Gå til innhold
Hundesonen.no

Gutt bitt i hodet av hund

Artemis

Recommended Posts

• Svar 71
  • Created
  • Siste svar

I VG i dag står det litt mere enn i går.

Men siden politiet ikke er innblandet, ikke noen ville spekulasjoner om "kamphund" eller ikke og kun sykehuset som har informert om dette så tror jeg at det er familiehunden - ikke en fremmend hund.

Uansett er det en trist sak som ikke gagner noen eller noe.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I VG i dag står det litt mere enn i går.

Men siden politiet ikke er innblandet, ikke noen ville spekulasjoner om "kamphund" eller ikke og kun sykehuset som har informert om dette så tror jeg at det er familiehunden - ikke en fremmend hund.

Uansett er det en trist sak som ikke gagner noen eller noe.

Susanne

Akkurat det tenkte jeg også...!

Utrolig trist uansett :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Skambitt gutt i respirator

...og jeg kjenner at jeg blir rimelig irritert fordi det nå ikke er så viktig å poengtere hvilken rase det er. Det er nabobikkja, og antagelig så er det en snill og grei rase som vanligvis ikke gjør noen fortred - og da er det ikke så viktig å skrive noe om det :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuller dere?

Hvis det nå er så grusomt at de bruker rasebetegnelser fordi det er "muskelhunder" - hvorfor er nå så fryktelig når de IKKE gjør det? (tenk om det ER en Rottweiler denne gangen også, da..)

"Men nei - la oss håpe at det er en stor og "snill rase" sånn at den generelle oppfattelsen av hunder bli ENNÅ dårligere! liksom... atte..." (bare bittelitt ironisk)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk litt enig med SusanneL. Hvorfor skal man tråkke en annen rase ned i søla? Nei, like greit at dem ikke skriver rase i det hele tatt.

Tragisk sak, og jeg håper virkelig gutten blir helt bra igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig at det virker som om pressen har ganske få opplysninger i denne saken, og at det kanskje er derfor rase ikke har kommet frem? Litt rart å omtale hunden som 50 kg, men ikke nevne rase, så kanskje de rett og slett ikke vet? Virker ikke som om foreldrene har vært i kontakt med media(de er nok opptatt med sønnen sin tenker jeg), samt at dette ikke skjedde midt i byen med masse vitner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forferdelig hendelse. Fikk vite i dag at det er sønnen til en av mine gode venner det dreier seg om; gutten er alvorlig skadd men det ser ut for å gå bra. Skal tas av respiratoren i dag.

Det var mm om å gjøre for livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden gutten skulle til en kamerat som bodde der, er det tydelig at hundeeierne har barn selv. Lurer på om de lar hunden leve etter dette, uansett hva som skjer mht anmeldelse eller ei.

Grusomt. Viser bare at man aldri kan stole 100% på en hund rundt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuller dere?

Hvis det nå er så grusomt at de bruker rasebetegnelser fordi det er "muskelhunder" - hvorfor er nå så fryktelig når de IKKE gjør det? (tenk om det ER en Rottweiler denne gangen også, da..)

"Men nei - la oss håpe at det er en stor og "snill rase" sånn at den generelle oppfattelsen av hunder bli ENNÅ dårligere! liksom... atte..." (bare bittelitt ironisk)

Det er jo ikke snakk om å dra andre raser ned i søpla, Susanne. Men heller om at gi et mer helhetlig bilde av virkeligheten. Det gir ikke et balansert bilde å bare skrive rase når det er rottweilere som biter, men ikke når det er tysk jagtterrier.

Det skaper urettferdige holdninger mot enkelte raser, pluss at det gir falskt inntrykk av at alle andre raser er trygge.

Men det kan godt være kamphund dette, det er ikke det jeg sier. Jeg har ikke peiling på hvilken hund det var som bet, og i realiteten er det ikke relevant engang. Men for å skape et balansert bilde bør man enten alltid nevne rase eller aldri nevne rase. Det er dessverre utopi.

Utrolig tragisk historie. Jeg føler med den lille gutten og familien hans, dette må være fryktelig vanskelig for alle involverte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå virker det som om det er sykehuset som har gitt ut infoen, og ikke foreldrene til denne gutten. Og da kan det vel være så enkelt som at de ikke har infoen om rase, og ikke media som ikke gidder å skrive rase så lenge det ikke "kamphund"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nå virker det som om det er sykehuset som har gitt ut infoen, og ikke foreldrene til denne gutten. Og da kan det vel være så enkelt som at de ikke har infoen om rase, og ikke media som ikke gidder å skrive rase så lenge det ikke "kamphund"?

