Gå til innhold
Hundesonen.no

Malinois


Malamuten

Recommended Posts

Har pr dags dato to malamuter, og er veldig fornøyd med de, men siden min interesse heller mer og mer mot spor/rundering, lydighet, forsvarsarbeid og kanskje ettersøkshund så ønsker jeg for fremtiden en helt annen type hund. Har ikke valgt noen gren enda da jeg ikke er helt inne på det området enda, men det regner jeg med kommer etterhvert. Jeg trener litt kun på hobbynivå med de jeg har, men det er jo ikke til og stikke under en stol at en malamute aldrig blir en schæfer eller en border collie når det kommer til trenbarhet eller fører orientering.

Liker dobermann veldig godt, og bruks schæfer, men er også litt nysgjerrig på mallen, men vet ikke så mye om den da jeg ikke kjenner noen. Evt hundekjøp er jo noen år fram i tid da jeg ikke kommer til og ta på meg et slikt prosjekt før de jeg har begynner og trekke på årene. Skal jeg skaffe meg hund og trene seriøst med skal jeg ha tid til det.

Men aldrig for tidlig og begynne research om rasen, få kontakt med opdrettere og bli med i miljøet, slik at man vet hva man evt går til.

Noen med malle som vil dele sin oppfatning av rasen? Hvordan den er mtp andre mennesker, hunder, jaktinnstinkter, vokt/vakt osv, generell helse på rasen, hva den krever av fysisk og psykisk stimulering og gjerne også hva som kreves om man vil trene seriøst på lydighet, spor/rundering, IPO i sin helhet eller vil ha en ettersøkshund. Hvordan er det med maller og utstilling? Er det slik som schæfer at avl er litt delt i to eller er det fult mulig og få en brukshund som man også kan farte litt på utstilling med? Utstilling er ikke noe jeg MÅ bedrive, men synes det er greit og få en helhetlig vurdering på hunden, slik at jeg uansett hvilken rase jeg har kan ha en hund som (forhåpentligvis) både fungerer fysisk, men også har rett eksteriør.

Ønsker tips til gode oppdrettere, gjerne her i norge evt i sverige :) Er det noen som har tips til hvilke man bør styre unna, og hvorfor, så vil jeg gjerne vite det også, men ta det på PM.

Edit: rettet opp et par skrivefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke malle, men jeg har belger og kan svare på noe av det du lurer på.

Etter det jeg har forstått avles maller i Norge til brukshunder/tjenestehunder. Eksteriør er ikke prioritert ut over at hunden skal ha et funksjonelt eksteriør. Dette medfører at utseendet på mallen kan sprike i mange ulike retninger. Mye blått og gult i forhold til utstilling.

Det finnes malle av utstillingslinjer og det finnes noen få i Norge tror jeg? Dette er importe®. Etter det jeg har hørt er disse sånn bruksmessig tilsvarende langhårsbelgere avlet med hensyn på bruks.

I forhold til helse så bør du sette deg inn i hvilke helseproblem belgiske fårehunder kan ha. I tillegg skal du for malle være oppmerksom på forkalkninger i ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Vil det si at det ikke er noe krav til premiering på utstilling om man vil avle feks? Greit og vite, men om det er slik er det nok 'brukslinjene' som blir mest aktuel her, om det skulle bli malle en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan den er mtp andre mennesker?

Maller er svært forskjellige. Man kan få en malle som er som en labrador, en som vil bli håndtert på dens premisser, en som kun vil bli håndtert av kjente,og man kan få en malle som ikke vil bli håndtert av fremmende i det hele tatt. Det er veldig vanskelig å si, rett og slett. Man kan se det litt ut i fra linjer, men her er det også individuell forskjell. Malle er ikke en rase jeg hadde kjøpt hvis jeg ønsker å gå i parken og at alle og alt skal få hilse på den.

Hunder?

Det er også veldig vanskelig å svare på, da det er store forskjeller ute og går. Det er absolutt ikke en rase som man kan forvente å dra med på hundetreff og ha i lag med ti andre av samme kjønn. Igjen, det er forskjeller, en godt sosialisert hund osv. Jeg er forsiktig med dette. En malle som sloss er ikke en fint syn, rett og slett.... Mine er vokst opp med flere andre hunder, og går med hunder av samme kjønn. Men er det en hund som prøver seg på tispen min, så svarer hun opp. Hun overser andre hunder, kan gå tur med "hva som helst", bare de ikke prøver seg. Ingen av mine har vært slik at de springer bort til en fremmed hund for å yppe/ryke i. Du kan sikkert sammenligne litt med den rasen du har selv.

Jeg må legge til at jeg er veldig streng med hundene mine. De får ikke lov å gå bort til andre hunder uten kommando. Så hadde jeg ikke hatt kontroll over de, så vet jeg ikke hva de hadde gjort.

Jaktinnstinkter?

Det er helt klart masse jakt i rasen. At de springer etter katter og andre ting som rører seg må man regne med. Det er selvfølgelig en trenings sak, og forskjeller her også.

Forskjellen fra feks. de border colliene jeg har hatt er at mallen ikke snur seg når katten snur seg. Det er flere maller som har et par katter på samvittigheten.

