Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få en liten hunderase til å lære ligg/dekk?


Timian

Recommended Posts

Hittil har jeg lært Emrick triks etter "boken".

F.eks når han skulle lære sitt, så førte jeg en godbit over hodet hans slik at han automatisk satt seg. Etter en del gjentagelser, tilførte jeg ordet "sitt".

Dette har fungert veldig fint og han er veldig lærevillig og har god respons på klikker'n :)

Men når jeg skal følge oppskriften på ligg/dekk, da altså i sittende stilling trekke en godbit nedover mot gulvet og fra ham slik at han skal legge seg eller evt bare ha "albuene" i gulvet, fungerer det ikke. Han bare spretter opp og går mot godbiten :rolleyes2:

Jeg har også prøvd å bare ta godbiten ned mot gulvet og ikke fra ham, men han reiser seg bare opp og rygger.

Jeg har i tillegg prøvd å legge hånden min lett over bakparten slik at han ikke skal reise seg, men da ble han mer opptatt (irritert) av hånden som lå over bakparten enn godbiten :getlost:

Er dette et problem med små hunder (at det er mer naturlig å reise seg opp enn å legge seg) eller er det jeg som gjør det galt?

Noen som har noen tips til alternativ treningsmetode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å sitte på gulvet, så du selv er så lav som mulig. Ha ham i et kort bånd, så han ikke har mulighet til å stikke bort til mer fristende ting som lukter o.l.

Hvis du er heldig så har du en hund som legger seg ned når det blir kjedelig nok. Isåfall kan du bare sitte og vente.

En metode vi prøvde på Odin (uten hell vel og merke, men det kan jo funke for andre) var å sitte på gulvet og løfte opp det ene benet litt og lokke ham under der, så han måtte krype under/legge seg ned for å få tak i godbiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er en blanding av JRT og dvergshcnauzer.

Et lite stabeis med andre ord :D

Nope, har aldri tilbudt dekk..Han bare står eller setter seg og forstår ikke hva jeg er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter alltid når vi trener på slikt. Har ikke tenkt på å bruke bånd, for å han er superfokusert på godbiten, men kan gjøre et forsøk :)

Det med å krype under var ikke så dumt :D

Om vi har miljøtrening og evt har bare satt oss ned et sted for å se på livet, har han til slutt lagt seg ned, så det vet jeg at han kan gjøre. Og da kan jo båndet være en lur ting å bruke, ja :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

jeg har en ganske lav hund og vi slet med dekk i 3 mnd, vi trente også i L formasjonen, ned og fra hunden. Vi gikk på kurs etter kurs men dekk gikk aldri inn, før plutselig en dag sa det pling.

Ikke bli utolmodig, ikke bli irritert, bare fortsett og prøve og en vakker dag sier det pling. Jeg lærte Amiga masse annet, men dekk fungerte liksom ikke, enten stod rompa til værs, eller så lå hun på albuene, krøp, hoppet etter meg ol.

7 september falt poletten hos Amiga :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så søt video :wub:

neida, foreløpig har jeg ikke tatt det så tungt at han ikke får til dette. Han er jo fortsatt så liten, så har ikke stresset.

Men det er en kjekk ting å kunne ;)

Men da skal jeg bare ta meg god tid og fortsette med små økter av prøving, ha tålmodighet og bare vente til han skjønner hva som ønskes av ham :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da skal jeg bare ta meg god tid og fortsette med små økter av prøving, ha tålmodighet og bare vente til han skjønner hva som ønskes av ham :yes:

Ja, altså det var sykt frustrerende å holde på så lenge :P men som du ser på filmen så ser du hun tenker, bøyer hodet og bare skal jeg prøve å legge meg og det funket. Det var dte som ble løsningen, for etterhvert så lærte hun jo å tilby adferd og en dag bare oi, skal vi prøve dette ? :P

Til fordel så har jeg nå en hund som dekker med en gang jeg tar henda på ryggen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle hjelpe Emrick til å forstå hva jeg ønsket av ham i stad (ikke utålmodig i det hele tatt :whistle: ), for å se om det funket før jeg evt bare tok tiden til hjelp.

Så jeg ba ham om å sette seg og så tok jeg forsiktig tak i forlabbene hans og la ham ned. Et klikk og en superstolt hund og eier :D

Jeg måtte vise med labbene to ganger til, neste to gangene bøyde jeg mitt hode helt ned til bakken og da tok han "hintet".

