Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund redd for store dyr


hundefrelst

Recommended Posts

Valpen nærmer seg straks 6 mnd, og jeg merker det kanskje mer enn samboeren at hun blir mer og mer usikker på større dyr jo mer tiden går. Dette gjelder da dyr som hester og kuer, i den størrelsen der :)

Jeg har stått litt i tanken på at det ville endre seg jo mer hun vokser til, at det var en usikkerhet som valp, men jeg har nå innsett at det er heller noe vi må trene på da jeg ikke ser noen bedring. Hun er jo fremdeles liten, så er vel mest derfor jeg spør her.

Vi er litt avhengige av at hun kan omgås hester ihvertfall, da vi har en stall på fem bokser her. Hun trenger ikke å stå oppi de, men bare at hun kan godta at hestene er på avstand (her snakker vi 50-60 meter), dette går faktisk ikke nå :ahappy:

Det hun gjør er å rygge, trekke i båndet, pipe og viser ganske tydelig usikkerhet. Det å stoppe å nekte å gå har også blitt bare mer og mer populært. Hun har også vridd halsbåndet av seg da vi var på tur og måtte gå mellom to innhegninger :aww:

Jeg har ikke store erfaringer med dette, så håper dere er snille og kommer med tips, råd og erfaringer om dere har noen, på hvordan dette kan bli bedre. Alt taes i mot med stooor takk :)

(Er det noe som er uklart så er det bare å spørre, kan hende det er noe som er utydelig her)

edit: skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte er hun rundt hester? Der jeg trente hadde en av jentene en hund som var redd for hester, og helt ærlig pleide vi bare å sette henne i en tom boks når vi var ute og red og etterhvert gikk det bare over av seg selv. Vet ikke om jeg ville anbefalt det nå da, i hvertfall ikke på en valp :whistle: Men i bunn og grunn foretrekker jeg at hunden har respekt for hestene, dette er vel ikke en hund dere skal ha mye løs der uansett, siden det er en jakthund? Så lenge hun ikke får totalt panikk, vil jeg tro mye løser seg med alder og erfaring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er vi som driver og bor på stallen ser hun hestene hver dag. Huset ligger ca 50 meter unna inngangen til stallen, så når noen går ut og inn med hestene er dette avstanden.

Hun må gjerne ha respekt for de, da det er store dyr - men vi vil gjerne at hun skal føle seg trygg og komfortabel rundt huset vi bor i. Står hun ute i langlinen og ser en hest gå forbi løper hun opp på trappa, kviner, piper og skraper på døra. Er vi ute sammen med henne hopper hun opp i fanget og piper :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvoran reagerer dere når hun blir redd?

Så langt har vi bare oversett det for å ikke utagere det enda mer, og oppfører oss derfor helt normalt rundt store dyr. Vi har heller ikke tvingt henne med oss ned til stallen for å hilse på, så hun har ikke vært ved en hest på nært hold : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig tror jeg det beste er å bare la det gå seg til. Hun er bare en liten valp enda.. Tror dere gjør lurt i å bare overse det, og å ikke presse henne for nære. Godbiter og lek hjelper jo alltid for å gjøre ting positivt, men ikke trøst etc.. Så lenge hun er så liten som hun tross alt er, så er det sannsynlig at hun vokser fra det med gode erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig tror jeg det beste er å bare la det gå seg til. Hun er bare en liten valp enda.. Tror dere gjør lurt i å bare overse det, og å ikke presse henne for nære. Godbiter og lek hjelper jo alltid for å gjøre ting positivt, men ikke trøst etc.. Så lenge hun er så liten som hun tross alt er, så er det sannsynlig at hun vokser fra det med gode erfaringer.

