Gå til innhold
Hundesonen.no

Gutt bitt i hodet av hund

Artemis

Recommended Posts

• Svar 71
  • Created
  • Siste svar

I VG i dag står det litt mere enn i går.

Men siden politiet ikke er innblandet, ikke noen ville spekulasjoner om "kamphund" eller ikke og kun sykehuset som har informert om dette så tror jeg at det er familiehunden - ikke en fremmend hund.

Uansett er det en trist sak som ikke gagner noen eller noe.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I VG i dag står det litt mere enn i går.

Men siden politiet ikke er innblandet, ikke noen ville spekulasjoner om "kamphund" eller ikke og kun sykehuset som har informert om dette så tror jeg at det er familiehunden - ikke en fremmend hund.

Uansett er det en trist sak som ikke gagner noen eller noe.

Susanne

Akkurat det tenkte jeg også...!

Utrolig trist uansett :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Skambitt gutt i respirator

...og jeg kjenner at jeg blir rimelig irritert fordi det nå ikke er så viktig å poengtere hvilken rase det er. Det er nabobikkja, og antagelig så er det en snill og grei rase som vanligvis ikke gjør noen fortred - og da er det ikke så viktig å skrive noe om det :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuller dere?

Hvis det nå er så grusomt at de bruker rasebetegnelser fordi det er "muskelhunder" - hvorfor er nå så fryktelig når de IKKE gjør det? (tenk om det ER en Rottweiler denne gangen også, da..)

"Men nei - la oss håpe at det er en stor og "snill rase" sånn at den generelle oppfattelsen av hunder bli ENNÅ dårligere! liksom... atte..." (bare bittelitt ironisk)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk litt enig med SusanneL. Hvorfor skal man tråkke en annen rase ned i søla? Nei, like greit at dem ikke skriver rase i det hele tatt.

Tragisk sak, og jeg håper virkelig gutten blir helt bra igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig at det virker som om pressen har ganske få opplysninger i denne saken, og at det kanskje er derfor rase ikke har kommet frem? Litt rart å omtale hunden som 50 kg, men ikke nevne rase, så kanskje de rett og slett ikke vet? Virker ikke som om foreldrene har vært i kontakt med media(de er nok opptatt med sønnen sin tenker jeg), samt at dette ikke skjedde midt i byen med masse vitner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forferdelig hendelse. Fikk vite i dag at det er sønnen til en av mine gode venner det dreier seg om; gutten er alvorlig skadd men det ser ut for å gå bra. Skal tas av respiratoren i dag.

Det var mm om å gjøre for livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden gutten skulle til en kamerat som bodde der, er det tydelig at hundeeierne har barn selv. Lurer på om de lar hunden leve etter dette, uansett hva som skjer mht anmeldelse eller ei.

Grusomt. Viser bare at man aldri kan stole 100% på en hund rundt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuller dere?

Hvis det nå er så grusomt at de bruker rasebetegnelser fordi det er "muskelhunder" - hvorfor er nå så fryktelig når de IKKE gjør det? (tenk om det ER en Rottweiler denne gangen også, da..)

"Men nei - la oss håpe at det er en stor og "snill rase" sånn at den generelle oppfattelsen av hunder bli ENNÅ dårligere! liksom... atte..." (bare bittelitt ironisk)

Det er jo ikke snakk om å dra andre raser ned i søpla, Susanne. Men heller om at gi et mer helhetlig bilde av virkeligheten. Det gir ikke et balansert bilde å bare skrive rase når det er rottweilere som biter, men ikke når det er tysk jagtterrier.

Det skaper urettferdige holdninger mot enkelte raser, pluss at det gir falskt inntrykk av at alle andre raser er trygge.

Men det kan godt være kamphund dette, det er ikke det jeg sier. Jeg har ikke peiling på hvilken hund det var som bet, og i realiteten er det ikke relevant engang. Men for å skape et balansert bilde bør man enten alltid nevne rase eller aldri nevne rase. Det er dessverre utopi.

Utrolig tragisk historie. Jeg føler med den lille gutten og familien hans, dette må være fryktelig vanskelig for alle involverte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå virker det som om det er sykehuset som har gitt ut infoen, og ikke foreldrene til denne gutten. Og da kan det vel være så enkelt som at de ikke har infoen om rase, og ikke media som ikke gidder å skrive rase så lenge det ikke "kamphund"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nå virker det som om det er sykehuset som har gitt ut infoen, og ikke foreldrene til denne gutten. Og da kan det vel være så enkelt som at de ikke har infoen om rase, og ikke media som ikke gidder å skrive rase så lenge det ikke "kamphund"?

