Gå til innhold
Hundesonen.no

Savner den gode "gamle" tiden...


Zitka

Recommended Posts

En og annen kommentar får man vel alltid i løpet av livet sitt som hundeeier, men om man er så plaget med folks kommentarer, lappeskriving etc, så lurer jeg alltid på om det er noe med hundeholdet generelt som gjør at folk bryr seg så mye. At man selv antar at man ikke er til sjenanse for andre, betyr ikke det samme som at andre ikke oppfatter en som det. Kjenner folk som mener at hundene sine absolutt ikke er til en plage for noen, men velger å se bort fra at den ene ikke kan gå i bånd overhode og alltid må gå løs, at de utagerer mot barn, utagerer mot andre hunder og har et generelt ganske høyt støynivå. Men de er altså veldig godt oppdratte, snille og greie i følge eier. Så vi har nok noe forskjellig syn på hva som er en godt oppdratt hund, både som hundeeier og som forbipasserende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En og annen kommentar får man vel alltid i løpet av livet sitt som hundeeier, men om man er så plaget med folks kommentarer, lappeskriving etc, så lurer jeg alltid på om det er noe med hundeholdet generelt som gjør at folk bryr seg så mye. At man selv antar at man ikke er til sjenanse for andre, betyr ikke det samme som at andre ikke oppfatter en som det. Kjenner folk som mener at hundene sine absolutt ikke er til en plage for noen, men velger å se bort fra at den ene ikke kan gå i bånd overhode og alltid må gå løs, at de utagerer mot barn, utagerer mot andre hunder og har et generelt ganske høyt støynivå. Men de er altså veldig godt oppdratte, snille og greie i følge eier. Så vi har nok noe forskjellig syn på hva som er en godt oppdratt hund, både som hundeeier og som forbipasserende.

I helga fikk jeg en kommantar skrevet på bilen.. Bilen var parkert på en parkeringsplass ved siden av en småbåthavn og jeg hadde ikke luftet hundene mine der. Aldri vært der før heller, var med mine foreldre ut med en båt de vurderte å kjøpe. Jeg møtte heller aldri noen på havna der.. Hvordan kan mine hunder vært til noen sjeanse da?

Og de fleste episodene er faktisk at jeg har hatt hund i bilen. Jeg parkerer mest mulig unna folket, fordi gamlemor kan varsle hvis noen kommer borti bilen. Men de går pent i bånd, hilser ikke på noen, gamlemor utagerer kun på noen visse tisper (men jeg følger med henne og får kontakt og avbryter enhver mulig slik situasjon)..

Personene som gjør dette er også personer jeg aldri har sett før, og som aldri har sett hundene mine før. Ikke hilst på de heller.. Kun sett de igjennom bilen.

Hvis naboen min klagde, så ja, da hadde jeg nok startet med å se på hundeholdet mitt istedenfor å være sikker på at folk begynner å bli rare. Men når det er folk som bare ser at jeg har hund i bilen og så skriver kommentarer på bilen, ja da er det ikke hundeholdet mitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg nesten må si meg delvis enig i forhold til "de gode gamle dager". Her i huset har vi hatt en hundefri periode på nesten 17 år grunnet en stadig produksjon av menneskebarn. Nå som yngstejenta er 6 år, ble det atter tid og rom for et ansvarlig hundehold, med god tid både til barn og hund. MEN...det er merkbare endringer. Etter at veslefrøkna kom i hus, har jeg blitt tuta ørene fulle av alle mulige slags "råd". Ikke kan jeg gjøre ditten, og jeg må gjøre datten.

Jogger jeg en liten tur i skogen med valpen på 5 mnd, ødelegger jeg ledd og muskler. Leker hun for mye med nabohundene, blir hun stressa og krevende som voksen. Ligger hun noen timer og sover i buret, er det gjenstand for brudd på dyrevernsloven. Ikke kan jeg "straffe" hunden med et bestemt nei ved uønsket adferd, men må gi godbiter helt til hun skjønner at visse ting ikke er lov. Og Gud forby om jeg skulle finne på å kjøpe et billig tørfor på Rema for å drøye ut slakteravfallet fra Gilde hun ellers lever på. Det virker som om annenhver hundeeier har blitt profet.