De er avlet med ekstrem jakt, noe som selvfølgelig får andre konsekvenser enn at de bare jakter biteskinnet.

Vokt/vakt?

Jeg vil påstå at de fleste maller har vakt. Hvor mye tyngde som ligger bak, varierer jo. Man skal ikke bli sjokkert om man får et individ som ikke slipper inn fremmende folk feks.

Generell helse på rasen?

I forskjell til andre raser, så er det en frisk rase. Man må være litt obs på forkalkninger i ryggen (L7-S1), eneste.

Hva den krever av fysisk og psykisk stimulering og gjerne også hva som kreves om man vil trene seriøst på lydighet, spor/rundering, IPO i sin helhet eller vil ha en ettersøkshund.

Jeg synes at dette er veldig vanskelig å svare på. Frem til Extra var 2,5 år, så måtte hun ha trening både fysisk og psykisk hver dag. Vi trente minst 1 time pr dag, pluss 1 time tur.

Nå kan hun gå en dag uten noe, og gjerne en liten tur andre dagen. Må hun være i ro, så klarer hun fint å slapp av. Her står det litt på meg også, da jeg er veldig opptatt av å holde henne i god fysisk form til en hver tid.

Ang. konkurranse så spørs det helt hvilke ambisjoner man har. Jeg trener i hvert fall fem ganger i uken. Når jeg kjører ut for å trene og trimme de, så går det fort 2-4 timer. Skal man rundere bør man være fire stk. Skal man da ta to økter pr hund, så går det fort seks timer (spørs hvilket nivå hundene er på).

Hvordan er det med maller og utstilling?

Så lenge de ikke har hengeører, så pleier man å få det som kreves til championat i LP, AG og bruks. Man trenger ikke å forvente å klare et N uch på en bruksmalle. Selv om det er mange som har fått det til. Det er ikke en rase jeg hadde kjøpt om man ønsker å stille, rettere sagt.

Er det slik som schæfer at avl er litt delt i to eller er det fult mulig og få en brukshund som man også kan farte litt på utstilling med?

Leter man, så finner man det. Det er i hvert fall en utstillingsmalle i norge som fungerer godt til begge deler. Så det finnes :) Igjen, så spørs det hvilke ambisjoner man har.

Ønsker tips til gode oppdrettere, gjerne her i norge evt i sverige :) Er det noen som har tips til hvilke man bør styre unna, og hvorfor, så vil jeg gjerne vite det også, men ta det på PM.

Det handler mest om kombinasjoner. Det er viktig å ikke henge seg opp i kennelnavn :)

For de fleste så er nok det beste å velge en annen rase for å finne ut hva man liker å trene, og hva man vil satse på. Malle er ikke en rase som man i utgangspunktet kjøper som en prøveklut.

Det er mange som lar seg fascinere av bitearbeid/IPO. Husk at det er mye som skal klaffe for at man skal klare å satse der. Det er vanskelig å komme seg inn i treningsgrupper hvor de har flinke folk. De åpne gruppene har ofte "nybegynnere" som styrer showet, noe som absolutt ikke bør prøve og feile med en malle i bitearbeidet.

Man skal huske at mallen er avlet mer mot tjeneste, enn en "sportshund". Får man en malle som det bor litt i, og man ikke har erfaring og klarer å ta kontroll, så er det en potensielt farlig hund.

Jeg har akkurat kjøpt min tredje malle, og er svært fornøyd med rasen til mitt bruk, men at det ligger ufattelig mange timer trening bak hundene, er det ikke tvil om. Det er absolutt ikke en rase som passer for alle. Den er avlet for spesielt interesserte, og sånn kommer det til å forbli :)

Jeg er ærlig, og snakker rett i fra leveren når det gjelder rasen. Folk er flinke til å pynte på sannheten, noe som er totalt unødvendig.

Man får "labrador" maller, helt klart. Jeg har møtt mange som fint kan forveksles med en labrador når det kommer til gemyttet. De har ofte for lite drifter, noe som gjør at de ikke fungerer godt nok i diverse hundesporter. Da er det ikke lengre en malle for meg.

Man må ha i bakhodet hva de er avlet for, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig godt svar Marthe :) Ingen grunn til og pynte på sannheten, best og vite hva man går til!

Foreløpig litt ubestemt for hvilken gren som blir 'min' gren, men det har jeg tenkt og finne ut av lenge før jeg evt går til anskaffelse av malle eller annen brukshund. Om det blir en annen hund først eller om det holder og bli en del av miljøet, uten hund til og begynne med eller hva som skal til finner jeg nok ut etterhvert som jeg blir kjent med dyktige folk og denne delen av hundesporten, evt så trenger jeg jo ikke og trene bitearbeid med min første malle i det hele tatt. Spor og lydighet gir nok like mye til både meg og hunden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Vil det si at det ikke er noe krav til premiering på utstilling om man vil avle feks? Greit og vite, men om det er slik er det nok 'brukslinjene' som blir mest aktuel her, om det skulle bli malle en gang.

Malinois er en av 4 varianter av belgisk fårehund. Se www.nbfk.no for hvilke retningslinjer raseklubben har for avl. Ellers er det NKK sine krav som gjelder i forhold til registrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...