Gå til innhold
Hundesonen.no

Kutt i poten

Snute

Recommended Posts

Sol har fått et kutt i den ene forlabben, det går tvers over en tredepute :icon_confused:

Det skjedde på tirsdag kveld, og jeg snakket med dyrlegen på onsdag.

De anbefalte å vaske/rense med saltvann og hibiskrubb, samt ha på bandasje og potesokk - og holde ham mest mulig i ro.

Jeg har vasket såret hver dag, og det ser heldigvis ikke ut som om det har kommet noe verk i det, men det spriker mer :icon_cry:

Vi har redusert turer og annen pote trengende aktivitet fra våre ellers 3 timer til 3 x 5 minutters turer.

Hva kan jeg gjøre for å få dette til å gro ?

Hva kan jeg aktivisere han med - som ikke krever en forlabb ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/19/2011 at 12:18 PM, Wednesday skrev:

Om det spriker mer, burde det kanskje vært sydd. :)

TUESN TAKK FOR SVAR !

Frykter det samme - vi skal til dyrlegen i morgen, og da får jeg vel vite om vi må snitte opp igjen for så å sy... i så fall trenger jeg virkelig noen tips om aktiviteter for en ellers svært så aktiv 2 åring, som ikke skal bruke forlabben :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var hos dyrlegen igjen i dag. Hun sa at såret så bra ut, i den forstand at vi hadde unngått verk/infeksjon, og at flatene hadde fått en skorpe/hinne.

Hun mente at såret var i ferd med å groigjen fra innsiden, noe som ville ta litt tid.

I mellomtiden skulle Sol ha ren og tørr pote, men ikke nødvendigvis ungå å bruke labben :)

Med andre ord - nå øker antallet aktivitetets muligheter jeg klarer å komme på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo aktivisere hjernen hennes med søk/spor, gjemme godis under matter, under en kopp eller plastbolle, og inni tomme rømmebokser (hele med lokk, der hun ikke får lov å ødelegge de, men må åpne de).

Det finnes utallige triks å lære hunden som øker hjerneaktiviteten og sliter de litt ut, her er det bare fantasien som setter grenser :)

Lykke til med rolige dager og god bedring :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at så fort det har begynt å gro ordentlig så går det fort :) My gjorde det samme i fjor vinter. Hun gikk med potesokk en good stund, og pga snø og slaps var det vanskelig å holde det helt tørt, men alikevel gikk det ganske fort til at det var et såppass dypt kutt.

Værst var det å få henne til å slutte å slikke og styre med såret selv, måtte teipe på henne mine egne sokker for at hun skulle la det være i begynnelsen når vi var innendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/20/2011 at 9:03 PM, Gullulven skrev:

Du kan jo aktivisere hjernen hennes med søk/spor, gjemme godis under matter, under en kopp eller plastbolle, og inni tomme rømmebokser (hele med lokk, der hun ikke får lov å ødelegge de, men må åpne de).

Det finnes utallige triks å lære hunden som øker hjerneaktiviteten og sliter de litt ut, her er det bare fantasien som setter grenser :)

Lykke til med rolige dager og god bedring :flowers:

Takk - her skal det søkes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/21/2011 at 12:11 AM, Aussieglis skrev:

Min erfaring er at så fort det har begynt å gro ordentlig så går det fort :) My gjorde det samme i fjor vinter. Hun gikk med potesokk en good stund, og pga snø og slaps var det vanskelig å holde det helt tørt, men alikevel gikk det ganske fort til at det var et såppass dypt kutt.

Værst var det å få henne til å slutte å slikke og styre med såret selv, måtte teipe på henne mine egne sokker for at hun skulle la det være i begynnelsen når vi var innendørs.

Godt å høre at My kom seg, og at det gikk ganske fort da det først begynte å gro :)

Sol er ganske flink til ikke å slikke når jeg er i nærheten, men når han er utenfor mitt syns/hørsels felt er nok tapede sokker lurt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjelden de syr slike kutt, da det beste er at de gror innenfra.

Slike sår tar også lengre tid å gro, pga bevegelsen i tredeputen er i konstant bevegelse.

Vi fikk dette på Mario forrige påske. Tapet og hadde på lampeskjerm for at han ikke skulle slikke når det grodde. Klødde innmari så det ut til. Vi gikk turer som vanlig, men hadde potetsokk som var vanntett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/21/2011 at 9:13 PM, julnil skrev:

Det er sjelden de syr slike kutt, da det beste er at de gror innenfra.