Den vesle frøkna vi nå har er tredje hund jeg har "på egenhånd", etter en oppvekst med hund i familien fra starten av. Jeg er så naiv tydeligvis, at jeg trodde hund var hund, og at jeg skulle få til den siste også. Ingen av de foregående har levd noe dårlig liv, de har blitt gamle og grå, og forlatt planeten med et tilfreds uttrykk i øynene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg nesten må si meg delvis enig i forhold til "de gode gamle dager". Her i huset har vi hatt en hundefri periode på nesten 17 år grunnet en stadig produksjon av menneskebarn. Nå som yngstejenta er 6 år, ble det atter tid og rom for et ansvarlig hundehold, med god tid både til barn og hund. MEN...det er merkbare endringer. Etter at veslefrøkna kom i hus, har jeg blitt tuta ørene fulle av alle mulige slags "råd". Ikke kan jeg gjøre ditten, og jeg må gjøre datten.

Jogger jeg en liten tur i skogen med valpen på 5 mnd, ødelegger jeg ledd og muskler. Leker hun for mye med nabohundene, blir hun stressa og krevende som voksen. Ligger hun noen timer og sover i buret, er det gjenstand for brudd på dyrevernsloven. Ikke kan jeg "straffe" hunden med et bestemt nei ved uønsket adferd, men må gi godbiter helt til hun skjønner at visse ting ikke er lov. Og Gud forby om jeg skulle finne på å kjøpe et billig tørfor på Rema for å drøye ut slakteravfallet fra Gilde hun ellers lever på. Det virker som om annenhver hundeeier har blitt profet.

Den vesle frøkna vi nå har er tredje hund jeg har "på egenhånd", etter en oppvekst med hund i familien fra starten av. Jeg er så naiv tydeligvis, at jeg trodde hund var hund, og at jeg skulle få til den siste også. Ingen av de foregående har levd noe dårlig liv, de har blitt gamle og grå, og forlatt planeten med et tilfreds uttrykk i øynene.

Og ettersom noen sier her i tråden; så er det vårt hundehold som er feil.. Siden vi får kommentarer liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid tre sider av en sak. Din side, min side og sannheten. Og sånn er det med hundehold også. Vi har forskjellige oppfattelser om hva som er til plage for andre. Hvordan noen oppfatter et hundehold utenifra trenger ikke å være sannheten på hva man selv oppfatter. Nevnte eier i første innlegg er nok meget fornøyd med sine hunder (de er nemlig perfekte), men i mine øyne er det ekstremt dårlig oppdratte hunder. Hva sannheten er, kan jo være noe midt i mellom egentlig. Jeg har ekstremt lav tåleranse for andres hunders dårlige oppførsel, mye dårligere enn egne hunders dårlige oppførsel garantert.

Alt her i verden er i bevegelse. Man får mer kunnskap om ting bl.a som gjør at oppfattelser endrer seg. Ikke alt er til det bedre, det ser man jo på denne burbruken som har blitt poppis de siste årene. Treningsmetoder har gått i riktig retning i mange miljøer. Vi får mer kunnskap om ernæring, fysisk trening, belastningsskader etc etc. Og at man mimres om gode gamle dager, er vel av og til i litt retning "alt var mye bedre under krigen", som Ole Paus synger.

Jo da. Folk bryr seg av og til litt for mye, men dersom man ikke har noen dårlig samvittighet for hundeholdet sitt, hvorfor tar man det såpass innpå seg? Det er nå uansett bedre at folk bryr seg en gang for mye, enn en gang for lite, og hundeliv går tapt pga idioteiere. Når det skjer, så stiller man jo alltid spørsmålet om hvorfor folk ikke brydde seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i tiden, i forrige århundre en gang, så ble jeg stoppa på gata og fikk kjeft fordi hunden min var så tynn. Jeg ga den selvsagt ikke mat nok.

Før i tiden, i forrige århundre en gang, var da folk trua med å anmelde meg til barnevernet fordi jeg hadde to blodtørstige alaska huskier samtidig som jeg hadde baby. De kom selvsagt til å spise han opp.

Før i tiden, i forrige århundre en gang, var da nabolaget anmeldte den lokale hundedamen til dyrevernsnemda fordi at hun hadde "for mange" hunder, og fordi de bjeffa.

Folk var ikke noe bedre før i tiden, du har dårlig hukommelse om du tror at folk blanda seg mindre før.

