Gå til innhold
Hundesonen.no

Aggressiv hund hos svigers


Aymee

Recommended Posts

Som enkelte kanskje vet er vi på besøk hos svigers denne uka. Vi har med Delta, vår 3,5 mnd Border Collie.

Svigers har en 9 år gammel blandings (golden/labrador) som vi ikke forutså noen problemer med. Hun er vanligvis en rolig og grei bikkje, som ikke er fryktelig interessert i andre hunder men heller ikke har utvist noen aggressivitet mot andre hunder hun har møtt.

Hun er eneste hunden i husholdet, men har hatt besøk av både kjente og ukjente hunder tidligere, men det begynner å bli en stund siden sist.

Problemet er nå at Maika, blandingshunden, ikke tolererer Delta i hele tatt. Vi forventa at hun ikke skulle være superbegeistra, for all del, men det er snakk om regelrett angrep på valpen om hun kommer for nær noen i familien, prøver å komme inn i huset, prøver å gå UT av huset, osv.

I tillegg synes jeg Maika har ett litt rart språk. Hun logrer og inviterer til lek bare for å fly rett i strupen til Delta når hun da nærmer seg. (Det er da snakk om ett forsiktig steg fram, ikke noen framstormende liten valp akkurat.) De kan begge sove på hver sin kant når Maika våkner og prøver å "ta" den sovende valpen.

Hun beslaglegger alt av leker i huset, og det kan til tider se ut som hun prøver å gjøre det samme med menneskene.

Alt i alt oppleves hun som noe uforutsigbar, og jeg kvier meg litt for å utsette Delta for dette. Jeg er ærlig talt litt usikker på hvor store konsekvenser (eller små) en slik opplevelse kan ha for valpen, og vil gjerne ha litt råd.

Har dere noen tips ang alt dette? Overreagerer jeg når jeg ønsker å fjerne Delta fra denne situasjonen? Vi har null problemer med å dra videre om det er det som kreves, vi er på bilferie og har stor frihet der. Jeg vil bare gjøre det som er best for valpen vår.

(Kan også nevne at vi har gått tur med begge hundene sammen, noe som har gått...tja, jeg vill ikke si bra akkurat, men greit nok. Det har ikke forandret situasjonen når vi alle er hjemme.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold dem adskilt. De skal ikke være så mye sammen at de trenger å bli venner, så da er det bedre å ikke utsette valpen for det.

enig med Line.

Issi har en mildere versjon enn Maika. Jeg har plukket av all vokt på leker og mennesker av oss som bor her men det trigger lett når vi fikk besøk og andre hunder kommer.

Om dette er en hund du skal være minimalt med ville jeg heller bare hatt de adskilt, putt Maika vekk så hun ikke får vokta familien og alt og ta valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du overreagerer ikke hvis situasjonen er slik du beskriver. Dra videre fort som fy og sosialiser henne så mye som mulig med trygge voksne hunder og håp hun ikke har tatt skade alt. Gjentatte uprovoserte angrep på en så liten valp fra en voksen hund er ikke bra...

Edit: om det så hadde vært en hund som dere måtte omgåes ofte hadde jeg ikke utsatt valpen min for det der. Dette er ikke noe de "finner ut av", den voksne hunden er en bølle som ikke burde være rundt valper. Punktum. De som har den aggressive hunden får ta ansvar og sørge for at den ikke kommer i nærheten av deres valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du overreagerer ikke hvis situasjonen er slik du beskriver. Dra videre fort som fy og sosialiser henne så mye som mulig med trygge voksne hunder og håp hun ikke har tatt skade alt. Gjentatte uprovoserte angrep på en så liten valp fra en voksen hund er ikke bra...

Jeg måtte få hjelp av sonisen tulip med sin valpis når Amiga var 10 uker og ble løpt ned av en diger hund og ble redd store hunder. Var gull å møte en stor trygg hund som bare lot hun bli sosialiert og var stødig.

Gjør som Loke sier :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raske og fine svar, alle sammen! :wub:

Veldig fint å få bekreftet at vi har rett i at hun ikke skal utsettes for dette.

Svigers mente at jeg og samboern overreagerer på dette, men jeg satt ned foten og vi har kommet til en ordning på at de tar hunden med seg til noen slektninger i kveld hvor hun skal være resten av besøket.

Delta er nå inne på peisstua med meg hvor hun får oppføre seg som normalt, og skal ikke møte Maika igjen før hun forlater gården om ett par timer. Hun virker ikke nevneverdig berørt av hendelsen hittil, men man vet jo aldri. Skal passe på å få inn god og trygg sosialisering med bikkjene vi kjenner hjemme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raske og fine svar, alle sammen! :wub:

Veldig fint å få bekreftet at vi har rett i at hun ikke skal utsettes for dette.

