Gå til innhold
Hundesonen.no

Leking med Border collie


hvemder

Recommended Posts

Hei alle sammen :)

Jeg har fått meg en Border Collie tispe. litt over 2 mnd gammel.

Jeg har noen spørsmål vedrørende leking.

Når jeg kaster ball/div leker henter hun objektet og springer vekk å legger seg 3m unna meg med leken. Så kallt "ta livet av byttet" Dette er utrolig frustrerende at jeg må gå til henne å hente leken hver gang å hun bringer den ikke tilbake.

Alle Border colliene jeg har møtt har kommet med leker og bedt meg om kaste de. Noen tips hvordan dette kan læres opp? Har prøvd med gobit flere ganger, men etter 3-4 ganger er ballen en bedre premie og noen ganger er ikke gobit intr.

Dette er nytt for meg siden sist hund jeg hadde var redd alt som var av leker, spesiellt baller.

Hunden er ekstremt lydig å startet allerede første uken å reagere på navnet sitt og og kommandoer som sitt,nei, på plass og kom.

Tar også gjerne imot andre tips om aktiviteter vi kan bestyre for å få den lille hundehjernen til å jobbe :)

Har også lyst å få henne til å ta imot frisbee senere når hun blir større så da er det en STOR fordel at hun kommer tilbake med den.

Hun har også litt små problemer å dusje. endel grining når dette foregår, men dette regner jeg med noe som går over.

For dere bedre vitere som påstår at folk som ikke har sau ikke kan ha Border Collie ta dere et eple å hold kjæft. Dritt lei av det maset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg skriver litt off topic her, men:

Forventer du virkelig å få høflige svar tilbake når du har nicket "hvemfaen" og ber folk om å holde kjeft før noen har skrevet noe?

Det er mange her inne som har border collie uten å ha sau. Jeg vil påstå at de fleste av de med border collie her ikke har sau. Ingen som hyler og skriker av den grunn, så slapp av.

Ha en fortsatt fin aften. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy med (ny) hund :D

Det første hun må lære seg er skikkelig innkalling. De fleste valper er kjempe flink til alt, som du skriver, sitt ligg, kom osv, når det er under trening og med få forstyrrelser.

Nå har du tilført en, for denne hunden, enorm forstyrrelse, ballen. Da må innkallingen trenes fra start igjen, du kan f.eks prøve å bruke en ball nr 2 som du viser henne når du kaller henne til deg, gjerne som er i snor så hun ikke kan stikke av med den også ;)

Videre så ville jeg, om det var min hund, aldri mer kaste ball med henne annet enn som belønning under trening. du har funnet det beste hun vet nor du kan og bør utnytte i annen trening. Å finne noe hunden gjør ALT for å få er ikke alltid like lett (vi sliter litt med det akkurat nå).

Å kaste ting med hunden utløser jaktinstingt (løp - fang - drep), men det utløser også en naturlig stressreaksjon i kroppen som KAN utvikle seg til kronisk stress rundt hurtig bevegelige objekter (fugler, plastposer, barneleker osv). Med en hund som er SÅ glad i å leke denne leken ville jeg begrenset det til det minimale, på samme måte som man begrenser drakamper med hunder man vet bærer mye av drap delen av jaktinstinktet. Og det å kaste ball er liten eller ingen hjernetrim for de fleste hunder.

Søker du etter noe som virkelig gir hjernetrim, som har mange muligheter og som kan videreutvikles i alle baner, så starter du sportrening, la henne lete etter godbiter, nøkler, deg osv. Og selvfølgelig lydighet :)

Du skriver en liten bi kommentar nederst, jeg trenger ikke gjenta, men jeg lurer på hva du tenker bruke din hund til? ut i fra videre plan er det lettere å gi tips om hvilke forhåndsregler og tips til trening man skal gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy med (ny) hund :D

Det første hun må lære seg er skikkelig innkalling. De fleste valper er kjempe flink til alt, som du skriver, sitt ligg, kom osv, når det er under trening og med få forstyrrelser.

