Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundepark i Stavanger...

soelvd

Recommended Posts

Vi har vært en tur til svigersøsteren min og hennes kjære i Stavanger i dag. Hun pleier å reise til en hundepark der sammen med en venninne som har hund. Vi tok en tur dit i dag/kveld, der var det ingen når vi kom og Fanta fløy lykkelig rundt og jaget pinner og sporet opp godbiter. Så kommer det en hund, vi blir glade, da kan hun jo få springe litt. Fanta spurter bort til gjerdet for å hilse, bikkja snerrer, skyter bust og er skikkelig sinna. Eierne, ei jente og pappaen kom med noen tulleord om "slapp av" og "hvorfor er du alltid sånn?" Tenkte ikke stort mer over det, da gikk de vel videre, for sånne hunder har man da ikke løst på sånne steder, vel? Men nei, før jeg fikk sukk for meg hadde de kommet inn! Fanta går nok en gang bort for å hilse før jeg rekker å kalle henne inn. Bikkja gjør nok en gang utfall, skikkelig aggressiv og biter etter henne, men den er heldigvis i bånd. Fanta tar tegninga og kommer bort til oss. Jeg finner frem båndet, fomler litt før jeg får det på men tenkte i grunn jeg hadde god tid. Men neida, de bare slapp bikkja si, de. Hva om Fanta igjen hadde sprunget bort? Da er jeg sikker på at hunden, som var endel større, hadde satt seg fast i nakken på henne. Vi som var der med Fanta var helt i sjokk, hvordan kan man ta med sånne hunder dit? Når det er en annen hund der? Og hvorfor i ALLE dager snakker de ikke i det minste med oss og forklarer hvordan bikkja er? Eller om det er ok at de kommer inn?

Jeg er klar over at det er et offentlig sted, men vi ble jo regelrett jaga fra steder - vi vil ikke ha vår hund løs med en bikkje som prøver å angripe? Er det virkelig ok å oppføre seg sånn?

*Puuuuuuuuh*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok sirkustomta da ja, ikke en plass jeg ville anbefalt å lufte bikkja.

Det er jo ett pittelite område som er gjerda inn hvor alle slipper bikkja løs avhengig om den går overens med andre hunder eller ikke.

Det var masse sykdom der for en tid tilbake også.

Så hvis du er i Stavanger igjen og vil gå en plass hvor det ikke er båndtvang så gå i sørmarka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok sirkustomta da ja, ikke en plass jeg ville anbefalt å lufte bikkja.

Det er jo ett pittelite område som er gjerda inn hvor alle slipper bikkja løs avhengig om den går overens med andre hunder eller ikke.

Det var masse sykdom der for en tid tilbake også.

Så hvis du er i Stavanger igjen og vil gå en plass hvor det ikke er båndtvang så gå i sørmarka.

Siden vi aldri har vært der så ante jeg ikke dette. Og høres IKKE spesielt bra ut.. Skjønner ikke at folk slipper sånne bikkjer jeg? Jeg var lenge forsiktig med å slippe vår hund - selv om hun aldri hadde gjort noen noe. Fordi jeg ønsket å være sikker på at hun taklet alle størrelser, farger, etc..

Sørmarka skal jeg huske til neste gang vi er der, takk for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i sørmarka kan en iallefall vandre litt og trenger ikke svingeinnom den opptråkka,"stå i ro og slipp bikkjene så og snakk mens bikkjene ypper til bråk plassen"

For det oppmerkede området er ganske stort :)

Men ja slike plasser trekker ofte til seg mennesker som har hunder som ikke fungerer så godt i akkuratt sånne settinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, Sørmarka er mye bedre enn hundeparken på Åsen synes jeg. Går veldig ofte i Sørmarka, og det er sjelden bråk når jeg er der hvertfall. Jeg trener på agility-banen på Åsen, og vi hører stadig vekk slossing og hyling, og det er ikke godt å høre på... I Sørmarka kan du i det minste gå litt rundt, og du trenger ikke oppholde deg på hundemarka hvis du er redd for bråk. Det er et stort område :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke sirkustomta og sørmarka kan sammenlignes, sirkustomta et ett bittelite inngjerda område, og da mener jeg det er knøttlite, og sørmarka er ett stort turområde som ikke er inngjerda.

Det finnes drittbikkjer overalt, men inne på sirkustomta så presser du alle hundene sammen og lager bråk, du kan ikke akkurat gå så mye rundt på sirkustomta eller unngå de andre hundene.

Hvis man vil unngå bråk i sørmarka så unngår man "stå i ro og slipp bikkjene så og snakk mens bikkjene ypper til bråk plassen", den plassen er ikke særlig stor.

Men til og med der har jeg ikke opplevd mye bråk før, når man går forbi osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg går rundt sjøen me rosenli,eg har hu nesten altid i bånd for hu kan bli fort sur, men de som er probleme er jo eiger som er heilt idioter! for mangen som har an laus,å ikke har kontroll,bør jo klart ikke ha den laus,hunden stakkar vil jo somregel hilse på alle. Å vis eg da roper "ta an i bånd" så får eg ofte svar som "han er snill,eller de er bare valp" så tenke eg at de er f... ikke derfor eg seie de,for de er pga min som er hissig og stor,ska passe på meg og føle min reddsel då smelle de. Men kem sin feil er de?? eiger såklart,så dei som svare slikk kliker eg på, og får lyst yil å bare la mi ta den ander... for folk eg spør ikke om din er snill, spør bare pga av min,hu hate å få kjeft av små,ett tygg så stakkar...folk må snkke samen i tilfeller ikke bare gi ****.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...