Gå til innhold
Hundesonen.no

Sitter hunden korrekt?


Fayre

Recommended Posts

Nå behøver jeg hjelp av noen med mer erfaring enn jeg selv har i LP. En gang i framtiden ønsker jeg å konkurrere LP med snuppa min. I forbindelse av innlæringen av fvf. oppdaget jeg derimot noe som jeg lurer på vil være et problem. Jeg har alltid syntes at hun sitter litt "rart", men ettersom min erfaring med hvordan øvelsene skal se ut er noenlunde begrenset så har jeg ikke tatt tak i det før nå. :icon_redface:

Det har seg slik at hun sitter med begge bakbeina på samme side. Hun sitter på rumpa, men har ene bakfoten under seg slik at begge to er på samme side når hun er helt nede i bakken. Jeg ser at når andre hunder sitter har de en fot på hver side. Hvorvidt jeg har lært henne sitt riv ruskende galt vet jeg ikke, og jeg håper det er noen her som kan fortelle meg om det er greit at hun sitter på denne måten eller om jeg burde lære henne å sitte med en fot på hver side av kroppen.

Hun ligger for øvrig med begge bena på hver sin side når jeg gir kommandoen "ligg", og gjør det samme under sitt opp (fra ligg), men hun kan finne på å endre sittestillingen dersom hun må sitte lenge etter en sitt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Det tok en større del av gårsdagen og dagen i dag, men nå har hun en korrekt sitt på repertoaret i alle fall.

Litt feilskjær er det kanskje å forvente når man er helt fersk i gamet. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det står ingen ting i reglene om hvordan hunden skal sitte, men du får trekk om den ikke sitter rett i forhold til deg, og det er vanskelig å sitte skikkelig rett når hun sitter på skinka. Pluss at det ser mer rotete ut. Jeg ville definitivt lært henne å sitte rett med en gang. Du bør heller ikke la henne dette over på skinka etter oppsitt fra dekk. Det er værre at hun endrer posisjon (i både sitt og dekk), enn at hun sitter/ligger stabilt på sida fra starten. Generelt ville jeg fått henne til å både sitte og ligge rett fra starten jeg. Det er litt spørsmål om å trene opp hundens muskler til å sitte/ligge rett og litt bare å bryte en vane og få henne til å forstå hvordan du vil ha det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...