Nå har du tilført en, for denne hunden, enorm forstyrrelse, ballen. Da må innkallingen trenes fra start igjen, du kan f.eks prøve å bruke en ball nr 2 som du viser henne når du kaller henne til deg, gjerne som er i snor så hun ikke kan stikke av med den også ;)

Videre så ville jeg, om det var min hund, aldri mer kaste ball med henne annet enn som belønning under trening. du har funnet det beste hun vet nor du kan og bør utnytte i annen trening. Å finne noe hunden gjør ALT for å få er ikke alltid like lett (vi sliter litt med det akkurat nå).

Å kaste ting med hunden utløser jaktinstingt (løp - fang - drep), men det utløser også en naturlig stressreaksjon i kroppen som KAN utvikle seg til kronisk stress rundt hurtig bevegelige objekter (fugler, plastposer, barneleker osv). Med en hund som er SÅ glad i å leke denne leken ville jeg begrenset det til det minimale, på samme måte som man begrenser drakamper med hunder man vet bærer mye av drap delen av jaktinstinktet. Og det å kaste ball er liten eller ingen hjernetrim for de fleste hunder.

Søker du etter noe som virkelig gir hjernetrim, som har mange muligheter og som kan videreutvikles i alle baner, så starter du sportrening, la henne lete etter godbiter, nøkler, deg osv. Og selvfølgelig lydighet :)

Du skriver en liten bi kommentar nederst, jeg trenger ikke gjenta, men jeg lurer på hva du tenker bruke din hund til? ut i fra videre plan er det lettere å gi tips om hvilke forhåndsregler og tips til trening man skal gi.

Tusen takk for et utfyllende svar. Ja hunden er ny og det er nye metoder hun bruker under lek. Noen ganger med lek med ball sitter hun i angrepsmodus og er i full konsentrasjon på ballen og angriper ikke før jeg går inn.

Hun har også utviklet at når jeg kaster ball/leker springer hun bort til objektet og ser på meg.

kanskje dette kommer etterhvert.

Viss hun er litt ute alene å ikke har noen leker kan hun lett gå løs på trappetrinn,dørlister osv. Heldigvis er jeg snekker og det skal jeg få skiftet når hun blir litt eldre. Hun er veldig flink å leke med seg selv. Det går også i å jage sin egen hale:P

Ang. vasking hater hun også å bli tørket med hånduk. i dag etter vi har vært ute gne hun seg på dørmatta og langs husveggen og prøvde å få øye kontakt med meg. skulle sikkert vise at her trengs d ingen hånduk dette klarer jeg selv!

Jeg skal bruke hunden som turkamerat/arbeidskollega/lekekamerat og selfølgelig en sjelevenn. Min samboer har flyttet til en annen by for å studere 3-4 år og for å fylle et tomrom og savn fra min forigje hund måtte det til med en ny hund:)

Beklager at jeg skriver litt off topic her, men:

Forventer du virkelig å få høflige svar tilbake når du har nicket "hvemfaen" og ber folk om å holde kjeft før noen har skrevet noe?

Det er mange her inne som har border collie uten å ha sau. Jeg vil påstå at de fleste av de med border collie her ikke har sau. Ingen som hyler og skriker av den grunn, så slapp av.

Ha en fortsatt fin aften. :)

Selfølgelig skal du få et høffelig svar tilbake. Det eneste jeg mener med den kommentaren er at jeg ønsker ikke å ha mas om at hunden egner seg best som gjetehund ikke "familiehund" "Hund for vanlig mann i gata". Når jeg surfa raskt gjennom forumet fant jeg flertall av de som mente det. derfor skrev jeg så jeg slipper å få slike kommentarer MEN svar på det jeg faktisk lurer på:) Så takk for at du ikke svarte på det jeg spurte om, men hang deg opp i det jeg ikke ønsket!

