Gå til innhold
Hundesonen.no

trening av skadet hund


Arielle

Recommended Posts

Hei.

En tur som skulle være kjekk endte helt galt. Noen prøvte å bryte seg inn i bilen min under en kjapp handletur, ente med at bilalarmen gikk, jeg fikk ikke opp bilen, politiet kom med sirener og jeg fikk panikk for det var varmt ute og bilen gikk ikke opp. Hunden fikk da panikk i bilen i buret og når vi endelig fikk bilen opp var hunden meget stresset og varm men vi fikk nå rast kjøet han ned og alt så ut til å gå bra, helt til kvelden da merket jeg at han så litt halt ut men ikke noe særlig og jeg regna med at det var de store grussteinene vi gikk på. Våknet daget etter å skulle på utstilling og hunden var enda halltere. Vi fikk nå gått i ringen men hunden ble bare verre og verre så etter en tur til dyrlegen i Sarpsborg endte det opp med narkose og fjerning av en klo som var brukket/splittet. Den var vist mye løsere en de andre og da regnet de med at den var knukket inni.

I dag har han fått av seg bandasjen sånt at det får luft, det blir sokk ute og han skal ikke bli bløt eller få graps på foten så da blir det sokk ute. Han går på medisiner og nå har jeg et dåvendyr i hus ikke et turbotroll men regner jo med at dette kommer seg igjen og da må vi neste få ut noe energi uten at han får vont eller blir skitten på labben.

Nå har jeg tenkt nåkk negativt og vært lei meg for det stakker dyret så NÅ skal vi få noe godt ut av dette tenkte jeg så da vil jeg ta skikkelig tak i apporten og lære han å virkelig holde fast å sette seg på siden av meg med apporten og ikke slippe før han får kommanda, jeg vil ta tak i avstandsøvelsen tankte jeg og lære han hvordan han "beveger" seg fra ene posisjonen til den andre. Neseprøven hadde det vært fint å lære inn også. Her trenger jeg hjelp og tips til hvordan vi kan gjøre dette inne og i noen lunde rolige former. Kan også være ute på en grusbane el.

Så lurte jeg på hva kan jeg egentlig gjøre med han? Når kan vi begynne å trene som normalt? Kan jeg gå spor med han på gress eller lett fremkommelige plasser, eventuelt når? Hva hadde/har dere gjort i en sånn situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg opererte bort kloa på den ene hunden min for noen år siden.. Det var mye styr med sokk som måtte være vanntett når vi var ute og gikk tur, pga kloa ikke skulle bli fuktig osv.. Så vi var kun ute veldig korte turer. Selv om jeg prøvde så godt jeg kunne å passe på og rense, så ble det infeksjon i kloa :getlost:

Så mitt råd må være å holde seg mest mulig inne, pass godt på at kloa ikke blir fuktig, samtidig som det er veldig viktig at den får nok luft.

Jeg hadde ikke vært mer utendørs enn det som er helt nødvendig før kloa er helt bra. Hadde heller trent på triks o.l. inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg opererte bort kloa på den ene hunden min for noen år siden.. Det var mye styr med sokk som måtte være vanntett når vi var ute og gikk tur, pga kloa ikke skulle bli fuktig osv.. Så vi var kun ute veldig korte turer. Selv om jeg prøvde så godt jeg kunne å passe på og rense, så ble det infeksjon i kloa :getlost:

Så mitt råd må være å holde seg mest mulig inne, pass godt på at kloa ikke blir fuktig, samtidig som det er veldig viktig at den får nok luft.

Jeg hadde ikke vært mer utendørs enn det som er helt nødvendig før kloa er helt bra. Hadde heller trent på triks o.l. inne.

Takk for svar. :) Nå har jeg ikke fått beskjed om å rense eller noen ting som helst :icon_confused: noe jeg synes var rart men jeg har tatt en lite bolle med lunket vann og litt grønnsåpe i å holdt labben hans oppi der litt sånn ca annen hver dag for det kommer jo litt graps på kloa uansett. Det kommer jo en god del veske ut også for han er helt klissete på den siden av labben og sokken blir også klissete. Til nå har det kun vært korte turer rett ut for å gå på do og inn igjen. Trent litt på apportt inne men da bare sitt og holdt til jeg sier slipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...