Da tror jeg vi bare prøver det, og ser det litt an :) Hun er jo som du sier bare en liten valp ennå, og hun har jo ikke bodd her så fryktelig lenge heller. Mye nytt og stort som liten valp som ikke fantes hos oppdretter :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg vi bare prøver det, og ser det litt an :) Hun er jo som du sier bare en liten valp ennå, og hun har jo ikke bodd her så fryktelig lenge heller. Mye nytt og stort som liten valp som ikke fantes hos oppdretter :whistle:

Om noen måneder lurer du sikkert på hvorfor du var bekymret*ler*

For 1 år siden fikk jeg en liten Jack Russel Terrier fra bygda som måtte flytte inn i store stygge Oslo og han ble livredd hver gang store biler kjørte forbi i mange måneder. Når jeg ser han nå (ja, han lever enda)

er det vanskelig å se for seg den lille redde valpen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen måneder lurer du sikkert på hvorfor du var bekymret*ler*

For 1 år siden fikk jeg en liten Jack Russel Terrier fra bygda som måtte flytte inn i store stygge Oslo og han ble livredd hver gang store biler kjørte forbi i mange måneder. Når jeg ser han nå (ja, han lever enda)

er det vanskelig å se for seg den lille redde valpen :lol:

Håper virkelig det, er så tungt å ha en valp som er redd for spesielt hester når hun skal bo sammen med de på så kort hold resten av livet :lol: Man vil jo bare disse små sitt ve og vel, ikke sant? Da blir jo matmor bekymret på selv småting (som da virker større der og da kanskje) :icon_redface:

Supert at terrieren klarte å venne seg på Oslo trafikken, og da burde det vel være håp for vår også tenker jeg :D Er vel bare påvenning og tilpassing som skal til i lengden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper virkelig det, er så tungt å ha en valp som er redd for spesielt hester når hun skal bo sammen med de på så kort hold resten av livet :lol: Man vil jo bare disse små sitt ve og vel, ikke sant? Da blir jo matmor bekymret på selv småting (som da virker større der og da kanskje) :icon_redface:

Supert at terrieren klarte å venne seg på Oslo trafikken, og da burde det vel være håp for vår også tenker jeg :D Er vel bare påvenning og tilpassing som skal til i lengden :)

En liten edit: 12 år siden var det, 2 tallet kom ikke med. Han er en gammel hund blitt :blink: Men ja, man blir lett bekymret og glemmer at valper forandrer seg så fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg hadde også latt det være og så lenge hestene ikke kommer opp til henne så vil det nok roe seg. Det er ikke noe godt når dem gjømmer seg og piper men det er faktisk godt at dem har respekt.

Hun skal jo heller ikke jage hestene så det er godt emd respekt for dem. Ikke san som Border Collien her hun løp opp på trappa når det komm biler på tunet. Så var hun med sønnen et par ganger i høst i lastebilen og nå så fort hun ser en lastebil(søplebilen er stor nok) skal hun bli med. Det er i grunnen noe dritt for sjaføren har store dødvinkler og hun løper rundt i dem. Så nå må hun bindes når det kommer store biler til gården før slapp vi det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også latt det være og så lenge hestene ikke kommer opp til henne så vil det nok roe seg. Det er ikke noe godt når dem gjømmer seg og piper men det er faktisk godt at dem har respekt.

Hun skal jo heller ikke jage hestene så det er godt emd respekt for dem. Ikke san som Border Collien her hun løp opp på trappa når det komm biler på tunet. Så var hun med sønnen et par ganger i høst i lastebilen og nå så fort hun ser en lastebil(søplebilen er stor nok) skal hun bli med. Det er i grunnen noe dritt for sjaføren har store dødvinkler og hun løper rundt i dem. Så nå må hun bindes når det kommer store biler til gården før slapp vi det.

Off, er ikke morsomt når hundene blir for ivrige på ting heller kan jeg tenke meg =/ Men jeg ser for meg en mellomting. Der hun kan være med å gå ut fra gårdsplassen uten å synke sammen bare hun ser en hest, der hun kan stå i langlinen utenfor trappa uten å kaste seg mot døra for å vil inn, og der vi kan leke i hagen uten at hun løper inn verandadøra :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...