Svigers mente at jeg og samboern overreagerer på dette, men jeg satt ned foten og vi har kommet til en ordning på at de tar hunden med seg til noen slektninger i kveld hvor hun skal være resten av besøket.

Delta er nå inne på peisstua med meg hvor hun får oppføre seg som normalt, og skal ikke møte Maika igjen før hun forlater gården om ett par timer. Hun virker ikke nevneverdig berørt av hendelsen hittil, men man vet jo aldri. Skal passe på å få inn god og trygg sosialisering med bikkjene vi kjenner hjemme. :)

Hvis de synes dere overreagerer så kan det forklare den voksne hunden sin oppførsel. Kan godt hende hun har blitt utsatt for det samme selv som liten og ingen har grepet inn. Vanlig årsak til hundeaggresjon dessverre. Noen valper tåler det bra, andre tåler bare ett slik angrep før de blir hundeaggressive som voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de synes dere overreagerer så kan det forklare den voksne hunden sin oppførsel. Kan godt hende hun har blitt utsatt for det samme selv som liten og ingen har grepet inn. Vanlig årsak til hundeaggresjon dessverre. Noen valper tåler det bra, andre tåler bare ett slik angrep før de blir hundeaggressive som voksne.

Desverre er det nok nettopp derfor hun er sånn. Hun oppfører seg i stor grad som den labradoren de hadde når hun var valp gjorde - det tok dem vistnok tre uker å bli venner. (Altså, jeg synes dette høres helt sykt ut. Tre uker for en voksen hund å lære seg at hun ikke skal være kjip mot en åtte uker gammel valp? Herregud.) :blink:

Hadde jeg vist dette før vi dro hadde vi nok ikke gitt Maika flere sjanser enn èn. (Denne infoen kom nemlig først fram når jeg la kortene på bordet og sa at enten setter de Maika bort en uke, ellers drar vi hjem.)

Så nåå...nå skal jeg ringe onkelen min og låne hans snille labbis som elsker valper. Muligens for alltid. Stakkars lille Delta mi.. :icon_cry:

Edit: skriveleifer som snek seg inn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre er det nok nettopp derfor hun er sånn. Hun oppfører seg i stor grad som den labradoren de hadde når hun var valp gjorde - det tok dem vistnok tre uker å bli venner. (Altså, jeg synes dette høres helt sykt ut. Tre uker for en voksen hund å lære seg at hun ikke skal være kjip mot en åtte uker gammel valp? Herregud.) :blink:

Her i huset tok det også lang tid for den voksne å akseptere en ny valp. Hvis man har en hund som i utgangspunktet er utrygg på andre hunder, og er vant til å ha hus og eiere for seg selv, så er ikke det så vanskelig å forstå at den reagerer på at det plutselig kommer inn en hyper liten pelsklump som får all oppmerksomheten. Om ikke all - så mer enn den voksne hunden, rett og slett fordi valpen trenger med oppfølging ift. tygging, tissing, oppdragelse osv.

Det betyr ikke at det er greit å la den voksne fly på den lille og styre som den vil, såklart. Her var den voksne i bånd når de var i samme rom de første dagene, de var under streng kontroll når de var sammen, og de var ikke alene sammen (vi gikk ikke fra dem for å gå på do en gang) de første ukene. Jeg tror det tok et par måneder før jeg turte å la de være sammen uten tilsyn noen minutter.

Jeg ville lagt en del arbeid i det hvis hundene kommer til å være sammen en del senere også, noe jeg vil anta hvis det er svigers hund? Ta den voksne i bånd, belønn henne når hun er rolig, og ikke la de være løse sammen før hun er avslappet rundt valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset tok det også lang tid for den voksne å akseptere en ny valp. Hvis man har en hund som i utgangspunktet er utrygg på andre hunder, og er vant til å ha hus og eiere for seg selv, så er ikke det så vanskelig å forstå at den reagerer på at det plutselig kommer inn en hyper liten pelsklump som får all oppmerksomheten. Om ikke all - så mer enn den voksne hunden, rett og slett fordi valpen trenger med oppfølging ift. tygging, tissing, oppdragelse osv.

Det betyr ikke at det er greit å la den voksne fly på den lille og styre som den vil, såklart. Her var den voksne i bånd når de var i samme rom de første dagene, de var under streng kontroll når de var sammen, og de var ikke alene sammen (vi gikk ikke fra dem for å gå på do en gang) de første ukene. Jeg tror det tok et par måneder før jeg turte å la de være sammen uten tilsyn noen minutter.

Jeg ville lagt en del arbeid i det hvis hundene kommer til å være sammen en del senere også, noe jeg vil anta hvis det er svigers hund? Ta den voksne i bånd, belønn henne når hun er rolig, og ikke la de være løse sammen før hun er avslappet rundt valpen.

