Gå til innhold
Hundesonen.no

GPS-anbefalinger?


Guest janson

Recommended Posts

Guest janson

Jeg er virkelig så håpløs - jeg legger ut sporet og merker meg ut ting (rare trær, stokker på bakken etc), innimellom bruker jeg til og med merkebånd, men når jeg står midt oppi det sammen med Mikke så har jeg ingen anelse. Alt er borte.

I prinsippet synes jeg at det er greit at jeg ikke vet for mye og lar Mikke gjøre jobben uten at jeg blander meg (for mye) inn, men innimellom tenker jeg det er greit å ha med en gps i bakhånd. Så fjern som jeg kan være så må jeg jo før eller siden gå meg vill på vei tilbake til bilen også. :whistle:

Jeg har ingen peiling på gps, så jeg kan ikke si at jeg har noen særlige preferanser annet enn at den skal være lett å bruke og ikke koste en formue. Hva har dere erfaringer med? Hva kan dere anbefale?

(og jeg prøvde å søke etter gamle tråder først, men jeg får jo ikke til det heller i dag!:P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du smart telefon?

Alle Android telefoner kan du innstallere mytracks ol programmer på. My tracks bruker jeg personlig og da kan du få kart inn slik som dette : link

Jeg synes det er gøy å se etteprå, hvor fort vi gikk, hvor mye vi stod ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Garmin Oregon 450 - og hadde forløper'n til Garmin GPSmap 62s (hadde = ligger igjen i skogen på Romeriksåsen et sted :aww:) - og begge de to er utmerkede gps'er for bruk i skogen. Oregon er nok mye enklere i bruk enn GPSmap - den er mer intuitiv (link til brukertest i VG).

Det er viktig at "senderen" (nei, kan ikke så mye om det tekniske her) er sterk nok til å trenge gjennom tett skog dersom man går mye i slikt terreng. De enkleste og billigste gps'ene er ikke gode nok der og greier ikke å få signaler fra satelittene når det blir tett.

Det du skal være klar over er at en gps ikke er veldig nøyaktig og har gjerne en feilmargin på 10-12 meter - det er ganske mye i skogen når man går spor (men er uansett kjekt dersom man skal finne hjem igjen om man har gått seg bort *ler*), og jeg har opplevd at gps'en har sendt oss helt på ville veier i forhold til hvor sporet faktisk gikk.

Jeg vet ikke hvor bra gps'ene på slike smarttelefoner er, men jeg vil anta at de er mindre nøyaktige enn en dedikert gps er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest janson

Har du smart telefon?

Alle Android telefoner kan du innstallere mytracks ol programmer på. My tracks bruker jeg personlig og da kan du få kart inn slik som dette : link

Jeg synes det er gøy å se etteprå, hvor fort vi gikk, hvor mye vi stod ol.

Nope. Frister, men så langt har det ikke vært det som har blitt prioritert når man har en fungerende telefon.

(Men innerst inne så håper jeg den dør snart! :whistle:)

Jeg har en Garmin Oregon 450 - og hadde forløper'n til Garmin GPSmap 62s (hadde = ligger igjen i skogen på Romeriksåsen et sted :aww:) - og begge de to er utmerkede gps'er for bruk i skogen. Oregon er nok mye enklere i bruk enn GPSmap - den er mer intuitiv (link til brukertest i VG).

Det er viktig at "senderen" (nei, kan ikke så mye om det tekniske her) er sterk nok til å trenge gjennom tett skog dersom man går mye i slikt terreng. De enkleste og billigste gps'ene er ikke gode nok der og greier ikke å få signaler fra satelittene når det blir tett.

Det du skal være klar over er at en gps ikke er veldig nøyaktig og har gjerne en feilmargin på 10-12 meter - det er ganske mye i skogen når man går spor (men er uansett kjekt dersom man skal finne hjem igjen om man har gått seg bort *ler*), og jeg har opplevd at gps'en har sendt oss helt på ville veier i forhold til hvor sporet faktisk gikk.

Jeg vet ikke hvor bra gps'ene på slike smarttelefoner er, men jeg vil anta at de er mindre nøyaktige enn en dedikert gps er.

Tenkte litt på det og kom fram til at (per i dag i alle fall) så er det viktigste for meg å ha en viss oversikt på retningen på sporet. Feks i går så kom vi til en vinkel. Jeg trodde vi skulle til venstre, mens Mikke mente vi skulle til høyre. Det var jo da selvfølgelig Mikke som hadde rett. :icon_redface: Og da gjør det vel kanskje ikke så mye at den kan vise 10-12 m feil? I tillegg hadde det vært ålreit å få en litt bedre oversikt over lengden på sporet også. Og det gjør virkelig ingenting at den kan hjelpe meg med å finne veien hjem!:lol:

Takk for svar begge to! Nå ble man i alle fall litt klokere! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Garmin GPSmap 62s og er strålende fornøyd med den. Bruker den støtt og stadig på sporene mine.

Her er et eksempel - det røde er sporet jeg la og det hvite er sporet som Amigo gikk dagen etter. For meg er det et meget nyttig verktøy både i skogen men også i etterkant da jeg kan legge det inn på pc-en og vurdere sporet skikkelig.

img029s.jpg

Du kan få den ned på metern i feilmargin om du vil. Dette sporet er en km langt og det største avviket du ser er vel 10 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GPS på smarttelefoner er ikke noe dårligere en dedikerte gps'er...

Matematikken med å beregne possisjon er den samme, og det kommer kun ann på evnen til å ta imot signalene.

I storparten av gangene jeg har brukt både Oregon 300 og HTC Desire til å finne samme GPS-punkt har Mobiltelefon vært mer nøyaktig (mindre vandring på posisjoneringen)..

Men ofte så er begge innenfor en omkrets på 2meter fra 0punkt..

(Brikkene i mobiltelefoner er kanskje nyere og mer følsome)

Problemet med å bruke mobiltelefonen er at etter etpar timer med sporing/bruk og skjermen alltid på, så er batteriet tomt...

Oregon 300 har 16timers brukstid + utbyttbare batterier + vanntett (gjør ikke noe å miste den i elva) + robust + + +..

På fjelltur foreksempel er det bare å slå av mobiltelefonen, verken telefonsignal eller batterilevetid gjør den brukbar til noenting annet en å slå på i tilfelle nødsamtale.

Er man på lange spor, legge og gå på samme dagen så er det ikke sikkert batteriet på en telefon med stor skjerm holder...

Dedikerte produkter har som oftest vesentlige fordeler, det merkes meget godt på GPS'er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...