Gå til innhold
Hundesonen.no

nerveskade?


Recommended Posts

Hei.

Prinsen har i senere tid slept litt med beina når har går sånn at det går ann å høre klørne, men detter er kun i "skritt" og ikke i "trav" eller "galopp". Han har også en litt vaiete gange men dette seg jeg på de fleste andre i rasen også. Har ikke tenkt over det før vi var på trening i dag og han fikk seg en smell under runderingen der han hoppet og skled. Etter dette kunne jeg se en rar gange akkurat som litt hallting på ene foten. Han ene som jeg trener med prøvde å se om refleksene i bakbena virket med å vri poten og sette den ned. Han ble da stående med poten vridd en stund før han satte den sånn den skulle være igjen og sånn jeg forsto det så skal dette skje med en gang noe det da ikke gjorde. Har vært hor kiropraktor med han for en liten stund siden og de fant ikke noe særlig. Det kan også sies at han var meeeeget trett og sliten når vi testet dette og jeg har prøvt hjemme nå og han sette de meget kjapt på plass igjen, men må streve litt for å i det hele tatt få satt poten ned når den er vridd.

Har dere noen meninger om dette? Andre ting jeg kan sjekke og hvordan skal jeg egentlig gjøre det når jeg vrir poten og setter den ned? Hva kan det være og kan slepingen av bena og den vrikkingen når han gå ha noe å si?

Regner ikke med at dere skal stille en "diagnose" men vil heller ta litt tips og råd. Tenkte å ringe dyrlegen for å prøve å få en time i morgen. Må si jeg ikke liker det og jeg er livredd for prinsen min :icon_cry: . Når de begynne rå snakke om nerveskade, prolaps, forkalkning osv. da kjenner jeg at klompen i magen voksen og humørtet synker mange hakk. Sitter her og ser på prinsen min som sover og tanken på at det skal være noe gale med han får tårene til å presses frem. Jeg vet selv hvor vont det er å gå emd smerter i ryggen og det er faktisk ikke noe jeg vil la han oppleve. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye å komme med, men jeg har en hund som har nerveskade- som hun fikk i forbindelse med fødselen. Hun er nå over 4 år :)

Hun har slik som du beskriver en liten halting på ene framfoten som kun syns såvidt når hun går, ikke under trav. Og det hender hun blir stående med framlabben feil- altså hun bruker gjerne litt tid på å merke at labben er bøyd. Hun har også noen andre "feil" men det er ikke så relevant her.

Høres iallefall ut som om Prinsen din har fått seg en trøkk, og om han ikke har sovet av seg alt sammen så tror jeg en tur til dyrlegen er lurt.

Håper han bare fikk seg en skikkelig karamell og at han nå våkner frisk og uthvilt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn som det bilde ja.

Prinsen våknet i dag og jeg så ikke noenting unormalt, men vi reiste til dyrlegen for sikkerhets skyld. Røntgen av hunden viste ingenting unormalt og alt var helt perfekt og da ble det tatt bild av rygg hofte og ben. Han var litt stiv om øm i korsryggen og har fått en kortisonkurs men han viste ikke smerter eller noen ting. Refleksene virker også som de skal men kanskje en anelse treg men det har jo kommet seg masse siden i går da og hvis det var så hun trodde så skyldes det en betennelse i korsrygg/nerve.

Fikk ikke med meg alt som ble sakt så jeg ser frem til å få utfyldene info på mail sener i dag så det kan være feil i det jeg har skrevet. :)

tenk at det går ann å bli så glad i en hund at tankten på å være uten han kan få tårene til å trille. :wub: og ja jeg er skikkelig hønemor og er livredd for pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Er hunden gammel da?

Den hunden jeg la inn bilde av har noe som kalles Degenerativ Myelopati (DM, Degenerative myelopathy), det er flere raser som rammes av dette, men overvekt av Schäfere og derav kallenavnet Schäfersyken :hmm:

Her er link til forklaring på engelsk. Og en annen link. Og en infoside på svensk.

DM vises ikke på røntgen eller ved andre undersøkelser, kun obduksjon etter hundens død kan fastslå at det er DM som den lider av :hmm: Vel, for noen raser finnes det gentest som kan taes, men den fungerer ikke for alle raser.

Krysser fingrene for at det er en nerve som er i klem og ikke DM :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hunden gammel da?

Den hunden jeg la inn bilde av har noe som kalles Degenerativ Myelopati (DM, Degenerative myelopathy), det er flere raser som rammes av dette, men overvekt av Schäfere og derav kallenavnet Schäfersyken :hmm:

Her er link til forklaring på engelsk. Og en annen link. Og en infoside på svensk.

DM vises ikke på røntgen eller ved andre undersøkelser, kun obduksjon etter hundens død kan fastslå at det er DM som den lider av :hmm: Vel, for noen raser finnes det gentest som kan taes, men den fungerer ikke for alle raser.