Vi er bosatt veldig langt fra dem, så i utgangspunktet er det ingen grunn til at de MÅ møtes igjen. Jeg har selv foreldre som er hundevante og gjerne låner med seg bikkja en uke når det trengs, i tillegg til en bror og flere gode venninner.

Dette med å være avslappet: det er derfor jeg opplever henne som så skummel. Hun kan ligge og være helt avslappet, (så langt noen av oss klarer å se.) for så plutselig å skulle "ta" valpen. (Valpen bare sov, hun. I ett annet hjørne, langt unna.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er bosatt veldig langt fra dem, så i utgangspunktet er det ingen grunn til at de MÅ møtes igjen. Jeg har selv foreldre som er hundevante og gjerne låner med seg bikkja en uke når det trengs, i tillegg til en bror og flere gode venninner.

Dette med å være avslappet: det er derfor jeg opplever henne som så skummel. Hun kan ligge og være helt avslappet, (så langt noen av oss klarer å se.) for så plutselig å skulle "ta" valpen. (Valpen bare sov, hun. I ett annet hjørne, langt unna.)

Det er viktig å huske at deres reaksjoner fremover spiller en enorm stor rolle i hvordan hun håndterer dette. Dette beste dere kan gjøre er å "glemme" hele greia, sørge for at hun ikke får flere slike opplevelser og får møte mange trygge hunder, men ikke stresse i forskjellige situasjoner. Valper er litt som små barn der, de ser på eier (mamma/pappa) for å få bekreftet om ting er skummelt eller ok. Og de leser dere bedre enn en bok. Fjern det fra hodene deres så godt dere kan så dere ikke er med på å bekrefte at fremmede hunder kan være skumle.

Btw: tispen høres helt skrudd ut stakkar. Man angriper IKKE andre hunder som sover, spesielt ikke små valper. Får litt vondt av henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å huske at deres reaksjoner fremover spiller en enorm stor rolle i hvordan hun håndterer dette. Dette beste dere kan gjøre er å "glemme" hele greia, sørge for at hun ikke får flere slike opplevelser og får møte mange trygge hunder, men ikke stresse i forskjellige situasjoner. Valper er litt som små barn der, de ser på eier (mamma/pappa) for å få bekreftet om ting er skummelt eller ok. Og de leser dere bedre enn en bok. Fjern det fra hodene deres så godt dere kan så dere ikke er med på å bekrefte at fremmede hunder kan være skumle.

Btw: tispen høres helt skrudd ut stakkar. Man angriper IKKE andre hunder som sover, spesielt ikke små valper. Får litt vondt av henne.

Ja, det er viktig å ha i bakhodet, det - skal gjøre vårt beste. Hun har møtt mange hunder før og det har aldri vært problemer noen steder, så vi skal nok klare å slappe av. :)

(Og ja, jeg får veldig vondt av Maika selv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold dem fra hverandre du. Må si jeg synes litt synd på "gammel-tispa" her - blir invadert av et lite ubehagelig vesen som jeg er ganske sikker på alle gir masse positiv respons på, sikkert mer enn når det er "vanlig" hundebesøk - denne er jo familie og all ting. Gamle damer kan jo bli pissed av sånt.. hun har jo ikke bedt om å få den slags besøk!

Vi hadde Strider på "helgebesøk" i 2 mnd - og på den tiden hadde vi jo lille basenji - ekstremt aggressiv tispe på 12 år. Vi våget ikke ha valpen sammen med henne i det hele tatt i førsten, så det var satt opp kompostgrind. Basenjien brukte mange timer på å bare observere den lille valpen, og snerret stygt hvis den kom bortpå.

Cesar Milan hadde en vri med å løfte opp valpen og la den voksne hunden snuse den i rompa, lot den voksne hunden snuse på valpen tvers igjennom uten at valpen "kunne bestemme" eller vri på seg eller nafse etter den voksne. Dette fungerte veldig godt på basenjien, hun fikk sjekket ut hva dette krypet var for noe i fred og ro, så etterhvert kunne Strider og hun være sammen. Hun var litt tante Creepy der hun fulgte etter han og hang over han uansett hva han gjorde, men etterhvert så var han helt akseptert og var rett og slett "hennes" - gamle hunden blomstret noe voldsomt opp - og var så lykkelig hver helg Strider kom - jodlet og rundslikket han.. :wub:

Nei, nå snakker jeg meg bort her (savner lille basenji veldig, så det glipper litt innimellom her). Mitt poeng er: hold dem adskilt (ikke minst for Deltas skyld!) og la den gamle få observere, gi henne god tid sånn at hun kan vende seg og ikke føle at valpen er en alovorlig trussel for hennes liv og plass i husholdningen liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...