Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilket for er best til en langhåret mellomstor hund? Schapendoes?

bikkjene

Recommended Posts

Jeg skal få meg en langhåret mellomstor hund, schapendoes. De blir ca. 15 kilo som voksne, er det noen andre her som har langhårete hunder? Hvilket for er dere mest fornøyd med? Hva slags for er best på langhårete hunder? Det står ofte forskjellige rasenavn på hundeforet men schapendoes er jo en sjelden rase og hva anbefales da? Hvor mye koster forene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke brydd meg så mye om rase/type når jeg foring. Slike spesifiseringer er veldig nytt, og jeg tror ikke forskellene er store i næringsinnhold. Finn et kvalitetsfor, og gi valpefor i vekstperioden (hvis det er en valp du skal ha). Pris varierer, men jeg ville valgt kvalitet over pris. Du får uansett mye for for pengene. Det du kan vurdere er å råfore enten helt eller delvis. Du kan gi Vom og hundemat (det finnes egne valpeblandinges) og rå kjøttbein. Råforing blir ofte rimeligere enn tørrfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye koster forene?

Du kan sjekke priser for eksempel her hos Dyresjappa.no.

De kjente fôr-merkene er så godt som alltid like i pris. Kanskje det varierer med en tier eller noe, men den veiledende prisen butikkene får av produsenten overholdes stort sett overalt. Jeg har ikke vært borti noen som er merkbart dyrere eller billigere, de fleste er like i pris uansett hvor du kjøper det.

Når det gjelder rasefôr, så er det vel Royal Canin som har så utrolig mange forskjellige. Det er bare forvirrende egentlig og fyller bare opp mange hyllemeter i butikkene. De kunne klart seg med en brøkdel av typene. Sannsynligvis er mye likt inni posene ;) Men om du velger RC som fôr, skal du uansett ha valpefôret de første 10 mnd med hunden i hus. Bare se på størrelsen på rasen som står utenpå fôrsekken, og velg en som er omtrent det samme som din vil bli som voksen. Men dette behøver du ikke tenke på ennå, som sagt. Du skal velge valpefôr i starten.

Har du bestemt deg for å velge Royal Canin fordi oppdretter bruker det eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å fortsette med valpefôret som den har fått hos oppdretter; det er nok forandringer for valpen den første tiden, så det man kan unngå å legge til av belastninger er til det beste for hunden. Så kan man evt. bytte fôr når hunden har falt til ro :)

Min går på vom og hundemat (+ litt rasefôr fra RC), og det fungerer bra på ham - men de fleste fôrene i dag er så bra at det blir nesten en smakssak hva man skal fôre på ;)

Eneste fôrtypene jeg ber folk styre unna er "butikkfôr" (Frolic m.m.) og Labb (fra FK)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...