Gå til innhold
Hundesonen.no

Smertestillende som har gått ut på dato

Taz

Recommended Posts

Det er metacam tabletter som har gått ut på dato. Men da kan jeg gi de til Emma med god samvittighet. :ahappy:

Men rart det er "kort" holdbarhetsdato på tabletter når de er brukbare lenge etter den datoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpnet flytende ville jeg tro kan være noe svakere. Uåpnet er som ny. Tab går aldri ut på dato.

(jeg synes det er mye unødvendig datostempling ute og går, som på hermetikk/tørrvarer osv..)

Jeg er så helt og veldig enig,der er det mye hysteri ute å går :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Kanskje de tenker.. "Vi sitter en kort utløpsdato fordi vi vet jo egentlig ikke hvor lenge varen holder. Jaja hvis folk blir syke, får bivirkninger eller lignende, da kan de ikke klage. Det er jo tross alt en utgått vare."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tab går aldri ut på dato.

Det er en sannhet med visse modifikasjoner. I det store og hele er jeg helt enig med deg, men det finnes legemidler som absolutt ikke skal brukes etter utløpsdato, nitroglysering f.eks. Og en sjelden gang kan toksiske metabolitter dannes etter utløpsdato, som for tetrasyklin.

De fleste legemidler markedsføres med en formell, påtrykt holdbarhetsdato som er vesentlig kortere enn produktets reelle holdbarhet. De fleste tabletter og kapsler som er lagret uåpnet og i henhold til oppbevaringsbetingelsene, har minst 70 - 80 % av virkestoffet intakt etter ti år eller mer. Den vanligste årsaken til at legemidler blir ubrukelige, er at mengden virkestoff avtar.

Fritt sitert etter Den Norske Legeforening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...