Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om arveligheten på CEA


Weatherwax

Recommended Posts

OK - Rent hypotetisk (:)) for å forstå CEA-arveligheten ( Det er da snakk om Sheltier) bedre har jeg følgende problemstilling:

Avlstispe (min) er fri.

Mor og Far, og alle fire besteforeldre er fri.

2 av 5 kullsøsken har påvist CEA, CRP på ett øye hos en, begge øyne hos en annen av de, begge tisper.

Jeg gikk igjennom avkomslisten hos moren (noe som er unødvendig plundrete uten en 'tilbake-knapp' på Dogweb, ARGH) til avlstispen det er snakk om, og av 18 avkom har 3 påvist CEA.

Spørsmål 1: Er det uønsket å bruke denne tispen min i avl?

Spørsmål 2: Hvorfor har begge kullsøstrene (med påvist CEA) blitt brukt i avl? En har flere kull etter seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CEA har en enkel arvelighet.

Ingen gen - fri

Ett gen - bærer

To gen - affisert

Er begge foreldre bærer så er det i ett kull etter dem rent statistisk 50 % affiserte, 25% bærere og 25% frie

En fri og en bærer - 75% fri, 25% bærere

Begge fri - alle avkom frie

osv

Har noen valper med CEA etter seg så vet man at begge foreldre bærer eller er affisert selv. Har ingen avkom, så kan de fortsatt bære genet.

Enklest er det jo å genteste dyret, så vet du sikkert. Er hunden bærer eller affisert så bare bruk den mot en hannhund som er gentestet fri, så vil ingen av valpene kunne utvikle sykdommen.

Hvorfor andre er blitt brukt i avl er det nok best å spørre den som brukte den i avl om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn var det lettere å forstå deg enn det som står på nkk's sider:) I kullet til min tispe er da 2 av 6 affisert, dvs 33,33%. Kan man da anta at en forelder er bærer, en er fri, og at i kullet er de resterende 66% delt opp i 33% bærere og 33% fri?

Det fins ikke gentesting for Sheltier enda visst, derfor jeg prøver å foreta en 'educated guess':) Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo vanskelig å si, for statistikk fordeler seg jo ofte ikke jevnt i en liten gruppe. Men ifølge Optigen så tester de Sheltie og http://www.optigen.com/opt9_test_cea_ch.html

I Ithaca, New York... Hm, kan det være at det ikke gjøres godkjente tester her da eller? Vet'en sa det ikke var mulig enda når jeg var inne til øyelysing...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Ithaca, New York... Hm, kan det være at det ikke gjøres godkjente tester her da eller? Vet'en sa det ikke var mulig enda når jeg var inne til øyelysing...

Gentest for CEA har det vært i mange år, men PRA har ikke kommet enda. PRA er mye mer komplekst, alvorlig og ikke minst viktig å ta hensyn til da det affiserer hundens syn, noe CEA ikke gjør. Det er grunnen til at det er tillatt å bruke affiserte dyr i avl så lenge det ikke dobles. Restriksjonene for PRA er mye strengere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CRP på ett øye hos en, begge øyne hos en annen av de, begge tisper.

Hva er CRP...?

Jeg har printet ut noen sider fra NSSK, der det står forklaring/beskrivelser på de forskjellige øyesykdommene som kan ramme sheltie, men CRP står ikke der...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optigen äger CEA testet, det var dom som utvecklade det. Dom har också världspatentet så att alla andra laboratorium som gör CEA måste ha licens från Optigen för att göra dom. Annars är dom inte giltiga för t ex kennelklubbar.

Just nu, mellan 3 juni och 17 juni har Optigen en sommarkampanj. Beställer man testet online på deras sajt får man just nu 25% rabatt, d v s 135 dollar istället för normala 180 dollar.

Sen måste du gå till veterinären med papperen som du får från Optigen när du beställt o betalat undersökningen, veterinären ska ombesörja blodprov och vill säkert dessutom ha nåt extra för admininstrationen TROTS att du själv ordnat allt på Optigens sajt...

Glöm inte nödvändiga papper som veterinären måste ha för att du ska kunna registrera resultatet hos kennelklubbar med mera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk og takk, DA skjønner jeg litt hvordan det foregår. Merkelig at oppdrettere sier det ikke finnes slike tester for min rase da...Da er det jo bare å få gjort det1:)

Det var CRD jeg mente ja:) Skjønner det dere sier om PRA, men det virker risky å avle når begge foreldre har påvist CEA.. Nå skal det sies at disse resultatene kanskje ikke kom frem på øyelysing før parring. Dette er jo noe vi gjør årlig gjerne.

Det som er synd er at det ikke vises statistikk over øyesykdommer i dogweb hos alle avkom etter en tispe eller en hannhund, slik det gjøres med HD/AD. DET hadde vært kjekt det! Og en tilbakeknapp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn var det lettere å forstå deg enn det som står på nkk's sider:) I kullet til min tispe er da 2 av 6 affisert, dvs 33,33%. Kan man da anta at en forelder er bærer, en er fri, og at i kullet er de resterende 66% delt opp i 33% bærere og 33% fri?

Det fins ikke gentesting for Sheltier enda visst, derfor jeg prøver å foreta en 'educated guess':) Takk for svar!

Hvis to av søsknene til din tispe er CEA affisert (er øyelyst med CRD) så må nødvendigvis begge foreldre være bærere (hvis de begge er øyelyst klinisk frie). CEA er ikke en "farlig" øyesykdom så jeg ser ikke at det skal være noen krise å bruke bærere eller en og annen affisert i avl så lenge man sørger for at forekomsten ikke øker i rasen generelt. Gentester man kan man jo vite hvilke som er genetisk frie, og disse kan da f.reks benyttes i av med affiserte og man vil kun få klinisk friske avkom. Det er så mye annet å ta hensyn i avl at man ikke nødvendigvis bør forkaste en hund fra avl bare fordi den har CRD...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...