Bortsett fra at han ikke så poenget med å sette seg mellom hver gang :P

Deretter tok jeg en pause for jeg så at dette var veldig slitsomt for ham.

Neste økt, måtte jeg vise med labbene én gang og etter det brukte jeg bare tegn med hånden!

Senket bare hånden sakte ned mot gulvet og så la han seg.

Skal teste det ut seinere i dag også og se om han fortsatt får det til :wub:

Kaja-T&C;

Takk for tips! Vi kan jo prøve der etterpå :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du bruker klikker OG lokking. Dette er to forskjellige treningsmetoder. Klikkertrening går ut på at hunden skal tilby atferd selv, mens ved lokking hjelper du hunden med eks. godbit slik du gjør :) Derfor blir det feil at du klikker når du lokker han med godbit eller å dra han ned i ligg. Da har han ikke gjort dette selv, noe hunden skal gjøre i klikkertrening ;) Så kan hende han blir litt forvirret av at du benytter to metoder i ett.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg ikke klar over... :hmm:

Men blir ikke det fryktelig forvirrende for hunden dersom han ikke får noen som helts pekepinn om hva han skal gjøre?

du kan godt ha en kombinasjon ja.

f.ex jeg VISTE amiga, ga godbit

viste ga godbit

viste en gang til

ventet henne ut, hun tilbydde *klikk*

Man kan ikke forvente hunden tilbyr hele elite programmet i lydighet :P

vi viste de et par ganger, eller hjalp de på vei og klikket. men man må være kjapp til å fjerne hjelperne. F.ex på spinn rundt så mindre mindre bevegelse, på dekk mindre og mindre hjelp etc. det brukte vi på våre kurs som baserte seg på klikkertrening og positiv trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som er så facinerende med hunder! De lærer seg utrolig fort at de selv må tilby atferd. De må rett og slett bruke hode, de tilbyr alle kunstens atferder, og tilslutt hører de "klikk" JIPPI!

Begynn helt enkelt, bare med sitt. Vent til hunden setter seg uten å gjøre noe. Med engang den klasker rompa i bakken, klikk=godbit. Gi godbiten slik at han må reise seg igjen. Så venter du igjen på at han setter seg. Klikk=godbit. Etterhvert forstår hunden at det den må gjøre for å få godbit, er å sitte. Etterhvert setter den seg umiddelbart etter den har fått godbit. Den har forstått hva vi vil :) Det er nå man kan legge på kommando.

Neste man kan gjøre er å lære inn ligg. Akkurat samme fremgangsmåten. Det kan ta litt tid i starten, men etterhvert går det lett som en lek :)

Når Bali var 10 uker gammel, kunne hun 10 ulike triks, innlært med klikker.

Det som kan være med å hjelpe hvis hunden sitter helt fast, er å bruke en targetstick den må dytte nesen på. Da kan du bruke denne i triks som "snurr rundt", "krype", "sitte bamse" osv. Vil man at hunden skal lukke dører eller skru av lyset, lær inn target med en post-it lapp eller lignende. Lær hunden at den skal berøre lappen med nesen (klikk hver gang den dytter nesen borti lappen). Så kan du etter hvert sette lappen på døra du vil den skal lukke, eller bryteren den skal slå av. Man må her begynne i små små steg. Klikk bare hunden snur seg mot lappen, klikk når den går mot lappen, lenger og lenger helt til den dytter borti lappen.

Dette er jo mer avanserte triks, men man blir virkelig bitt av basillen når hunden og eieren har lært seg klikkertrening ;)

Tror boken "100 % hverdagslydighet" tar for seg alt dette fra skratsj, veldig bra bok, anbefales! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk jeg litt å tenke på, ja :)

Lurer på om ikke det blir en kombinasjon ut i fra hvor vanskelig triks vi skal lære oss etterhvert. Targeting har jeg ikke begynt med enda, men har tenkt endel på det.

Takk for tips ang bok, rottmaneier, den tror jeg at jeg skal kjøpe meg :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med rottmaneier her.. man kan godt blande metoder - men hver for all del bevisst når du gjør det! Selv synes jeg klikker/klikkerfilosofi har vært den greieste måten å lære inn akkurat dekk/ligg på (kjenner den der med rompa som sikker opp etc med andre metoder :lol: ) Selv vil jeg aldri gjøre noe fysisk (ta hunden i forbeina, trykke ned rompe etc) for å lære inn en øvelse. Man gjorde slikt i gamle dager (den gangen jeg var ung..) og jeg må si at frivillighet er alfa og omega for å få en hund som liker å adlyde kommandoer (hvilket igjen gjør enormt mye for lydigheten!)

