Gå til innhold
Hundesonen.no

Lancashire Heeler

belgerdomino

Recommended Posts

Hei!

Jeg har tenkt litt på å skaffe meg en mindre hund. Den vil bli brukt hovedsaklig til agility.

Så en hund av Lancashire Heeler i 2007, men fikk aldri tak i hvilken rase det var. Men så den på utstilling i helga så jeg et par av dem igjen, og endelig fant jeg ut hvilken rase det er :)

så lurte jeg på:

- Er det noen som vet hva disse blir hyppigst brukt til?

- Levealder, gemytt, helse, osv?

- Valpepris?

- Er det miljø for dem?

- Vil de egne seg for AG? Hvilke andre aktiviteter vil de passe til (spor, lydighet?)?

Håper noen kan fortelle meg om disse små kule hundene!

Takker på forhånd for svar og legger ved et bilde av en Heeler, for de som ikke vet hvordan den ser ut!

post-9108-0-57358100-1306772073_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags fil er det du har vedlagt? Det går ikke an å se den.

Har du sjekket ut Lancashireheeler.no?

LH på Wikipedia også, jo...

Jeg vet ikke hvor i landet du bor, men her er for eksempel en oppdretter som har planer om paring i sommer, som holder til i Østfold...? Du kan se hennes side om rasen, som ser ut til å være kopiert fra en engelskspråklig side en plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har tenkt litt på å skaffe meg en mindre hund. Den vil bli brukt hovedsaklig til agility.

Så en hund av Lancashire Heeler i 2007, men fikk aldri tak i hvilken rase det var. Men så den på utstilling i helga så jeg et par av dem igjen, og endelig fant jeg ut hvilken rase det er :)

så lurte jeg på:

- Er det noen som vet hva disse blir hyppigst brukt til?

- Levealder, gemytt, helse, osv?

- Valpepris?

- Er det miljø for dem?

- Vil de egne seg for AG? Hvilke andre aktiviteter vil de passe til (spor, lydighet?)?

Håper noen kan fortelle meg om disse små kule hundene!

Takker på forhånd for svar og legger ved et bilde av en Heeler, for de som ikke vet hvordan den ser ut!

Hyppigst brukt blir de til familiehunder kombinert med lydighet og agility. Det er også fler som bruker dem til spor, er ei tispe nå som kommer fra Kennel Procordia (som det ble linket til) som går blodspor og skal etter hvert se om man får godkjent som ettersøkshund. I Sverige er det en del som bruker dem på kugjeting, som er rasens opprinnelige bruksområde i tillegg til å kverke smågnagere.

Levealder er ca 12 år.

Gemyttet er generelt veldig bra. Du har linjer som kan være mer reserverte enn andre, men som regel er de super sosiale og glad i store og små.

HER finner du raseinfo om helseinfo. I tillegg til masse herlige bilder av ett stykk herlig LH.

Valpeprisen ligger på 12000,-

Om det er miljø for dem? Hva konkret legger du i det?

Som nevnt over, så er det fler som bruker dem til ag. Det er en veldig spretten hund. De lærer veldig fort og kan brukes til stort sett det meste. De tar også spor fort, men avhenger mye av føreren, selv har jeg ikke tålmodighet til spor.

Dersom du ikke bor så langt unna Drammen så kommer det i alle fall seks stykker av rasen dit på søndag. 4 skal i ringen, to bare er med. Da får du også mulighet til å treffe to oppdrettere: Ellen fra Kennel Procordia samt hannhunden hun planlegger kull etter nå i sommer, to tisper fra hennes oppdrett og ei importtispe fra England. Så er det en hannhund fra svenke Kennel Stålskytten og ei tispe fra ei som hadde kull i Tønsberg for en 5 års tid siden.

Rasen har egen side på Facabook: Lacashire Heeler i Norge

Jeg synes rasen er herlig. Den erfaring jeg har med den er at den er en god allrounder. Tilpassningsdyktig. Den skravler mye, så det er mye lyd, noe som kan være koselig enkelte ganger men slitsomt andre. De er skravlebøtter. Jeg opplever ikke noe negative sider som gjeting eller uønsket adferd fra hun jeg har dersom det har vært stille perioder. Hun yter når hun skal og kan holde på med lek og trening i flere timer, men takler også rolige dager og blir gjerne i senga hele dagen dersom hun får gå ut og gjøre fra seg et par ganger i løpet av døgnet. Murmeldyr og kosehund.