Jeg har mine hunder liggende i bil stadig vekk, har aldri fått en eneste kommentar om det, til tross for at min eldste også må varsle på alt som går forbi. Ikke har jeg fått noen kommentarer om at jeg er en dyremishandler heller når jeg sier at jeg er enig med CM i mye - ikke engang i bloggen jeg skreiv etter å ha vært i Oslo Spektrum og sett showet hans.

OM noen skulle prøve å antyde at jeg mishandler hundene mine fordi jeg sier nei til de, eller napper tak i de når de gjør noe galt, eller fordi jeg går lange turer med lille valpen, så bryr jeg meg skikkelig lite om det egentlig. Hva folk på et forum mener, er strengt tatt ikke viktig når man veit man har god samvittighet for det hundeholdet man har, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men det mååå da gå an å sette hundene i bilen en kald dag uten at hundene ligger for døden? Syns det er skummelt at flere rettferdiggjør at noen skriver dritt på bilen til folk? Det syns jeg blir hekt feil...

Om dere går forbi en bil med noen hunder i, får dere hysterisk anfall da? Det er overskyet og regn, kjørlig og vinduene er åpne... Hundene i bilen ser ut til å ha det kjempefint i bilen, lider ingen nød... Jeg hadde gått videre og ikke gjort noe mer ut av det :) Ville dere ringt politiet og laget styr over dette??

Jeg har hatt med mine hunder i bilen på arbeid flere ganger, uten at de lider noe nød akkurat :) De har det fint fint, gjennomtrekk er på, jeg har mulighet til å følge med de og lufte de... Om noen hadde skrevet noe på bilen min? Ja da hadde jeg blitt forbanna altså.

JA! Det er bra at folk bryr seg, men man bør ha en GRUNN til å bry seg også. Man trenger ikke å lage stor ståhei over noen hunder i en bil som har det 100% fint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i tiden, i forrige århundre en gang, så ble jeg stoppa på gata og fikk kjeft fordi hunden min var så tynn. Jeg ga den selvsagt ikke mat nok.

Før i tiden, i forrige århundre en gang, var da folk trua med å anmelde meg til barnevernet fordi jeg hadde to blodtørstige alaska huskier samtidig som jeg hadde baby. De kom selvsagt til å spise han opp.

Før i tiden, i forrige århundre en gang, var da nabolaget anmeldte den lokale hundedamen til dyrevernsnemda fordi at hun hadde "for mange" hunder, og fordi de bjeffa.

Folk var ikke noe bedre før i tiden, du har dårlig hukommelse om du tror at folk blanda seg mindre før.

Jeg har mine hunder liggende i bil stadig vekk, har aldri fått en eneste kommentar om det, til tross for at min eldste også må varsle på alt som går forbi. Ikke har jeg fått noen kommentarer om at jeg er en dyremishandler heller når jeg sier at jeg er enig med CM i mye - ikke engang i bloggen jeg skreiv etter å ha vært i Oslo Spektrum og sett showet hans.

OM noen skulle prøve å antyde at jeg mishandler hundene mine fordi jeg sier nei til de, eller napper tak i de når de gjør noe galt, eller fordi jeg går lange turer med lille valpen, så bryr jeg meg skikkelig lite om det egentlig. Hva folk på et forum mener, er strengt tatt ikke viktig når man veit man har god samvittighet for det hundeholdet man har, eller?

Selvfølgelig var det sikkert noen som blandet seg for mye i det forrige århundret også. Men jeg må si at jeg føler at det bare blir mer og mer hysteri for det ene og det andre.. Spesielt har jeg selv fått merket at hund i bil har jo blitt skikkelig neinei.. Spesielt om sommeren. I mine øyne er det like farlig å legge hunden igjen i bilen om vinteren, bilen fungerer jo som en fryser. Men da er det liksom ikke noe hysteri.. På sommeren derimot dør jo alle som ligger i bilen i 5min.

Og jeg bryr meg ikke så veldig hardt hva dere mener.. Heller ikke hva andre mener.. Men det er vel ganske unødvendig å skrive kommentarer på bilene til folk? Man kan vel være såpass da å ringe vedkommende.. En SMS og du får navn på eier av bilen.. Null jobb liksom.. Jeg har god samvittighet for hundene mine og bruker mye tid på dem hver dag. Men det skal sies at når fremmende folk, som ikke har sett meg en gang og kun sett hundene mine i bilen, føler at de er nødt å skrive kommentarer på bilen min. Ja, det er litt provoserende..

