Gå til innhold
Hundesonen.no

Oslo og Omegn Dressurklubb


Anette

Recommended Posts

Mange flinke soniser idag, og ikke minst hadde vi heiagjeng :D

Issi var veldig med før vi gikk inn og så sank det fort :whistle:

Visning av tenner: 10

Fellesdekk: 10

Lineføring: 6 Første langstrekket og svingen svimset hun og jeg måtte kommandere henne med igjen, slutten var veldig bra sa dommeren.

Dekk fra holdt: 5 måtte dobbeltkommandere ned, alt annet gikk bra.

Inkalling fra sitt: 8 Fin fart og skjev insitt.

Stå under marsj: 6 momentet stå var råbra men hun ville ikke være med før jeg dobbeltkommanderte (dette vi har sliti med på trening men fungerte til morran idag)

fritt hopp over hinder: 6 Issi satt (ingen sniking!) og jeg kalte inn og hun gikk bort til hinderet, tittet over det og hoppet over og gikk skjevt inn.

Kontroll over hunden på avstand: 0 her nullet vi fordi jeg fikk hun ikke opp i sitt, øvelsen som har vært spikret 100%, kom ut av ringen gjorde hun det med en gang.

Helhetsinntrykk 6

Veldig fornøyd med dagen, men surt å nulle på den, det var helt på slutten og jeg merket hun var helt borte og knapt fikk kontakt. Men god trening! Nå trenger vi å trene mer på lengre kjeder før belønning og konkuransetrening, for hun kan alle momenter og sånt. Også lærte jeg at hun burde ligget i bur eller bilen for det ble veldig lang ventetid og hun ble stresset og sliten.

Søsteren gikk veldig jevnt med Issi og fikk noen poeng mer og nullet også på avstand.

Totalsum: 126,0 og 3 premie :)

Maria har filmet oss, men vet ikke om jeg vil se den :aww:

Var også gøy å være 4 kelpier der, manglet bare opsis. Labbis og Marianne får fortelle selv, jeg dro når Marianne og de skulle inn for jeg var trøtt og våt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morro da! :) Ikke værst det der til å være debutant! ;) Var du nervøs eller? Jeg hadde vært det! :P

Egentlig var jeg ikke nervøs hele morgenen, hadde et panikk moment når jeg stod med Marianne på parkeringen og han ropte opp neste pulje og landet på 13 og mange ikke mødte hunder. Jeg var nummer 15 og begynte å bli helstresset over å sprinte over banen for å hente hunden :lol:

Vi trente en del når vi kom på små pirk også har vi sittet og sett på og det er her hun burde ligget i bur eller bilen fordi hun slappet aldri helt av så når det var vår tur etter 2,5 time begynte hun å koke og samme gjorde søsteren som gikk rett bak oss. I ringen var hun litt blåst og av og at vi skrapet oss sammen synes jeg var bra, vi gjennomførte det som en trening. Når vi kom ut av ringen ble hun helt happy og tok avstandskommanderingen med smell dekk og sitt :P rare nøstet av en hund :P

Tenk idag er det nøyaktig en måned siden hun kom til oss, kanskje ikke så gærnt overall da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye igjen :ahappy: Da er det bare å trene mer konkurranserettet så blir dette bra!

Enits: 3. plass og 3.premie er ikke det samme. Premie går på antall poeng man samler, mens plass går på plassering :) Issi fikk 3.premie.

"Ikke" debuterte også i dag med 3 plass av 17 startende og med 1.premie! Og hun er fortsatt bare 10 mnd gammel! :D Hun har dermed opprykk til LP2. Vi kommer ikke til å starte mer i LP1, men satser på LP2-debut etter sommeren :)

Film av Ikke og Issi kommer!

Edite: glemte de to andre hundene... :icon_redface: Tia var flink i dag, og ga meg ikke fingern som på sist stevne. Mye 9,5 og 9'ere, men dessverre nullet hun på neseprøve (tror ikke hun så de helt og letet litt rundt, prøvde å gå til ruten og så drakk hun vann i stedet :ahappy: ) og ruten (en kommando for mye). Men mye bra der! Hadde hun fått bare 5 på de to hadde eliteopprykket vært i boks :getlost:

Cita har ikke trent på evigheter, men gjorde det veldig greit i eliten syns jeg! Mye mellom 8 og 9,5, og hun er en hund som vanligvis ikke når opp på det nivået. Så det er jeg superfornøyd med! Dessverre null på ruten (en kommando for mye der også) og en null på apportering med dirigering. Endte på 3.premie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :)

hva er forskjellen på plass og premie da?