Alternativt - det er en rottis men involverte parter nekter å si noe om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt - det er en rottis men involverte parter nekter å si noe om det.

For meg virker det som om de involeverte parter nekter å si så mye om saken i det hele og store. Det er ikke alle som synes at et hvert hundebitt skal havne i media, selv om de er en av de involverte partene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg er fryktelig nysgjerrig på hvilken rase det er snakk om. Ikke fordi det vil påvirke mitt syn på rasen, men fordi jeg rett og slett er nysgjerrig av natur :innocent:

Forøvrig synes jeg det er flotters at hundebitt havner i media. Hunder BITER og i dette disneyinfiserte samfunnet vi lever i er det greit med oppvekkere. Uansett rase.. Jeg synes det er sjokkerende hvor mange foreldre som lar barna løpe bort til fremmede hunder og ikke lærer de hvordan de skal oppføre seg mot dyr. Greit, hunder SKAL ikke bite barn, men biler skal heller ikke kjøre på barn, man slipper ikke ungene ut på motorveien av den grunn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg er fryktelig nysgjerrig på hvilken rase det er snakk om. Ikke fordi det vil påvirke mitt syn på rasen, men fordi jeg rett og slett er nysgjerrig av natur :innocent:

Forøvrig synes jeg det er flotters at hundebitt havner i media. Hunder BITER og i dette disneyinfiserte samfunnet vi lever i er det greit med oppvekkere. Uansett rase.. Jeg synes det er sjokkerende hvor mange foreldre som lar barna løpe bort til fremmede hunder og ikke lærer de hvordan de skal oppføre seg mot dyr. Greit, hunder SKAL ikke bite barn, men biler skal heller ikke kjøre på barn, man slipper ikke ungene ut på motorveien av den grunn..

Men finnes det ikke fornuft nok i foreldregenerasjonen at de skjønner at hunder kan være farlige på lik linje som biler? Må de ha det "inn med teskjed"? Er folk blitt sååå stokk dumme?

"Den gang JEG var ung" hadde vi da flertallet hunder i nabolaget som bet både store og små. Disse lot man simpelthen bare være med å hilse på - ikke noe værre enn det, liksom?

Husker godt en afghaner som bodde vegg i vegg med lekeplassen. Den sto ute i langline bestandig, den - men var vist "kjempefarlig" (ingen turte å gå bort til den etter at en hadde blitt litt "smakt" på).

Foreldre behøver jo ikke lese i avisen at det er uheldig om ungene drikker klorin, stikker inn hodet i peisen når det brenner eller leker på motorveien heller, liksom...

Men tja, når man ser hvor korttenkte endel er i samfunnet, så er det kanskje bra at de med jevne mellomrom minnes om at hunder er "farlige".

Personlig så synes jeg det er like synd hver gang en slik episode får pressedekning - og jeg tviler sterkt på at det har noen som helst positiv effekt for noen.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det gjeldt om din egen hund beit? Si at det hadde endt med at Loke beit ungen din og ble avlivet av den grunnen. Hadde du løpt til VG om det, eller er det noe "alle andre" skal gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuller dere?

Det er faktisk viktig at media forholder seg likt i ellers like saker.

Det vil si at de må opptre konsekvent, og nevne rase i alle eller ingen tilfeller.

Jeg synes egentlig at det virker som om pressen har ganske få opplysninger i denne saken, og at det kanskje er derfor rase ikke har kommet frem? Litt rart å omtale hunden som 50 kg, men ikke nevne rase, så kanskje de rett og slett ikke vet? Virker ikke som om foreldrene har vært i kontakt med media(de er nok opptatt med sønnen sin tenker jeg), samt at dette ikke skjedde midt i byen med masse vitner.

