Gå til innhold
Hundesonen.no

Gutt bitt i hodet av hund

Artemis

Recommended Posts

• Svar 71
  • Created
  • Siste svar

I VG i dag står det litt mere enn i går.

Men siden politiet ikke er innblandet, ikke noen ville spekulasjoner om "kamphund" eller ikke og kun sykehuset som har informert om dette så tror jeg at det er familiehunden - ikke en fremmend hund.

Uansett er det en trist sak som ikke gagner noen eller noe.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I VG i dag står det litt mere enn i går.

Men siden politiet ikke er innblandet, ikke noen ville spekulasjoner om "kamphund" eller ikke og kun sykehuset som har informert om dette så tror jeg at det er familiehunden - ikke en fremmend hund.

Uansett er det en trist sak som ikke gagner noen eller noe.

Susanne

Akkurat det tenkte jeg også...!

Utrolig trist uansett :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Skambitt gutt i respirator

...og jeg kjenner at jeg blir rimelig irritert fordi det nå ikke er så viktig å poengtere hvilken rase det er. Det er nabobikkja, og antagelig så er det en snill og grei rase som vanligvis ikke gjør noen fortred - og da er det ikke så viktig å skrive noe om det :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuller dere?

Hvis det nå er så grusomt at de bruker rasebetegnelser fordi det er "muskelhunder" - hvorfor er nå så fryktelig når de IKKE gjør det? (tenk om det ER en Rottweiler denne gangen også, da..)

"Men nei - la oss håpe at det er en stor og "snill rase" sånn at den generelle oppfattelsen av hunder bli ENNÅ dårligere! liksom... atte..." (bare bittelitt ironisk)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk litt enig med SusanneL. Hvorfor skal man tråkke en annen rase ned i søla? Nei, like greit at dem ikke skriver rase i det hele tatt.

Tragisk sak, og jeg håper virkelig gutten blir helt bra igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig at det virker som om pressen har ganske få opplysninger i denne saken, og at det kanskje er derfor rase ikke har kommet frem? Litt rart å omtale hunden som 50 kg, men ikke nevne rase, så kanskje de rett og slett ikke vet? Virker ikke som om foreldrene har vært i kontakt med media(de er nok opptatt med sønnen sin tenker jeg), samt at dette ikke skjedde midt i byen med masse vitner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forferdelig hendelse. Fikk vite i dag at det er sønnen til en av mine gode venner det dreier seg om; gutten er alvorlig skadd men det ser ut for å gå bra. Skal tas av respiratoren i dag.

Det var mm om å gjøre for livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden gutten skulle til en kamerat som bodde der, er det tydelig at hundeeierne har barn selv. Lurer på om de lar hunden leve etter dette, uansett hva som skjer mht anmeldelse eller ei.

Grusomt. Viser bare at man aldri kan stole 100% på en hund rundt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuller dere?

Hvis det nå er så grusomt at de bruker rasebetegnelser fordi det er "muskelhunder" - hvorfor er nå så fryktelig når de IKKE gjør det? (tenk om det ER en Rottweiler denne gangen også, da..)

"Men nei - la oss håpe at det er en stor og "snill rase" sånn at den generelle oppfattelsen av hunder bli ENNÅ dårligere! liksom... atte..." (bare bittelitt ironisk)

Det er jo ikke snakk om å dra andre raser ned i søpla, Susanne. Men heller om at gi et mer helhetlig bilde av virkeligheten. Det gir ikke et balansert bilde å bare skrive rase når det er rottweilere som biter, men ikke når det er tysk jagtterrier.

Det skaper urettferdige holdninger mot enkelte raser, pluss at det gir falskt inntrykk av at alle andre raser er trygge.

Men det kan godt være kamphund dette, det er ikke det jeg sier. Jeg har ikke peiling på hvilken hund det var som bet, og i realiteten er det ikke relevant engang. Men for å skape et balansert bilde bør man enten alltid nevne rase eller aldri nevne rase. Det er dessverre utopi.

