Gå til innhold
Hundesonen.no

Grosser Schweizer Sennenhund..

Kazan

Recommended Posts

Hei:) Jeg har falt for hunderasene Berner Sennen og Grosser Schweizer sennenhund, noen som vet om det er store forskjeller mellom disse utenom pelsen?

Og så lurer jeg på om disse kunne passet oss?

Vi er en familie på 4, barna er 3,5 og 2 år. Har et stort hus med hage som ligger forholdsvis landlig.

Vi har mulighet å gå tur et par timer daglig + løs i hagen med hundehus:) Siden en av oss jobber skift er det nesten alltid noen hjemme utenom hver 3 uke så da skal den klare å være alene i 8 timer...

Vi vil bruke den som familiehund og jeg har lyst til å prøve meg på lydighetstrening på hobbybasis og litt kløv når vi er på hytta.

Vi er ute etter en sosial hund som er glad i alle mennesker og tåler at det kommer unger innom i tide og utide og gjerne er med å leker med barna en liten stund før den får fred på plassen sin;)

Sambo hadde en Rottis da jeg møtte han og det har han hatt i 12 år, jeg er ikke så veldig erfaren med hund annet enn den Rottweileren vi hadde som var voksen da jeg kom inn i bildet.

Så hva sier dere kloke hundeeiere, kan en sennenhund være noe for oss eller har dere andre forslag??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring, men så mye på grosseren da vi skulle ha stor hund. Det er et par på canis som har grosser, og én oppdretter i Norge såvidt jeg vet. Hun er veldig hjelpsom.

Grosseren har en god del vaktinstinkt i forhold til berneren. Det er en hund som trenger en bestemt oppdragelse og som trenger å brukes. Hvis man er vant med rottweiler så er det nok ok, men jeg ville heller valgt berner sennen til familiehund. Vi valgte bort grosseren med tanke på evt. fremtidige barn (selv om det helt sikkert går greit med grosser og barn om den blir vant til det og man ellers greier å håndtere den).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grosser og berner er ikke som korthåret og langhåret st. bernhardshund - det er noen forskjeller en må ta med i vurderingen.

Rent fysisk er en gjennomsnittlig grosser noe høyere enn en gjennomsnittlig berner (men min store bernertispe er høyere enn noen små grossertisper jeg har møtt, så forskjellen er ikke diger).

Mentalt er grosseren hakket skarpere og med noe mer vokt - men det betyr ikke at de er skarpe, de har bare litt mer i seg enn en berner.

En praktisk forskjell er rasenes respektive utbredelse, og dermed valgmulighetene og krav til orientering ved valpekjøp.

Berner er en veldig populær rase, det er mange som har kull, og en må være kritisk for å få silt ut det som rett og slett ikke er bra. Men det gir også flere valgmuligheter, siden vi ofte har ulike oppfatninger om hva som er bra og hva slags valp vi ønsker oss.

På grosser er valpefødselene betydelig færre, en kan måtte vente en stund på en valp, og det er ikke like mye å velge i. Men det er også et mye mer oversiktlig miljø, og fordi rasen foreløpig ikke er rammet av noen popularitetsboom har jeg også inntrykk av at det ikke er like mye lommebokoppdrett på rasen, og dermed færre "feller" å havne i når en skal orientere seg blant oppdrettere.

Jeg kjenner godt hun som er landets mest erfarne oppdretter, og setter deg gjerne i kontakt om du ønsker. De siste årene er det to-tre andre som også har hatt og som planlegger grosserkull, men hun kjenner alt og alle, og mange har selvfølgelig lent seg på henne når de har importert, eller har basert sitt oppdrett på hennes linjer. De er dog opptatt av å importere, siden rasen er liten og en vil unngå innavlsproblematikk. Så min venn har et imponerende kontaktnettverk ned gjennom Europa, og kjenner rasen godt utover egne landegrenser.

På NKK Bjerke dømmer forresten hun som hadde de første grosserkullene i Norge rasen (nordmann emigrert til USA), og jeg vet de derfor har mobilisert for å få flest mulig grossere til å stille. Så der er en anledning til å få sett litt.

Fjorten dager etter Bjerke arrangeres det også dobbeltutstilling i Drammen, hvor klubben grosser er underlagt er en av arrangørene, og de pleier å forsøke å få flest mulig til å komme dit også, og skal ha uformelle treff etter utstillingen.

Så de to helgene er to fine anledninger på østlandet til å treffe flere grossere, og sammenligne tydeligere med berner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar:) Sambo er mest hypp på Grossern eller en omplasseringsrottis så da blir det nok grosser på oss! Jeg må bare melde meg på et hundekurs når vi får den selv om sambo ikke tror det blir nødvendig så skal jo bikkja høre på meg også hehe..

Vi skal nok vente ca 6 mnd - 1 år pga oppussing og i mellomtiden følger jeg med her på forumet og suger opp det jeg kan av kunnskap;)

Emma: Jeg har sett på 2 kenneler her i Norge, bør jeg sette meg opp på venteliste allerede nå eller?? Likte kennel Bjerkhaug... var det henne du kjente?

Skal absolutt komme meg på utstilling og se dem live!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar:) Sambo er mest hypp på Grossern eller en omplasseringsrottis så da blir det nok grosser på oss! Jeg må bare melde meg på et hundekurs når vi får den selv om sambo ikke tror det blir nødvendig så skal jo bikkja høre på meg også hehe..

Vi skal nok vente ca 6 mnd - 1 år pga oppussing og i mellomtiden følger jeg med her på forumet og suger opp det jeg kan av kunnskap;)

Emma: Jeg har sett på 2 kenneler her i Norge, bør jeg sette meg opp på venteliste allerede nå eller?? Likte kennel Bjerkhaug... var det henne du kjente?

Skal absolutt komme meg på utstilling og se dem live!

Kennel Bjerkhaug er drevet av min venn, så jeg anbefaler sterkt at du tar kontakt med henne, ja.

Det fødes såpass få grosserkull i Norge at det er vanskelig å si at DA vil en ha valp, på DET tidspunktet passer det best - en må som regel gripe sjansen når den byr seg.

På den annen side, Bjerkhaug har gode kontakter nedover Europa, så om du ringer henne vet hun sikkert om andre kull i andre land, og kanskje de passer bedre med deres ferie, oppussing og andre planer.

Jeg ville tatt kontakt med en gang - jeg vet ikke hvor lange ventelistene er i Norge, men det er greit å være ute i god tid, bli kjent med aktuelle avlsdyr, granske litt, bli kjent med rasen og oppdretter, også videre. Det kan jo også være oppdrettere som praktiserer sitt oppdrett på den måten at de ikke parrer tispa med mindre de har valpeinteresserte på hånda - i så måte er det jo viktig å si fra tidlig og bidra til at tispa blir parret.

Og jeg synes valpekurs høres ut som en god idé. Selv om en har hundeerfaring fra før av, er det et helt nytt individ en får i hus, og om en får noen startproblem kan en få hjelp til de på valpekurset.

Da vi skaffet oss hund for fire år siden, gikk både jeg og samboer på valpekurset med hunden, og byttet på hvem som var aktiv og hvem som observerte. Vi ønsket at hunden skulle høre på oss begge to, og synes det var fint å få praksisen på kurskveldene begge to.

Trenger du mer info om utstillinger du kan treffe grosser på, er det bare å spørre Lisbet på Bjerkhaug - eller så kan jeg forsøke å hjelpe deg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...