Gå til innhold
Hundesonen.no

Krisehjem for katt


Poter

Recommended Posts

Er det noen av dere som har vært eller er krisehjem for katt? Hadde vært interessant å høre erfaringene deres. Vurderer å bli det en gang i fremtiden... :)

Jeg og samboer er det, på en måte. Vi tar inn katter (og evt hunder hvis det er ultrakrise) som står i fare for å bli avlivet (da blir det i hovedsak kattunger selvfølgelig) og omplasserer dem. Mat og alt sånt betaler vi for, med mindre forrige eier er villig til å ha utgiftene. I morgen feks kommer det 3 kattunger hit som vi skal ha helt til de finner nye hjem :)

Jeg merker egentlig ikke så mye til det, for vi har så mye dyr, så det merkes liksom ikke så godt med 3 til en gang imellom :lol: Men jeg personlig synes det er veldig givende å få hjelpe både dyr og mennesker på denne måten!

Og så har jeg blitt finn.no sitt verste mareritt tror jeg :P sender mail på alt for å sjekke hva de mener med "haster", "innen 3 dager" osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fosterhjem for dyrebeskyttelsen i hedmark. Syns det er veldig gøy, men siden jeg stinker på å si "nei" - mye enklere å si "ja" så ble det litt mye en periode, og nå vil jeg ha litt fri. Pr i dag har jeg en som er DB sin, hun får jeg dekket alle kostnader til om jeg ønsker, men må mase litt.

Jeg har tatt inn to kull uten mor, og et kull med mor, og har veldig lyst til å ta inn drektig katt nestegang fordi jeg har lyst til å være med på fødsel. Jeg syns det er givende og lærerikt, men klart, når man har en halv dyrehage fra før så blir det merarbeid, på det meste hadde jeg 13 katter inne, hvor tre var mine, det var litt i overkant kan du si. :lol: Men jeg får mye skryt for jobben jeg gjør med kattene og finne nye hjem tildem. Fordelen med å gå gjennom dyrebeskyttelsen er at de har et apparat som gjør at du ikke blir sittende med en katt du ikke får omplassert med mindre du ønsker det selv.

Jeg elsker å se fremskrittene på kattene, spesielt hun jeg har nå så er det SÅ gøy å se at hun tør opp litt for hver dag omtrent, jeg std og måpa da hun brått hilste på et menneske hun aldri har sett før. :ahappy:

Første gangen de hopper opp i fanget frivillig, første gangen maler, første gangen de kommer når de blir ropt på - opplevelser som jeg syns er gull verd, og absolutt verd den ekstra jobben det er. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var krisehjem for katt en kort periode for noen år siden. var helt greit, eneste som var litt travelt var at man ikke kunne lufte/ha åpne dører, siden ikke skulle komme seg ut. Vi måtte også passe på at katten ikke snek seg ut når vi skulle ut. Men med ødelagt vifte på kjøkkenet, brennvarm sommer og et sterkt ønske om å kunne lufte ut, så ble det bare med den ene katten!:P

Tror DB betalte tørrfor, snoperier ol utenom betalte vi selv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var krisehjem for katt her i byen for lenge siden, det var både kjempekoselig, og mye å passe på. De var som oftest ganske ville når de kom, og stakk av så fort de så sitt snitt. Den siste vi hadde kom som kattunge, og etter å ha hatt henne i et halvt år,valgte vi å beholde henne, og hun døde i våres som 14-åring.

Vi holdt alt av mat, mens de (organisasjonen) dekket alt av veterinærkostnader, inkl. kastrering og merking. Det er en givende "jobb", og en veldig fin måte å finne ut om man kan/vil/ønsker/det passer å ha katt permanent også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også vært krisehjem for den lokale dyrebeskyttelsen, men ikke for katt.

Jeg tok imot burdyr, og har hatt en hel del kaniner og 3 chinchilla i pensjon.

Jeg betalte alt av for og sånt, men det var for at jeg ville støtte dem på den måten også økonomoisk.

Slutta for 2 år siden etter at jeg måtte innrømme for meg selv at svært få av dyrene faktisk ble omplassert... :whistle:

Grunnen var en kombinasjon av at dyrebeskyttelsen nok brukte mer av sine resurser på å omplassere kattene, at burdyr er vanskelige å omplassere OG at jeg ble glad i dyrene.

Så av de 3 chinchillaene ble kun 1 omplassert, og av de til sammen 7 kaninene var det bare 2 som fikk nye hjem.

Til slutt var det fullt av dyr i stallen...haha...

Har hatt et skikkelig generasjonsskifte, så nå er det bare to av kaninene igjen, 2 og 3 år gamle.

Krisehjem er ein fin måte å hjelpe og støtte på synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fosterhjem for db hedmark. Fikk inn to katter, hvor den ene selvsagt fikk 4 kattunger...funnet hjem til den ene ungen, og resten ligger strødd i stua akkurat nå. Men det er er veldig givende ting å gjøre. Spesielt nå hvor de virkelig sliter med overflod av katter. Anbefales på det sterkeste :) Selv om jeg må være hard og si nei nå om dagen. 5 katter og en hund er liksom nok for meg akkurat nå...dvs til jeg får meg et større sted å bo... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fosterhjem for db hedmark. Fikk inn to katter, hvor den ene selvsagt fikk 4 kattunger...funnet hjem til den ene ungen, og resten ligger strødd i stua akkurat nå. Men det er er veldig givende ting å gjøre. Spesielt nå hvor de virkelig sliter med overflod av katter. Anbefales på det sterkeste :) Selv om jeg må være hard og si nei nå om dagen. 5 katter og en hund er liksom nok for meg akkurat nå...dvs til jeg får meg et større sted å bo... :whistle:

Hørtes kjent ut, er du på FBgruppa til DBhedmark? Klarte ikke styre meg helt jeg, så tok inn en enslig unge som var heeelt alene i verden. Men klarer heldigvis å si nei til flere - enn så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes kjent ut, er du på FBgruppa til DBhedmark? Klarte ikke styre meg helt jeg, så tok inn en enslig unge som var heeelt alene i verden. Men klarer heldigvis å si nei til flere - enn så lenge.

hehe jada, jeg er der inne. ja så du var den som fikk den ene... uff ja, jeg har 5 katter nå...3 kattunger.... og holdt på å si ja til en voksen, kastrert hannkatt til... kan virkelig ikke flytte til et sted med mer plass. vil jo redde alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...