Gå til innhold
Hundesonen.no

Regler ved besøk

Cilje

Recommended Posts

Hvilke regler har dere på hundene når det kommer besøk?

Får besøket kose med hunden med en gang den kommer inn døra, eller skal dem overse dem helt å ikke kose med den i det hele tatt helt til den er blitt helt rolig og ikke har fokus på besøket lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også om hunden er helt i "100" ? Hehe :D

Jeg vet bare at når det kommer besøk her i huset så er bikkja helt i 100 å lar ikke besøket være i fred. Jeg tenker heller slik at det er mitt besøk og ikke hunden sitt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene får alltid hilse på folk når de kommer inn døra, eller ute før besøket kommer inn, alt ettersom. Da roer de seg mye fortere når besøket først har kommet inn. Jeg har utrolig sjelden besøk av ikke-hundefolk, så det fungerer veldig fint på den måten synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet bare at når det kommer besøk her i huset så er bikkja helt i 100 å lar ikke besøket være i fred. Jeg tenker heller slik at det er mitt besøk og ikke hunden sitt :P

Hehe, jeg har en bitteliten papillon som blir veldig glad, men roer seg fort og en bc som egentlig ikke bryr seg såå mye. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, når det er en liten papillon er det kanskje ikke så veldig farlig om den er litt ivrig da det kommer folk inn :lol:

Ja, jeg bruker å la min hilse når det kommer inn folk, men han har en tendens til å bli litt for ivrig, og da er det rett på plassen igjen :P

Men da kan han av og til ligge å gjøre seg til slik at vi ikke skal "glemme" at han er der da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får hilse når folk kommer. Er ikke besøket interessert i mer kontakt, går hundene og legger seg av seg selv. Om folk vil fortsette hilsingen, får de gjerne en hund (eller to) på fanget :innocent: Det skal sies at hundene her hilser med mye hopp og sprett, så om det kommer folk som ikke er så glad i hunder holder jeg dem mens de snuser, og da er det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden må sitte pent til besøket har kommet inn og fått av seg sko og klær (ja, ytterklærne da :D) - da får den komme bort og hilse rolig...deretter må den legge seg... Er lett for at unger og besteforeldre går i bakken av 45 boxer i fri utfoldelse, så hvis han girer seg opp, må han legge seg...

Hundefolk som synes det er kjempegøy at han tar av, vet hva de går til...og må finne seg i blåmerker fra halen og 45 kg hund på fanget :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj.. mine hunder blir helt i hundre når det kommer besøk, og jeg har et svare leven med å holde dem rolig. Ikke akurat så mye kustus på dem nei :whistle: Men de som kommer de vet at hundene de roer seg fort, så lenge de får hilst og de kan enten klappe dem eller overse dem. Det beste er å overse dem.

Kommer det fremmede på besøk, sperrer jeg hundene et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludde er generelt veldig rolig, men vi er alltid sånn at vi hilser på gjestene først og så kan han få kose så lenge de vil kose med han. De slipper egentlig ikke unna for han kommer fort å legger hodet i fanget og forventer at han skal klappes litt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besøk til meg er besøk til hundene.

Men vi forsøker å gjøre hilsinga ute, ettersom Aradia har lett for å komme med noen gledesdråper når hun blir veldig gira.

Hundene herjer rundt som de vil uavhengig av om det er besøk her.. Det innebærer at de har tilgang til sofaen osv, og besøkende må regne med å få en hund eller to i fanget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker heller da at det kan være greit å lære inn hunden dette. Og da kan du jo få trenebesøk som da ignorerer hunden til den er rolig. Da vil den sannsynligvis lære seg å hilse rolig.

For min del varierer det på besøket, og det er da på en måte de som bestemmer. Jeg liker at Yaris hoppeklatrer litt opp på meg når jeg hilser på ham, derfor har jeg ikke trent vekk dette. Men et kort nei gjør også at han stopper, for penklær vil jeg ikke ha ødelagt eller skitnet til.

Det ser jeg også an på mennesker. Men alle som har hilst på han til nå har ikke brydd seg med hopping, og på tur så ser jeg an menneskene og kroppspråket deres, så lar jeg enten langlina være, ellers så strammer jeg han inn og holder han til vi har gått forbi.

Jeg har også sagt til folk som vil hilse at jeg vil først gå forbi, så Yaris lærer å passere pent,og deretter komme tilbake for å hilse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...