Utrolig tragisk historie. Jeg føler med den lille gutten og familien hans, dette må være fryktelig vanskelig for alle involverte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå virker det som om det er sykehuset som har gitt ut infoen, og ikke foreldrene til denne gutten. Og da kan det vel være så enkelt som at de ikke har infoen om rase, og ikke media som ikke gidder å skrive rase så lenge det ikke "kamphund"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nå virker det som om det er sykehuset som har gitt ut infoen, og ikke foreldrene til denne gutten. Og da kan det vel være så enkelt som at de ikke har infoen om rase, og ikke media som ikke gidder å skrive rase så lenge det ikke "kamphund"?

Alternativt - det er en rottis men involverte parter nekter å si noe om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt - det er en rottis men involverte parter nekter å si noe om det.

For meg virker det som om de involeverte parter nekter å si så mye om saken i det hele og store. Det er ikke alle som synes at et hvert hundebitt skal havne i media, selv om de er en av de involverte partene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg er fryktelig nysgjerrig på hvilken rase det er snakk om. Ikke fordi det vil påvirke mitt syn på rasen, men fordi jeg rett og slett er nysgjerrig av natur :innocent:

Forøvrig synes jeg det er flotters at hundebitt havner i media. Hunder BITER og i dette disneyinfiserte samfunnet vi lever i er det greit med oppvekkere. Uansett rase.. Jeg synes det er sjokkerende hvor mange foreldre som lar barna løpe bort til fremmede hunder og ikke lærer de hvordan de skal oppføre seg mot dyr. Greit, hunder SKAL ikke bite barn, men biler skal heller ikke kjøre på barn, man slipper ikke ungene ut på motorveien av den grunn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg er fryktelig nysgjerrig på hvilken rase det er snakk om. Ikke fordi det vil påvirke mitt syn på rasen, men fordi jeg rett og slett er nysgjerrig av natur :innocent:

Forøvrig synes jeg det er flotters at hundebitt havner i media. Hunder BITER og i dette disneyinfiserte samfunnet vi lever i er det greit med oppvekkere. Uansett rase.. Jeg synes det er sjokkerende hvor mange foreldre som lar barna løpe bort til fremmede hunder og ikke lærer de hvordan de skal oppføre seg mot dyr. Greit, hunder SKAL ikke bite barn, men biler skal heller ikke kjøre på barn, man slipper ikke ungene ut på motorveien av den grunn..

Men finnes det ikke fornuft nok i foreldregenerasjonen at de skjønner at hunder kan være farlige på lik linje som biler? Må de ha det "inn med teskjed"? Er folk blitt sååå stokk dumme?

"Den gang JEG var ung" hadde vi da flertallet hunder i nabolaget som bet både store og små. Disse lot man simpelthen bare være med å hilse på - ikke noe værre enn det, liksom?

Husker godt en afghaner som bodde vegg i vegg med lekeplassen. Den sto ute i langline bestandig, den - men var vist "kjempefarlig" (ingen turte å gå bort til den etter at en hadde blitt litt "smakt" på).

Foreldre behøver jo ikke lese i avisen at det er uheldig om ungene drikker klorin, stikker inn hodet i peisen når det brenner eller leker på motorveien heller, liksom...

Men tja, når man ser hvor korttenkte endel er i samfunnet, så er det kanskje bra at de med jevne mellomrom minnes om at hunder er "farlige".

Personlig så synes jeg det er like synd hver gang en slik episode får pressedekning - og jeg tviler sterkt på at det har noen som helst positiv effekt for noen.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det gjeldt om din egen hund beit? Si at det hadde endt med at Loke beit ungen din og ble avlivet av den grunnen. Hadde du løpt til VG om det, eller er det noe "alle andre" skal gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuller dere?

Det er faktisk viktig at media forholder seg likt i ellers like saker.

Det vil si at de må opptre konsekvent, og nevne rase i alle eller ingen tilfeller.

Jeg synes egentlig at det virker som om pressen har ganske få opplysninger i denne saken, og at det kanskje er derfor rase ikke har kommet frem? Litt rart å omtale hunden som 50 kg, men ikke nevne rase, så kanskje de rett og slett ikke vet? Virker ikke som om foreldrene har vært i kontakt med media(de er nok opptatt med sønnen sin tenker jeg), samt at dette ikke skjedde midt i byen med masse vitner.

Når de ikke vet kan vi nok tenke oss at det er en langhåret hund ja, ellers hadde det jo vært en amstaff eller noe med en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...