Du får ha lykke til videre med Emrick (må være en av verdens kuleste hundenavn) Timian! Vil bare tilføye at jeg synes det er kjempehyggelig at du har funnet sonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ha lykke til videre med Emrick (må være en av verdens kuleste hundenavn) Timian! Vil bare tilføye at jeg synes det er kjempehyggelig at du har funnet sonen!

Åh, tusen takk :wub:

Er ikke så veldig for å presse de fysisk til å gjøre noe jeg heller.. :icon_redface:

Han reagerte negativt ved at jeg holdt over rompa for å hindre ham i å reise seg, så det lot jeg være. Men det virket ut som om at det var helt greit for ham å bli tatt i forlabbene og lagt ned (han er vandt med å bli håndert mye på labbene), så derfor brukte jeg denne metoden nå.

Men vil ikke stresse dette ved å lære ligg ved å ta forlabbene hans noe mer om det går på bekostning av lydigheten!

Jeg vil ha en hund som elsker å "tjene" for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med din hund ville jeg nok prøvd å holdt meg til klikkertrening, han har driv og hode nok til det. Men det kommer veldig an på individ, og jeg ville ikke nølt med å blande metoder hvis klikkertrening ikke funker. Med Odin kan jeg shape inn en ny adferd på 5 minutter. Kovu er en ekte ridgeback, egenrådig og gir ingenting gratis, med han er det lokking og klikking i vill blanding. Ren klikkertrening ville han ikke lært noe av.

Men ville jobbet med ren klikkertrening først, det er nok mest effektivt om hunden faktisk skjønner det og ønsker å jobbe for belønningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, kan forstå den ;)

Hvilke triks kunne Bali ved en alder av 10 uker da?

Emrick er 12 uker i dag, men kan ikke mye triks enda..

Hmm, skal vi se: sitt, ligg, stå, bli, give me five, snurre rundt, danse, bukke, ta labben sin på hånda mi hvor enn jeg setter den, det samme med foten. Det var visst ni det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du bruker klikker OG lokking. Dette er to forskjellige treningsmetoder. Klikkertrening går ut på at hunden skal tilby atferd selv, mens ved lokking hjelper du hunden med eks. godbit slik du gjør :) Derfor blir det feil at du klikker når du lokker han med godbit eller å dra han ned i ligg. Da har han ikke gjort dette selv, noe hunden skal gjøre i klikkertrening ;) Så kan hende han blir litt forvirret av at du benytter to metoder i ett.

:)

Men jiizez da, det går fint ann og blande to forskjellige metoder. Hunder vet jo heller ikke at det er to forskjellige metoder, det er bare vi mennesker som vet, eller? Om du synes det funker for deg og hunden, så kan du godt bruke to forskjellige metoder. :)

Noen hunder har mye lettere for og tilby alt mulig enn andre, så det er ganske induvidielt hvordan man skal lære akkurat sin hund ting. (f.eks på min hund funka det overhode ikke og lære utgangsstiling med kassemetoden (som funker på "alle") og det er klikker. men jeg fikk inn øvelsen med klikker OG lokking)

Ang. hvor mye de kan. Det er ingen hast! Men greit og lære grunnting slik som gå i bånd, sitt og dekk. Noen hunder kan ingenting når de er 3 måneder, noen kan allerde gå fvf da. Det er litt etter hva du ønsker og intresse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jiizez da, det går fint ann og blande to forskjellige metoder. Hunder vet jo heller ikke at det er to forskjellige metoder, det er bare vi mennesker som vet, eller? Om du synes det funker for deg og hunden, så kan du godt bruke to forskjellige metoder. :)

Det hørtes veldig fornuftig ut :yes:

Emrick kan sitt, pote (har valgt å ikke bruke "gi labb"), high five, navnet sitt, han kan sitte å vente på beskjed fra meg om å ta godbit fra gulvet og kom :)

I tillegg bruker han poten som er direkte ovenfor min hånd både på "pote" og "high five". Så om jeg sier high five med venstre, bruker han høyre pote osv.

Nå trener vi på ligg, men det synes han er fryktelig kjedelig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...