Gå til innhold
Hundesonen.no

Dårlig matlysst..


Velvet86

Recommended Posts

Tispa mi på 11 uker, skal ha ca 150 g med mat hver dag.. Jeg tror at hun spiser ca halvparten.. Jeg har sluttet å bløte foret og da gikk det litt bedre, og nå får hun mat tre ganger for dag i stedet for fire.. Prøver å blande i litt biola eller frysetørket vom, men ingenting ser ut til å hjelpe.. Ellers så virker hun frisk og rask og har godt humør.. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har problemer med det jeg også. Hun spiser nesten ingenting. når jeg setter ned mat til henne på ettermiddagen er omtrent halvparten (hvis ikke mer) igjen når jeg skal vaske skålen ettermiddagen dagen etter. Jeg prøver å blande inn litt leverpostei og sånn, men det hjelper ikke mye... Hun er blitt veldig tynn etter sitt innbilte svangerskap, så hun skulle gjerne ha spist litt... :twisted: :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispa mi på 11 uker, skal ha ca 150 g med mat hver dag.. Jeg tror at hun spiser ca halvparten.. Jeg har sluttet å bløte foret og da gikk det litt bedre, og nå får hun mat tre ganger for dag i stedet for fire.. Prøver å blande i litt biola eller frysetørket vom, men ingenting ser ut til å hjelpe.. Ellers så virker hun frisk og rask og har godt humør.. Noen tips?

Vil råde deg til å ha litt is i magen. Ikkje begynn med å "blande" mye rart i maten, det kan fort bli et problem (har jeg selv erfart...) Hun vil nok begynne å ete mer etterhvert. Så lenge hun virker frisk og rask så tror ikke jeg at noe er galt med henne. (det er heller ikke alle hunder som eter like mye)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la maten stå!

La hunden få maten sin og la den stå max 15 min. Har ikke hunden spist opp innen den tid, fjern maten, og ikke sett den ned før det er tid for neste måltid. Hunder blir lett matleie av at maten står fremme hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki. Da skal jeg gjøre det. Har liksom tenkt at hun kanskje blir sulten etterhvert... At hun da skal ha muligheten til å spise... Men skal prøve å fjerne den. Jeg tenkte jeg kanskje skulle begynne å gi henne frokost også (hun får nå bare 1 måltid om dagen) fordi hun er så tynn. Men det er kanskje ikke noen god ide???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki. Da skal jeg gjøre det. Har liksom tenkt at hun kanskje blir sulten etterhvert... At hun da skal ha muligheten til å spise... Men skal prøve å fjerne den. Jeg tenkte jeg kanskje skulle begynne å gi henne frokost også (hun får nå bare 1 måltid om dagen) fordi hun er så tynn. Men det er kanskje ikke noen god ide???

Jeg gir alltid to måltider for dag. Frokost og kvelds. Men når de er valper så får de tre ganger for dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at hunden kanskje blir sulten i løpet av dagen, og at derfor bør skåla stå fremme er typisk for oss mennesker , vi er jo glad i hundene våre og vil jo ikke at de skal gå rundt å være sultne :lol:

Men ved å ta bort maten vil jo hunden få i seg mer mat (hele dagsrasjonen, mot tidligere bare litt av den) :twisted: Jeg vil som Ricco anbefale å gi mat to gangr daglig... dette også med tanke på magedreining...

Husk å ha is i magen til å begynne med... Hunden din kommer kanskje til å spise mindre den første uka, dette fordi den er jo vandt med at det alltid er mat tilgjengelig som den kan småspise på i løpet av dagen.

Men bare fortsett med å ta bort maten. etter hvert vil hunden forstå.

Ved at hunden blir sulten mellom måltidene i stedet for å gå å små spise kan også gi positive ringvirkninger i forhold til trening.

Når hunden er sulten er den ekstra giret for trening (forutsetter at du bruker godbit under treningen da :lol:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la maten stå!

La hunden få maten sin og la den stå max 15 min. Har ikke hunden spist opp innen den tid, fjern maten, og ikke sett den ned før det er tid for neste måltid. Hunder blir lett matleie av at maten står fremme hele tiden.

Veldig enig i dette!

Zico var veldig dårlig til å spise.

Men det var KUN dette som fungerte på han..

Ingen vits i å la maten stå, da spiste han bare enda mindre. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal jeg blande noe i maten hennes, så den blir litt mer fristende, eller bare gi henne tørrfor?

Det spørs jo hva du har vendt henne til, er hun vandt til at du blander noe i maten (og har gjort det en stund) så bør du vel fortsette til du ser at hun eter skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tÅ blande inn noe i maten... tja.. som Ricco sier, er dette noe hun er blitt vandt til så ja.. men ikke ta så veldig mye.. og etter hvert kanskje slutte av med det, og heller ha en gang i blandt!

Her er det julekveld og 17 mai på en gang når de får litt tunfisk eller leverpostei i maten :D Men siden de ikke er så vant med det, så spiser de like hjertelig opp når det ikke er også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...