Gå til innhold
Hundesonen.no

utstyr til hund på båt.


Recommended Posts

Vi skal snart få oss en toypuddelvalp, og vi er mye på båt, så lurer jeg på om noen har noen anbefalinger til noen bra redningsvester som er trygg for en liten toypuddel & syns godt i sjøen? :)

Jeg lurer også på om noen har noen anbefalinger til annet utstyr som man kan ha på båt. (for.eks. mat/vannskål seng & bur)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har anti søl skål som tåler ganske høy sjø, leker som flyter i vann og redningsvest. Stødig matskål er også lurt selvom man ligger i havn ol.

bur ville jeg ikke hatt i båt, jeg har sett båter hvor hundene har blitt slengt avgårde inni buret pga store bølger. Noen jeg kjenner mistet nesten hunden over ripa pga buret stod i midten baki der de styrte og en krapp bølge gjorde at buret fløy. Og ligge inni en kabin og bli kastet rundt i bur virker heller ikke noe særlig.

våre har elsket å ligge så langt nedi de vil komme. Dette kommer jo veldig ann på hvordan båttype dere har. Men våre legger seg innat og mellom ting for å ligge stødig og lavt med redningsvest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd :) men vi kommer alltid til å ha hunden i nærheten når vi kjører :innocent:

vi hadde aldri hatt hunden i bur når vi kjører, men om natta, vi ligger som oftest i gjestehavn og da er det rolig om natta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd :) men vi kommer alltid til å ha hunden i nærheten når vi kjører :innocent:

vi hadde aldri hatt hunden i bur når vi kjører, men om natta, vi ligger som oftest i gjestehavn og da er det rolig om natta :)

japp, bare ha det i bakhodet. Etter å være oppvokst på sjøen ser jeg mange rare metoder på å ha hund i båt.

I skjærgårdsjeepen ligger våre inni konsoll hullet, i ribben lå de dypt helt nedi og sov, i snekka og overnattingsbåtene vi har hatt ligger de så dypt de kommer inni kabinen eller inni stikklugarene oppi alle dynene

2004_0728ferie0006.JPG

2004_0728ferie0053.JPG

Når vi ligger til kai er det trygt å ligge baki

2004_0728ferie0001.JPG

Kjøp en ordentlig flytevest med godt håndtak og stropper. Da gjør det det mye lettere å fiske opp hunden fra vannet om ulykken er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på båt hver helg fra mars-april til septemper-oktober og trenger bra mat/vannskål og flytevest og annet utstyr. :)

Så, har du noen tips til noen orentlig flytevest og annet utstyr, og hvor man får kjøpt det?

Ja, og leker som egner seg til sjøs?

forresten, veldig søt hund! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på båt hver helg fra mars-april til septemper-oktober og trenger bra mat/vannskål og flytevest og annet utstyr. :)

Så, har du noen tips til noen orentlig flytevest og annet utstyr, og hvor man får kjøpt det?

Ja, og leker som egner seg til sjøs?

forresten, veldig søt hund! :)

vet ikke hvor vi har skåla vår fra. men vi har en vannskål med lokk som har hull i midten, den tåler å bli tippa på hodet til en viss grad. du får også skåler med lokk og hull i med litt vekt i bånn

her har du en vannskål som er non spill.

slike er også veldig gode.

Leker som flyter er jo bare å forhøre i butikker. Jeg kjøper mine i sverige på nordby senteret, der har de masse leker som flyter i vann. Om du har snekke/overnattingsbåt går det lett ann å ha vanlige leker og bamser i båten også, bare rydde vekk under gange etc.

Flytevest så drar du i dyrebutikken og kjøper en, må finne en som sitter bra på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke hvor vi har skåla vår fra. men vi har en vannskål med lokk som har hull i midten, den tåler å bli tippa på hodet til en viss grad. du får også skåler med lokk og hull i med litt vekt i bånn

her har du en vannskål som er non spill.

slike er også veldig gode.

Leker som flyter er jo bare å forhøre i butikker. Jeg kjøper mine i sverige på nordby senteret, der har de masse leker som flyter i vann. Om du har snekke/overnattingsbåt går det lett ann å ha vanlige leker og bamser i båten også, bare rydde vekk under gange etc.

Flytevest så drar du i dyrebutikken og kjøper en, må finne en som sitter bra på hunden.

