Gå til innhold
Hundesonen.no

Finnes det en norsk Cesar Millan?

julnil

Recommended Posts

Skrevet

Sikker på at bikkja er så balansert som du prøverå si? Agressive og usikre hunder som blir trent med straff kan bli tikkende bomber, vet du. Men selvfølgelig, man bør jo selvsagt jobbe mye med problemet før man evt. avliver. "Er dette noe jeg vil og KAN leve med i 10 år til?" bør man vel egentlig spørre seg..

Hæh? Hvem har sagt at hundene hans er tikkende bomber? Og hvor kommer rase inn? Just whaaat?

Forresten, hundene hans er ikke løse sammen uten at det er noen tilstede. Og til og med Cesar Milan anbefaler å avlive hunder han mener ikke har livskvalitet og gode framtidsutsikter.

Sorry, kan bli. Han tar jo til seg hunder som skal rehabiliteres og har de sammen med flotten sin. Nesten alle disse hundene i flokken hans har vært ubalanserte hunder.

Jeg sa: Vis CM kan gjøre problembikkja til en balsansert hund, hvorfor avlive den? Men vis han mener det ikke er stor han kan gjøre for og forbedre livskavaliteten til bikkja, så er det vell best og avlive.

Skrevet

Kanskje det ble siktet til Papillon i noen innlegg over her som sa dette: Sikker på at bikkja er så balansert som du prøverå si? Agressive og usikre hunder som blir trent med straff kan bli tikkende bomber, vet du.

Sorry, kan bli. Han tar jo til seg hunder som skal rehabiliteres og har de sammen med flotten sin. Nesten alle disse hundene i flokken hans har vært ubalanserte hunder.

Jeg sa: Vis CM kan gjøre problembikkja til en balsansert hund, hvorfor avlive den? Men vis han mener det ikke er stor han kan gjøre for og forbedre livskavaliteten til bikkja, så er det vell best og avlive.

Men det er da fortsatt ingen som har sagt at hundene hans er tikkende bomber?

Det er forskjell på å si at bruk av positiv straff på fryktaggresive hunder kan ha uheldige konskvenser (som er det jeg leser Papillon skriver), og å si at slike hunder er tikkende bomber.

Igjen, Milan anbefaler avlivning for noen hunder han også.

• 2 weeks later...
Skrevet
Igjen, Milan anbefaler avlivning for noen hunder han også.

I følge Cesar's Way, som jeg straks er ferdig med, har han aldri anbefalt avlivning. Det er mulig han har endret mening ettersom boka er noen år, men jeg vet at drømmen hans er et fristed for hunder som ikke går overens med mennesker (han eksemplifiserer med stengte og inngjerda golfbaner som perfekte områder for dette).

Han tilbydde seg for eksempel å ta inn den ene hunden som drepte Diane Whipple uten hell. Han forteller også historiene om de, til da, eneste to hundene han ikke klarte å rehabilitere. Ingen av disse ble avlivet, men levde ut sine liv samme med eierne sine - som for øvrig var de eneste menneskene de kom overens med.

Uten å forsvare metodene til Millan, kommer det ganske klart frem i boka at han er villig til å dra strikken langt for å forhindre avlivning. Han er også ekstremt kritisk til fysisk straff bare for å straffe, og gjør flere forsøk på å forklare og nyansere sine metoder (ikke det beste ved boken). Men jeg ville anbefalt Millan 100 av 100 ganger hvis alternativet var å la en hund slippe.

Skrevet

Finnes det noen gode hundetrenere i nord, som bruker samme kunnskap som CM i sin omgang med hund? Noen som vet?

Driver jo med hest, og innenfor det feltet så er det flust med "hestehåndteringskurs". Finnes mange mange gode hestehåndterere, som har mye å lære fra seg, og det er kurs på løpende bånd.

Innenfor hund så er det ikke like mye kursing i "hundehåndtering". Jeg skulle gjerne lært mer om hundespråket og blitt bevisst mitt eget språk og hvilken kommunikasjon jeg gir.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...