Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpe bil for første gang


Benedicte

Recommended Posts

Planen min er å kjøpe bil snart, men jeg har ikkeno' peiling på slikt og trenger Sonens hjelp :icon_confused:

- Jeg har tre hunder, så det må være god plass til bilbur og hundeutstyr. Men jeg tror en stasjonsvogn kan fungere bra også.

- Jeg er student og trenger noe som er billig i drift, mtp forsiking og bensin. Hvordan er det med de ulike merkene og priser på deler? Har f.eks hørt at Berlingo og Partner er så og si samme bil, men at Partneren er dyrere å ha på verksted.

- Får jeg noe brukanes for opptil 30.000? Den vil kjøres noen dager i uken og over lengre strekninger noen ganger i året.

- Jeg er svak for Volvo og Toyota og har hørt mye bra om de, men jeg har som sagt ikke peiling :lol:

- Om det er 2, 3 eller 5 seter spiller ingen rolle

- Hva bør jeg se etter? Hvor langt bør bilen ha gått? Er 200.000 "akseptabelt" når det er lite på bilen som er byttet?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyota hiace er bra og er billig i drift ;)legger ved en link her til endel biler masse biler

Jeg er selv Volvo fan :whistle: så kanskje en billig v70 (vanskelig og få tak i en billig v70 i bra stand) men kanskje en 740 eller 240 ?

Partner bilene er sarv, ofte på verksted og bare feil med dem fleste;) Audi 100 er også en kurant bil, billig deler osv;) Stasj selvfølgelig da. Audi 100 ; min er 86 mod, bruker masse drivstoff, men veldig hardfør motor på dem, så tåler mye kjøring.

Ellers er min erfaring at man må forhøre seg i venne kretsen, du kan jo også få tak i en bil som er en liten feil på, foreksempel; dårlig luftmåler, olje lekasje ++ Da kan du få en billig bil,som andre er shiiit lei av å holde på med som du da kan fikse selv for en billig penge ved å kjøpe deler til den fra biltema, bilhøggern torshov++ ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler IKKE biler som Kangoo eller Caddy med mindre ruta mellom foran og bak er fjernet sånn at du kan få gjennomtrekk/varme fra fronten til bak. De er som en ovn på sommeren og iskalde på vinteren, vanskelige forhold når man vil bruke den som transport for hund :) Så om du vil ha en, skaff en med gitter og ikke tett plast/glass mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har f.eks hørt at Berlingo og Partner er så og si samme bil, men at Partneren er dyrere å ha på verksted.

Berlingo og Partner ER same bil, bortsett frå merket i fronten. Du kan fint bruke berlingodelar på partneren og motsatt, og vi bruker vel ikkje merkeverkstad, gjer vi vel?

I motsetnad til IW er det nøyaktig desse bilane eg vil anbefale, på det sterkaste! Om du får ein med tett bakvegg, burde det vere verdas minste problem å få fjerna plexiglaset i denne. Det var min plan om det vart aktuelt, men den 98mod Partneren vi endte opp med hadde gitter. Bilen LineSK har linka til, ser heilt perfekt ut i mine auge :) (bortsett frå at eg svergar til diesel...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare hatt en bil, min kjære Toyota Yaris Verso varebil. I den har vi tre hundebur (to "store" og en "mellom" hund), og good plass for turutstyr til langturer på fjellet sommer og vinter. Får tilogmed inn to sykler på toppen av burene, må bare ta av hjulene på de. Den stakkars lille bilen summer og går, og har vært på utallige langturer (2-3 turer på 85mil eller mer i året), og har nå bikket et stykke over 300 000km kjørt. Jeg har skiftet noen gummipakninger, oljefilter, olje og slike slitedeler på den, og jeg har ikke skjemt den ut med service hvert år (ikke annenhvert år heller). Den bruker under halvliteren i bensin på bykjøring om en kjører noenlunde økonomisk, også bruker den rett over halvliteren om den er veeeldig tungtlastet og kjører i veeeldig høy fart på motorveier. Mao; ikke ille uansett! minuset er at bilen er litt lav (men kommer seg fintfint innover dårlige grusveier og slikt,om man bare kjenner bilen og hvor hjulene er), og har litt liten motor til å trekke noe særlig voldsomt på henger. I og med at den blir brukt som pizzabil er den litt høy på forsikringa, men der lønner det seg virkelig å ringe rundt og presse prisene ned samt sjekke om ditt forbund (om du er medlem i noe) har billige forsikringer. Når jeg sjekket varierte de mellom 15 000kr i året for delkasko til 4500kr i året, uten noe opparbeidet bonus.

JEG er som sagt superfornøyd med min lille bil, som student har den kostet meg minimalt og jeg er virkelig glad i "vesla" som surrer og går, og som er med på alle rare eventyr vi har dratt ut på ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyota yaris får du med gitter/lufting.

som IW sier, ikke velg hermetikk biler som er tett baki.

2 seter yaris er veldig fine, multispace berlingo har gitter og ikke hermetikkboks.