Tusen takk :) Det var et bra tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redningsvest, vann og matskål og teppe/pute er alt vi har. Og for guds skyld, IKKE ha hunden innestengt i bur. Ha den løs, så den har mulighet til å redde seg ut om noe skulle skje. Samme gjelder med bånd. Jeg har aldri på bånd, for det kan hekte seg fast i ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redningsvest, vann og matskål og teppe/pute er alt vi har. Og for guds skyld, IKKE ha hunden innestengt i bur. Ha den løs, så den har mulighet til å redde seg ut om noe skulle skje. Samme gjelder med bånd. Jeg har aldri på bånd, for det kan hekte seg fast i ting.

Skriver under på den. Så nylig noen dra med seg et sammenleggbart stålbur oppi den lille båten sin og en liten hund etter.. *grøsse*

Ellers har du jo fått tips, mye avhenger jo av størrelsen på båten og hva slags sjø det kommer til å bli. Er det tidvis mye sjø så kan det jo være en ide å gi hunden en litt dyp seng som den ikke sklir ut av.

Flyteleker kommer i mange typer, der kommer det jo an på hva hunden liker å leke med og om den er en tygger, som med alt annet.

Det viktigste er jo redningsvesten, at den er kraftig nok, passer til hunden og er laget skikkelig. Den skal også ha håndtak som nevnt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redningsvest, vann og matskål og teppe/pute er alt vi har. Og for guds skyld, IKKE ha hunden innestengt i bur. Ha den løs, så den har mulighet til å redde seg ut om noe skulle skje. Samme gjelder med bånd. Jeg har aldri på bånd, for det kan hekte seg fast i ting.

Vi er ikke helt sikkre på om vi skal ha den i bur på båten eller ikke. Jeg vil ha en litt dyp seng i min kabin. jeg har en krok ved siden av sengen som egner seg til en hundeseng. :)

Jeg har sett litt på nettsider etter redningsvest, og fant en hurtta rednignsvest: her

synes den godt i sjøen? har hurtta bra produkter??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redningsvest, vann og matskål og teppe/pute er alt vi har. Og for guds skyld, IKKE ha hunden innestengt i bur. Ha den løs, så den har mulighet til å redde seg ut om noe skulle skje. Samme gjelder med bånd. Jeg har aldri på bånd, for det kan hekte seg fast i ting.

Vel, dette kommer veldig an på forholdene.

For min del seiler vi, og det tar fort litt tid å komme tilbake til der noen har falt i vannet.. Vi er også stort sett utaskjærs på tur, noe vi trives bra med..

Å da ha hunden løs med bare vest er direkte uansvarlig og sannsynligheten for et fatalt utfall er vesentlig større da enn i bånd i tillegg.

Har hunden på bånd i tillegg kan jeg bare fiske den opp. Sannsynligheten for et forlis er minimal i forhold til risikoen for at noen faller over bord.

Jeg har ikke mine i bur, men er det tøffe forhold er de nede i kabinen mens jeg og mannskap er i cockpit.

Hundene ligger da helst i senga mi, det er også det stedet i båten man merker minst til sjøen.

Når det gjelder redningsvest er de de selger på Clas Ohlson bra nok i massevis. De er billige og (ca 170,- mener jeg å huske)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper bare ingen tror at vi skal ha hunden i bur når vi kjører :ahappy:

Når vi kjører skal vi ha hunden på fanget eller ved siden av oss, eller trygt i en seng inni dyner og puter :wub:

Vi hadde aldri latt hunden gå løs rundt på båten når vi kjører! Det er som du sier veldig uansvarlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, dette kommer veldig an på forholdene.

For min del seiler vi, og det tar fort litt tid å komme tilbake til der noen har falt i vannet.. Vi er også stort sett utaskjærs på tur, noe vi trives bra med..

Å da ha hunden løs med bare vest er direkte uansvarlig og sannsynligheten for et fatalt utfall er vesentlig større da enn i bånd i tillegg.

Har hunden på bånd i tillegg kan jeg bare fiske den opp. Sannsynligheten for et forlis er minimal i forhold til risikoen for at noen faller over bord.

Når det gjelder seilbåt, så ser jeg den problemstillingen, ja :) Er liksom ikke bare stoppe og snu, så det blir jo anderledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På større båter som ikke er i umiddelbar fare for å gå rundt ved litt sjø og der der er mye svinseplass så blir jo saken annerledes. På små hobbybåter er det en langt større fare og om hunden da går med bånd eller enda verre er bundet fast eller i bur, så kan det går riktig ille veldig fort.

Jeg har lett for å tenke at det er småbåter det er snakk om, tenkte ikke på at det selvsagt kan være helt andre typer man mener. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan båt har dere TS?