Alternativt - det er en rottis men involverte parter nekter å si noe om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt - det er en rottis men involverte parter nekter å si noe om det.

For meg virker det som om de involeverte parter nekter å si så mye om saken i det hele og store. Det er ikke alle som synes at et hvert hundebitt skal havne i media, selv om de er en av de involverte partene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg er fryktelig nysgjerrig på hvilken rase det er snakk om. Ikke fordi det vil påvirke mitt syn på rasen, men fordi jeg rett og slett er nysgjerrig av natur :innocent:

Forøvrig synes jeg det er flotters at hundebitt havner i media. Hunder BITER og i dette disneyinfiserte samfunnet vi lever i er det greit med oppvekkere. Uansett rase.. Jeg synes det er sjokkerende hvor mange foreldre som lar barna løpe bort til fremmede hunder og ikke lærer de hvordan de skal oppføre seg mot dyr. Greit, hunder SKAL ikke bite barn, men biler skal heller ikke kjøre på barn, man slipper ikke ungene ut på motorveien av den grunn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg er fryktelig nysgjerrig på hvilken rase det er snakk om. Ikke fordi det vil påvirke mitt syn på rasen, men fordi jeg rett og slett er nysgjerrig av natur :innocent:

Forøvrig synes jeg det er flotters at hundebitt havner i media. Hunder BITER og i dette disneyinfiserte samfunnet vi lever i er det greit med oppvekkere. Uansett rase.. Jeg synes det er sjokkerende hvor mange foreldre som lar barna løpe bort til fremmede hunder og ikke lærer de hvordan de skal oppføre seg mot dyr. Greit, hunder SKAL ikke bite barn, men biler skal heller ikke kjøre på barn, man slipper ikke ungene ut på motorveien av den grunn..

Men finnes det ikke fornuft nok i foreldregenerasjonen at de skjønner at hunder kan være farlige på lik linje som biler? Må de ha det "inn med teskjed"? Er folk blitt sååå stokk dumme?

"Den gang JEG var ung" hadde vi da flertallet hunder i nabolaget som bet både store og små. Disse lot man simpelthen bare være med å hilse på - ikke noe værre enn det, liksom?

Husker godt en afghaner som bodde vegg i vegg med lekeplassen. Den sto ute i langline bestandig, den - men var vist "kjempefarlig" (ingen turte å gå bort til den etter at en hadde blitt litt "smakt" på).

Foreldre behøver jo ikke lese i avisen at det er uheldig om ungene drikker klorin, stikker inn hodet i peisen når det brenner eller leker på motorveien heller, liksom...

Men tja, når man ser hvor korttenkte endel er i samfunnet, så er det kanskje bra at de med jevne mellomrom minnes om at hunder er "farlige".

Personlig så synes jeg det er like synd hver gang en slik episode får pressedekning - og jeg tviler sterkt på at det har noen som helst positiv effekt for noen.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det gjeldt om din egen hund beit? Si at det hadde endt med at Loke beit ungen din og ble avlivet av den grunnen. Hadde du løpt til VG om det, eller er det noe "alle andre" skal gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuller dere?

Det er faktisk viktig at media forholder seg likt i ellers like saker.

Det vil si at de må opptre konsekvent, og nevne rase i alle eller ingen tilfeller.

Jeg synes egentlig at det virker som om pressen har ganske få opplysninger i denne saken, og at det kanskje er derfor rase ikke har kommet frem? Litt rart å omtale hunden som 50 kg, men ikke nevne rase, så kanskje de rett og slett ikke vet? Virker ikke som om foreldrene har vært i kontakt med media(de er nok opptatt med sønnen sin tenker jeg), samt at dette ikke skjedde midt i byen med masse vitner.

