Gå til innhold
Hundesonen.no

en hvit golden retriever får rosa pels


ka9n4ever

Recommended Posts

Det kan se ut som sopp. Ikke så uvanlig på hunder, men på de hvite vises det ekstra godt da.

Jeg anbefaler Optima hudspray og hudvask. Bruk sprayen gjerne flere ganger om dagen. Og vasken/shampoen kan du bade henne med en gang i uke eller mer. La shampoen sitte ei stund før du skyller den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det på albuen er nok et liggesår. Det får de fort når de ligger på hardt underlag som betong, stein, tregulv osv. Gi hunden et teppe å ligge på, og smør gjerne på med sinksalve. Min golden får det fort, men hun har fått teppe å ligge på når hun ligger på trappa ute (stein) og på betongen ute. Det er ikke alltid hun vil legge seg der, men hun har muligheten. I tillegg passer jeg på at hun ikke får slikke seg på albuen. Det gror fort om det får muligheten til det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket fôr får hunden? Merke?

Rosa til rødlig pels forekommer ofte på steder der hunden ofte er fuktig. Typisk sted å få rødlig pels er mellom tærne på potene. Hunden du nevner hadde jo ekstra mye da...:- )

Nå står det litt stille i hodet mitt, men jeg leste at den røde fargen enten skyldes en spesiell sopp eller bakterier (om det var bakterier eller sopp er det jeg ikke husker), og det er dette som farger pelsen. Både sopp og bakterier trives supert på steder som er fuktige.

Å holde pelsen tørr på de gjeldene områdene er altså viktig, men lettere sagt enn gjort. Du kan nevne for typen din at han kan sannsynligvis få svar (og evt hjelpemiddel) om han tar med hunden til veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så det rosa er da altså sopp? Ikke noe farlig, men kan behandles med den sprayen og shampooen som du, KristinR, nevner her?

Hundeheidi, Noah (hunden) får variert fór. Jeg liker ikke at de gir alt forskjellig fór til han, iallefal siden typen sier han så lett får løs mage. Den maten jeg vet de har gitt han er Labb fra felleskjøpet (som er ok?) og Canis sitt.

Ellers så elsker Noah å bade, å vi går tur ned til et vann og slipper han lås så bader han så mye han orker :) Kan jo ha noe med det og gjøre at det blir fuktigt der, og ikke tørker så lett?

Ellers så har han ikke noe spesielt teppe å ligge på. Ute er det murstein han har i buret, og inne er det enten parkett eller sånn plastikk/gummi lignende gulv.. haha husker ikke hva det heter :)

Men skal nevne dette til han. Tusen takk for svar! Dere er herlige :D

Ellen Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så elsker Noah å bade, å vi går tur ned til et vann og slipper han lås så bader han så mye han orker :) Kan jo ha noe med det og gjøre at det blir fuktigt der, og ikke tørker så lett?

Tipper dette er grunnen jeg. Tibra badet masse i fjor sommer og var våt daglig, og hun fikk da rosaskjær i brystpelsen, men jeg fikk det ikke skikkelig vekk før hun røytet det av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper dette er grunnen jeg. Tibra badet masse i fjor sommer og var våt daglig, og hun fikk da rosaskjær i brystpelsen, men jeg fikk det ikke skikkelig vekk før hun røytet det av.

Ah, okei :)

Men om han skulle bli stilt ut på utstilling, hadde han fått trekk for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så det rosa er da altså sopp? Ikke noe farlig, men kan behandles med den sprayen og shampooen som du, KristinR, nevner her?

Ellers så elsker Noah å bade, å vi går tur ned til et vann og slipper han lås så bader han så mye han orker :) Kan jo ha noe med det og gjøre at det blir fuktigt der, og ikke tørker så lett?

Soppen i seg selv er ikke farlig, men den vokser og sprer seg og er også smittsom om han er mye i omgang med andre hunder. Kan føre til skade på huden om den ikke blir behandlet. Å vaske med Optima hudvask og bruke sprayen KAN hjelpe om det ikke har fått skikkelig feste i huden, ellers er det shampo fra veterinær som blir løsningen.

Om hunden bader mye i tjern/innsjø og i saltvann bør hunden spyles av i rent vann og helst fønes tørr når dere kommer hjem. Saltvannet tørker ut huden om den får bli i pelsen og kan videre føre til våteksem som er noe herk å bli kvitt. Tjern og innsjøer som består av stillestående vann florerer også med bakterier og små kryp som kan gi hudproblemer..

Fargen i pelsen vil ikke forsvinne før det vokser ut ny, om du får trekk for dette på utstilling vet jeg ikke, men han vil jo ikke med første øyekast se like sunn og vakker ut som en uten disse flekkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...