Krysser fingrene for at det er en nerve som er i klem og ikke DM :hug:

Takk skal du ha. :) Han blir ikke stående lenge sånn, det var kun i går men han fikk seg en skikkelig trøkk og da stakker og det va tydelig at han var forslått i ryggen. I dag måtte vi streve ganske lenge før han kunne stå sånn med foten for 99% av gangene gikk den rett tilbake i rett stilling og bare etter 12 timer siden første tabeletten så klarer i hvert fall ikke jeg å få foten til å stå sånn. :) Etter narkosen og mens han enda var veldig "borte" så subbet han ikke bena. Da mente alle de 3 dyrlegen som så på at det ikke kunne vært nerver siden han da i hvert fall skulle ha subbet bena når har enda var bedøvet men at det heller er en uvane han har når han er skikkelig sliten eller kjeder seg enormt og det kan godt stemme for han gjør det ikke i trav og heller ikke i skritt så lenge han har det kjekt eller er "med". kun når det går skikkelig tregt og du ser tydelig at han kjeder seg, men ikke alltid da heller. :)

Hunder er 4,5år :)

legge til litt: Leste gjennom det du sendte og kjenner ikke hunden igjen i det som står helldigvis, og jeg er så hønemor at jeg kan kjenna han igjen i mange sykdommer når jeg først er bekymret :icon_redface: Leste bare fort gjennom det men skal lese mer i morgen. Han er verken halt eller viser svakhet i bakparten. Han har vært lite trent det siste året pga. av sykdom hos meg og jeg gjør nåkk en del feil når jeg ikke trener i det hele tatt men plutselig har en god periode der jeg virkelig trener masse og kanskje dette kan ha litt å gjøre med musklatur også? at jeg burde trene heller mindre men mer gjevnt sånn at han ikke blir overbelastet i perioder men nå er jeg helldigvis på bedringens vei og da blir det gjevnt trening så nå trener vi oss opp både jeg og hunden. Kan også sies at subbingen med bena har kommet seg den siste tiden når vi har trent mer, men jeg heller mot at det er en "uvane" han gjør når han kjeder seg veldig eller er meeeeget sliten for det er bare i de tilfellene jeg har sett det. Etter en vanlig treningsøkt der hunden er normalt sliten så merker jeg ingenting men når han virkelig er sliten så hender det. Han har ingen problemer med å plassere bena sine og det i ganske stor fart også for han balanserer på tynne planker og diverse og går i mye ulent terreng, går masse på plasser det det er mye store stener så hunden må hoppe mellom og ballansere for å komme seg frem og dette uten problemer.

Hadde en goood treningsøkt nå i kveld, ikke heeelt frivillig men vi måtte avgårde da ene hunden ikke kom hjem og vi hørte noen hyl oppe i skogen og kunne ikke finne hunden. Da ble det rundering på pelsen og han fant hunden som faktisk hadde satt seg fast. :getlost: Da var han sliten da men ingen subbing og vi har hatt den normale kvelsturen som hunden synes er skikelig kjedelig for da er det saaakte gåing og masse snakking mellom meg og mannfolken og i dag måtte jeg gå ekstra sent og passe på at han kjedet seg men ei heller noe subbing da så jeg er enig med dyrlegene og at det kan komme av overbelastning og da har blitt en betennelse som mulig har vært ganske langvarig siden av og på trening har foregått over tid men som sakt nå er vi igang og begynte opptreningen av oss begge for litt over en mnd siden.

Ja vi krysser fingrene, men det ser helldigvis lovende ut! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Ut fra det du beskriver nå så virker det ikke som om det er DM, men kanskje det kan være en låsing i noen ledd, eller betent muskulatur?

Krysser fingrene for at dere finner ut hva det er! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det du beskriver nå så virker det ikke som om det er DM, men kanskje det kan være en låsing i noen ledd, eller betent muskulatur?

Krysser fingrene for at dere finner ut hva det er! ;)

ja vi krysser fingrene og håper at det går over. :) Har vært hos kiropraktor med han nå for en time siden og hun fant en låsning i skulder/rygg og der var han annspent så det kunne tyde på at det ikke var særlig behagelig. Hun knakk det opp og masserte litt og jammen så var det bedring med en gang. Han er fortsatt litt rar og annspent i musklaturen der men masasje etter hardt arbeid og litt på kvelden så skal det bli helt bra sa hun. :) Jeg pleier å være flink med å massere han etter trening men jeg vet ikke helt va jeg gjør så det blir bare litt knaing og strekking av ben forsiktig så kjenner at jeg kunne veldig gjerne hatt en kurs i masasje av hund. De trenger vell å strekke ut de også på lik linje med oss vel? Noen som vet om kurs i massasje av hund? :) Fra nå av skal jeg i hvert fall være nøye med gooood oppvarming god utstrekking, massasje og god nedgåing etter trening på alle hundene mine. :D

Pleier dere være nøye med oppvarming, nedgåing og strekking av deres hunder? Tenker at det er nåkk nødvendig for å ha en hund som holder seg på topp? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermes gikk litt slik etter operasjon for korsbåndskade.

Er blitt nøye med oppvarming og stretching etter denne skaden. I hvert fall før han tar seg ut med sprint og hopp. Her i Bergen holder AquaDog kurs i dette. Vil tro du finner noe, om du søker litt rundt. Finnes også bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...