Gå til innhold
Hundesonen.no

Muskelknuter osv. Behandlingstips?

Malamuten

Recommended Posts

Har ganske lenge vært plaget med anspenthet i rygg og nakke blant annet. Det er ganske ille og jeg er ganske rådvill for hva jeg skal prøve.. Det som har vært prøvd til nå er gjevnlig behandling av fysioterapeut over lengre tid, noe som hjalp ca 3 kvarter etter timen før kroppen hadde snurpet seg sammen igjen, noe som endte med at fysioterapeuten ga opp og sa att dette kunne ivertfall ikke han fikse.. Jeg hadde nok allerede gått alt for lenge før jeg gjorde noe med problemet.

Det neste ble trening på treningsstudio/basseng først i 3 mnd med fysioterapeut og en vellutviklet treningsplan så på egenhånd med oppfølging om nødvendig. Dette fungerte rimelig bra på situasjonen generellt, men det blir liksom ikke helt bra og det skal ikke lange treningsoppholdet til før jeg er tilbake til start(ca 3 år siden jeg begynte med treningen nå). Muskelknutene i nakken har jeg aldrig blitt kvitt, og de skulle jeg gjerne hadt bort.

Så noen tips? :) Har hørt mye bra om naprapater, men tror ikke jeg har sjangs til og gjenomføre slik behandling.. Ivertfall ikke slik jeg er nå, fryktelig ømt og kjennes ut som jeg har fått juling.. Kiropraktor går jeg til og det hjelper, men det hjelper ikke så mye på musklene så skulle hadt noe og kombinere denne behandlinga med slik at jeg både får knekt opp og slappet av musklene slik at de ikke drar skjelettet tilbake i feil stilling. Alt av interesse, både tradisjonell behandling og alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ogsp plaget med smerter i nakke og rygg. Har gått til akupunktør en stund, det hjalp litt, men plagene kom fort tilbake. Har nå begynt hos kiropraktor. Trodde ikke at det ville hjelpe noe særlig på muskelknuter, men han er en mirakelmann. Blir øyeblikkelig helt smertefri og trenger ikke behandlig mer enn et par ganger i måneden mot flere ganger i uka da jeg gikk til fysioterapeut/akupunktør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja han jeg går hos er bare vanlig kiropraktor. Han mener at når spenningen i kroppen har sittet for lenge, så vil akupunkturen bare irritere musklene mer, sånn at å knekke opp er bedre. Jeg har kombinert akupunkturen med kiroprakoren men synes at knekkingen fungerer best alene.

Ikke så lett å bli klok på for de er jo ikke enige. Fysioterapeuten mener at å strekke og tøye og ise ned ofte er det beste, mens kiropaktoren mener å presse på punktene er det beste for å forebygge hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg tverrfaglig behandling ved et fysikalsk senter som tilbyr kiropraktikk og manuell/fysioterapi. Jeg vil sterkt råde deg å oppsøke en fysioterapeut med videreutdanning, gjerne en som er privatisert (koster mer). Privatiserte fysioer må levere for å tjene lønna si, det må ikke de andre. Naprapater varierer veldig i kvalitet, jeg har brukt gode og dårlige. Hvis du holder til i Trondheim, kan du forsøke å få plass på Smertesenteret ved St. Olavs. Der får du en heftig tverrfaglig utredning. Ellers kan jeg anbefale Skogn Fysikalske noen mil nord for Trondheim. I Bergen har jeg veldig gode erfaringer ved Askøy Naprapatklinikk. I Stavanger-området tilbyr Sandnes Kiropraktor Klinikk tverrfaglig behandling, med blant annet en videreutdannet privatisert fysio som jeg sterkt kan anbefale.

I Oslo har jeg ikke falt og skadet meg enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser mer om skaden din, er det en typisk jobb for en dyktig naprapat eller manuellterapeut. Disse jobber helhetlig og gjør det bra. Det gjør forsåvidt også kiropraktorer, men de tar utgangspunkt i ryggraden. Fysioterapeuter vil (nesten) alltid forsøke, som du har erfart, å oppnå resultater gjennom trening av skadested og ikke nødvendigvis behandling. Jeg høres kanskje litt arrogant ut, men jeg ville ikke lagt nakkeproblemer i hendene på en vanlig fysio (eller allmennpraktiserende lege).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...