Gå til innhold
Hundesonen.no

Tur til Island


Mirai

Recommended Posts

Vi lurer på å dra til Island, men har mer lyst til å bo i en "hytte" eller lignende enn å bo på standard hotell. Er det noen som har noen tips? Jeg har ikke planlagt så mange reiser og sånt tidligere, så er litt lost på hvor jeg bør søke og hva jeg skal søke etter på nettet (annet enn flybilletter, liksom).

Antar vi kommer til å oppholde oss i nærheten av Reykjavik, så forslag til ting å gjøre og ting å se er også velkomne :) 2 voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bo i et gjestehus er et fint alternativ til hotell. Hytter finnes det ikke så mye av. Must see's er jo Geysir, Gullfoss, det opprinnelige Alltinget, og selvfølgelig Den blå lagune. Og så har man Perlan, som er en roterende restaurant i et tårn. Dyrt men fantastisk god mat og service får dere på Lækjarbrekka i sentrum, anbefales. Nattelivet i Reykjavik er jo legendarisk, type stenger til frokost. Men spørs jo litt om dere er ute etter ferie på Island eller dere vil holde dere i Reykjavik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh. Vi var på Island for to år sidan, snakk om fantastisk land å reise til / i :) .

Som LineSK seier, gjestgiveri er tingen. I tillegg vil eg sterkt anbefale leigebil! Dei beste opplevingane du kan få, er å køyre bil rundtom på Island. Vi endte ved ein tilfeldigheit opp på eit gjestgiveri på Reykjanes i Isafjordur (ikkje Reykjanes ved Reykjavik). Her viste det seg at dei hadde landets største naturvarma badebasseng, det kan du tru var stas i fykande snøstorm seine kvelden :) . Vi var òg i den blå lagune, det var ein industriell turistattraksjon i forhold til gjestehuset og bassenget på Reykjanes...

Konklusjon: Ha leigebil, køyr rundt i landet, overnatt på gjestgiveri. Og GOD TUR!

(Vi SKAL attende til Island ein gong)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mitt album fra vår Islandsferie for to år siden.

Vi var der i ti dager, og det var mer enn nok for å få sett det Reykjavik og omegn har å by på - og enda litt til.

Vi dro med turbuss fra Reykjavik til Skaftafell - det var vel en fem timers busstur, om jeg husker rett, men det var mye fin natur å se underveis, det ble stoppet på sentrale steder med naturseverdigheter (turistbuss, så den slapp av og plukket opp reisende) så en fikk sett litt mer enn det obligatoriske. For meg som har lappen var det litt deilig å kunne se fritt, og ikke måtte konsentrere seg om rattet. Men det er klart, med egen bil kan en stoppe der en vil så lenge en vil. Vi endte med to netter på Skaftafell, og ble med på isbrevandring og båttur på Jökulsarlon - en innsjø som er skapt av smeltevann fra isbreen, med digre isbiter drivende rundt, og faktisk et innspillingssted for en James Bond-film for de som er interessert i det.

Vi tok også fly til Akureyri, som er den fjerde største og nordligste byen på Island, hvor vi ble med på guidet busstur til Myvatn (med Dimmu Borgir og andre spennende naturformasjoner). Jeg synes det var vel verdt pengene.

Ellers var vi med på hvalsafari, som ikke var veldig begivenhetsrikt da vi var der, men en kan ikke booke hval. Men det ble veldig mye mennesker på båten, folk knuffet og trengte seg fram for å se når speideren pekte i den retningen en kunne se, og jeg var alltid bakerst, alltid feil vei og alltid for sen...

Vi ble med på hestetur, og det hadde sikkert vært morsommere om jeg ikke hadde innsett på turen at jeg ER redd for hester.

Vi ble også med på spøkelsesvandring en kveld, og det var jo morsomt å få høre diverse legender og historier om Reykjaviks historie og skikkelser.

Det var en fantastisk ferie for meg som elsker å se vakker natur, lære litt, gå på museer, bare slappe av, se ting og delta i mild aktivitet. Jeg tviler på at jeg noen gang drar tilbake, for jeg vil ikke ødelegge minnene fra denne ferien ved å dra på nytt. Jeg vil huske ferien for det den var, ikke prøve å gjenskape den eller legge til nye minner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...