Gå til innhold
Hundesonen.no

Grosser Schweizer Sennenhund..


Kazan

Recommended Posts

Hei:) Jeg har falt for hunderasene Berner Sennen og Grosser Schweizer sennenhund, noen som vet om det er store forskjeller mellom disse utenom pelsen?

Og så lurer jeg på om disse kunne passet oss?

Vi er en familie på 4, barna er 3,5 og 2 år. Har et stort hus med hage som ligger forholdsvis landlig.

Vi har mulighet å gå tur et par timer daglig + løs i hagen med hundehus:) Siden en av oss jobber skift er det nesten alltid noen hjemme utenom hver 3 uke så da skal den klare å være alene i 8 timer...

Vi vil bruke den som familiehund og jeg har lyst til å prøve meg på lydighetstrening på hobbybasis og litt kløv når vi er på hytta.

Vi er ute etter en sosial hund som er glad i alle mennesker og tåler at det kommer unger innom i tide og utide og gjerne er med å leker med barna en liten stund før den får fred på plassen sin;)

Sambo hadde en Rottis da jeg møtte han og det har han hatt i 12 år, jeg er ikke så veldig erfaren med hund annet enn den Rottweileren vi hadde som var voksen da jeg kom inn i bildet.

Så hva sier dere kloke hundeeiere, kan en sennenhund være noe for oss eller har dere andre forslag??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring, men så mye på grosseren da vi skulle ha stor hund. Det er et par på canis som har grosser, og én oppdretter i Norge såvidt jeg vet. Hun er veldig hjelpsom.

Grosseren har en god del vaktinstinkt i forhold til berneren. Det er en hund som trenger en bestemt oppdragelse og som trenger å brukes. Hvis man er vant med rottweiler så er det nok ok, men jeg ville heller valgt berner sennen til familiehund. Vi valgte bort grosseren med tanke på evt. fremtidige barn (selv om det helt sikkert går greit med grosser og barn om den blir vant til det og man ellers greier å håndtere den).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grosser og berner er ikke som korthåret og langhåret st. bernhardshund - det er noen forskjeller en må ta med i vurderingen.

Rent fysisk er en gjennomsnittlig grosser noe høyere enn en gjennomsnittlig berner (men min store bernertispe er høyere enn noen små grossertisper jeg har møtt, så forskjellen er ikke diger).

Mentalt er grosseren hakket skarpere og med noe mer vokt - men det betyr ikke at de er skarpe, de har bare litt mer i seg enn en berner.

En praktisk forskjell er rasenes respektive utbredelse, og dermed valgmulighetene og krav til orientering ved valpekjøp.

Berner er en veldig populær rase, det er mange som har kull, og en må være kritisk for å få silt ut det som rett og slett ikke er bra. Men det gir også flere valgmuligheter, siden vi ofte har ulike oppfatninger om hva som er bra og hva slags valp vi ønsker oss.

På grosser er valpefødselene betydelig færre, en kan måtte vente en stund på en valp, og det er ikke like mye å velge i. Men det er også et mye mer oversiktlig miljø, og fordi rasen foreløpig ikke er rammet av noen popularitetsboom har jeg også inntrykk av at det ikke er like mye lommebokoppdrett på rasen, og dermed færre "feller" å havne i når en skal orientere seg blant oppdrettere.

Jeg kjenner godt hun som er landets mest erfarne oppdretter, og setter deg gjerne i kontakt om du ønsker. De siste årene er det to-tre andre som også har hatt og som planlegger grosserkull, men hun kjenner alt og alle, og mange har selvfølgelig lent seg på henne når de har importert, eller har basert sitt oppdrett på hennes linjer. De er dog opptatt av å importere, siden rasen er liten og en vil unngå innavlsproblematikk. Så min venn har et imponerende kontaktnettverk ned gjennom Europa, og kjenner rasen godt utover egne landegrenser.

På NKK Bjerke dømmer forresten hun som hadde de første grosserkullene i Norge rasen (nordmann emigrert til USA), og jeg vet de derfor har mobilisert for å få flest mulig grossere til å stille. Så der er en anledning til å få sett litt.

Fjorten dager etter Bjerke arrangeres det også dobbeltutstilling i Drammen, hvor klubben grosser er underlagt er en av arrangørene, og de pleier å forsøke å få flest mulig til å komme dit også, og skal ha uformelle treff etter utstillingen.

Så de to helgene er to fine anledninger på østlandet til å treffe flere grossere, og sammenligne tydeligere med berner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar:) Sambo er mest hypp på Grossern eller en omplasseringsrottis så da blir det nok grosser på oss! Jeg må bare melde meg på et hundekurs når vi får den selv om sambo ikke tror det blir nødvendig så skal jo bikkja høre på meg også hehe..

Vi skal nok vente ca 6 mnd - 1 år pga oppussing og i mellomtiden følger jeg med her på forumet og suger opp det jeg kan av kunnskap;)

Emma: Jeg har sett på 2 kenneler her i Norge, bør jeg sette meg opp på venteliste allerede nå eller?? Likte kennel Bjerkhaug... var det henne du kjente?

Skal absolutt komme meg på utstilling og se dem live!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar:) Sambo er mest hypp på Grossern eller en omplasseringsrottis så da blir det nok grosser på oss! Jeg må bare melde meg på et hundekurs når vi får den selv om sambo ikke tror det blir nødvendig så skal jo bikkja høre på meg også hehe..

Vi skal nok vente ca 6 mnd - 1 år pga oppussing og i mellomtiden følger jeg med her på forumet og suger opp det jeg kan av kunnskap;)

Emma: Jeg har sett på 2 kenneler her i Norge, bør jeg sette meg opp på venteliste allerede nå eller?? Likte kennel Bjerkhaug... var det henne du kjente?

Skal absolutt komme meg på utstilling og se dem live!

Kennel Bjerkhaug er drevet av min venn, så jeg anbefaler sterkt at du tar kontakt med henne, ja.

Det fødes såpass få grosserkull i Norge at det er vanskelig å si at DA vil en ha valp, på DET tidspunktet passer det best - en må som regel gripe sjansen når den byr seg.

På den annen side, Bjerkhaug har gode kontakter nedover Europa, så om du ringer henne vet hun sikkert om andre kull i andre land, og kanskje de passer bedre med deres ferie, oppussing og andre planer.

Jeg ville tatt kontakt med en gang - jeg vet ikke hvor lange ventelistene er i Norge, men det er greit å være ute i god tid, bli kjent med aktuelle avlsdyr, granske litt, bli kjent med rasen og oppdretter, også videre. Det kan jo også være oppdrettere som praktiserer sitt oppdrett på den måten at de ikke parrer tispa med mindre de har valpeinteresserte på hånda - i så måte er det jo viktig å si fra tidlig og bidra til at tispa blir parret.

Og jeg synes valpekurs høres ut som en god idé. Selv om en har hundeerfaring fra før av, er det et helt nytt individ en får i hus, og om en får noen startproblem kan en få hjelp til de på valpekurset.

Da vi skaffet oss hund for fire år siden, gikk både jeg og samboer på valpekurset med hunden, og byttet på hvem som var aktiv og hvem som observerte. Vi ønsket at hunden skulle høre på oss begge to, og synes det var fint å få praksisen på kurskveldene begge to.

Trenger du mer info om utstillinger du kan treffe grosser på, er det bare å spørre Lisbet på Bjerkhaug - eller så kan jeg forsøke å hjelpe deg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...