Når de ikke vet kan vi nok tenke oss at det er en langhåret hund ja, ellers hadde det jo vært en amstaff eller noe med en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da har vi entret en fryktperiode. Den som skulle starte ved 6 mnds alder startet plutselig i dag, 7 mnd og 8 dager gammel. Henger på greip med stor rase, tregere utvikling.  Han ville PLUTSELIG ikke entre bussen. Han som ELSKER buss! Bussjåførene elsker ham også, for han står som et skolelys og logrer ivrig og glad når de svinger inn på holdeplassen. Han bykser like glad og ivrig ombord. ..et. Bykset. Har bykset. Har elsket buss. Nå ville han IKKE gå ombord, helt plutselig. En hyggelig medpassasjerer tilbød seg å løfte ham ombord, noe Edeward satte STOR pris på, og takket mannen for i flere minutter etterpå. Ikke sett ham så takknemlig siden han oppdaget paraplyens funksjon.  Heldigvis er bygdebussen et samfunn, fullt av hundefolk, og alle de nærmeste trådte hjelpsomt til og var hyggelige og pratet og koste med ham, noe han ble kjempeglad for. Han elsker oppmerksomhet fra fremmede mennesker som elsker hund. It takes a village to raise a puppy. Ingen setback til fair of stairs da vi skulle av igjen, heldigvis. Spent på hva annet som plutselig blir skummelt fremover. Han får ikke relapse på trapper, og det neste skumle bør heller ikke bli heis. Han er for stor og tung til å bæres. I tillegg har han så ekstrem separasjonsangst, han kan ikke være hjemme alene unntatt når han er så utslitt at han MÅ sove.  Dette blir spennende fremover. Håper det går fort over igjen.  Utgangsstilling på tom hånd har forøvrig bedret seg litt. Den er langt fra bra, men det hender han gjør det for å være snill med meg, og legger ingenting imellom når han tydeliggjør at dette er en act of kindness fra ham til meg. Han har forstått at det gjør meg glad, så han belønner meg med utgangsstilling på tom hånd for å vise at han setter pris på adferden min innimellom. Kanskje blir det bronsemerket en dag. Kanskje. 
    • Ja her er det nok å jobbe med, det er helt sikkert 😅Hun er blanding mellom cavalier og puddel (det ligger noen bilder på instagram under lindaoglilje hvis noen vil se, har ikke lyst til å legge ut så mye her ettersom jeg bare har henne på prøve). Jeg kjører en Prius og buret står i baksetet, så tror ikke det er bilen som er problemet. Det er nok heller tidligere erfaring med bilkjøring som gjør dette et stressmoment for henne. Men hun er utrolig lydig da, så hun hopper inn i bilen når hun får beskjed om det. Hun er veldig søt når hun ikke er stressa, men det er jo sånn ca. én time i døgnet 😅 Men hun har bare vært hos meg en uke så hun trenger nok enda litt tid på å lande helt.
    • Morsomt med småplukk å jobben med😅Enig med @simira, ta det helt tilbake til start. Hvilken rase(r) er hun (noen er jo kjent for å ha et litt høyere stressnivå enn andre)? Og hvilken bil har du? Udyret mitt synes bilkjøring er helt ok i min kompakt suv (der tar hun hele bagasjerommet, så ikke plass til bur, men har lastegitter); men hun hater å kjøre bil om vi låner type stor kassebil der hun må være i varerommet. Stressnivået går til himmels. Gjør det hele lystbetont med bildøren åpen og motoren av i begynnelsen, om hun er mottakelig for sitt/bli kommando eller bare be henne hoppe opp i bilen (om hun ikke er så liten at hun må løftes inn da). Babysteps og alt det der, masse lykke til!
    • Oof, det gjorde vondt å lese! Og jeg tror slett ikke hun nødvendigvis er trygg selv om hun er rolig da. Jeg ville faktisk vurdert å prøve å starte på scratch med burleker og positiv assosiasjon til buret som IKKE medfører timesvis med passivisering. Og ut fra det lille jeg vet så langt så er jeg helt sikker på at du klarer å få til dette når hun etterhvert får oppleve mer frihet, aktisering og meningsfylte oppgaver!
    • Hun har sittet 10 timer i bur daglig der hun kom fra, så hun er forsåvidt trygg og rolig i bur, men det er vel mest fordi hun har lært seg å være passiv der. Hun har også ressursforsvar på liggeplass, og tror helst bare hun vil være i fred når hun går inn i buret (ikke at jeg har bur innendørs uansett, men fikk det inntrykket der jeg hentet henne). Hun har litt problemer den frøkna her 🙈 Men hun er bare 3 år og synes det er veldig gøy å trene, så tror absolutt det er håp for henne.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...