PS. Hvemfaen er random. En sang tittel fra rapgruppen "Dirty Oppland" for mangfoldige år siden. Har nicket noe med hva jeg lurer på eller hva jeg mener? http://en.wikipedia.org/wiki/Nickname

Håper jeg ikke var for uhøffelig mot deg. Da må jeg beklage:)

Valpen er bebis, 2 måneder og nettopp kommet i hus. Pust med magen og ta det litt mer med ro, hvis ikke ender du opp med å få en superstressa sak. Lykke til.

Tusen takk.

Vil bare få alt som gikk galt med forige til å stemme denne gangen:P lett at ting blir utsatt og aldri gjort.

Merker enorm fremgang hver dag.

*trippelpost. Bruk multisitat knappen ved svar fra flere :) Mod Djervekvinnen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selfølgelig skal du få et høffelig svar tilbake. Det eneste jeg mener med den kommentaren er at jeg ønsker ikke å ha mas om at hunden egner seg best som gjetehund ikke "familiehund" "Hund for vanlig mann i gata". Når jeg surfa raskt gjennom forumet fant jeg flertall av de som mente det. derfor skrev jeg så jeg slipper å få slike kommentarer MEN svar på det jeg faktisk lurer på:) Så takk for at du ikke svarte på det jeg spurte om, men hang deg opp i det jeg ikke ønsket!

PS. Hvemfaen er random. En sang tittel fra rapgruppen "Dirty Oppland" for mangfoldige år siden. Har nicket noe med hva jeg lurer på eller hva jeg mener? http://en.wikipedia.org/wiki/Nickname

Håper jeg ikke var for uhøffelig mot deg. Da må jeg beklage:)

PS. jeg har en border collie som familiehund men trener lydighet ol med den, og vår forrige var familiehund, men det er store individ forskjeller på gjeterinstinkt og alt, den jeg har nå er ekstrem gjeting instinkt, men forrige hadde zip nada.

Tren byttelek, finn en litt kjipere leke, kaste kort avstand, få tilbake og bytte i en ennnnnnnda bedre en, f.ex feste tau i den så hun ikke stikker med den og deretter bytte mot godbiter. Da blir bytting kjempegøy.

Bare vær obs, jeg har en manisk hund rundt baller og frisbee for det var så gøy og nå klarer hun aldri å stoppe og kan sprenge seg selv med å kaste ball/frisbee, jeg vet at neste bc kommer jeg ikke til å ha det som noe vi stadig gjør og heller bruke hodet og kropp til noe annet enn å løpe etter sånt for det er ganske slitsomt med en hund som ser en ball og går berserk fordi hun vil sparke fotball og leke.

Og ps2 du kan trykke multisitat på postene også svar og da får du alle postene inn i en post, for nå driver du og dobbelposter mye :)

lykke til med valpen fokuser på kontakt og innkalling, lek og moro er gøy men husk at det ikke skal ta over alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville brukt to eller flere likedan leker. Lokk henne til deg når hun har plukket opp den første (kast kort, eller helst gå å legg gjenstanden ned i gresset f.eks) belønn når hun kommer tilbake med leken med en av de andre lekene. Husk at hun er en pitteliten baby :)

Bare vær obs, jeg har en manisk hund rundt baller og frisbee for det var så gøy og nå klarer hun aldri å stoppe og kan sprenge seg selv med å kaste ball/frisbee, jeg vet at neste bc kommer jeg ikke til å ha det som noe vi stadig gjør og heller bruke hodet og kropp til noe annet enn å løpe etter sånt for det er ganske slitsomt med en hund som ser en ball og går berserk fordi hun vil sparke fotball og leke.