Og så må jeg jo si at jeg synes det er veldig merkelig at jeg får den at jeg er nødt å se på mitt eget hundehold fordi folk føler at hundene mine er sjeanse fordi de ligger og sover i bilen min..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine "gamle" dager fantes det ikke hundebur da...hadde aldri hørt om bur i huset engang jeg før i 2003 :icon_redface:

I mine "gamle" dager vokste og levde alle hunder jeg kjente opp på middagsrester og brødskiver med leverpostei...

Ikke ante jeg hva en klikker var heller....

Lever litt i gamle-dager fortsatt gjør jeg også,og om hundene mine ikke er verdens best oppdratte så trives jeg fortsatt med dem. Jeg håper de trives sånn noenlunde med meg også,selv om jeg handler først og tenker sjelden :)

Hva andre mener om mitt hundehold,det kan de bare mene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

der man:

- kunne si "nei" til hunden uten av man fikk stygge blikk. Man skal jo ikke være negativ imot hunden...

Sier nei til mine hunder ganske ofte jeg, gjør forsåvidt vennre og folk på besøk også. Hundene vet nemlig at nei betyr slutt med hva du gjør. Kunne likegodt hatt ordet sopp. Ikke blitt halshugd enda jeg, eller fått stygge blikk.

- kunne sette igjen hundene i bilen en kald regnværsdag om sommeren uten å få skrevet kommentarer på bilen eller høre at hundene holder på å dø..

Hvem overdramatiserer såpass? Jeg setter igjen mine når det øspøser og er kaldt jeg, og da har jeg vinduet igjen ellers blir jo bilen innvendig våt og hundene hra det helt fint. Jeg har fått en lapp om at jeg parkerte som ei kjærring, fordi jeg stod litt mot den hvite stripa, aldri har noen reagert p hundene mine, kanskje fordi jeg er flink til å ha bagasje rommet oppe og vinduer etc :)

- kunne gå med halsbånd på valpen uten at man får høre om alle mulige nakkeskader. Trekkskader ved bruk av sele er ikke et alternativ engang.

Mine har alle halsbånd, går i halsbånd og har halsbånd - nop, ikke fått kjeft her heller jeg altså.

- kunne sette en litt vilter og kreativ valp i bur noen få timer mens man er borte uten å få høre at det er nærmest dyremishandling..

også har du de som sier et par timer også blir det til mange dager fordi man er lat.

Til referanse jeg hadde min i timeout i bur et par uker til hun lærte å roe seg ned selv ,samt sove om natten. ingen kalte meg dyremishandler - men jeg har likefult innsett at hunden ikke trenger bur for å leve, men til trening synes jeg det er helt ok.

- kunne faktisk gå med flere store hunder uten å få titt og stadig spørsmål hva man skal med alle disse hundene.

hæ? hva mener du liksom, jeg går da med mange små uten kommentarer, og jeg går med venner med store og vi går med mange hunder sammen, ingen legger seg oppi det, ingen bryr seg, ingen spør. Hvor er det du bor liksom..

Kjenner jeg begynner å bli ufattelig lei av folk som skal blande seg borti andre sine hundehold.. Hva skjedde med at man skulle feie foran si egen dør først?

*gi en kost*

Egentlig synes jeg alle punktene dine har ittno hold, jeg kanke si det er noe jeg føler jeg møter på her i hverdagen altså, og nå har jeg med mine hunder ganske mye overalt og møter mange nye mennesker. Jeg synes mer at det med å kle opp minityrhunder og putte de i vesker er verre enn å bli sett rart på fordi du går med store hunder altså.

Litt morsomt at disse punktene plager/irriterer deg når jeg nesten aldri har møtt på de :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier nei til mine hunder ganske ofte jeg, gjør forsåvidt vennre og folk på besøk også. Hundene vet nemlig at nei betyr slutt med hva du gjør. Kunne likegodt hatt ordet sopp. Ikke blitt halshugd enda jeg, eller fått stygge blikk.

Det er ikke mine bekjente eller noe slikt som reagerer.. En gang da jeg var på utstilling.. Utenfor ringen uten å skulle stille.. Så møtte vi på ei tispe som begynte å tøffe seg imot mi, hun svarer lett, så da fikk hun beskjed om å kutte ut.. Ikke noe veldig høyt eller hardt, men strengt.. Og bare de blikkene jeg fikk.. Som om jeg skulle ha prøvd å drept hunden min.. Og så fikk jeg kommentaren av noen at jeg måtte ikke behandle en hund slik.. Aldri møtt de før jeg og aldri sett de igjen heller..