Jeg har vanlig berlingo med gitter. Benedicte, du skulle hatt min bil du :aww: Jeg klarer bare ikke å bestemme meg om jeg skal selge den, eller ikke :aww:

Skal du ha biler som berlingo, så bør du ha sidedør når du har tre hunder :) Da får du utnyttet plassen enda bedre :)

Berligo bruker veldig lite bensin. Jeg kjører til Oslo på langt under en tank (som koster nå ca 600 kr) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en hvit partner med sidedør. Og med plexiglass. Jeg måtte borre hull i plexiglasset :whistle:

Men ellers var jeg knallfornøyd med bilen. God plass, den gikk og gikk (jeg kjørte minst 3 timer hver dag), brukte lite drivstoff og den ble sjelden varm innvendig. Jeg syntes det var veldig kjekt å kunne åpne døra bak og på siden for å få gjennomtrekk når bikkjene lå i bilen og ventet på tur når vi trente rundering etc. Jeg anbefaler den eller berlingo varmt! Min bil totalvraket jeg pga vannplaning dessverre, men det var ikke bilens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Ser ut til at jeg ender opp på bilene jeg tidligere har tittet på; toyota yaris verso og Berligo/Partner.

Men er det slik at min far kan kjøpe bilen i sitt navn og dermed også forsikre den i sitt navn? :whistle: Det må jo være langt billigere enn om jeg gjør det (20 år og første bil liksom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart han kan det, men før eller sidan er det jo greit å byrje å byggje bonus :). Hos Gjensidige får du jo att ungdomstillegget, og kjøper du ein Berlingopartner frå rundt årtusenskiftet har du ein bil til rundt 25 000, og då skal du berre ha kasko. Det er jo den billigaste måten å skaffe seg bonus på ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Ser ut til at jeg ender opp på bilene jeg tidligere har tittet på; toyota yaris verso og Berligo/Partner.

Men er det slik at min far kan kjøpe bilen i sitt navn og dermed også forsikre den i sitt navn? :whistle: Det må jo være langt billigere enn om jeg gjør det (20 år og første bil liksom).

Du må uansett ha forsikring slik at du, som regnes som ung sjåfør, også kan kjøre bilen lovlig. Man må betale mer i forsikring om sjåføren av bilen er under 25 (tror jeg det er). Men faren din kan nok sikkert stå som eier av bilen allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Berlingo Multispace, og er godt fornøyd med bilen. Jeg tror du har sett min burløsning, Labbis. Jeg har dobbeltbur, med dører både bak og i forhold til sidedørene - dermed kan jeg laste bagasje bak og få ut hundene på siden, jeg kan få ut hundene ved en kræsj bakfra, jeg kan få de ut bak om det er parkert trangt på siden, jeg kan få gjennomlufting ved behov, osv osv.

(Dog ville jeg fått løftet opp buret og hatt lagringsplass under, om jeg skulle gjort ting på nytt).

Det er gitter mellom førerkabinen og lasterommet.

Skal jeg klage på noe, er det at sittekomforten kunne vært hakket bedre - men det handler også om hva slags stilling en kjører bil i (det varierer jo veldig hvorda en har beina - rett ut eller i vinkel, og hvor lang en er i beina), så andre vil sikkert protestere. Jeg merker ikke noe til hverdags, men jeg får litt tresmak i raua på type Oslo-Stavanger-langturer.

Jeg kjøpte bilen i april 2008, og har kjørt snart 100.000, og sett bort fra egenpåførte skader, har det vært skifte av slitasjedeler og annet generelt vedlikehold på disse milene.

Dog vil jeg be deg ta en reality check på hvor mye du tror du kan komme til å kjøre - en kjører alltid mye mer enn forventet, for det er så himla praktisk når bilen står på gårdsplassen. En tar ikke bussen, når en kan kjøre med en gang framfor å vente ti minutter, bytte to ganger og bruke en time på 20 kilometer. En tar en svipptur når en har bilen, mens en hadde blitt hjemme uten. Jeg snakker av erfaring :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje akkurat hemmeleg at køyrekomforten på desse bilane er noko avgrensa :aww: . Det er forsåvidt det same anten ein køyrer Berlingo, Caddy eller Yaris Verso. Men som du seier, Emma, det er jo ikkje så gale at det er noko ein merkar til kvardags...

Labbis: Kasko dekkjer skade på ditt eige køyrety. Delkasko dekkjer vindauge, brann og eit par andre småting. Ansvarsforsikring dekkjer kun skade på andre sin eigedom, t.d. om du køyrer inn i ein annan bil. Det er kun krav om å ha ansvarsforsikring på bil. Jamnt over seier ein at på bilar under 75 000kr kostar ansvarsforsikring meir enn det smakar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv Volvo fan :whistle: så kanskje en billig v70 (vanskelig og få tak i en billig v70 i bra stand) men kanskje en 740 eller 240 ?

Jeg har en Volvo 850 stasjonsvogn og er stort sett veldig fornøyd. Den er veldig sikker, sitter godt på veien og har meget god komfort med tanke på alderen (V70 ble arvtager i 1995, tror jeg). Jeg kjøpte min 94-mod for litt over 50 lapper - den hadde da 200 000 km på seg, så det er en dyr bruktbil. Samtidig er det lite som går galt med 850. Den er billig å forsikre. Det store minuset er drivstofforbruket, som er ca en liter på mila.

Volvo850_kombi.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...