Dette er viktig. Min gjeterhund er VELDIG opptatt av baller/frisbee. Er det tilgjengelig, leker hun med det til hun blir distrahert og glemmer det - for så å komme på det igjen - og leke mer. Slik kan hun holde på leeeenge. Når hun blir sliten/varm så ligger hun og styrer med ballen, dulter i den, og tygger. Hun legger seg ikke til å slappe av hvis det er tilgjengelig. Ganske slitsomt av og til...

Samme med f.eks steiner som kastes i vannet. Samboeren min elsker å kaste "flyndrestein" av en eller annen grunn, og få steinene til å hoppe bortover vannet så mye som mulig liksom... Dette blir aussien HELT(!) tussete av, og spretter rundt beina hans så han nesten slår til henne hver gang han skal kaste en stein. Det ender alltid i at han blir sur og jager henne bort, hun går 15m unna og står og ser på, før hun løper bort til han igjen for å styre rundt og sprette 2m etter steinene som forsvinner i 200km/t bortover vannet.

Sistnevnte tror jeg at jeg kan løse ved å belønne ønsket atferd, men dette med frisbee/baller er vanskeligere, ettersom ALLE elsker å leke med henne med slikt og hun derfor får belønnet det så mye - å styre rundt disse tingene. Hun er en mester på å "tvinge" folk til å kaste ballen hennes eller bare få de til å leke med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det viktigste for deg er og ta det ett hakk tilbake, for du høres litt stressa ut ang dette. Og om du styrer for mye kan det ha helt motsatt effekt av det du vil.. Hunden er bare liten enda og det meste her kommer nok av seg selv. Om ikke så er det absolutt mulig og lære inn senere også så lenge hunden er interessert i ballen.

Ang bordercollie og sau så tror jeg de fleste her inne mener det er greit med bc som familiehund så lenge man får stimulert hodet dens nok. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger med lek med ball sitter hun i angrepsmodus og er i full konsentrasjon på ballen og angriper ikke før jeg går inn.

Som jeg skrev tidligere, JEG ville sluttet å bruke ball som leke, men heller som belønning, hun er perfekt til det.

Hun har også utviklet at når jeg kaster ball/leker springer hun bort til objektet og ser på meg. I mine øyne kan dette være både positivt og negativt.. Ente spør hun deg om lov eller så dobbelsjekker hun om du kommer til å ta den fra henne, prøv å ros henne i en slik situasjon for så å rope henne til deg. Jeg tror jeg ville bruk meg selv mer som leke enn en leke hun kan ha for seg selv, hun skal lære at det er KJEMPE gøy å leke med mamma, dette øker fellesskapet og tilliten.

Viss hun er litt ute alene å ikke har noen leker kan hun lett gå løs på trappetrinn,dørlister osv. Heldigvis er jeg snekker og det skal jeg få skiftet når hun blir litt eldre. Hun er veldig flink å leke med seg selv. Det går også i å jage sin egen hale:P

Hvorfor lære henne at det er okay å ødelegge ting, når tenna begynner å klø på alvor risikerer du at hun tar dørlister, vinduskarmer, stolbein osv. Hvorfor ikke ha en leke til henne ute som hun får bryne seg på å ødelegge om hun vil, fek. sånn båndknute/tyggeknute som er sammensatt av masse små bånd og flettet/tvinnet sammen?

Ang. vasking hater hun også å bli tørket med hånduk. i dag etter vi har vært ute gne hun seg på dørmatta og langs husveggen og prøvde å få øye kontakt med meg. skulle sikkert vise at her trengs d ingen hånduk dette klarer jeg selv!

Hehe, ingen valper jeg vet om elsker vann, spesielt ikke når de blir "tvunget" ut i det. Gjør tørkingen med hånduk til en behagelig vane. Hold henne rolig men bestmt, sitt gjerne på gulvet selv og tørk henne som om du koser med henne, klør henne i nakken, og gi godbiter hele tiden mens hun er rolig og mottakelig. Snakk rolig med henne (om vær og vind) tørk en pote av gangen og gi en godbit pr.pote (potetørking kommer du til å få god bruk for i ettertid ;)) Aldri ha dårlig tid når deu skal lære inn noe nytt! Bruk tiden og hun vil etterhvert stå rolig til du slipper henne ut av badet.