Hvem overdramatiserer såpass? Jeg setter igjen mine når det øspøser og er kaldt jeg, og da har jeg vinduet igjen ellers blir jo bilen innvendig våt og hundene hra det helt fint. Jeg har fått en lapp om at jeg parkerte som ei kjærring, fordi jeg stod litt mot den hvite stripa, aldri har noen reagert p hundene mine, kanskje fordi jeg er flink til å ha bagasje rommet oppe og vinduer etc :)

Og jeg vet ikke hvem disse folkene er jeg? Jeg har alltid vinduer og slikt oppe, ellers så blir det bare skikkelig ekkel luft osv i bilen, men det har skjedd x antall ganger på hjemstedet mitt på kafeen når jeg skal innom og hente ting.. Da løper de inn til kassa, småhysterisk, fordi en hund holder på å dø.. Og da sitter det en hund, ser på de me store øyne og logrer.. Og da er jeg ikke der et kvarter engang, og noen ganger rekker jeg knapt å komme inn før noen har oppdaget den "døende" hunden.. Og jeg parkerer da bak bygget og går inn personalinngangen.. Men det er alltids greit at de kommer faktisk og sier ifra og tar det face to face..

Værre er det når jeg er borte ifra bilen en liten stund og noen skriver kommentarerer på rutene mine..

Mine har alle halsbånd, går i halsbånd og har halsbånd - nop, ikke fått kjeft her heller jeg altså.

Har ikke fått kjeft her jeg heller.. Bare formaninger at jeg burde ikke gjøre slikt fordi hunden fikk nakkeskade.. Noen ganger har det vært på dyrebutikker, eller møtt på folk ute på sosialisering.. Igjen folk jeg aldri har møtt og aldri sett igjen.. Drar jo ikke i nærområdet på miljøtrening liksom.. Hundene drar aldri mye i båndet heller, uansett om jeg bruker halsbånd eller sele..

også har du de som sier et par timer også blir det til mange dager fordi man er lat.

Til referanse jeg hadde min i timeout i bur et par uker til hun lærte å roe seg ned selv ,samt sove om natten. ingen kalte meg dyremishandler - men jeg har likefult innsett at hunden ikke trenger bur for å leve, men til trening synes jeg det er helt ok.

Jeg har nesten det siste året vært hjemmeværende pga sjukdom. Så da sier det seg selv at det blir ikke mange timene.. Jeg liker jo ikke at nurket skal ligge i bur.. Men jeg leier hus og har heller ikke råd til å måtte pusse opp huset igjen fordi hun har gnagd på ting.. Vi har hund her på nåde.. Men jeg forstår poenget ditt..

Likevel synes jeg at det er litt trist at hvis man nevner at man bruker bur til hunden sin, så får man jo høre både det ene og det andre.. En gang jeg skulle kjøpe meg bur på en dyrebutikk, det største de har til tross for at hundene mine ikke er giganter, og da ble jeg tipset at jeg heller burde kjøpe kompostgrinder.. hva er forskjellen liksom?

hæ? hva mener du liksom, jeg går da med mange små uten kommentarer, og jeg går med venner med store og vi går med mange hunder sammen, ingen legger seg oppi det, ingen bryr seg, ingen spør. Hvor er det du bor liksom..

jeg ser jo nå at jeg må være litt uheldig med personene jeg møter.. noe som kanskje ikke overrasker meg.. min vakre karma :getlost: men var en periode jeg hadde en hund på langtidspass her, samt passet en, så gikk med 4 hunder, relativt store også, og møtte noen på gata.. For jeg tenkte jeg skulle miljøtrene litt.. Og da stopper det en og annen og liksom "å så fine hunder.. de var ganske store ja.. men si meg hva skal du me så mange hunder da?"

*gi en kost*

Egentlig synes jeg alle punktene dine har ittno hold, jeg kanke si det er noe jeg føler jeg møter på her i hverdagen altså, og nå har jeg med mine hunder ganske mye overalt og møter mange nye mennesker. Jeg synes mer at det med å kle opp minityrhunder og putte de i vesker er verre enn å bli sett rart på fordi du går med store hunder altså.