Enits: 3. plass og 3.premie er ikke det samme. Premie går på antall poeng man samler, mens plass går på plassering :) Issi fikk 3.premie.

Du må f.eks ha over 160 poeng (av 200) for å få 1.premie. Alle over 160 poeng får da 1.premie. De med litt lavere poengsum (husker ikke grensen) får 2.premie, og neste grense gir 3.premie.

Men plassering er hvilken plassering du får totalt i klassen. Der er det bare en som er nummer en (den med høyest poengsum av alle i klassen), en som er nummer to, en som er nummer tre, en som er nummer fire osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må f.eks ha over 160 poeng (av 200) for å få 1.premie. Alle over 160 poeng får da 1.premie. De med litt lavere poengsum (husker ikke grensen) får 2.premie, og neste grense gir 3.premie.

Men plassering er hvilken plassering du får totalt i klassen. Der er det bare en som er nummer en (den med høyest poengsum av alle i klassen), en som er nummer to, en som er nummer tre, en som er nummer fire osv...

1 premie: 160-200 poeng

2 premie: 140-159,5 poeng

3 premie: 100-139,5

Jeg ble nummer 10 av 17 i klassen vår, og Søsteren nummer 9 av 17 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonen var presentert i alle klasser i dag faktisk, jeg og Java gikk i klasse 2 :ahappy:

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med resultatet.

Det så først ut som det skulle bli to fellesdekker i klasse 2, men så var det to stk (mye 2 gitt :P ) som ikke møtte opp og da ble jeg rimelig stressa og dumme meg hadde ikke forberedt meg heelt på det. Så siden jeg bare dro Java ut av buret og stresset inn i ringen så endte det som det måtte. Java reiste seg ganske tidlig og vi startet hele konkurransen med en 0. Det var rimelig kjipt altså, men det var min skyld ihvertfall.

Skriver like godt inn resultatene jeg :)

Fellesdekk: 0

Fri ved foten: 5 - herlighet for et opplegg. Java var fullstendig tullete! Hun pleier alltid å ha fin kontakt og være skikkelig med i denne øvelsen, men nå bare vimset og surret hun. Hun skulle lukte på gresset, aller helst utenfor ringen og hun "gikk tur" ved siden av meg, så jeg måtte rope henne til kontakt flere ganger..! Trøsten er at det er første gang hun har tullet med sånt da, så jeg tar det ikke så tungt :)

Dekk under marsj: 9 - Hun hadde fortsatt ikke helt den kontakten hun pleier å ha, men er jo fortsatt en super karakter da :ahappy:

Innkalling med stå: 8 - Hun bruker litt tid på å stoppe.

Stå under marsj: 9,5

Fremmadsending med stå: 7 - Hadde egentlig ikke trodd hun skulle klare det, for her sliter vi. Men hun hadde super fart ut mot ruta, bremset like før og begynte å trave ut på sida! Flott :P Men hun gikk til slutt inn, fra sida, i labert tempo!

Apportering: 6 - Ikke overrasket, her har vi litt å jobbe med. Hun bjeffer i det jeg gir kommando, tuller litt når hun skal plukke apportbukken og tøyser litt på vei inn.

Fritt hopp over hinder: 8 - Egentlig en veldig fin øvelse, MEN hun bruker laaang tid på å sette seg.

Kontroll over hund på avstand: 9 - Hun flytter seg litt.

Helhet: 7,5 - Hun var veldig tullete i ringen og skulle hele tida ta seg turer på egenhånd mellom øvelsene. Jeg måtte passe så veldig på henne hele tida - ikke helt likt henne syns jeg. Men dommer syntes hun var en veldig livlig og morsom hund (det skal hun ha for, for hun er litt av en klovn :lol: ) og det er jo veldig hyggelig da. Skjønner jo at han trakk for selvstendigheten hennes i dag.

Sum: 133,5 poeng og utrolig nok kom jeg på 2.plass av 5 startende. Var ikke bare oss som ikke hadde heelt dagen i dag gitt :aww:

Jeg er veldig fornøyd jeg. Mye tull og tøys i dag, men det er også mye bra. Jeg ser stadig bedring og tror faktisk ikke opprykket er så langt unna. Er jo de samme øvelsene vi har slitt med hele tida og de skal vi trene på nå i sommer, så vi er klare i August :ahappy:

Tusen takk for en veldig hyggelig dag :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
    • Hei, Av ren nyskjerrighet kan man blande en tispe kanindachs med en hann dvergdachs dersom begge er friske og har ingen skjulte sykdommer?    Vil det oppstå komplikasjoner eller hvordan er det? Si hun blir max 5 kg og han blir max 7,5 kg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...