Gå til innhold
Hundesonen.no

Kanin! :D

KayKs

Recommended Posts

Skrevet

Hvilken kaninrase er lettest å lære til å hoppe over hinder? :) Har hatt fire Hollender kaniner, kjempe fine kaniner, men har aldri prøvd å få de til å hoppe hinder.. er det vanskelig? :)

Skrevet

Hollenderen innehar vel verdensrekorden i lengde (og høyde?) den, så hoppe kan de absolutt! Ellers så er det først og fremst dvergvedderen og blandinger av denne som er de mest populære rasene blant hoppekaninene. Anbefaler deg å gå inn på kaninhopping.no for tips og råd. :)

Skrevet

De to første Hollenderkaninene mine var sånn, eller den ene var litt mer aktiv enn den andre :) De to siste var veldig aktive, men de var kaninunger :)

Skrevet

Har også hørt rykte om at hollenderne er veldig rolige og bedaglige, så det er endel som rett og slett ikke egner seg til hopping. Dvergvedder er en rase som er mye brukt i kaninhopping, nå avler gjerne hopperne på blandingskull som skal egne seg som gode hoppekaniner. Jeg har hermelin, som i seg selv er veldig god hopper har ikke deltatt på mange konkurranser, men han er middels i kroka og mangler en pinne fra å være middels i rett. Må nok komme meg på konk igjen snart ja.. hehe

Men gå inn på kaninhopping.no der får du masse bra info ;)

Skrevet

Det er vel gjerne de kvikke og nette rasene som egner seg best, men jeg fikk da min belgiske hare til å hoppe også - han bare brukte litt lengre tid, tross de lange beina :) Fordelen med han var jo at han omtrent ikke trengte å hoppe over de laveste hinderene, han bare spankulerte over :ahappy:

Guest LeenaM
Skrevet

De norske hollenderne er avlet rolige, derfor er det ikke de som er "hit'en" - i Norge er dvergveddere og dvergvedderblandingene de mest populære. Jeg er ikke så veldig inne i disse hoppe-greiene (har bare kaninene mine for kos, ingen av oss synes hopping er noe moro, hehe), men mener å huske å ha lest at hollendere er de mest populære i Danmark(?). Om det ikke var et annet land, hehe. Men uansett, det landet der hollendere er flinke i hopping, der er de avlet mer livlige enn i Norge, og egner seg derfor bedre. Og i f.eks. Sverige er det en annen rase igjen.

Men jeg tror de fleste kaniner kan bli ganske gode i hopping, om akkurat det individet man velger er litt frempå og livlig. De tyngste rasene er et unntak, da.

Rett meg om jeg tar feil på noe! Kan som sagt ikke så mye om hopping, men er ganske sikker på at dette er rett.

Skrevet

Ja, gemyttet er vist litt annerledes i Danmark på hollenderne. I norge og sverige går det mest i vedderkryssninger, mange av de har litt belgisk hare i seg.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hvis hun spiser opp maten er det vel bare å enten gi henne mer, eller mer energirik mat? Høyenergifôr for jakthunder er for eksempel et godt alternativ.
    • Maten blir som oftest spist opp med en gang. Jeg har sett at hun spiser både tørr for og vom men hun spiser ikke nok siden hun fortsatt er undervektig. Skal bestille en time hos vetrinæren.
    • Mat fremme hele tiden er generelt en dårlig metode for småspiste hunder. Noen få, små måltider om dagen er bedre.  Antar du har testet med vårfôr og råfôr også.  Jeg ville nå uansett tatt en tur til dyrlegen og utelukket at det er noe galt, og få en profesjonell vurdering på om hunden er undervektig eller bare naturlig tynn.
    • De får mat til forskjellig tidspunkt. Hunden virker helt frisk og rask. Ellers hadde jeg tatt hun med til veterinæren alt. Når jeg gir henne godbiter vil hun alltid ha.  Hun er også lavere enn rasestandarden i mankehøyde og er ellers liten på alle områder.
    • Parasitter er det ikke da hun også lever med andre hunder og de er normalvektige. Ellers hadde de også blitt smitta. Hun får lik mat som de andre. Noen ganger er det mat fremme hele dagen mens andre dager blir det spist opp. Har ikke merka noen forskjell men gjør dette for at det skal være en forandring. Har prøvd flere for. Burde jeg da dra til dyrlegen for å sjekke stoffskifte?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...