12.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ved henting tenker jeg at stoffburet er helt greit. Når dere kommer hjem ville jeg hatt transportburet inne, hjemme, med et mykt pledd og noen godbiter i. La valpen utforske buret og oppfordre den til å være der litt, uten å lukke. Så ville jeg prøvd å ta med buret i bilen allerede første dag, og kaste noen godbiter eller legge inn en god tyggeting de 10 minuttene du skal levere. Hvis valpen kommer fra en skikkelig oppdretter bør den har erfaring med bilkjøring fra før, selv om det ofte er med mor og/eller søsken. Hvis valpen IKKE er trygg alene de 10 minuttene så er den tryggere i et solid bilbur enn et stoffbur den kan tygge seg ut av... Hvis det viser seg å være et problem ville jeg fått noen til å sett etter den den korte tiden leveringen tar.
    • Jeg får valp imorgen. Vi er godt forberedt og skal ha fem uker fri.    Det jeg stresser med er at barnet mitt skal i barnehagen neste uke for å gi valpen litt mer ro den første uken. Det jeg bekymrer meg for er at jeg må ha den med i bilen når jeg leverer i barnehagen. Er det innafor å la den være i bilen de 10 minuttene det tar å levere barnet?    til vanlig skal jeg ha hunden i et transport bur bak i bilen, men tenker at den skal få være i et Stoffbur i passasjersetet ved siden av meg når jeg henter den imorgen og den første uken.  
    • Hadde nettopp en kjempefin tur uten noe tull, og masse pen lineføring. Ede var skikkelig på tilbudssiden og ikke engang utålmodig på godbitene. Det går virkelig fremover. Ordentlig godgutt i dag 🥰 Flink vaktbikkje også, for anledningen i Miljøpatruljen. Forsøpling tar vi alvorlig.
    • Hadde nettopp et mareritt av en "treningsøkt". Hadde alle favorittingene hans og lommene fulle av snacks. Godt vær og stille og rolig feriestemning. Ede åpnet med å hoppe opp og bite og bjeffe og jukke og være teit. Jeg trodde vi skulle ha en fin økt med den energien der, men da jeg ba om utgangsstilling for TREDJE GANG, så gikk han sakte og satte seg seigt ned. ... Eneste lyspunkt var en fin innkalling da han mens jeg prøvde samle meg vimsete avgårde på egenhånd inn i en luftegård jeg ikke har gitt ham lov til å gå i. Da spratt han opp fra sniffingen og kom løpende inn med en gang. Supert! ..men det var det ENESTE han gjorde riktig på cue. Han dekket hver gang jeg ba om stå. Så dumt på meg når jeg ba om utgangsstilling. La repeatedly fra seg apporten en meter fra meg i forsøk på å innkassere uten å måtte gi den fra seg. Fant plutselig ut at det var kewlere å gå fra front mellom beina mine til utgangsstilling istedenfor å svinge bakparten inn, og gjentok den der flere ganger. Nektet gå fot uten lure i hånden. Den økende frustrasjonen min gjorde ikke ting bedre. Han begynte holde hard rock konsert. Hoppet og bet og jukket. SÅ kom jeg på at han ikke har fått skjønnhetssøvnen sin. Han hadde vært våken fra kl 07 i morges uten å blunde et blunk. Aha! All made sense. Tok ham med meg inn igjen, og det tok ikke engang et minutt før han brøt ut i full raptus og fløy villmann mellom veggene i toddler tantrum. Stoppet plutselig og begynte krafse og grave som en manisk gærning på gulvet, og falt så dønn om, som et slakt, rett i søvn. — Har De forsøkt skru maskinen av og på igjen? 
    • Det er nok definitivt en del av "spøkelsesalderen", men det er også viktig å ta på alvor så man ikke ved uhell forsterker adferden så den blir en uvane.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...