Slike sår tar også lengre tid å gro, pga bevegelsen i tredeputen er i konstant bevegelse.

Vi fikk dette på Mario forrige påske. Tapet og hadde på lampeskjerm for at han ikke skulle slikke når det grodde. Klødde innmari så det ut til. Vi gikk turer som vanlig, men hadde potetsokk som var vanntett.

Takker for informasjon :)

Ikke slikke + holde rent og tørt, det skal vi nok klare (håper jeg) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hadde nettopp en kjempefin tur uten noe tull, og masse pen lineføring. Ede var skikkelig på tilbudssiden og ikke engang utålmodig på godbitene. Det går virkelig fremover. Ordentlig godgutt i dag 🥰 Flink vaktbikkje også, for anledningen i Miljøpatruljen. Forsøpling tar vi alvorlig.
    • Hadde nettopp et mareritt av en "treningsøkt". Hadde alle favorittingene hans og lommene fulle av snacks. Godt vær og stille og rolig feriestemning. Ede åpnet med å hoppe opp og bite og bjeffe og jukke og være teit. Jeg trodde vi skulle ha en fin økt med den energien der, men da jeg ba om utgangsstilling for TREDJE GANG, så gikk han sakte og satte seg seigt ned. ... Eneste lyspunkt var en fin innkalling da han mens jeg prøvde samle meg vimsete avgårde på egenhånd inn i en luftegård jeg ikke har gitt ham lov til å gå i. Da spratt han opp fra sniffingen og kom løpende inn med en gang. Supert! ..men det var det ENESTE han gjorde riktig på cue. Han dekket hver gang jeg ba om stå. Så dumt på meg når jeg ba om utgangsstilling. La repeatedly fra seg apporten en meter fra meg i forsøk på å innkassere uten å måtte gi den fra seg. Fant plutselig ut at det var kewlere å gå fra front mellom beina mine til utgangsstilling istedenfor å svinge bakparten inn, og gjentok den der flere ganger. Nektet gå fot uten lure i hånden. Den økende frustrasjonen min gjorde ikke ting bedre. Han begynte holde hard rock konsert. Hoppet og bet og jukket. SÅ kom jeg på at han ikke har fått skjønnhetssøvnen sin. Han hadde vært våken fra kl 07 i morges uten å blunde et blunk. Aha! All made sense. Tok ham med meg inn igjen, og det tok ikke engang et minutt før han brøt ut i full raptus og fløy villmann mellom veggene i toddler tantrum. Stoppet plutselig og begynte krafse og grave som en manisk gærning på gulvet, og falt så dønn om, som et slakt, rett i søvn. — Har De forsøkt skru maskinen av og på igjen? 
    • Det er nok definitivt en del av "spøkelsesalderen", men det er også viktig å ta på alvor så man ikke ved uhell forsterker adferden så den blir en uvane.
    • Er hun ikke i den alderen? Jeg har noe liknende problemer selv, også 5 mnd. Bjeffet plutselig på en dame på bussholdeplassen i dag, uvisst av hvilken grunn. Heldigvis bare sosial bjeffing, som han gjør når han vil noe, men hun ble dessverre ukomfortabel, så måtte fortelle henne at det var vennlig kommunikasjon for å få oppmerksomhet, ikke noen trussel eller advarsel. De høres veldig annerledes ut og serveres mot "inntrengere" på "eget territorium". Kanskje sammenlignbart med hva din gjør? Fordi min er avlet for å vokte, så belønner jeg ham for å være flink gutt og gjøre jobben sin tilfredsstillende når han serverer advarselbjeff på fremmede "inntrengere". Hadde han truet og ikke latt seg avlede hadde jeg kjøpt profesjonell hjelp, men foreløpig er han tilfreds med å få respons på varselet og tar min vurdering av situasjonen som god fisk.  Kjenner du til begrepet sladretrening? 
    • Det er vanskelig å si uten å se hunden. Går dere på noe valpekurs? Isåfall er det et godt sted å spørre. Jeg tenker også at det er veldig viktig med god sosialisering med trygge hunder og folk, og på trygg avstand til "skumle" ting i ulike miljøer generelt, så ikke alt ukjent blir skummelt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...