Gå til innhold
Hundesonen.no

Joggeturer


JRT-eier

Recommended Posts

Min lille Jack er nå 1år og 3 måneder, og jeg gleder meg veldig til jeg kan ta henne med på joggeturer i skogen.

Har lest at man ikke skal ta hunder på joggeturer før dem har passert 2 år, og har i utgangspunktet ikke hatt planer om å begynne før. Men til stadighet hører jeg om folk som er på joggetur og skiturer med hunder som er langt under 2 år. Hva er egentlig riktig?

Lille My går fint timer på skauen, så er ikke kondisen det skal stå på, men vil ikke begynne før det er anbefalt å begynne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sier man skal bære enkelte hunder i trappa til de er 2 år gamle også!

En hund løper, den beveger seg.

En oppdretter av en HD og AA belastet rase sa en gang: Dersom vi ikke skal løpe, sykle eller la hunden utfolde seg før den er 2 år gammel i frykt for at den får HD eller AA, da avler vi frem noe dritt! Og jeg er i grunnen enig med han.

Jeg har hatt hunder som har vært aktive som tusan jeg, men jeg har ikke pålagt dem noe ekstra ved å la dem trekke eller bære, men de har fått gå i trapper, de har fått hoppe ned fra skrenter og skråninger, de har vært med på løpeturer, de har svømt, de har lekt og herja. Ikke en av dem har fått HD eller AA.

Så ta med deg firfotingen på joggetur du! Og tåler den ikke joggetur og får HD eller AA pga det, vel, da har du fått deg et dårlig eksemplar av rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal det være værre og jogge en tur enn og springe i skogen i timesvis eller leke med andre hunder for den del.. De aller fleste hunder gjør ting titt og ofte som er 'værre' enn både det ene og det andre, forskjellen er bare at den velger det selv og at eierne ikke er klar over det fordi de er for opphengt i enkelt ting..

Hunder må faktisk røre seg før de er 2 år også ellers står de iallefall i fare for og få mye rart, både hd/aa og andre fysiske og psykiske problemer.. Folk er stort sett alt for hysteriske! Men det er selvfølgelig lov og tenke litt selv også.. Ta hensyn til din hun ift rase, alder og kondisjon også tar du det derfra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...