Litt morsomt at disse punktene plager/irriterer deg når jeg nesten aldri har møtt på de :P

Om det har hold eller ikke, får være opp til deg å mene.. Jeg sliter jo ikke med dette, får heller ikke kommentarer hver dag.. Men det dukker opp alltids noe minst par ganger i mnd.. Særlig på sommeren.. Det jeg synes er litt trist er at jeg bestandig får kommentarer fordi hundene mine sitter på i bilen.. Jeg er ikke den typen som forsvinner ifra hundene mine i mange timer.. Uansett.. Heller ikke setter de i en varm bil.. Og så får jeg skrevet kommentarer og slikt fordi jeg forlater hundene mine i bilen et par timer..

Men jeg passer jo en del hunder, i forskjellige størrelser, og slikt.. Og jeg merker det er stor forskjell også på hvilke raser jeg går med og har med meg.. Kommer jeg med en liten hund, så er jo nesten alt tillatt :blink:

Og en annen ting som er litt merkelig, er at det er ofte i utkantsbygdene at de bryr seg om alt osv. I storbyen jeg bor, er det ingen som bryr seg.. Unntatt da jeg møtte noen klikkertanter (skikkelig skikkelige klikkertanter) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg vet ikke hvem disse folkene er jeg? Jeg har alltid vinduer og slikt oppe, ellers så blir det bare skikkelig ekkel luft osv i bilen, men det har skjedd x antall ganger på hjemstedet mitt på kafeen når jeg skal innom og hente ting.. Da løper de inn til kassa, småhysterisk, fordi en hund holder på å dø.. Og da sitter det en hund, ser på de me store øyne og logrer.. Og da er jeg ikke der et kvarter engang, og noen ganger rekker jeg knapt å komme inn før noen har oppdaget den "døende" hunden.. Og jeg parkerer da bak bygget og går inn personalinngangen.. Men det er alltids greit at de kommer faktisk og sier ifra og tar det face to face..

Værre er det når jeg er borte ifra bilen en liten stund og noen skriver kommentarerer på rutene mine..

Likevel synes jeg at det er litt trist at hvis man nevner at man bruker bur til hunden sin, så får man jo høre både det ene og det andre.. En gang jeg skulle kjøpe meg bur på en dyrebutikk, det største de har til tross for at hundene mine ikke er giganter, og da ble jeg tipset at jeg heller burde kjøpe kompostgrinder.. hva er forskjellen liksom?

jeg ser jo nå at jeg må være litt uheldig med personene jeg møter.. noe som kanskje ikke overrasker meg.. min vakre karma :getlost: men var en periode jeg hadde en hund på langtidspass her, samt passet en, så gikk med 4 hunder, relativt store også, og møtte noen på gata.. For jeg tenkte jeg skulle miljøtrene litt.. Og da stopper det en og annen og liksom "å så fine hunder.. de var ganske store ja.. men si meg hva skal du me så mange hunder da?"

Om det har hold eller ikke, får være opp til deg å mene.. Jeg sliter jo ikke med dette, får heller ikke kommentarer hver dag.. Men det dukker opp alltids noe minst par ganger i mnd.. Særlig på sommeren.. Det jeg synes er litt trist er at jeg bestandig får kommentarer fordi hundene mine sitter på i bilen.. Jeg er ikke den typen som forsvinner ifra hundene mine i mange timer.. Uansett.. Heller ikke setter de i en varm bil.. Og så får jeg skrevet kommentarer og slikt fordi jeg forlater hundene mine i bilen et par timer..

Men jeg passer jo en del hunder, i forskjellige størrelser, og slikt.. Og jeg merker det er stor forskjell også på hvilke raser jeg går med og har med meg.. Kommer jeg med en liten hund, så er jo nesten alt tillatt :blink:

Og en annen ting som er litt merkelig, er at det er ofte i utkantsbygdene at de bryr seg om alt osv. I storbyen jeg bor, er det ingen som bryr seg.. Unntatt da jeg møtte noen klikkertanter (skikkelig skikkelige klikkertanter) :P

Forøvrig et lurt tips, sett lapp i bakruta med tlf nummer og når du gikk, har jeg gjort et par ganger når bilen står sånn at mange passerer.

