Gå til innhold
Hundesonen.no

Lancashire Heeler


belgerdomino

Recommended Posts

Hei!

Jeg har tenkt litt på å skaffe meg en mindre hund. Den vil bli brukt hovedsaklig til agility.

Så en hund av Lancashire Heeler i 2007, men fikk aldri tak i hvilken rase det var. Men så den på utstilling i helga så jeg et par av dem igjen, og endelig fant jeg ut hvilken rase det er :)

så lurte jeg på:

- Er det noen som vet hva disse blir hyppigst brukt til?

- Levealder, gemytt, helse, osv?

- Valpepris?

- Er det miljø for dem?

- Vil de egne seg for AG? Hvilke andre aktiviteter vil de passe til (spor, lydighet?)?

Håper noen kan fortelle meg om disse små kule hundene!

Takker på forhånd for svar og legger ved et bilde av en Heeler, for de som ikke vet hvordan den ser ut!

post-9108-0-57358100-1306772073_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags fil er det du har vedlagt? Det går ikke an å se den.

Har du sjekket ut Lancashireheeler.no?

LH på Wikipedia også, jo...

Jeg vet ikke hvor i landet du bor, men her er for eksempel en oppdretter som har planer om paring i sommer, som holder til i Østfold...? Du kan se hennes side om rasen, som ser ut til å være kopiert fra en engelskspråklig side en plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har tenkt litt på å skaffe meg en mindre hund. Den vil bli brukt hovedsaklig til agility.

Så en hund av Lancashire Heeler i 2007, men fikk aldri tak i hvilken rase det var. Men så den på utstilling i helga så jeg et par av dem igjen, og endelig fant jeg ut hvilken rase det er :)

så lurte jeg på:

- Er det noen som vet hva disse blir hyppigst brukt til?

- Levealder, gemytt, helse, osv?

- Valpepris?

- Er det miljø for dem?

- Vil de egne seg for AG? Hvilke andre aktiviteter vil de passe til (spor, lydighet?)?

Håper noen kan fortelle meg om disse små kule hundene!

Takker på forhånd for svar og legger ved et bilde av en Heeler, for de som ikke vet hvordan den ser ut!

Hyppigst brukt blir de til familiehunder kombinert med lydighet og agility. Det er også fler som bruker dem til spor, er ei tispe nå som kommer fra Kennel Procordia (som det ble linket til) som går blodspor og skal etter hvert se om man får godkjent som ettersøkshund. I Sverige er det en del som bruker dem på kugjeting, som er rasens opprinnelige bruksområde i tillegg til å kverke smågnagere.

Levealder er ca 12 år.

Gemyttet er generelt veldig bra. Du har linjer som kan være mer reserverte enn andre, men som regel er de super sosiale og glad i store og små.

HER finner du raseinfo om helseinfo. I tillegg til masse herlige bilder av ett stykk herlig LH.

Valpeprisen ligger på 12000,-

Om det er miljø for dem? Hva konkret legger du i det?

Som nevnt over, så er det fler som bruker dem til ag. Det er en veldig spretten hund. De lærer veldig fort og kan brukes til stort sett det meste. De tar også spor fort, men avhenger mye av føreren, selv har jeg ikke tålmodighet til spor.

Dersom du ikke bor så langt unna Drammen så kommer det i alle fall seks stykker av rasen dit på søndag. 4 skal i ringen, to bare er med. Da får du også mulighet til å treffe to oppdrettere: Ellen fra Kennel Procordia samt hannhunden hun planlegger kull etter nå i sommer, to tisper fra hennes oppdrett og ei importtispe fra England. Så er det en hannhund fra svenke Kennel Stålskytten og ei tispe fra ei som hadde kull i Tønsberg for en 5 års tid siden.

Rasen har egen side på Facabook: Lacashire Heeler i Norge

Jeg synes rasen er herlig. Den erfaring jeg har med den er at den er en god allrounder. Tilpassningsdyktig. Den skravler mye, så det er mye lyd, noe som kan være koselig enkelte ganger men slitsomt andre. De er skravlebøtter. Jeg opplever ikke noe negative sider som gjeting eller uønsket adferd fra hun jeg har dersom det har vært stille perioder. Hun yter når hun skal og kan holde på med lek og trening i flere timer, men takler også rolige dager og blir gjerne i senga hele dagen dersom hun får gå ut og gjøre fra seg et par ganger i løpet av døgnet. Murmeldyr og kosehund.

12.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...