Når de ikke vet kan vi nok tenke oss at det er en langhåret hund ja, ellers hadde det jo vært en amstaff eller noe med en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er en border collie på 2 år. Før tur får ho løpe fra seg på et jorde en halvtimes tid. Da pleier vi også å leke litt søk med ulike gjenstander som ho skal finne. Eller så trener vi litt agility hvor hvor ho også får kjørt seg litt både mentalt og fysisk, men ho er likevel alt for gira og stresset på turen etterpå.. 
    • Gulvredsel er ikke uvanlig på en del raser. Hvilken rase er det? Selv om søsknene ikke har det ligger det også typisk i genene, det er jo arven bakover som er relevant her. Jeg ville jobbet med å gjøre det å gå gjennom dører en positiv ting. Finn en ukjent døråpning, la hunden stå nærmest døren. Stå på avstand, og belønn at hunden ser på døråpningen. Hvis hunden beveger seg nærmere på egenhånd, belønn igjen. Ikke gå for fort fram, og belønn gjerne med å ta noen skritt bort fra døråpningen igjen innimellom. Ta pauser, men la hunden selv også styre tempo mot og gjennom døren. Gjør dette med både kjente og ukjente dører en periode, og se om adferden endrer seg.
    • Jeg har en hund på 11 måneder som er litt merkelig. planen er at vi skal stille han ut etterhvert . Men vi har et problem han er ikke glad i «dør listene» inn til nye bygninger eller rom.. Vanskelig å få han inn i rom, da han nekter å gå inn.. vanskelig å motivere og det har skjedd at han har kommet ut av båndet når vi har vært på vei «inn» . Andre steder igjen kan dette gå helt fint.. Vi trenger tips å råd til at han mestrer å gå gjennom døråpninger over dørlistene, hvordan gjøre dette på en god måte slik at det ikke blir noe verre .. vi har også perioder der han kommer inn i det nye rommet / bygningen , blir han usikker på underlaget og snuser på «parkett skillene» akkurat som han reagerer på lister og planke skillene i gulvet . Han går på det, men er ikke akkurat komfortabel. (han går som regel bare rett fram akkurat som han har en sti) Andre steder igjen kan dette gå helt fint. Vi har valgt å bare overse det , til han løser det selv og skjønner at det ikke er noe skummelt med tanke på «spøkelsesalderen» . Det som jeg ønsker råd om er hvordan få hunden til å mestre å gå inn i nye rom? Vi skal stille han ut etterhvert , og blir det innendørs er jeg redd for at han ikke vil trives da han ikke er komfortabel med å gå inn i nye rom eller å gå på ukjente underlag.. Vi har han med jevnlig på nye ting i nye miljøer, men ikke vært rundt på utstillinger enda.  noen som har vært borti dette ? han er veldig sta og litt vanskelig å motivere da staheten er sterkest😅 ingen av søskene har redsel på gulv, men de kan reagere på lister eller streker. Men det har gått over når de har blitt voksne på de andre kullene .. De har blitt godt sosialisert hos oppdretter og gått på ulike underlag og vært i forskjellige rom. 
    • Ingen fremgang på utgangsstilling. Han setter seg konsekvent ned i 90 graders vinkel mot meg om venstre hånd er tom. På den lyse siden er direkte levering av apportbukken konsekvent nå. ..for tiden. Kan belønnes med kampeleke eller et nytt kast. Gir håp om å få utgangsstilling på tom hånd en dag.  Den største utfordringen vi har er manglende IVER på tom hånd. Den viser seg i sitt og dekk, spin og twirl, hvor han er uengasjert og treg uten godisen i hånden. Trenger ikke være foran nesen hans, jeg kan stå på litt avstand med hendene i ro, men det MÅ være godis i dem - ikke i lommene, ikke på hylla, men i hånden - for å få IVER og fart i bevegelsene. Han er SÅ flink når jeg har godisen i hendene. Lineføring/fvf har vi mer fremgang med på tur. Her tilbyr han bedre og bedre posisjoner over lengre tid, med iver, fordi han har skjønt at godisen BLIR plukket opp fra lomma, eventually.  Det hele handler vel om å ha tillit til prosessen. Rome wasn't built in a day.  Han er forøvrig vokterhund med stor V. Ansvarsbevisst som få. Ble irritert av at jeg nettopp flyttet meg fra skrivebord til sofa i samme rom, for da "måtte" han også reise seg fra det harde gulvet han foretrekker ligge på, og flytte seg de to metrene etter meg. Han så hvor jeg satte meg, lenger inn i rommet uten mulighet for å stikke av uten å måtte passere ham, men avstanden.. Han sukket tungt og irritert over the inconvenience jeg påførte ham, før han motvillig - på eget initiativ - fulgte etter og la seg ned igjen. Max en meters avstand for god sikkerhet ser ut til å være regelen han har lagd for seg selv. 
    • Jeg har ingen evne til å forstå hvordan dere klarer å leve uten hund i hus, bare tanken gir et mareritt av et tomrom… Skjønner selvsagt at livet er livet, men hjelpes.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...