Mest morsomt var sist jeg stod på et kjøpesenter i underetasjen som er luftig og kald, så satte jeg bagasjerommet opp med sånn stang så det stod 15 cm opp. Også ser jeg person etter person som går forbi står med rumpa i været og ser inn til hundene mine, måtte le litt der jeg gikk mot bilen, spesielt morsomt å trykke lås opp og bilen sier pip pipp og personen løper nesten hysterisk unna :P Altså, det er også fult mulig å se igjennom glasset i bilen altså :lol:

Til uthevingen min:

Jeg er mer sjokkert over at valper blir solgt MED bur, og på dyrebutikken ble ALLE prakket på bur. Han solgte 4 bur på det kvarteret jeg var der og alle var nye hundeeiere. Hvorfor skal det være standard liksom, et par kjøpte til bilen, til huset, til hytta og alt. De hadde hatt valpen 1 dag, 1 dag..

Det er mer skremmende at du blir prakket på bur enn kompostgrinder. Jeg bruker grinder inne i huset mitt til å stenge av rom etc. Men jeg har hittil aldri vært i en dyrebtikk som foreslår det, alle stedene jeg har vært (og jeg har som vane å gå innom dyrebutikker bare for å titte) så er det alltid selging av bur,bur,bur,bur,bur. Så det du sier har jeg faktisk aldri møtt :P

Jeg kjenner og vet om flere oppdrettere som insisterer på at hunden må ha bur inne for at de skal få kjøpe valp av de. Det sjokkerer meg, det skjedde ikke i "gamle" tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig et lurt tips, sett lapp i bakruta med tlf nummer og når du gikk, har jeg gjort et par ganger når bilen står sånn at mange passerer.

Mest morsomt var sist jeg stod på et kjøpesenter i underetasjen som er luftig og kald, så satte jeg bagasjerommet opp med sånn stang så det stod 15 cm opp. Også ser jeg person etter person som går forbi står med rumpa i været og ser inn til hundene mine, måtte le litt der jeg gikk mot bilen, spesielt morsomt å trykke lås opp og bilen sier pip pipp og personen løper nesten hysterisk unna :P Altså, det er også fult mulig å se igjennom glasset i bilen altså :lol:

Mine ruter er sota.. Så da skal de veldig nærme for å klare å se igjennom vinduene.. Bilen er også såpass høy at for å hele tatt se at jeg har hund i bilen, må de helt inntil bilen og titte i rutene.. Men ser de merkelig ut, så kanskje lille nurk varsler litt hvis de går helt inntil bilen.. Hvis hun er våken :P

Men skal vurdere lapp ja.. Så får man håpe at jeg har en god dag når folk ringer :whistle:

Til uthevingen min:

Jeg er mer sjokkert over at valper blir solgt MED bur, og på dyrebutikken ble ALLE prakket på bur. Han solgte 4 bur på det kvarteret jeg var der og alle var nye hundeeiere. Hvorfor skal det være standard liksom, et par kjøpte til bilen, til huset, til hytta og alt. De hadde hatt valpen 1 dag, 1 dag..

Det er mer skremmende at du blir prakket på bur enn kompostgrinder. Jeg bruker grinder inne i huset mitt til å stenge av rom etc. Men jeg har hittil aldri vært i en dyrebtikk som foreslår det, alle stedene jeg har vært (og jeg har som vane å gå innom dyrebutikker bare for å titte) så er det alltid selging av bur,bur,bur,bur,bur. Så det du sier har jeg faktisk aldri møtt :P

Jeg kjenner og vet om flere oppdrettere som insisterer på at hunden må ha bur inne for at de skal få kjøpe valp av de. Det sjokkerer meg, det skjedde ikke i "gamle" tiden :)

Selvfølgelig er det veldig skremmende det du sier.. Men jeg mener det at hvis jeg går i en butikk og skal kjøpe en ting, så orker ikke jeg å høre på selgere som skal legge seg borti.. Nurket har det dessuten litt genetisk å ødelegge ting hun får tak i, virkelig det meste også.. Er en grunn til at jeg ikke har ledning på varmovnen på soverommet lengre :P

Men det er jo absolutt ikke bra hvis det virkelig er slik som du sier. Man trenger jo ikke et bur før man virkelig har en grunn til det.. Trist det skal være slik.. Og det er vel begge deler av selgere på dyrebutikker også.. Her i byn har vi noen som bestandig legger seg borti hva du forer på, og skal selge på deg sitt for.. Selv om du faktisk kjøper av det foret eller aldri har nevnt for og vært dum å kjøpt en tennisball der.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...