I familien har vi nå vært igjennom alt fra 40 fot til 12 fot, og i de små er det vanskeligere, men jeg binder aldri hunden, den pleier å være smart og legge seg så dypt han kommer i båten mellom ting for å ligge stødig. I de større båtene har nesten alltid våre hunder valgt å være i kabinen under gange pga lavere du ligger hvor mindre sjøer det.Ble det virkelig ille gjemte hun seg under bena til pappa i kjørerstolen evt inni kabinen med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan båt har dere TS?

I familien har vi nå vært igjennom alt fra 40 fot til 12 fot, og i de små er det vanskeligere, men jeg binder aldri hunden, den pleier å være smart og legge seg så dypt han kommer i båten mellom ting for å ligge stødig. I de større båtene har nesten alltid våre hunder valgt å være i kabinen under gange pga lavere du ligger hvor mindre sjøer det.Ble det virkelig ille gjemte hun seg under bena til pappa i kjørerstolen evt inni kabinen med meg.

vi har en 36 fot :) motorbåt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Vi har en rednigsvest som funker bra,fra Baltic. Den synes godt i vannet, og har et håndtak på toppen, sånn at man kan løfte hunden opp fra vannet. Redningsvesten har også en hempe man kan feste båndet i, hvis du ikke tar av vesten hvis du skal i land og lufte den ect.

Vi er veldige fornøyde med denne typen, men det finnes jo sefølgelig andre typer også ;)

Et bilde av redningsvesten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Vi har en rednigsvest som funker bra,fra Baltic. Den synes godt i vannet, og har et håndtak på toppen, sånn at man kan løfte hunden opp fra vannet. Redningsvesten har også en hempe man kan feste båndet i, hvis du ikke tar av vesten hvis du skal i land og lufte den ect.

Vi er veldige fornøyde med denne typen, men det finnes jo sefølgelig andre typer også ;)

Et bilde av redningsvesten

jepp :) den ser veldig bra ut ;) vet du hva prisen er ca.??

håper det finnes noen sånne til toypuddler da :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder seilbåt, så ser jeg den problemstillingen, ja :) Er liksom ikke bare stoppe og snu, så det blir jo anderledes.

Jeg kan love deg at den problemstillingen gjelder ca alle båter om det er litt sjø og få faste holdepunkter..

Særlig om man ikke har kapasitet til å ha en egen person til å følge med på den som har falt over bord.

For å understreke mitt poeng kan jeg nevne at jeg er meget erfaren på sjøen, har hatt båt i bortimot 20 år, hvorav jeg har bodd ombord i 5 år og da brukt båten aktivt hele året.

Selv i en hastighet av 5 knop forsvinner ting urovekkende fort, og det er lett å miste ting av syne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp :) den ser veldig bra ut ;) vet du hva prisen er ca.??

håper det finnes noen sånne til toypuddler da :wub:

Den nederste vesten på linken (Den orange) ser ut til å være den samme som selges for ca halve prisen på Clas Ohlson..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp :) den ser veldig bra ut ;) vet du hva prisen er ca.??

håper det finnes noen sånne til toypuddler da :wub:

Den nederste vesten på linken (Den orange) ser ut til å være den samme som selges for ca halve prisen på Clas Ohlson..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp :) den ser veldig bra ut ;) vet du hva prisen er ca.??

håper det finnes noen sånne til toypuddler da :wub:

Jeg har en i str Small (3-8kg) til havanaisen min. Vurderer å kjøpe noe mer avansert etterhvert, men den fungerer greit. De har den på Clas Ohlson til 169 kr (http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=160732484). Til en toypuddel må du nok ha XS, men det kunne jeg ikke se på nettsidene. Men de kan jo evt ha den i butikken eller i andre forretninger.

1311078794.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne aldri falle meg inn at noen har bur på båt egentlig.. Vi har redningsvest fra richo, funker veldig greit for hunder som ofte må løftes opp fra sjøen.

Jeg var på en ukes seiltur med hund (som hadde baltovest), den ruslet slik det passet den, og hadde ikke på bånd, var det veldig røff sjø var den i kabinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår er kjøpt på Clas Ohlson til 169 kr.

Vi var innom dyrebutikken også, men der kosta samme vesten dobbelt så mye!

Tror dette finnes til Toypuddler også ! :wub:

vi får se <3

Men, vi skal ha så mye marineblått hundeutstyr i båten :)

Jeg har sett lenge etter marineblå hundeseng på nettbutikker.. men finner ingen :hmm:

Så spørsmålet er egentlig, vet noen om noen nettbutikker som har marineblå hundeseng??

(og kanskje annet utstyr og da, men mest interesert i hundeseng) :) :) :) :)

mvh Dixie<3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...