Tren byttelek, finn en litt kjipere leke, kaste kort avstand, få tilbake og bytte i en ennnnnnnda bedre en, f.ex feste tau i den så hun ikke stikker med den og deretter bytte mot godbiter. Da blir bytting kjempegøy. JA, også en fin måte å lære dem at det de finner på bakken (søppel) ikke skal spises :D

Bare vær obs, jeg har en manisk hund rundt baller og frisbee for det var så gøy og nå klarer hun aldri å stoppe og kan sprenge seg selv med å kaste ball/frisbee, jeg vet at neste bc kommer jeg ikke til å ha det som noe vi stadig gjør og heller bruke hodet og kropp til noe annet enn å løpe etter sånt for det er ganske slitsomt med en hund som ser en ball og går berserk fordi hun vil sparke fotball og leke.

Og ps2 du kan trykke multisitat på postene også svar og da får du alle postene inn i en post, for nå driver du og dobbelposter mye :)Jeg og brukte tid på å skjønne multisitat :whistle: , bær med oss som er nye her inne.

Vær veldig OBS på det hun AnetteogAmiga skriver om mani etter ball. Jeg har vært borti hunde (ikke BC) som ikke kan trene eller en gang oppholde seg på steder der andre trener hundene sine med ball eller kong, de går helt ut av seg selv, og dette er både trist og slitsomt for eieren (og stressende for hunden). Den hunden har i senere tid, pga isolasjon fra alt som heter ball, begynt å plukke opp passe store steiner på tur..

Og som jeg så noen andre skrev; husk du har en valp, en baby, som har god tid på seg til å lære alt den skal lære. Ta en ting av gangen, sett deg ned å finn ut hva som er viktigst for deg at den skal kunne 100% når den er voksen, innkalling, bli/vent, gå pent osv. også trener du masse og positivt på dette i tilleg til at du trener all annen hverdagslydighet i tillegg :) Ikke sett dine egne mål raskere enn en valp kan lære, den har ennå masse i seg selv den skal bli kjent med, nese, ører, følelser (fysisk og mentalt), kordinasjon osv osv

Tar du livet litt med ro og lar valpen være litt valp og passer på å stimulere hjernen med en ny oppgave daglig blir det bra, husk at til og med det å se et fremmed menneske, en buss, en søppeldunk er nytt for henne :) Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To forutsetninger: Hun må lære at når hun plukker opp leker fra bakken, skal hun komme til deg. Og når hun kommer til deg skal hun slippe. Begynn i motsatt ende. Ikke kast leker, og tro at hunden er ferdiglært og vil hente den til deg. Lær den først å slippe leken, ved å gi den til hende og belønne at hun slippe den igjen. Slipp leken på bakken, belønn for at hun plukker opp og gir den til deg. Kast den så litt unna, belønn for at hun kommer til deg. Så kan du kaste leker lenger unna. Er ballen god belønning, belønn at hun kommer til deg med å kaste en annen ball.

Jeg leker forresten mye "catch me if you can" med hunden min. Vi bruker en draleke/kasteleke han liker å stikke av med. Etter å ha jaget han en stund, står jeg helt i ro. Da blir han nysgjerrig og kommer imot meg. Jeg begynner å jage han igjen straks han slipper leker på bakken - han plukker da den opp og stikker igjen, og leken begynner på nytt. På denne måten lærer han faktisk to ting: Hvis jeg holder meg nøytral kommer han til meg og slipper leken på bakken. Som belønning jager jeg han igjen, noe han syns er kjempegøy. Det blir litt annerledes enn å kaste ball, men hunden lærer å ta kontakt med deg når du ikke tar kontakt med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...