva jeg har hørt ang helse er vel cairn sunnere en westie? Ang farge er vell westie en av de få jeg liker som er hvite. :P Jeg er sær jeg i grunn. Men fornuften er nok enig med deg ja, Cairn vil være et smartere valg for min del.

Nå er typen ute av bilde så noen raser er tilbake på lista for fult. Bedlington ligger foreløpig på topp med Havanais på en god nr 2.

Om jeg tåler disse napperasene så vil en del av dem havne høyt opp også.

Vurderes:

Bedlington Terrier

Bichon (Havanais)

Lagotto Romagnolo

Border Terrier (om jeg tåler napperaser)

Schnauzer (om jeg tåler napperaser)

Schnapendoes

Chinese Crested PP (naken er vel ikke allergivennlig?)

Kanskje/sjekke mer ut:

Portugisisk Vannhund

American Hairless Terrier

Ikke: basert mest på utseende.

Irish Softcoated Wheaten Terrier

Puddel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naken CC er nudlig :wub: men trodde ikke dem var allergivennlige jeg? kun PP? Og sliter ikke disse en del med tennene sine?

Det er kun CCPP som skal være allergivennlig, men mange med allergi reagerer ikke på den nakne. Tror man må teste det ut rett og slett! Dårlig tannstatus henger sammen med nakengenet, så det er kun den uten pels som er utsatt for dette. Puffen skal ha normale tenner. Det kommer også ann på linjene, jeg har en naken med fullt tannsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun CCPP som skal være allergivennlig, men mange med allergi reagerer ikke på den nakne. Tror man må teste det ut rett og slett! Dårlig tannstatus henger sammen med nakengenet, så det er kun den uten pels som er utsatt for dette. Puffen skal ha normale tenner. Det kommer også ann på linjene, jeg har en naken med fullt tannsett.

Ok :) Var det jeg trodde i grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...